Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol V
1 2 3 4 5119 120 121 122 123267 268 269 270 271
Jucciz
08.08.2012 19:33:43
BigPapa: Mun mielestä valistuneet jazz- ja muutkin muusikot ymmärtää mitä on esimerkiksi blues ja soittavat sitä myöden. Se, että väkisin tungetaan (blues)taustaan kuin (blues)taustaan täällä rootspuolella mitä uskomattomimipia jazzillisia tms. juttuja ei mun mielestä osoita kovinkaan hyvää tyylitajua.

Esim. tää vetohan ei ollut bluesia nähnytkään ja silti sillä tuli kultaa - Papaltakin kaksi pojoa:
http://mp3.jucciz.com/other/jucciz_roots203.mp3

Sanottakoon toki vielä se, että en skabaan osallistuessani tiennyt taustan olevan jostain oikeasta levytetystä kappaleesta, joten aika avoimin korvin ja mielin tuli vedettyä. :)

Kai nää on sit vähän rajanvetokysymyksiä - ja eri päivänäkin varmaan eri jutut maistuu eri tavalla.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
BigPapa
08.08.2012 19:45:13 (muokattu 08.08.2012 20:11:08)

Jucciz: Esim. tää vetohan ei ollut bluesia nähnytkään ja silti sillä tuli kultaa - Papaltakin kaksi pojoa:
http://mp3.jucciz.com/other/jucciz_roots203.mp3

Sanottakoon toki vielä se, että en skabaan osallistuessani tiennyt taustan olevan jostain oikeasta levytetystä kappaleesta, joten aika avoimin korvin ja mielin tuli vedettyä. :)

Kai nää on sit vähän rajanvetokysymyksiä - ja eri päivänäkin varmaan eri jutut maistuu eri tavalla.

Niin, no ei se nyt hirveen jatsiakaan ollut, eikä taustakaan ollut blues, mun mielestä, että sikäli vähän huono esimerkki tähän keskusteluun. Olenko väittänyt, että kaiken pitäisi olla bluesia, en tietääkseni. Aika tyylikäs vetohan toi oli, vähän sellasta "rautalankakantri" meininkiä.
WanhaWetäjä
08.08.2012 20:20:09

BigPapa:
Tähän lisään vielä sen, että kuvittelet mun ajattelevan ja vetävän jotain lickejä. Ehei, minä soitan roots- ja bluesmusiikkia, se nyt vaan on mun soittamana tollasta.

Kaikkihan vetää oppimiaan asioita, myös muitten lickeja, miten sä olisit poikkeus? Eikös tuo ole sen mainostamasi oikean bluesin perusta, samat lickit ja riffit joita kaikki kelaa ja ? Vähän niinkun rrrautalanka, sitä samaa "emmaa" ja "illanvarjoonhimmeään", jos nyt vähän karrikoidaan.

Kyllähän sun puheissa ihan selvästi käy ilmi tää halveksunta ja väheksyntä sitä kohtaan, että joku tykkää soittaa perusasioita
Miten vaan, en mä mitään tai ketään halveksi vaan ymmärrän sen että joku harrastaa tai soittaa vain jotain tiettyä juttua. Se ei vaan ole mun juttu ollut koskaan, jo pelkästään sen takia että työn puolesta on saanut/joutunut soittaan kaikenlaista, myös paljon sellasta mistä ei niin pidä. Pidän sen kuitenkin vahvuutena että kaikea on soitettu, klassisesta humpan kautta heviin, pystyy taipuun aika moneen juttuun suht uskottavasti vaikka missään lajissa ei mestari olekkaan.

ja nyt sitten kelasit tohon vielä, että mulla on sitten huono ja paska time ja fraseeraus on perseestä. Ei tota oikeestaan muuten voi käsittää.
Niinkö mä sanoin? No joo, jossain skabassa tuosta timepuolesta huomautti se toinen inhoamasi trelainen "jazzfuusiokitaristi" ja vedit herneet ja aloit selitteleen ties mitä just tosta "bluesfraseerauksesta". Tätä mä tarkoitin sillä että jos on paska time niin lopputuloksena ei voi olla mitään hienoa, tyylinmukaista bluesfraseerausta vaan huonoa, epätarkkaa soittoa. Mutta sähän et arvostelua siedä, vaikka sen miten perustelisi. Ja kyseessähän oli joku tietty kohta soolossa, jos oikeen muistan.

Älä nyt tyrkytä mulle tapojas. Esitin mielipiteen äänestäessäni ja sekös sua nyt sit vituttaa. Vittuilun siementäkään siinä ei ollut, mutta niin vaan lähti sulla lapasesta.
Älä selitä, iso mies, selvää naljailuahan tuo oli ja aivan hyvin olisit voinut esittää asian vähän fiksumminkin tai jättää kommentoimatta vallan. Ethän sä kommentoinut muita kun mun ja Juccizen sooloja ja niitäkin aika lailla vittumaiseen sävyyn. Mua ei sun kommenttisi vituta kuin hetken, lähinnä naureskellen ihmettelen lapsellisuuttasi ja pienipäisyyttäsi tietyissä asioissa. Enkä ole varmasti ainoa...

Näillä sun ihailemilla Larry Carltonilla ja Robben Fordilla on vahvasti hallussa se mitä blues on, niin mun korvat sanoo kun niitä kuuntelen ja olen kuunnellut jo kauan näitäkin heppuja.
Joo, kuultu on ja olen tässä asiassa samaa mieltä, ei tarvi linkittää. Noi herrat soittaa paljon muutakin, mm inhoamaasi "hissimusaa" ja jopa fuusiota, Carlton on vedellyt jopa ihan ameriikaniskelmää studiomuusikkona. Bluesit taittuu kyllä, mutta eihän nuo ole aitoja roots-ukkoja kun osaavat oikeen nuoteistakin vetää, kuulemma ;-)
Carltonhan on kunnostautunut myös sovittajana, kova äijä, muusikko jos kuka.

Antaa nyt tämän olla tässä, me olllan täysin erilaisia soittajia, eri lähtökohdista,
sä olet rootsalueen tietäjä ja taitaja, jälkimmäinen ainakin omasta mielestäsi, mä olen vain vähäinen humppatura joka harrastaa näitä skaboja siksi että on kiva soitttaa kaikenlaista musaa.
BigPapa
08.08.2012 20:44:37 (muokattu 08.08.2012 21:26:55)

WanhaWetäjä: Kaikkihan vetää oppimiaan asioita, myös muitten lickeja, miten sä olisit poikkeus? Eikös tuo ole sen mainostamasi oikean bluesin perusta, samat lickit ja riffit joita kaikki kelaa ja ? Vähän niinkun rrrautalanka, sitä samaa "emmaa" ja "illanvarjoonhimmeään", jos nyt vähän karrikoidaan.

Voit pitää tän käsitykses.

Miten vaan, en mä mitään tai ketään halveksi vaan ymmärrän sen että joku harrastaa tai soittaa vain jotain tiettyä juttua. Se ei vaan ole mun juttu ollut koskaan, jo pelkästään sen takia että työn puolesta on saanut/joutunut soittaan kaikenlaista, myös paljon sellasta mistä ei niin pidä. Pidän sen kuitenkin vahvuutena että kaikea on soitettu, klassisesta humpan kautta heviin, pystyy taipuun aika moneen juttuun suht uskottavasti vaikka missään lajissa ei mestari olekkaan.

Soitin 8 vuotta vanhaa tanssimusaa, häitä, pikkujouluja, ravintolakeikkaa, työväentaloilla. upseerikerhoilla jne, mikä oli ihan hyvä koulu keikkailuun jne.
Lopetin vuonna -80 sen ja siitä lähtien oon soitellut enemmän tai vähemmän rootsmusaa. Aikoinaan tuli noita sen aikasia jytänderi juttuja treenailtua myös, että ei sekään täysin vierasta ole.

Niinkö mä sanoin? No joo, jossain skabassa tuosta timepuolesta huomautti se toinen inhoamasi trelainen "jazzfuusiokitaristi" ja vedit herneet ja aloit selitteleen ties mitä just tosta "bluesfraseerauksesta". Tätä mä tarkoitin sillä että jos on paska time niin lopputuloksena ei voi olla mitään hienoa, tyylinmukaista bluesfraseerausta vaan huonoa, epätarkkaa soittoa. Mutta sähän et arvostelua siedä, vaikka sen miten perustelisi. Ja kyseessähän oli joku tietty kohta soolossa, jos oikeen muistan.

Jos Juccizta tarkoitat, niin en mielestäni inhoa, enkä oikeestaan teikäläistäkään.
Onko sit niin, että en voi omaa näkemystäni siitä timehommasta esittää, vaan pitää nielaista purematta se mitä annetaan.

Älä selitä, iso mies, selvää naljailuahan tuo oli ja aivan hyvin olisit voinut esittää asian vähän fiksumminkin tai jättää kommentoimatta vallan. Ethän sä kommentoinut muita kun mun ja Juccizen sooloja ja niitäkin aika lailla vittumaiseen sävyyn. Mua ei sun kommenttisi vituta kuin hetken, lähinnä naureskellen ihmettelen lapsellisuuttasi ja pienipäisyyttäsi tietyissä asioissa. Enkä ole varmasti ainoa...

Ei se ollut edellenkään naljailua. Onko vittumaisuutta, että jossain muussa skabassa, kuin roots-skabassa olisin antanut täydet pojot. Missä mielessä se on vittuilua. Saithan sentään 13p "fuusiojazz" soolollasi, entäs mä. Voi tavaton sentään. Melko lapsellista touhua.

Joo, kuultu on ja olen tässä asiassa samaa mieltä, ei tarvi linkittää. Noi herrat soittaa paljon muutakin, mm inhoamaasi "hissimusaa" ja jopa fuusiota, Carlton on vedellyt jopa ihan ameriikaniskelmää studiomuusikkona. Bluesit taittuu kyllä, mutta eihän nuo ole aitoja roots-ukkoja kun osaavat oikeen nuoteistakin vetää, kuulemma ;-)
Carltonhan on kunnostautunut myös sovittajana, kova äijä, muusikko jos kuka.

Enhän minä fuusiomusaa inhoa, on sulla kummallisia käsityksiä, enkä jazziakaan.
Silloin kun ne on oikeassa ympäristössä, kuuntelen oikein mielelläni. Carltonin studiohommelit on tuttuja jo hyvin varhaiselta ajalta, ihan tuolta 70-luvulta oon kuunnellut. Tietysti, jos haluat voit omia Carltonin ihan itsellesi. Siltä se vähän tuntuu, että et ymmärrä, että sitä herraa kuuntelen minäkin. Mitä ne nuotit tähän kuuluu, en oo niistä puhunut sanallakaan.

Antaa nyt tämän olla tässä, me olllan täysin erilaisia soittajia, eri lähtökohdista,
sä olet rootsalueen tietäjä ja taitaja, jälkimmäinen ainakin omasta mielestäsi, mä olen vain vähäinen humppatura joka harrastaa näitä skaboja siksi että on kiva soitttaa kaikenlaista musaa.

En omasta mielestäni ole mikään roots taitaja ja tietäjä, toi on taas ihan omia keksintöjäs. Ja tarvetta vittuiluun tuntuis olevan kovastikin.
Jucciz
08.08.2012 20:45:37
Robben Ford ei omien sanojensa mukaan soita nykyisellään sujuvasti nuoteista, jos ollenkaan - vaikka soittikin nuoruudessaan saksofonia kymmenisen vuotta. Ilmeisesti sointumerkit Robben kyllä ymmärtää ja myös "muuttaa musiikiksi", mutta ei sillä tavalla ole "lappumies" kuin vaikkapa jotkut pitkän linjan suomalaiset tanssimuusikot. Siltikin kuuntelen ensiksi mainittua aika paljon mieluummin kuin jälkimmäisiä. :D

Meissä on WW:n kanssa paljon samaa: mustakaan ei helpolla saa yhden tyylisuunnan soittajaa - tai sitten se tyylisuunta on nimeltään "Jucciz". Oon pitkään tykännyt sekä kuunnella että soittaa monenlaista musaa, vaikka joukossa toki on ns. leipämusiikkiakin*.

*Termin voi ymmärtää kahdella tavalla ja molemmat ovat yhtä oikein: 1) siihen leipääntyy todella helposti, sekä 2) se tuo leipää soittajan pöytään.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
stratomaster
08.08.2012 20:58:12

Aiheeseen lievästi liittyen, ohessa taannoisen bändimme yksi veto. Arvatkaas mitä soitinta soitan tuossa kokoonpanossa:

https://dl.dropbox.com/u/6768090/Miller_tango.mp3
BigPapa
08.08.2012 20:58:42 (muokattu 08.08.2012 21:01:07)

Jucciz: Oon pitkään tykännyt sekä kuunnella että soittaa monenlaista musaa

Ei tämäkään mulle täysin vierasta ole. If you know what i mean. Monenlaista on mukava kuunnella ja mukava ollut soitellakin.
BigPapa
08.08.2012 21:01:50 (muokattu 08.08.2012 21:02:41)

stratomaster: Aiheeseen lievästi liittyen, ohessa taannoisen bändimme yksi veto. Arvatkaas mitä soitinta soitan tuossa kokoonpanossa:

https://dl.dropbox.com/u/6768090/Miller_tango.mp3

No haetariapa haetaria. Nyt on meilläkin haetari himassa, kun faija ei enää jaksa soittaa. Sitä on vähän tullut tossa kokeiltua välillä.
stratomaster
08.08.2012 21:02:51

BigPapa: No haetariapa haetaria.

No nii justiinsa!
BigPapa
08.08.2012 21:04:04 (muokattu 08.08.2012 21:04:31)

stratomaster: No nii justiinsa!

Sillon 70-luvulla soittelin noissa ympyröissä enimmäkseen bassoa, joskus kitaraa ja joskus rumpuja.
stratomaster
08.08.2012 21:10:18 (muokattu 09.08.2012 08:12:20)

BigPapa: Sillon 70-luvulla soittelin noissa ympyröissä enimmäkseen bassoa, joskus kitaraa ja joskus rumpuja.

Meillä kun oli tuossa bändissä toinen kitaristi, niin soittelin tarpeen mukaan joko haitaria, koskettimia tai kitaraa. Vedettiin kaikkea Katinka-humpasta Gary Mooreen.
Edit: Terveisiä Tappikselle!
BigPapa
08.08.2012 21:23:04 (muokattu 08.08.2012 21:23:20)

stratomaster: Meillä kun oli tuossa bändissä toinen kitaristi, niin soittelin tarpeen mukaan joko haitaria, koskettimia tai kitaraa. Vedettiin kaikkea Katinka-humpasta Gary Mooreen.

Piano- vai näppäinharmonikka. Toi mikä meillä nyt on, on näppäin vehjes, Menghini -merkkinen casotto.
stratomaster
08.08.2012 21:26:33

BigPapa: Piano- vai näppäinharmonikka. Toi mikä meillä nyt on, on näppäin vehjes, Menghini -merkkinen casotto.

Toi on pianopeli, Kouvolan Casotto.
stratomaster
08.08.2012 21:33:44

BigPapa: Tuusulan polkkaa sillä viimeks skräbläsin ja yllättävän sujuvasti se palas mieleen. Joskus hyvin hyvin kauan sitten viimeksi kokeillut.

Tuttu kappale, aika rootsia!
BigPapa
08.08.2012 21:48:09 (muokattu 08.08.2012 22:07:44)

stratomaster: Tuttu kappale, aika rootsia!

No ohan se, välillä pitäis taas soitella tota meitin C sarjan Yamaha pystypianoo. Se on kuulemas ollut alunperäisin jossain jazzklubilla Porissa aikoinaan. Sellaanen historia sillä. Aikoinaan reenailin ihan kaikenmoisia hianoja juttuja pianolla, omalla tekniikalla tosin, Ain't Misbehavin mm.

Näistä kirjoista oli aikoinaan mukavasti apua sointuja hahmotellessa:

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/2854.jpg

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/2855.jpg

Joe Pass vähän kahvia saanut jossain vaiheessa yllensä.

Totakin tuli tutkailtua:

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/2856.jpg
Jucciz
08.08.2012 22:14:39
Joe Pass oli kyllä epäreilu jätkä. Aivan kuten Wes Montgomery.
BigPapa
08.08.2012 22:16:34

Jucciz: Joe Pass oli kyllä epäreilu jätkä. Aivan kuten Wes Montgomery.

No mites nyt niin?
Jucciz
08.08.2012 22:22:01
BigPapa: No mites nyt niin?

Tarkoitin vaan, että aivan poikkeuksellisen kovia ja musikaalisia soittajia, hienoja muusikoita.
BigPapa
08.08.2012 22:25:47

Jucciz: Tarkoitin vaan, että aivan poikkeuksellisen kovia ja musikaalisia soittajia, hienoja muusikoita.

Juu ja huhu kertoo, että itseoppineita.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)