Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitkä nailon kielet?
1
sohvarämpyttäjä
11.02.2011 11:36:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi ostaa klassiseen uudet nailon-kielet. Soitin on perus halpis Yamaha C40. Selailin Thomanin valikoimia moisista ja huomasin, ettei asia olekaan ihan yksinkertainen.
 
Erilaisia settejä on tarjolla reilut sata. Hinnat vaihtelee 2,5 ja 25 euron välillä. Valmistajia on näköjään kymmeniä. Lisäksi on hiilikuituisia - sekä settejä, joissa kaikki kielet metallipunoksella pinnoitettu. Ottaako low, normal vai high tension? Eli mitä eroa noilla saadaan aikaan?
 
Toistaiseksi oma valintani on Daddario EJ27N. Perustelut on niinkin nasevat kuin että kyseessä on tuttu merkki, jännitys on normaali (eikä "erikoinen") ja hinta on halpa 4,85e.
 
Uskon kyllä, että sopivilla kielillä voi soitin alkaa laulaa kahta kauniimmin, mutta että sokeasti pelkkään hintaan satsaamalla ei välttämäti saa sen parempaa. Pitäisi tietää mitä ostaa. Suositelkaapa jotakin..
 
mhs
11.02.2011 15:07:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile vaikka D'addario EJ46 (Pro-Arte Hard Tension). Nämä ovat mielestäni asialliset peruskielet; hyvä kompromissi hintaa, saundia, sävelpuhtautta.
 
samueld
12.02.2011 21:28:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan ei kannata yli kymppiä laittaa kieliin kun kitara on c-40. hiilikuitujen ja nailonien välillä vaihtuu tuntuma jonkin verran. hiilikuituiset on vähän kovemmat näppiin. Sama on hi tensionien ja normal tensionien välillä.
 
Paremmassa kitarassa kielisetti vaikuttaa soundiin enemmänkin, mutta siltikin se oikea setti pitää hakea itse kitarakohtaisesti. JA etenkin jos soittaa nimenomaan klassisella tekniikalla. Sointujen harjaamiseen esmes d'addariot sopii mulla hyvin, kun ne tuntuu kestävän aika pitkään.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Pentinpuro
13.02.2011 20:20:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama mitkä, kunhan ovat hard tensionit. Kestää lyödä vähän kovempaa.
 
Niin no, no niin
sohvarämpyttäjä
26.02.2011 20:25:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin sitten addario pro arte't - peräti extra hard tensionina. Ei kaduta ollenkaan, tiukan nylonin soundi miellyttää, eikä nailonkieli erikoistiukkanakaan satu sormeen lähellekkän niinkus westernkitaroiden metallinarut.
 
TommyGun
05.03.2011 12:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pentinpuro: Sama mitkä, kunhan ovat hard tensionit. Kestää lyödä vähän kovempaa.
 
Tämä ei nyt aivan päde. Riippuu aivan kitarasta mitkä kielet sopii. Itsellä oli klassisessa kiinni D`addaarion hard tension composite setti ja sointi kuoli täysin ylänauhoille päin siirtyessä. Nyt on normal tensionit ja soi paljon paremmin ja voimakkaammin.
 
- Aina on myötätuuli jonnekkin -
PeteBonde
16.03.2011 19:01:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on myös c-40 ja ostin siihen D'Addarion EJ27N normal tension kielet ja ne on hyvät , suosittelen.
 
Luthier
17.03.2011 10:53:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TommyGun: Tämä ei nyt aivan päde. Riippuu aivan kitarasta mitkä kielet sopii. Itsellä oli klassisessa kiinni D`addaarion hard tension composite setti ja sointi kuoli täysin ylänauhoille päin siirtyessä. Nyt on normal tensionit ja soi paljon paremmin ja voimakkaammin.
 
On tosiaan vaikea sanoa mitkä kielet ovat parhaat. Sopiva kielten paksuus riippuu kitaran kannen herkkyydestä. Liian jäykät kielet soivat yleensä alussa hyvin mutta muutaman tunnin--päivän kuluttua sointi menee tukkoon.
 
friikki
10.04.2011 00:09:08 (muokattu 10.04.2011 12:24:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sohvarämpyttäjä: Pitäisi ostaa klassiseen uudet nailon-kielet. Soitin on perus halpis Yamaha C40. Selailin Thomanin valikoimia moisista ja huomasin, ettei asia olekaan ihan yksinkertainen.
 
Erilaisia settejä on tarjolla reilut sata. Hinnat vaihtelee 2,5 ja 25 euron välillä. Valmistajia on näköjään kymmeniä. Lisäksi on hiilikuituisia - sekä settejä, joissa kaikki kielet metallipunoksella pinnoitettu. Ottaako low, normal vai high tension? Eli mitä eroa noilla saadaan aikaan?
 
Toistaiseksi oma valintani on Daddario EJ27N. Perustelut on niinkin nasevat kuin että kyseessä on tuttu merkki, jännitys on normaali (eikä "erikoinen") ja hinta on halpa 4,85e.
 
Uskon kyllä, että sopivilla kielillä voi soitin alkaa laulaa kahta kauniimmin, mutta että sokeasti pelkkään hintaan satsaamalla ei välttämäti saa sen parempaa. Pitäisi tietää mitä ostaa. Suositelkaapa jotakin..

 
Koklaa vaihteeksi Finncorden kotimaisia laatu kieliä. Ovat ihan jees ja hyvää on se että ne punoskielet ovat esijännitetyt eli ei tarvitse odotella päivätolkulla että pitävät vireensä.
 
Jos et ole soittimeesi tyytyväinen se pitää sitten tehdä itse :)
tele09
11.08.2012 15:12:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkö kukaan mistä voi ostaa "luthier" merkkisiä kieliä pk-seudulta?
 
souless
11.08.2012 23:26:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Daddarion EJ45 nylon kielet, pehmeä ja vahva saundi, sopii hyvin lähes mihin vaan.
 
http://kitarankielet.fi/?q=content/ … dario-ej45-klassisen-kitaran-kielet
 
samueld
12.08.2012 18:42:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Tietääkö kukaan mistä voi ostaa "luthier" merkkisiä kieliä pk-seudulta?
 
En kyllä löytänyt. Mutta minun kokemuksen mukaan ei ole mitkään erikoiset kielet. Normaalia nailonia. Kovat sponssithan niillä on...
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
LL
12.08.2012 19:29:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oma suosikki on Finncorde High Tension Bronce Black nylon.
 
Ahti Tuumiainen
14.08.2016 10:15:31 (muokattu 15.08.2016 14:14:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: Ei mitään
 
IneaRock
14.08.2016 12:22:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon tykännyt Johanna Bachin kielistä. Viime aikoina en tosin ole ostanut vaan "pallopäisiä" kieliä. (en muista merkkiä) Ne on helppo laittaa, kun ei tarvi solmia kieliä. Varmaan pitäisi katsoa merkkiäkin.
 
Pine Head
27.03.2021 09:00:10 (muokattu 27.03.2021 09:00:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pentinpuro: Sama mitkä, kunhan ovat hard tensionit. Kestää lyödä vähän kovempaa.
 
Minä soitan erittäin kevyellä tatsilla. Olisiko minulle siis low tension parempi vaihtoehto? Olen aina pitänyt normal tensionia itsestäänselvyytenä, vaikken olekaan tiennyt mitä eroa näillä oikeasti onkaan.
 
iec
27.03.2021 14:52:13 (muokattu 27.03.2021 15:00:13)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pine Head: Minä soitan erittäin kevyellä tatsilla. Olisiko minulle siis low tension parempi vaihtoehto? Olen aina pitänyt normal tensionia itsestäänselvyytenä, vaikken olekaan tiennyt mitä eroa näillä oikeasti onkaan.
 
Ei kai siinä auta muuta kuin kokeilla mikä toimii itselle omassa kitarassa parhaiten. Kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen. Useimmiten ihmiset käyttävät joko normal- tai high tensionia, mutta löytyy niitäkin jotka käyttävät low- tai extra high tensionia.
 
Klassisessa kitarassa on harvemmin kaularautaa, joten kireämpien kielien laittaminen saattaa nostaa kielten korkeutta otelaudasta ja lisätä reliefiä kaulan keskivaiheilla. Löysin kielien laittaminen tekee tietenkin päinvastoin.
 
Samaa mieltä aiemman kirjoituksen kanssa siitä, että johonkin laminaattikantiseen Yamaha C40 kitaraan tai vastaavaan halppiskitaraan ei kannata ostaa mitään kalliita erikoiskieliä. Alle 10 euron perus-Daddariot riittävät vallan mainiosti. Vasta kokopuukantisissa tai kokopuisissa klassisissa kitaroissa on järkeä lähteä hakemaan soinnin nyansseja erikoisemmilla kielillä (jos kokee sen tarpeelliseksi.)
 
Edit: Niin tietenkin hard tension kielissä on normal tensioniin nähden kovempi jännitys samalla virityksellä (Esim normaali EADGHE/ EADGBE riippuen kumpaa merkintätapaa haluaa käyttää). Ja silloin tarvitaan isompi voima kielten painamiseen nauhoja vasten. Tämä siis tiedoksi aloittelijoille, jotka lukevat keskustelua. Aika hyvä alkuarvaus on se, että kannattaa aloittaa kokeilut normal tension -kielistä 4/4-kokoiselle klassiselle kitaralle.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «