Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Örinä ongelmaa. muillakin?
1
karhuntassu
08.04.2012 12:53:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka!
 
Olen örissyt nyt 5 vuotta vakiona, sitä ennen jonkin verran. Aina kun pitäisi vetää ilman että koko bändi soittaa, helvetillisellä melulla, niin ei vaan lähde kunnon säröllä. Sama homma studiossa, ei mitään toivoa että pääsisi kunnolla korkeisiin screameihin, matalat tulee, mutta kuitenkin huonosti, kunnon voima puuttuu.. Onko muilla tätä ongelmaa, ja onko siihen ratkaisua? Kotona sama ongelma. Harjoittelen suhikussa, niin siellä lähtee hyvin. (--> kosteus, lämpö.) kuitenkin juon ja kostutan kurkkuani niin reeneissä bändin kanssa, kuin ilmankin. live nauhoitukset kuulostavat hyvältä. Ei ymmärrä, vaikea selittää!
 
Daniel
 
JudeJude
09.04.2012 10:42:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä örinä on mulle aikamoinen ongelma. Erit. la-aamuisin ei tahdo muuta tullakaan.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Synastikki
10.04.2012 16:32:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on taas päinvastainen ongelma kliinilaulujen kanssa... eli kun vetää itekseen ja muuten vaan lauleskelee ni tulee ihan hyvin mutta sitten kun koko bändi vetää mukana niin tulee puskettua liikaa ja kurkku menee ihan romuksi... onneks laulelen nykyää taustoja nii ongelma on vähentynyt huomattavasti ja kun ei koko ajan lauleskella niin on myös helpompi olla puskematta niin paljon noiden backingi paikkojen kohalla... Luulisin että sulla on juurikin se ongelma että se fiilis mikä siitä bändin kanssa soittamisesta ja soitinten aiheuttamasta äänenpaineesta tulee aiheuttaa semmosen alitajuntaisen refleksin laulaa kovemmalla powerilla... varmaan kiinni jostai adrenaliinin erittymisestä tms... voi tietysti yrittää jotai sellasta ennen laulamista millä saisi verenpaineen ylös ja adrenaliinia vereen esim. jotai fyysistä mutta ei kovin hengästyttävää liikuntaa ja sitten ajatella vähän asioita jotka ketuttaa ja hakea sillä vähän sitä raivoa siihen... en tiiä toimiiko mutta itse kuvittelisin että toimis ainakin johonkin pisteesee omalla kohalla.
 
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul.
Mysteria
25.06.2012 12:37:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eräs ongelmia tuottanut seikka itselläni on joskus ollut, että olen treenannut ilman korvatulppia. Sitten kun mennään treenikämpälle ja soitetaan kovalla volyymilla ja tulpat pitää olla päässä niin ääntä ei osaa kontrolloida samallailla. Livetilanteissa ihan ok. Tässä mietin että syy on ehkä monitoreissa joista laulu taas kuuluu hyvin.
 
http://maihinnousu.net/a/2585
MartinB
04.07.2012 14:38:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitää päästä irti vääränlaisesta jännityksestä ja saada ääni auki esim. studiotilanteita varten. Joku tietty lämmittelyriffi tms voisi olla hyödyllinen... tai sitten että ekat otot annetaan mennä huonosti...
 
ShadowWalker
15.07.2012 13:50:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla ilmeisesti aloittajan kanssa täysin vastaava ongelma. Eli örinän kanssa ei ole mitään ongelmaa silloin, kun on olemassa jokin taustaääni. Mutta jos joutuu huutamaan keskellä hiljaisuutta (kylläpä kuulostaa runolliselta ;)), se ei vaan onnistu. Keikallakin jossain määrin sama homma, eli jos monitorointi on liian hyvä tai toisin sanoen monitorista tulee liikaa laulua, ei homma toimi ollenkaan. Se on jokin ihan korvien välissä vinksallaan oleva juttu tai semmoiseksi olen ainakin sen tulkinnut. Sitä tulee päästeltyä jotenkin rennommin ja voimallisemmin, kun ei kuule itseään liian hyvin :)
 
Ikinä ei oo asiat niin huonosti, etteikö niitä voisi viinalla pahentaa. Romantikkoitkijät #29
villeh
12.08.2012 22:31:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäiseen, sulla pitää olla siellä taustalla tarpeeksi lujalla se musa koko ajan ja jos tunttuu ettei lähde niin lujempaa kuunteluun taustaa vaan. Todella monella örinä laulajalla on sama ominaisuus myös mullakin että kun on oppinut vetämään ja etenkin focusoimaan äänen ns taustaa vasten, eli siellähän on se resonaatio "focus" mikä kuuluu hyvin läpi, mutta kun tausta poistetaan niin äänessä on tietenkin muitakin "kerroksia" ja ilman taustaa vasten sitä tavallaan hämääntyy niistä ja ei saa focusoitua sitä ääntä oikein.
 
Synastikki. Tässä on brobleemina se kun tausta tuleekin lujempaa kuin oma äänesi niin alat tavallaan kilpailla sitä vastaan ja koko tuki voi unohtua alta, yleensä tässä yritetään päästä Ns baari puhetyylillä "overdrive" päälle ja se nois "hempeis" vokaaleis syö aika nopeesti ääntä. Hyviä harjoitusia vois olla että vedät jotain kohtaa ensin itseksesi ja keskityt tuntemaan miten "lujaa" sitä laulat sitten laitat taustan päälle ja vedät uudestaan ja koitat pitää sen saman "lujuuden" päällä, sitten taas ilman taustaa, taustan kans, ilman .....
 
www.hautaluoma.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «