Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol V
1 2 3 4 5118 119 120 121 122267 268 269 270 271
Kuha
07.08.2012 08:42:34

Jucciz: Yleinenkin malli?

Tämän asiaan perehtyneen sivuston mukaan:
http://www.tonehome.de/first-series.html

"availability: rare
collectibility: very high"

Serkkupojalla oli tuollainen 70-luvulla; siinä perässä 6 kiloa painava El Maya -Les Paul.
arppah8
07.08.2012 22:02:32 (muokattu 07.08.2012 22:03:02)

Jucciz: Tämän asiaan perehtyneen sivuston mukaan:

Kas, tuolta löytyi WauWau jollaisen joskus ostin meitin yläasteen/lukion musaopelta. Missähän lie menee nykyään? Viimeksi tais olla vanhalla tutulla joka Sirkesalonkin bändissä joskus soitti. Ja varasti multa Costello Hautamäeltä saadun plekun, ruoja.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Illu
07.08.2012 22:50:25
Jucciz: Soitin kovaa, mutta tossa pedaalissa ei itsessään oo lopultakaan kamalasti sustainia - tai ainakaan mun yksilössä. Liekö yksilökohtaiset erot isoja, vaikea sanoa, kun eläessäni oon tainnut kahta tämmöistä päästä kokeilemaan. Pedaalilaudassa oon tökänny ton eteen mielelläni aina kompuran, jotta saa vähän pidempää sointia. Fuzzihan toi on - kuulemma käytännössä Big Muff PI -klooni - ei mitään tekemistä "Overdriven" kanssa, vaikka nimi semmoinen onkin.

Mut joo, nää on näitä mun soundillisia ja musiikillisia kokeiluita. Älkää välittäkö. ;)

Yleinenkin malli?

Tämän asiaan perehtyneen sivuston mukaan:

Noihan oli ihan mielenkiintoiset sivut, alkaa olla noiden mukaan jo kymppisarjakin keräilykamaa, pitää kai hakia kaverilta kaiku pois lainasta.. ;)
BigPapa
07.08.2012 23:10:31 (muokattu 08.08.2012 00:43:32)

Illu: Noihan oli ihan mielenkiintoiset sivut, alkaa olla noiden mukaan jo kymppisarjakin keräilykamaa, pitää kai hakia kaverilta kaiku pois lainasta.. ;)

Muistoja tuopi mieleen nuo sivut, noit pedaaleita oli käytössä mulla 70-luvulla.
WanhaWetäjä
08.08.2012 02:45:01

BigPapa: Mikäli tää ei sattuis olemaan Roots-skaba, vaan esim. Jazz, Fuusio tms. skaba, jakelisin varmaankin pisteet toisin - Jucciz ja WW saisivat täydet - mutta kun nyt ollaan tällä alueella nää menee näin:

Jaha, tämähän oli vallan tärkeä tiedoitus kaikille...laita ihmeessä sääntöihin MITÄ ja MITEN pitää soittaa näissä skaboissa.Asteikot, lickit, arstistit joita pitää matkia/kopsata ollakseen aito roots...osaan lukea nuotteja ja korvat pelaa kyllä, ei ole ongelma tämä.
Mitä tulee tähän ko skabaan, EC:n biisi on niiiiiin aikuisrockia kuin voi vaan olla eli EI OLE ROOTS!!! So....voi vetää ihan mitä lystää,täh?

Mä sain kuitenkin 13 pojoa "fuusiojazz" soololla, mites sä?
..ttu mitä touhua...

Vitunko väliä ja sori vaan kaikille kun en (taaskaan) kerennyt/jaksanut äänestää, kahen päivän ja kolmen keikan vittumainen viikonloppu Jyväskylässä ralliturakaisten parissa vei mehut wanhalta ukolta (55v!) siinä määrin että unohdin koko jutun ja su meni mökillä lähinnä levätessä ja saunoessa...no joo, ei läppärin kajareilla oikeen viitti kenenkään soittoa arvioida muutenkaan.
blues guitar
08.08.2012 05:30:55

WanhaWetäjä: Jaha, tämähän oli vallan tärkeä tiedoitus kaikille...laita ihmeessä sääntöihin MITÄ ja MITEN pitää soittaa näissä skaboissa.Asteikot, lickit, arstistit joita pitää matkia/kopsata ollakseen aito roots...osaan lukea nuotteja ja korvat pelaa kyllä, ei ole ongelma tämä.
Mitä tulee tähän ko skabaan, EC:n biisi on niiiiiin aikuisrockia kuin voi vaan olla eli EI OLE ROOTS!!! So....voi vetää ihan mitä lystää,täh?

..ttu mitä touhua...

Vitunko väliä ja sori vaan kaikille kun en (taaskaan) kerennyt/jaksanut äänestää, kahen päivän ja kolmen keikan vittumainen viikonloppu Jyväskylässä ralliturakaisten parissa vei mehut wanhalta ukolta (55v!) siinä määrin että unohdin koko jutun ja su meni mökillä lähinnä levätessä ja saunoessa...no joo, ei läppärin kajareilla oikeen viitti kenenkään soittoa arvioida muutenkaan.

Et oo tosissas? Mielestäni BP:lläkin on oikeus omaan mielipiteeseensä.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
MadMatt
08.08.2012 08:40:08 (muokattu 08.08.2012 10:51:50)

joo, kyllä roots-skaba otsikon alle toivoisi nimenomaan juures-osaston tavaraa.
Itseänikin on monesti tehnyt mieli heittää härskisti jatsiksi mutta olen pyrkinyt pitäytymään alkuperäisessä aiheessa. jokainen saa soittaa tietysti mitä lystää ja jollei selkeästi genrestä poikkeava veto herätä ihan mahdottomia väristyksiä niin kyllä yleensä pisteittä jätän. Jazz-skaboissa normi blues vetäisyillä on ollut yhtä tyly kohtalo.

E: Mainittakoon selvennykseksi että puhun yllä pelkistä sooloista. Taustat ovat olleet roots näkökulmasta aina varsin linjakkaita.
Zeeboo
08.08.2012 09:04:55 (muokattu 08.08.2012 09:09:08)
Taustoissa on tosiaan ollut jos vaikka minkälaisia juttuja, myös perinnemiesten vetämissä skaboissa. Edelliseen valkkasin & muokkasin tuon Change the Worldin koska runko on aikalailla selkeä I-IV-V johdannainen yhdellä simppelillä koukulla, ja outrossa oli tilaa vinguttaa. Tyylillisesti samankaltaisia biisejä tekevät valkoisista vaikka joku Robben Ford ja Matt Scofield ja tummista Keb Mo. Ettei alettaisi tästä saivartelemaan niin painotetaan, että mun mielestä. Jos tuon edellisen taustan irroittaa siitä alkuperäisestä biisistä ja varsinkin leffasta, jossa se biisi alunperin soi, niin kyllä se taustana olisi pitänyt olla ihan kuranttia tavaraa skabaan. Ainakin mun mielestä. Sitä paitsi, laitoinhan minä sen "esikuunteluun" hyväksyttäväksi, eikä siinä vaiheessa kukaan taustaa lytännyt.

Mitä muuten tulee edesmenneisiin jazzskaboihin, niin bluesin soittajat pärjäsivät sillä varsin hyvin bluesia soittamalla. Enkä muista, että ketään isommin ilkuttiin.

Ehdottaisin, että kahdenkeskeiset selvitettävät voisi hoitaa henkilökohtaisilla viesteillä. Jos nyt kuitenkin koetettaisiin olla ihmisiksi.
White men can't Monk
MadMatt
08.08.2012 09:16:34

Zeeboo:

Mitä muuten tulee edesmenneisiin jazzskaboihin, niin bluesin soittajat pärjäsivät sillä varsin hyvin bluesia soittamalla. Enkä muista, että ketään isommin ilkuttiin.

Ainakin itse pyrin pitämään jazz-skabojen pisteytyksissä tiettyä linjaa mutta yleensä osallistujien vähäinen määrä vei tarkoitukselta pohjan.
BigPapa
08.08.2012 10:59:03

WanhaWetäjä: Mä sain kuitenkin 13 pojoa "fuusiojazz" soololla, mites sä?

Ole tästä ylpeä ja anna paskan lentää.
BigPapa
08.08.2012 11:33:11

blues guitar: Mielestäni BP:lläkin on oikeus omaan mielipiteeseensä.

Näin minäkin oon kuvitellut, nyt en enää oo ihan saletti tästä.
Jucciz
08.08.2012 13:39:26
Mun mielestä liian tiukat raja-aidat ovat tympeitä etenkin kun monet jazz- ja bluesmuusikot ovat joka tapauksessa jo vuosikymmenten ajan ammentaneet toinen toisiltaan. Lisäksi tokihan jazz perustuu bluesiin, joten mun korvaa ainakaan näiden kahden tyylin suht vapaa sekoittuminen ei häiritse lainkaan, kunhan vaan kokonaisuus toimii. Molemmissa on omat hyvät ja maukkaat juttunsa.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
sickboy
08.08.2012 13:48:12

Jucciz:n ja BigPapan logot vois laittaa NYT-liitteen ex-osioon: kuin kaksi marjaa.
blues guitar
08.08.2012 14:40:25

BigPapa: Muistoja tuopi mieleen nuo sivut, noit pedaaleita oli käytössä mulla 70-luvulla.

Jep. Tollainen OD-850 oli mullakin joskus sekä myös tuollainen Ibanezin Wah.
Myös saman näköinen fuzz kuin tuolla sivulla mutta merkki oli muistaakseni "Fuzz Machine.

Siitä huomaa ettei ole enää aivan nuori kun teini-iässä käyttämät laitteet ovat tänä päivänä jo Vintagea. : )
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
BigPapa
08.08.2012 15:07:25 (muokattu 08.08.2012 15:11:01)

Jucciz: Mun mielestä liian tiukat raja-aidat ovat tympeitä etenkin kun monet jazz- ja bluesmuusikot ovat joka tapauksessa jo vuosikymmenten ajan ammentaneet toinen toisiltaan. Lisäksi tokihan jazz perustuu bluesiin, joten mun korvaa ainakaan näiden kahden tyylin suht vapaa sekoittuminen ei häiritse lainkaan, kunhan vaan kokonaisuus toimii. Molemmissa on omat hyvät ja maukkaat juttunsa.

Mun mielestä valistuneet jazz- ja muutkin muusikot ymmärtää mitä on esimerkiksi blues ja soittavat sitä myöden. Se, että väkisin tungetaan (blues)taustaan kuin (blues)taustaan täällä rootspuolella mitä uskomattomimipia jazzillisia tms. juttuja ei mun mielestä osoita kovinkaan hyvää tyylitajua. Tai sitten, jos soitetaan vähän "bluesimmin" blues taustaan, niin lyödään läskiksi. En vaan jotenkin ymmärrä tota bluesfraseerauksen, -timen ja muun väheksymistä, ellei jopa halveksimista, että toi nyt on vaan taas tota samaa. Tää on vaan mun mielipide ja tykkään kun blues on bluesia ja roots rootsia.
Illu
08.08.2012 15:12:10 (muokattu 08.08.2012 15:13:08)
BigPapa: Tää on vaan mun mielipide ja tykkään kun blues on bluesia ja roots rootsia.

Turha snobbailu ja kikkailu on aina perseestä. Tämä on mun mielibidé.

Kertauksen vuoksi:

Rootsskaba FAQ

Lue nämä, ennen nillittämistä keskustelupalstalla.

1. Miksi en saa pisteitä?

En todennäköisesti saa pisteitä, koska muut soittavat sinua paremmin. Asiaan tuskin liittyy mitään henkilökohtaista, vaan muilla nyt vaan on hommat paremmin hanskassa.

2. Miksi samat henkilöt voittavat aina?

Samat ns. pallinaamat harjaavat skabat hyvin usein, koska heillä on keskimääräistä parempi tyylitaju, tatsi, vireisyys ja taimi soitossaan.

3. Miten voin kehittyä pallinaama tasolle?

Kuuntele paljon musiikkia. Kiinnitä huomiota mikä tekee soolosta mielenkiintoisen. Kuuntele kaikki skabavedot huolella, opit pian huomaamaan miksi tietyt soolot vievät pisteet. Harjoittele soittamistasta ja kiinnitä erityistä huomiota esittämiseen ja kokonaisuuteen. Vireeseen ja taimiin on syytä kiinnittää myös huomiota.

4. Mikä tekee skabavedosta hyvän?

Hyvä skabaveto on kokonaisuus. Irralliset peräkkäin liimatut likit eivät kärkisijoja vie, olkoonkin vaikka taitavasti soitettujakin. Kiinnitä huomiota vireeseen (viritä taustan mukaan) ja taimiin (haitsu kertoo totuuden).

5. Miksi aina vain kolmea sointua?

Se on normaali blues/blues pohjaisen rock biisin standardirakenne. Voi tuntua tylsältä, mutta siinäpä se juttu onkin, sinun tehtäväsi on tehdä kokonaisuudesta mielenkiintoinen.

6. Miksei jatsia?

Jatsimiehille oma skabansa keskustelupalstan jazz-osiossa. Samoin hevi ja jokapaikanhöylille on omat skabansa kitarat: soittaminen -osastolla. Täällä soitetaan roots-musaa kulloisenkin skabapohjan puitteissa. Voit toki yrittää soittaa em. tyylilajeja näissäkin skaboissa, mutta ei kannata hämmästyä, jos pisteitä ei heru ja kommentit ovat happamia.

7. Tausta ei miellytä.

Edellisen kisan voittaja valitsee taustan. Voit vaikuttaa taustaan voittamalla kisan tai ehdottamalla voittajalle taustaa, jos hänellä on vaikeuksia löytää sellaista.

8. Kukaan ei ymmärrä minua.

Voiko omassa ymmärryksessäsi olla mahdollisesti vikaa?
WanhaWetäjä
08.08.2012 15:38:30

Zeeboo: Taustoissa on tosiaan ollut jos vaikka minkälaisia juttuja, myös perinnemiesten vetämissä skaboissa.
Joo, biisi ja tausta oli mitä mainioin MUTTA jopa mun huonolla tietämykselläni rootsmusasta tuota taustaa ei voi laskea varsinaisesti rootsiksi. Vai tekeekö sen rootsiksi se että se on EC:n biisi?Tuskin..leppoisaa aikuisrokkia, mun korvaan.

Edelliseen valkkasin & muokkasin tuon Change the Worldin koska runko on aikalailla selkeä I-IV-V johdannainen yhdellä simppelillä koukulla, ja outrossa oli tilaa vinguttaa. Tyylillisesti samankaltaisia biisejä tekevät valkoisista vaikka joku Robben Ford ja Matt Scofield ja tummista Keb Mo.
Robbenia on tullut kuunneltua, Scofieldia ei niinkään, eikä noita tummia kavereita oikeestaan lainkaan. Mitähän Robben mahtais soittaa tuohon taustaan? Saattas karata ohi pentatonisen ;-)

Ettei alettaisi tästä saivartelemaan niin painotetaan, että mun mielestä. Jos tuon edellisen taustan irroittaa siitä alkuperäisestä biisistä ja varsinkin leffasta, jossa se biisi alunperin soi, niin kyllä se taustana olisi pitänyt olla ihan kuranttia tavaraa skabaan.
Ainakin mun mielestä. Sitä paitsi, laitoinhan minä sen "esikuunteluun" hyväksyttäväksi, eikä siinä vaiheessa kukaan taustaa lytännyt.

Eihän taustaa ole kukaan lytännyt, se pisti risoon että aletaan lapsellisesti vittuileen jazzin/fuusion soitosta, miksi? Jos tausta antaa harmonisesti myöten niin mikä ettei voi soittaa siten kun itestä tuntuu. Näin esim Sicboy teki pari skabaa sitten ja onnistui mainiosti "jazzblues" soolossaan, mun mielestä. Juurikin "robbenford" tyylisestä taustasta oli kyse.

Toki, aika pitkällehän nuo olivat perinnetaustoja yksinkertaisilla harmonioilla, ja aikalailla bluespohjaistahan esim Wes Montgomeryn soitto on...

Ehdottaisin, että kahdenkeskeiset selvitettävät voisi hoitaa henkilökohtaisilla viesteillä. Jos nyt kuitenkin koetettaisiin olla ihmisiksi.
Jep, samaa mieltä ja osaltani olen pahoillani jos jotakuta loukkasin ylireagoimalla yhden ihmisen mielipiteestä. Tämä tästä ja jatketaan
kukin tavallaan, niin soiton kuin kommenttienkin puolelta.
Turhat vittuilut ja naljailut voi tosiaankin laittaa pikaviestein jos siltä tuntuu.Täähän on vaan leikkiä ja harrastus, turha tässä on kenenkään pelihousujaan repiä.
BigPapa
08.08.2012 15:42:01 (muokattu 08.08.2012 16:22:42)

WanhaWetäjä:Eihän taustaa ole kukaan lytännyt, se pisti risoon että aletaan lapsellisesti vittuileen jazzin/fuusion soitosta, miksi?

Onko se vittuilua jos on jostain asiasta jotain mieltä, ja tietääkseni en soittoakaan moittinut.

WanhaWetäjä: Näin esim Sicboy teki pari skabaa sitten ja onnistui mainiosti "jazzblues" soolossaan, mun mielestä.

Se oli tyylikkäästi vedetty, kuuntelin vielä äsken uudestaan. Taisin pitää omasta vedostasikin siihen taustaan.

..ttu mitä touhua...

Tää jo vähän haiskahtaa lapselliselle vittuilulle.
WanhaWetäjä
08.08.2012 16:26:20

BigPapa: Mun mielestä valistuneet jazz- ja muutkin muusikot ymmärtää mitä on esimerkiksi blues ja soittavat sitä myöden.
Aika moni "valistunut" jazz/bluesmuusikko vetelee välillä mitä sattuu ohi peruslaatikon, jos omiin korviin on uskomista. Kaikilla on oma näkemyksensä siitä mitä blues on. Eihän pelkkää pentatonista jauhamista kolmella soinnulla jaksa kukaan määräänsä enempää soittaa saati kuunnella.

Se, että väkisin tungetaan (blues)taustaan kuin (blues)taustaan täällä rootspuolella mitä uskomattomimipia jazzillisia tms. juttuja ei mun mielestä osoita kovinkaan hyvää tyylitajua.
Kuten aiemmin on todettu taustoja on ollu monia ohi perusrootsin/bluesin, kyllä niihin on voinut vetää mitä vaan, muutakin kuin pelkkää peruspentatonista.
Tyylitajuako on se että pitäydytään tutussa ja turvallisessa ja soitetaan vain niitä sataantuhanteen kertaan soitettuja lickeja JOS kerran taustan harmonia antaa myöten soittaa jotain ihan muuta?
No, voihan tuota pentatonista perusjuttua koittaa toteuttaa seuraavassa skabassa,ainoo että ei ole tullut koskaan opeteltua tuon alueen peruslickeja, ainakaan tietoisesti.

Tai sitten, jos soitetaan vähän "bluesimmin" blues taustaan, niin lyödään läskiksi.
Missäs ja milloin näin on käynyt ja onko tämä nyt niin kovin vakavaa jos on käynyt? Sä otat nää geimit vähän liian tosissasi, edelleen...

En vaan jotenkin ymmärrä tota bluesfraseerauksen, -timen ja muun väheksymistä, ellei jopa halveksimista, että toi nyt on vaan taas tota samaa. Tää on vaan mun mielipide ja tykkään kun blues on bluesia ja roots rootsia.
Rajat on häilyviä, joku varmaan käsittää sen niin että "bluesfraseeraus" antaa vapauden vedellä miten vaan rytmisesti epätarkan kulmikkaasti eteen ja taakse kiilaten ja sleepaten.

Yks Suomen kärkirumpaleista totesi että että jos rumpalilla on huono time niin se on vaan paska rumpali. Eiköhän sama päde kaikkeen soittoon, tosin ei ihan niin jyrkkänä soolosoittoon eri instrumenteilla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)