Aihe: AxeFX can't do this
1 2 3 4 5 6 7
sickboy
10.08.2012 12:47:16

Krice: Ei tuossa ole oikein pointtia, koska äänitettyjä soundejahan tässä vertaillaan. Hassusti myös Zoom G-sarja kuulostaa paremmalta kuulokkeiden kautta kuin tietokoneella, jossa bitti/hz-määrä on pienempi ja soundista tulee kanttisempi.

Tossahan on just nimenomaan se pointti, että kun vertaillaan mallintavaa (jota ei samalla tavalla tartte äänittää) ja putkistyrkkaria, niin tyrimällä ton äänitysvaiheen, voi helposti saada putkistyrkkarin kuulostamaan paskemmalta, kuin miltä se siinä tilassa kuulostaa. Selitinkö mä tän nyt aikaisemmin jotenkin vaikeasti, vai onko pakko vaan sanoa jotain?
sickboy
10.08.2012 12:50:18

PJS: Miks menettäis? Äänittäessä mä ainakin tähtään puhtaasti sen äänitetyn saundin tuottamiseen. Mikrofonin (80€) paikka, vahvarin (180€) nupit, äänikortin (140€) tasot, pedaalien (älä kysy €) asennot yms. säädetään suljetut luurit päässä.

No sulla ei varmaan sit menetä, mä en ole ikinä saanut styrkkaria ihan niin hyvänkuuloisena narulle, kuin mitä se on siinä tilassa. Siihen tietty liittyy varmasti ihan se fyysinen äänenpaine, se että se tuntuu myös.
Krice
10.08.2012 13:13:50

sickboy: ja putkistyrkkaria, niin tyrimällä ton äänitysvaiheen, voi helposti saada putkistyrkkarin kuulostamaan paskemmalta

No sitten ei saa tyriä äänitystä, vai mitä?
vaikeamuistaa
10.08.2012 13:19:15
Vasemmassa laidassa oleva skeba on ton mun minicombon elementti mikitettynä
Oikeassa laidassa oleva skeba on sama raita mut signaali on splitattu keinokuormalta äänikorttiin jossa se on ajettu Twin reverb+royer 121 yhdistelmällä tehdyn impulssivasteen läpi. Molemmat saundaa mun mielestä aika luomulta. Kitara oli strato ja pedaalit Klon Kentaur (kopio by IK), OCD ja Strymon El Capistan.

https://dl.dropbox.com/u/60432377/easy%20landings%20makkarikitaraa.mp3

Hyvältä kuulosti ja hienoa soittoa, voitko paljastaa mikä "minicombo" on kyseessä? :)
ReBeat
10.08.2012 13:23:11

sickboy: Tossahan on just nimenomaan se pointti, että kun vertaillaan mallintavaa (jota ei samalla tavalla tartte äänittää) ja putkistyrkkaria, niin tyrimällä ton äänitysvaiheen, voi helposti saada putkistyrkkarin kuulostamaan paskemmalta, kuin miltä se siinä tilassa kuulostaa.

Mun asetelmassa homma on vähän toinen, kun ei ole mitään todellista tilaa kun ei ole mikitystä. Ainoa soittotila on suljetuista kuulokkeista mun korvien väliin syntyvä tila. Se mikä kuuluu aidon tilan vaikutelmana, on räkistä ruuvaamalla syntynyt. Soundia säädän ennen äänittämistä tietysti "reaali-ajassa", tavoitteena luoda katu-uskottavan kuuloinen "tila" ja autenttinen live-meininki... korvien väliin. Kun säädöt on tehty, soundia voi tallentaa koneelle eikä se käytännössä siinä vaiheessa oleellisesti muutu. Mulle kyllä riittää Reaperin tallennustekniset ominaisuudet. Tallennettua soundia saa paskottumaan sitten kun sitä alkaa muuttelemaan häviöllisiin formaatteihin, mutta olen ihan tyytyväinen myös siihen millaisena soundi säilyy nyt mp3:na. En ala tosta seikasta enempää rutisemaan.

Mutta joo... ehkä tässä ketjussa vois jättää vähemmälle sen filosofisen väännön tyyliin "kaikelle on paikkansa". Itsekin aloin taas rölöttämään, mutta yleisellä tasolla ne mallintavat vs. putkarit -jutut on puhuttu muualla jo moneen kertaan. Laittelen jatkossa vaan clippejä (etusivulta löytyy linkki niihin ja infoihin). Toivottavasti saan lähiaikoina tallennettua joitakin sellaisia soundeja, jotkaa hoitaa täyslaidallisen vittuilemisen sellaisille puheille, että mallintavista muka saa säätämällä ihan kaikenlaiset soundit. Ei todellakaan saa.
Antti1
10.08.2012 13:24:34 (muokattu 10.08.2012 13:25:41)
PJS: Ainiin sä meinasit tota. Mä en alkuun ihan hiffannut. Mut siis eihän se samalta voi saundata ikinä johtuen ihan siitä miten me kuunnellaan asioita.

Kyllä hyvin hyvin lähelle pääsee, kyse on vain siitä riittääkö rahat siihen: http://www.thomann.de/fi/neumann_ku100.htm ja hyvä etuaste. Ei nyt toki ainoa vaihtoehto, mutta yksi esimerkki. Seuraava ongelma on sitten enää äänitykseen käytettävän tilan akustiikka ja se itseasiassa on usein yksi suurimmista syistä nauhalle tarttuneeseen huonoon soundiin.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
PJS
10.08.2012 13:26:41

vaikeamuistaa: Hyvältä kuulosti ja hienoa soittoa, voitko paljastaa mikä "minicombo" on kyseessä? :)

Jäsen Kojoneksen vissiin puolittain itse suunnittelema vehje missä on Twin Reverbin etuaste ja pääte joka kaiketi perustuu firefly project ampin päätteeseen. 1-3w tehoa putkista riippuen ja PPIMV mastervola. Kannattaa kysyä häneltä tarkempia tietoja jos kiinnostaa.
Peace!
PJS
10.08.2012 13:28:47

Antti1: Kyllä hyvin hyvin lähelle pääsee, kyse on vain siitä riittääkö rahat siihen: http://www.thomann.de/fi/neumann_ku100.htm ja hyvä etuaste. Ei nyt toki ainoa vaihtoehto, mutta yksi esimerkki. Seuraava ongelma on sitten enää äänitykseen käytettävän tilan akustiikka ja se itseasiassa on usein yksi suurimmista syistä nauhalle tarttuneeseen huonoon soundiin.

Mjoo binauraalinen äänitys sinällään on ihan tuttu juttu, mut sit ku asiaa kuunnellaan ni ei se tilantuntu kuitenkaan oo ihan sama kuin se oikeesti on. Mut joo. Lähelle päsee. Binauraalista äänittelyä voi myös harrastaa halvemmallakin, keinopäähenkisen asian saa kyhättyy esim styroksista.
Peace!
jkourula
10.08.2012 13:57:58 (muokattu 10.08.2012 13:58:13)
ReBeat: Laittelen jatkossa vaan clippejä (etusivulta löytyy linkki niihin ja infoihin). Toivottavasti saan lähiaikoina tallennettua joitakin sellaisia soundeja, jotkaa hoitaa täyslaidallisen vittuilemisen sellaisille puheille, että mallintavista muka saa säätämällä ihan kaikenlaiset soundit. Ei todellakaan saa.

Olisi kyllä hyödyllistä, jos olisi saatavilla myös noita klippejä vastaava raaka DI-signaali. Tällöin olisi parempi mahdollisuus yrittää vääntää vastaavia saundeja. Nythän jos tekisi saundin, joka kuulostaisi suht samalta kuin klipissä, niin se olisi helppo lytätä koska ei se täsmälleen samalta voi kuulostaa kun soittajakin (ja kitara) on eri.
jhkj
10.08.2012 14:02:01
Kyllä ne putket ja mallintavat ihan hyvin yhdessä elää:
http://youtu.be/YhA7sR6OpcM

Kuten setä Frank aikoinaan sanoi: "Shut up and play your guitar"
vänkylä
10.08.2012 14:21:47
Jucciz: Huomenna keikka, ylihuomenna keikka. Kaks ihan erilaista tilaisuutta, kokoonpanoa ja täysin eri biisit. Siispä noin 60 eri biisiä viikonlopulle. Ei tuu tylsää.

No vähällä ne päästää teidät kun ei oo kuin 30 biisiä per ilta.Meillä huomenna pelkästään yhdellä keikalla saadaan soittaa noin 70 biisiä;niin ja kaikki vielä eri biisejä..:-D
sickboy
10.08.2012 15:16:27

Krice: No sitten ei saa tyriä äänitystä, vai mitä?

Oletko tyhmä ihminen, vai etkö vain halua ymmärtää? Pointti oli, että suuri osa putkistyrkkareitten ääninäytteistä, mitä netistä löytyy, ei välttämättä vastaa sitä todellista saundia. Tee sä täydellisiä äänityksiä, mä yritän kans, mut kaikilla ei ole sellaisia kamoja, mitkä edes mahdollistaisivat hyvän äänityksen.
Krice
10.08.2012 15:29:49

sickboy: suuri osa putkistyrkkareitten ääninäytteistä, mitä netistä löytyy, ei välttämättä vastaa sitä todellista saundia.

Mitä sitten? Aloitusviestin äänipätkät on ainakin nauhoitettu ihan hyvin. Sitä paitsi ei se vahvistimen äänittäminen ole mitään kovin vaikeaa, onnistuu aika halvoillakin kamoilla. Jos soundi kuulostaa paremmalta kuin mihin mallintava pystyy niin turha siinä on enää ihmetellä, että olivatko äänityskamat nyt tarpeeksi hyvät.
PJS
10.08.2012 15:33:08

Krice: Mitä sitten? Aloitusviestin äänipätkät on ainakin nauhoitettu ihan hyvin. Sitä paitsi ei se vahvistimen äänittäminen ole mitään kovin vaikeaa, onnistuu aika halvoillakin kamoilla. Jos soundi kuulostaa paremmalta kuin mihin mallintava pystyy niin turha siinä on enää ihmetellä, että olivatko äänityskamat nyt tarpeeksi hyvät.

No ei ne tosiaan välttämättä ihan siltä saundaa miltä ne saundaa siitä vierestä korvilla kuunneltuna, johtuen ihan siitäkin miten korvat/aivot käsittelee informaatiota.

Mut dynaaminenmikki kartion edessä äänitetyt demot antaa aika tarkan kuvan siitä mitä levyillä/keikalla PA:sta kuullaan. Sehän se olennaisin saundi on? Ja kyllä siitä pääsee kartalle myös siitä miltä vehje saundaa tosielämässä.
Peace!
ReBeat
10.08.2012 16:13:59

jkourula: Olisi kyllä hyödyllistä, jos olisi saatavilla myös noita klippejä vastaava raaka DI-signaali. Tällöin olisi parempi mahdollisuus yrittää vääntää vastaavia saundeja. Nythän jos tekisi saundin, joka kuulostaisi suht samalta kuin klipissä, niin se olisi helppo lytätä koska ei se täsmälleen samalta voi kuulostaa kun soittajakin (ja kitara) on eri.

Saattaa onnistua. Mulla ei valitettavasti ole mitään aitoa DI-boksia, mutta kokeilin jakaa aktiivisella ABY-boksilla Exef Ranger -nimiseen monitoimivärkkiin ja siitä äänikortille. Ilman Rangeria signaalitaso jäi liian matalaksi, mutta tossa vehkeessä on inputille ja outputille volumesäädöt, joilla sai nostettua levelin ihan hyväksi. Mitään EQ-juttuja tossa ei ole, joten hyvällä tuurilla se ei pelkkänä tasonnostajana vaikuta älyttömästi kitaran lähtösoundiin.
sickboy
10.08.2012 16:49:29

Krice: Mitä sitten? Aloitusviestin äänipätkät on ainakin nauhoitettu ihan hyvin. Sitä paitsi ei se vahvistimen äänittäminen ole mitään kovin vaikeaa, onnistuu aika halvoillakin kamoilla. Jos soundi kuulostaa paremmalta kuin mihin mallintava pystyy niin turha siinä on enää ihmetellä, että olivatko äänityskamat nyt tarpeeksi hyvät.

Kuin saappaan kanssa keskustelisi...
Jucciz
10.08.2012 16:53:46
Keinopää, keinokuorma... eipä sen puoleen, kyllä radiokin suoltaa nykyään lähinnä keinomusiikkia.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
10.08.2012 16:55:15
sickboy: Kuin saappaan kanssa keskustelisi...

Äläs nyt mollaa jalkineita. Saappaat ovat määrätyissä tilanteissa oikein hyödyllisiä ja sitä paitsi: ne ymmärtävät olla hiljaa silloin, kun niillä ei ole järkevää sanottavaa.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
hallu
10.08.2012 16:58:42
zipa: Mallinnukset ovat nimenomaan vain ja ainoastaan siitä DSP:n tehosta riippuvaisia. "Äärettömän tehokkaalla" mallintimella voitaisiin simuloida maailman kaikkien kitaroiden kaikki mahdolliset äänet kaikkien maailman vahvistimien läpi soitettuna kaikilla mahdollisilla kaappi/mikitys-yhdistelmillä. "Äärettömällä" DSP:llä tämä ei edes vaatisi käytännössä mitään ohjemointia.

Reaalimaailmassa taasen ne DSP:t ovat tehoiltaan rajallisia, joten kuvioon astuu mukaan myös niiden ohjelmointi, jolloin mukaan tulee teknisen rajoituksen lisäksi myös inhimillinen tekijä. Nykyisillä DSP:llä pystyisi varmasti mallintamaan minkä tahansa putkinuppi+kaappi-yhdistelmän viimeistä piirtoa myöden, jopa sen 4x12 kaapin vasemmassa yläkulmassa olevan kaiuttimen hieman irrallaan olevan kiinnitysruuvin rahinaa myöden, mutta jos se signaali tulee kolme sekuntia myöhässä soittoon nähden, niin hyöty jää aika laihaksi...

Enivei, pointtini on siinä, että ihmiskorva on sen verran huono "mikrofoni", että sen huijaamiseen ei paljoa vaadita. Jos ja kun kuulohavainnot ovat kuitenkin hyvinkin vahvasti "placeboefektin" värittämiä, niin siinä kohtaa nousee digipuolella väistämättä kädet pystyyn. Se on kuitenkin melko yhdentekevää jos Kitaristi-Kimmo ei ABX-sokkokuuntelussa pysty erottamaan digimallinnusta aidosta mutta livetilanteessa soittaa silti ihan vitusti paremmalla tatsilla ja tunteella jos tietää selän takana möyryävän aidon ja analoogisen putkinupin.

Tässäpä näen juurikin sitä asiaa mitä olen itsekin miettinyt. Itseäni häiritsee, että liikaa kiinnitetään huomiota niihin soundeihin, kun itselleni soittajana tärkeämpi asia on se soittotuntuma. Minusta soundin voisi rakentaa keskittyen siihen karaktääriin ja jättää epäolennaisuudet vähemmälle ja siten säästää dsp:n suorituskyky huolehtimaan soittotuntuman johdonmukaisuudesta. Ymmärrän, että siellä äänipöydän takana istuvaa kaveria kiinnostaa ihan muut asiat, vaikkapa se kuinka paljon työstövaraa se soundi tarjoaa. Jos soundia tulkitaan kuin "piru raamattua" niin päädytään mallintamaan kaikenmaailmaan epäolennaisuuksia. Edullisissa mallintimissa minua on häirinnyt nimenomaan soittotuntuman "velttous" sellaiset pienet epäjohdonmukaisuudet jotka vähentävät sitä välittömyyden tuntua tai toimivat kitkana soittajan ja välineen välillä.

Minun maailmassani lopullinen soundi on kaikkien osasten summa, jossa välineiden palaute ohjaa soittoa eli se soundi omalla kohdallani muotoutuu osaltaan siitä millä tavoin välineen äänimaailma ja herkkyys inspiroi sitä ilmaisua niin soittotatsi mukautuu siihen ja se voikuttaa lopulta siihen lopputulokseenkin. Sen vuoksi en osaa suhtautua soundiin mitenkän absoluuttisesti, että sen pitäisi olla juuri jokin tietty, vaan yleensä etukäteen minullaon aika väljä käsitys tyyliin särö tai puhdas tai jotain siltä väliltä ja loput muovautuu siinä soitellessa. Näin ollen pidän ensiarvoisen tärkeänä sitä millä tavalla välinen vuorovaikuttaa kanssani tai miten se reagoi ja soundi on vain jotain mitä siitä sitten syntyy ja se on enemmän kuulijan päänsärky. Kyse on enemmän siitä, että miten se sointi inspiroi ja saa minut soittamaan jotenkin kuin että hallitsisin sitä diktaattorin ottein. Jos soitto sujuu pakottomasti ja hengittää, niin soundi on silloin hyvä. Jos soitto tuntuu siirapissa kahlaamiselta on painostavalta, niin soundi on huono. Tästä syystä enmyöskään juuri osaa arvottaa välineitä vaan ajattelen olevani itse se joka soi ja väline soittaa minua:-).

Minusta mallintavat tai yleensäkin digivehkeet sopivat hyvin taiteilija työvälineiksi jos ne jättävät vain sen tilan kuvaamalleni luovalle prosessi, jota soitto itselleni on.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)