Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kotistudiorojekti
1
TomiTee
31.07.2012 11:38:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Tein pari rap-biisiä ja päätin perustaa oman pikku studion.
Laitteisto
 
Win7 i3 läppäri ja softana cubase 5
Behringer 2030a kajarit +simexin subi
Beyerdynamic 770pro kuulokkeet
Focusrite Saffire 6 usb-interface
Rode nt2a mikki + popfiltteri
Äänityskoppi selfmade
Yamahan kosketinsoitin + akai mpk minipiano rumpupadeilla.
 
Tarvitsenko muuta, mitä pitäisi tietää? Opettelemaan vain räppiä ja laitteiston käyttöä? Muuton jälkeen alan äänittelee. Huoneena toimii suht iso makkari.
 
Kalmo
31.07.2012 23:00:30 (muokattu 31.07.2012 23:03:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et tarvitse muuta, ennenkuin tietysti ruokahalu kasvaa syödessä. Eikun treenaamaan.
 
En tiedä, kuinka paljon äänitysasioista olet perillä, mutta ole valmis melkoiseen oppimisprosessiin. Kun vertaat ekoja tuotteitasi rinnakkain kaupallisiin äänityksiin, saatat joutua hetkellisen epätoivon valtaan. Älä kuitenkaan luovuta :o)
 
Jos jostain löydät Computer Music lehden, sen kansi DVD:llä on hyviä eri dance-genreihin sopivia syntikoita ja efektejä, sekä ohjeita aloittelijoille. Alan kirjallisuuteen kannattaisi myös tutustua. Kirjoja on suomeksikin, en vain muista nimiä. Englanniksi esim. Roey Izhakin "Mixing Audio" on tosi hyvä, muttei ehkä ole hyvä ensilukemiseksi.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Spedemix
01.08.2012 07:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten vaan yleissivistystä sen musan teosta ylipäänsä haltuun. Itse en ole paljon räppiä miksutellut, mutta sen vähän opin olen hakenu täältä:
 
http://www.soundonsound.com/articles/InsideTrackMixSecrets.php
 
Ja vaik ekana Jay-Z:tä: http://www.soundonsound.com/sos/dec09/articles/it_1209.htm
 
TomiTee
03.08.2012 23:01:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mul on noi behringer 2030a, kannattaako miksaamisessa käyttää pelkästään niitä vai simexin subbarin kans (jotain 250e expeetilt, aktiivi) vaiko sitten kuulokkeilla? Tietty kaikillahan sitä kannattaa kokeilla?
 
Kalmo
04.08.2012 00:32:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teoriassa subbarin kanssa saa täydemmän äänikuvan, mutta vain teoriassa, koska sen subbarin synkkaaminen kaiuttimiin ei välttämättä ole ollenkaan helppoa.
 
Itse olisin taipuvainen suosittelemaan aloittelijalle toimista ilman subbaria.
Taajuuskäyrien vertailu kaupallisten äänitteiden kanssa, kontraaminen kuulokkeilla, ja sen muistaminen, että kaiken alle 40 Hz voi joka tapauksessa equttaa pois mutaa luomasta vienee parempaan lopputulokseen.
 
Joku voi olla toistakin mieltä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Aki
06.08.2012 01:08:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TomiTee: Tarvitsenko muuta, mitä pitäisi tietää?
 
Sitten kun haluat kuulla miltä sun tallenteet oikeasti kuulostaa, perehdy ja sijoita akustointiin. Älä ainakaan kaiuttimia "päivitä" ennen akustointia, se vaikuttaa paljon enemmän kuin mitä eri kaiuttimien pienet erot ovat.
 
Muutoin ei muuta kuin puuhaamaan vaan.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
Master Of Disaster
07.08.2012 12:45:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.bookplus.fi/kirjat/larmo … %C3%A4nitt%C3%A4misen_taito-4345544
 
Aivan terästä, parasta mitä studioosi parilla kympillä saat. Saattaa löytyä myös kirjastosta. ;)
 
Lahjattomatkin laulaa.
spega
10.08.2012 01:07:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Of Disaster: http://www.bookplus.fi/kirjat/larmo … %C3%A4nitt%C3%A4misen_taito-4345544
 
Aivan terästä, parasta mitä studioosi parilla kympillä saat. Saattaa löytyä myös kirjastosta. ;)

 
Komppaan! Niin paljon opin tuota opusta lukiessani. Sit kun vaan osais vielänsoveltaa sitä kaikkea.
 
polytoximaniac
12.08.2012 17:28:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Of Disaster: http://www.bookplus.fi/kirjat/larmo … %C3%A4nitt%C3%A4misen_taito-4345544
 
Aivan terästä, parasta mitä studioosi parilla kympillä saat. Saattaa löytyä myös kirjastosta. ;)

 
Löytyykös ko. opuksesta kuinka paljon tietoa akustointiin yms. studion rakentamiseen?
 
Pulisongs = best
mattim
12.08.2012 20:10:39 (muokattu 12.08.2012 20:11:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

polytoximaniac: Löytyykös ko. opuksesta kuinka paljon tietoa akustointiin yms. studion rakentamiseen?
 
jos ymmärrät, mitä luet, kaikki löytyy ;-)
 
Cathi777
13.08.2012 12:17:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Teoriassa subbarin kanssa saa täydemmän äänikuvan, mutta vain teoriassa, koska sen subbarin synkkaaminen kaiuttimiin ei välttämättä ole ollenkaan helppoa.
 
Itse olisin taipuvainen suosittelemaan aloittelijalle toimista ilman subbaria.
Taajuuskäyrien vertailu kaupallisten äänitteiden kanssa, kontraaminen kuulokkeilla, ja sen muistaminen, että kaiken alle 40 Hz voi joka tapauksessa equttaa pois mutaa luomasta vienee parempaan lopputulokseen.
 
Joku voi olla toistakin mieltä.

 
Mä en kyllä ymmärrä ollenkaan tuota ohjetta, että alle 40Hz pitäisi leikata pois. Ei sieltä kyllä mitään mutaa tulee ellei sitä korosta. Ei siitä mitään muhjua sointiin tulee, että antaa toistaa niin alas kuin on tarvetta. Tämä on ehkä tätä jotain nykyajan kaupallista miksausajattelua, että sama mitä sieltä alhaalta tulee jos kuuntelee jollain iPodin kaiuttimella.
 
Only pop music can break my heart...
Spedemix
13.08.2012 12:54:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: Mä en kyllä ymmärrä ollenkaan tuota ohjetta, että alle 40Hz pitäisi leikata pois. Ei sieltä kyllä mitään mutaa tulee ellei sitä korosta. Ei siitä mitään muhjua sointiin tulee, että antaa toistaa niin alas kuin on tarvetta. Tämä on ehkä tätä jotain nykyajan kaupallista miksausajattelua, että sama mitä sieltä alhaalta tulee jos kuuntelee jollain iPodin kaiuttimella.
 
En siis ite oo mikään hipassfilttereiden suuri kannattaja, mutta monien vasta-agrumentointi tohon on se, että ne iPodin napit YRITTÄÄ toistaa niitä 40Hz:n subtaajuuksia (epäonnistuen siinä surkeasti :D) joten teoriassa se ryydyttää botnetoistoa jonkin verran. Kai.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Kalmo
13.08.2012 13:09:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: Mä en kyllä ymmärrä ollenkaan tuota ohjetta, että alle 40Hz pitäisi leikata pois. Ei sieltä kyllä mitään mutaa tulee ellei sitä korosta. Ei siitä mitään muhjua sointiin tulee, että antaa toistaa niin alas kuin on tarvetta. Tämä on ehkä tätä jotain nykyajan kaupallista miksausajattelua, että sama mitä sieltä alhaalta tulee jos kuuntelee jollain iPodin kaiuttimella.
 
Se on yleisin ammattilaisten antama neuvo amatööreille, jotka haluavat mikseihinsä selkeyttä. Nimenomaan paremman alaäänitoiston vehkeissä kuunneltunahan tuo juuri auttaa. Amatööri yleensä miksaa ei-ammattimaisissa tiloissa ei-ammattimaisilla vehkeillä eikä siksi saa alaääniä hyvin kuosiin. Eli ei usein edes kuule niitä, joten pistää bassotason täysille.
 
Yleisin (?) päivittelynaihe omien miksausten laadussa on tyyliä: "Kuulostaa tosi jytkyltä monitoreissa, mutta stereoissa tai autossa kuuntelukelvottomalta puurolta".
 
Lisäksi tuo musiikin kannalta turha kumina, jota ei keskivertoBehkuissa edes kuule, lisää äänimassaa, ja miksaaja ihmettelee, kun mittarit ovat punaisella, mutta millään ei saa aikaiseksi "kaupallista volyymia".
 
Ei silti, kuten olen kymmeniä kertoja täällä forumilla maininnut, eteen tulee vähän väliä myös ammattituottajien haastatteluja, joissa he kertovat käyttävänsä eri versioita tällaisesta "alapään siivouksesta". Siksi minua vähän yllättää, että täällä foorumilla se tuntuu olevan useimmille, kokeneillekin, ilmeisesti (?) ihan uppo-outo asia.
 
Esim. Computer Music lehden haastattelemat tuottajat/DJ:t/MC:t ovat useimmiten eri dance/hiphop-koulukuntien edustajia, ja jopa heistä monet erikseen mainitsevat laittavansa aina HPF:n 40-50 Hz:iin.
 
Pitää muistaa, ettei tuo HPF suinkaan kokonaan poista sub-bassoja, koska pystysuoraan leikkaavia EQ:ta lienee harvassa. Ja niillä klubeilla, joissa esim. tuota dance-kamaa soitetaan, on useimmiten äänentoisto, joka korostaa alaääniä (samoin kuin useimmissa MP3 yms. soittimissa). Musiikin "punch", tai "jytke" tulee jostain 80-200 Hz:n kieppeiltä, ylempääkin, ei sub-bassoista, joten "potkun" hukkumista ei tarvitse pelätä.
 
Eli kannatan omien kokemuksieni perusteella, amatöörinä, vankkumatta: Koko miksiin HPF 40-45 Hz:iin, voimakitaroihin HPF 150-180 Hz:iin. Ja esim. pianon vasemman käden osuudet voivat sabotoida biisistä bassokitaran ihan totaalisesti. Itse päästän pianon tai voimakitaroiden koko äänikirjon läpi vain, kun ne soivat yksin, ja heti kun basso/rummut tulee mukaan, leikkaan vaadittavasti.
 
Jokainen tehköön tyylillään, ja ammattitason tiloissa, vehkeillä ja taidoilla voi tehdä eri tavoin, kuin makkarissa Behkuilla, mutta tuo ohje sinällään ei todellakaan ole mitään kotipuoskarointia, vaan laajalti toimivaksi havaittu tapa, myös ammattipiireissä.
 
Ja jottei luetun ymmärtäminen kellään tee tepposia (sitä tapahtuu tosi usein täällä, tämä ei kohdistu sinuun Cathi777), kertaan vielä: tämä EI tarkoita sitä, että "kaikki kaikkialla HPF:äävät 40 Hz:n kohdalta tai että kaikkien pitäisi niin tehdä". Ainoastaan, että se on erittäin toimiva menetelmä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
HateHalon
14.08.2012 12:32:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cathi777: Mä en kyllä ymmärrä ollenkaan tuota ohjetta, että alle 40Hz pitäisi leikata pois. Ei sieltä kyllä mitään mutaa tulee ellei sitä korosta. Ei siitä mitään muhjua sointiin tulee, että antaa toistaa niin alas kuin on tarvetta. Tämä on ehkä tätä jotain nykyajan kaupallista miksausajattelua, että sama mitä sieltä alhaalta tulee jos kuuntelee jollain iPodin kaiuttimella.
 
Siinä vaiheessa, kun masteroidaan kaupallisesti mahdollisimman potentiaalinen, niin nuo 40 hz alapuolen taajuudet kannattaa leikata energiaa viemästä, varsinkin kun halutaan mahd. selkeä äänikuva. Siinä leikataan sitä enemmän asioita mitä enemmän on raitoja ja instrumentteja päällekkäin. bassorummunkin matalimmat hyödynnettävät sub taajuudet pyörii tuossa 40 paikkeilla, joten sen jälkeen voi kaikki alemmat taajuudet leikata. olennaiset taajuudet ovat korkeampia ja taajuudet joita ei tarvi kannattaa leikata. Rapissa tuo ei ole niin olennaista, mutta nykymetallissa tärkeitä toimenpiteitä, silloin ku miksaus ja masterointi vedetään äärimmilleen. Kun sulla on esim. kuoro, jouset, kauttaaltaan mikitetty rumpupatteristo, 6 kitaraa, basso 2 raidalla, synahärpäkettä yms... Niin mahdollisimman siivotut raidat selkeyttää soundia. Tuommoisessa määrässä musikaallisia elementtejä ei riitä enää volyymimiksaus vaan kannattaa etsiä jokaiselle instrumentille se oma taajuusalue. esim: basso 120 Hz pieni korostus ja bassorumpu taasen 60 Hz, etteivät sodi liikaa samalla taajuusalueella.
 
www.halondesign.com
TomiTee
02.09.2012 14:27:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Päivitystä
 
Hommasin studiotilat ja luulin saavani yhden huoneen mutta sain 3! Nyt olisi mahdollisuus panostaa hommaan kunnolla! Huoneet ovat kaikki peräkkäin joten ajattelin ensimmäisestä huoneesta oleskelutilaa, toiseen studiovärkit ja viimeiseen huoneeseen (abaut 15m2) äänitystilat.
 
Kun on tälläiset chäänssit, niin kannattaako tuo äänityskoppi heivata hus helvettiin ja akustoida huone? Paljonkohan tarvisin budjettia? Ja onko miksaamisessa akustointi erittäin tärkeää? Studiohuoneeseen on tulossa paljon huonekaluja sohvia ym. Onko näistä apuja.
 
Aki
02.09.2012 17:33:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TomiTee: Kun on tälläiset chäänssit, niin kannattaako tuo äänityskoppi heivata hus helvettiin ja akustoida huone?
 
Koppi on tarpeen jos haluat äänittää esim laulua samaan aikaan muiden soittimien kanssa. Akustointi on hyvin tärkeää kaikissa tapauksissa.
 
Akustoimalla äänityshuone edes jollain tasolla saa kaikkiin äänitettyihin raitoihin selkeyttä. Hyvin suunniteltu edullinenkin akustointi mahdollistaa terveen kuuloisen julkaisukelpoisen materiaalin äänittämisen. On tietysti olemassaolevasta tilasta kiinni mitä ja miten paljon on tarvetta akustoida.
 
Paljonkohan tarvisin budjettia?
 
Riippuu täysin siitä miten paljon teet itse. Soveltuvat villalevyt maksaa alkaen n. 4€ per neliö, puurima ja lauta euron pari per metri, ja kankaita, verhoja yms saa varmasti äitin ja tädin komeroiden perältä. Satasella tekee jo mukavasti, ylärajaa ei ole.
 
Ja onko miksaamisessa akustointi erittäin tärkeää?
 
Ehdottomasti. Akustiikaltaan huonossa tilassa saattaa sotkevan kaiun lisäksi olla taajuustoistossa kapeita jopa 30dB:n kuoppia ja kuhmuja, jolloin kuulijalla on mitättömän huono käsitys siitä miltä etenkin matalia taajuuksia sisältävä raita oikeasti kuulostaa. Esim ekvalisaattoreissa suurin korjaus on yleensä 12-15dB, ja miksauksessa tehtävät korjaukset ovat usein vain pari dB:tä. Jos huoneen "EQ" jatkaa tuota korjailua kymmenillä desibeleillä, niin melko sokkonahan siinä ajetaan.
 
Studiohuoneeseen on tulossa paljon huonekaluja sohvia ym. Onko näistä apuja.
 
On jonkin verran. Tärkeimmät akustointikohteet on kuulijan ja kaiuttimien sijoitusten lisäksi ensiheijastuksien minimointi, kaikujen hallinta, sekä etenkin nurkkiin kerääntyvien matailen taajuuksien demppaaminen. Sohva pitkän seinän keskellä tai nurkassa on ihan ok apu.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
TomiTee
02.09.2012 20:07:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista!
 
Jäi vielä hämärän peittoon että jos minun ei tarvitse kuin räppiä äänittää niin kannattaako akustointiin satsata jos minulla on jo tilava villoitettu koppi? Ihan ok soundi kopissa, vaikea sanoa kun ei ole normihuoneen lisäksi muualla testannut.
 
Aki
03.09.2012 03:53:32 (muokattu 03.09.2012 03:54:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TomiTee: Jäi vielä hämärän peittoon että jos minun ei tarvitse kuin räppiä äänittää niin kannattaako akustointiin satsata jos minulla on jo tilava villoitettu koppi?
 
Siinä tapauksessa satsaisin tarkkaamon akustoimiseen. Myös räp-musiikkia tehdessä on tärkeää kuulla mitä siellä bassopäässä tapahtuu.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «