Aihe: I killed GAS!!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1016 17 18 19 20
Gabe
08.08.2012 11:33:51
FensonGibder: Sitten voi aikmoisella varmuudella sanoa, ettei sulla ole omistusasuntoa, tai hääviä omaa autoa :)

97% koko maailman kaikista rahoista on lainaa, joten kuulut 3% vähemmistöön.

Omistusasuntoa ei ole, eikä tule :) Auto maksoi uutena ( siis silloin kun sen ostin käytettynä) 9000e, ei se nyt ehkä niin häävi ole mutta toimii minkä pitääkin. Myyn todennäköisesti senkin kuitenkin pois kun pyörällä tulee poljettua melkein kaikki matkat. En säästämistä mieti niinkään siltä kannalta että saisin sillä merkittäviä voittoja, pääasia että on pieni turva. Metsässä taas on enemmän rahaa kiinni ja siitä soisin muutaman kymmenen vuoden päästä jo vähän enemmänkin tienestejä.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille
Aki
08.08.2012 11:42:20

FensonGibder: 97% koko maailman kaikista rahoista on lainaa, joten kuulut 3% vähemmistöön.

Anteeksi mutta mites se matikka nyt menikään... Kyseinen henkilö ei ole raha, joten prosentit ei mene noin. Ei sinänsä liity aiheeseen, mutta argumenteissa vois olla edes hitunen todellisuuspohjaa.

Ymmärrän erinomaisesti ihmisiä jotka eivät halua olla veloissaan. Itselläni on ainoastaan asuntolaina, ei luottokorttia. Yllätyksien sattuessa saattaa lainojen maksu hetkeksi keskeytyä, ja siinäs oot luottotietojesi kanssa. Esim pienellä yrittäjällähän ei ole varaa sairastaa oikeastaan lainkaan, saati sitten jos pitäis lyhentää lainoja.

Elämän kaaren kannaltahan olis paljon parempi olla nuorempana sitä rahaa, vanhimmiten kun ei tarvitse opiskelijan tilillä ostaa asuntoa, autoa, kodinkoneita, vaippoja, perustaa firmaa, jne. Ollapa turvallisemmat lainaehdot.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
hallu
08.08.2012 11:49:38
jii.haanpaa: Jatkan hieman off-topic,

Säästökassassa ei ole mitään hyvää. Lähde: matematiikka ja tilastotiede.

Vuodesta 2008 lähtien kuka tahansa, pankin mielestä maksukykyinen henkilö on voinut elää negatiivisilla reaalikoroilla ns. taantuman piikkiin.

Esimerkki: jos laitoit 1000€ pankkitilille vuonna 2005, niin tänään siitä on jäljellä tilastokeskuksen mukaan 854,70€. Jos olisit ostanut ko. rahalla vuonna 2005 reaalikorkoa seuraavia rahastoja, niin sinulla olisi tällä hetkellä rahaa 1170-1200€. Jos olisit ottanut vuonna 2005 1000€ lainaa ja sijoittanut sen samaan rahastoon, niin sinulla olisi tällä hetkellä rahaa noin 1100€, sisältäen korkojen kuittaus. Aika hullua vai mitä.

Säästäminen on vain niin perhanan kallista puuhaa, ettei mulla ole siihen yksinkertaisesti varaa :)

On-topic, aina kun luulen hetkeksi selättäneeni kaasuvaivat, niin jostakin se aivo vain kaivaa lisää mielenkiinnonkohteita. Tällä hetkellä hottia tuntuvat olevan fuzz-pedaalit. Siinä vaiheessa kun dilsat pyörivät päässä aamusta iltaan, lupaan itselleni hakeutua ammattiavun piiriin.

No tuo pitää varmaan kutinsa, niin hullulta kuin se kuulostaakin, mutta varsinkin nyt eurokriisin aikana ihan tällainen tavallinen työtätekeväkin on miettinyt ettei pääoma ole kovin kaksisessa turvassa euroihin sidottuna, vaan mieluummin sen sijoitta kitaroihin taion velkaa, koska meidän finanssijärjestelmä on niin sairaalloisessa vikatilassa että velallisena oleminen on tuottoisampaa kuin säästäminen. Täytyy vain huomata, että kaikki velka ei ole kannattavaa ja juurikin pikavipit, luottokortit ym. vakuudettomat (tai vakuutena vain maksuhäiriömerkintöjen puuttuminen) luotot ovat niin hemmetin kalliita (korot huitelee jossain parissakymmenessä prosentissa ja pikavipeissä vielä enemmän) ettei niissä ole mitään mieltä. Pankkilainoissakin korko riippuu siitä minkälaisia vakuuksia on tarjota eli se raha on kiinteillä vakuuksilla halvinta, mutta henkilötakauksella jo vähän kalliimpaa. Lisäksi pankkilaineat ovat kuluttamiseen hiukan kömpelö rahoitustapa kun siinä joka tapauksessa menee hetki sen rahoituksen järjestämiseen eikä ostaminen voi tapahtua reaalisessa ajassa kuten käteisen kanssa toimiessa.

Ehkä sellaista aukotonta tapaa kuluttaa ei vain ole. Aina siinä menettää rahaa. Ehkä Gaben ajatus, että sillä tullaan toimeen mitä tienataan, on kuitenkin kaikkein vakain tapa suhtaua kuluttamiseen. Asunto on tietenkin tyypillisesti sellainen, jonka ihminen ostaa velaksi. Itse tosin olen vannoutunut vuokra-asuja niin oikeastaan kesämökki ja auto on ainoita isompia rahotuseriä jotka on hoitanut suunnilleenkaan fiksusti. Kaikki joutavimmat menot ovat olleet joutavia kulutusluottoja, jotka on petollisia kaltaiselleni typerykselle ja ihan sikakalliita. Tällä hetkellä olen ainakin kitara ja vahvistinhankinnoissa (joita onneksi ei ole näköpiirissä) ehdottomasti käteiskaupan kannalla, mutta en toki paheksu kenenkään toisen ihmisen tapaa hoitaa näitä asioita. Jokaisen talous on jokaisen oma asia.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
08.08.2012 12:22:40
hallu: Ehkä sellaista aukotonta tapaa kuluttaa ei vain ole. Aina siinä menettää rahaa. Ehkä Gaben ajatus, että sillä tullaan toimeen mitä tienataan, on kuitenkin kaikkein vakain tapa suhtaua kuluttamiseen. Asunto on tietenkin tyypillisesti sellainen, jonka ihminen ostaa velaksi. Itse tosin olen vannoutunut vuokra-asuja niin oikeastaan kesämökki ja auto on ainoita isompia rahotuseriä jotka on hoitanut suunnilleenkaan fiksusti. Kaikki joutavimmat menot ovat olleet joutavia kulutusluottoja, jotka on petollisia kaltaiselleni typerykselle ja ihan sikakalliita. Tällä hetkellä olen ainakin kitara ja vahvistinhankinnoissa (joita onneksi ei ole näköpiirissä) ehdottomasti käteiskaupan kannalla, mutta en toki paheksu kenenkään toisen ihmisen tapaa hoitaa näitä asioita. Jokaisen talous on jokaisen oma asia.

Näinpä juuri :) Olen vain niin läheltä seurannut muutamaa ihmistä jotka ovat pilanneet elämänsä ihan kokonaan pikavipeillä ja lainoilla. On se aika kurjaa kun on lopulta siinä pisteessä että ulosottorekisteri on muutaman kymmenen sivun mittainen ja palkasta käteen jää se mitä jää. Ukki sanoi aikanaan minusta hienosti: " Jos siihen ei ole rahaa niin ei ole ". Kuten hallu sanoikin niin jokainen toki hoitaa asiansa miten parhaaksi katsoo, mielenkiintoista niistä on silti keskustella.
Krice
08.08.2012 13:28:16

Aki: ei luottokorttia.

Minulla ei ole luottokorttia, mutta se johtuu siitä, että vähävaraiset ei saa luottokorttia. Vähän harmittaa kun pitäisi tilata netistä jotakin, jossa on maksutapana vain luottokortti. Ei sitten tueta kulutusyhteiskuntaa kun ei saa.
Gabe
08.08.2012 13:46:03
Krice: Minulla ei ole luottokorttia, mutta se johtuu siitä, että vähävaraiset ei saa luottokorttia. Vähän harmittaa kun pitäisi tilata netistä jotakin, jossa on maksutapana vain luottokortti. Ei sitten tueta kulutusyhteiskuntaa kun ei saa.

Eikös se vain hyvä ole ettei vähävaraisille myönnetä luottokorttia?
FensonGibder
08.08.2012 14:01:34
Gabe: Metsässä taas on enemmän rahaa kiinni ja siitä soisin muutaman kymmenen vuoden päästä jo vähän enemmänkin tienestejä.

No niin, eli varallisuutta löytyy. Silloinhan tase on reilusti plussalla ja sinne vastattavaa puolellekin voi hyvin mielin ostaa luotolla, ilman että olisi velkaantunut yli.

Näin tekevät myös kaikki yrityksetkin - vaikka on varoja investoidaan velalla. Hassua, mutta luotoilla pääsee pitkällä aikavälillä tasaiseen likviditeettiin ja tasaiseen elämänlaatuun (mikä on perheille erittäin tärkeää).

Asioita pitää miettiä kymmenien vuosien jatkumona, ei tuijottaa viimeisintä tiliotetta. Rahatkin vaativat etukäteissuunnittelua.
Riffi, nyt.
Laulava Kylätohtori
08.08.2012 14:54:33
hallu: Täytyy vain huomata, että kaikki velka ei ole kannattavaa ja juurikin pikavipit, luottokortit ym. vakuudettomat (tai vakuutena vain maksuhäiriömerkintöjen puuttuminen) luotot ovat niin hemmetin kalliita (korot huitelee jossain parissakymmenessä prosentissa ja pikavipeissä vielä enemmän) ettei niissä ole mitään mieltä.

Näinpä. Äkkiä ajatellen tavalliselle pulliaiselle, joka ei varsinaisesti sijoita rahojaan, koron pitäisi olla matalampi kuin reaali-inflaatio. Tällä tavallahan 70-luvulla asuntolainat maksettiin. Nykyisin ei korkeasta inflaatiosta kuitenkaan olisi hyötyä, koska ei saada suuria palkankorotuksia. Ostovoiman nousun pitäisi kuitenkin olla suurempi kuin inflaatio, muuten velat vain kasvaa...

Ehkä Gaben ajatus, että sillä tullaan toimeen mitä tienataan, on kuitenkin kaikkein vakain tapa suhtaua kuluttamiseen. Asunto on tietenkin tyypillisesti sellainen, jonka ihminen ostaa velaksi. Itse tosin olen vannoutunut vuokra-asuja niin oikeastaan kesämökki ja auto on ainoita isompia rahotuseriä jotka on hoitanut suunnilleenkaan fiksusti. Kaikki joutavimmat menot ovat olleet joutavia kulutusluottoja, jotka on petollisia kaltaiselleni typerykselle ja ihan sikakalliita. Tällä hetkellä olen ainakin kitara ja vahvistinhankinnoissa (joita onneksi ei ole näköpiirissä) ehdottomasti käteiskaupan kannalla, mutta en toki paheksu kenenkään toisen ihmisen tapaa hoitaa näitä asioita. Jokaisen talous on jokaisen oma asia.

Totta myös. Jos tietää, että luottokortit eivät sovi, on viisasta olla ilman sellaista. Toiselle ne sopivat ja sellaiselle se on ok. Vähän kuin viinan kanssa, jokainen tietää itselle parhaan tyylin. Luottokortit ovat kyllä todella petollisia, sitä en kiistä. Niiden kanssa täytyy vain olla tarkkana...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gabe
08.08.2012 15:22:36
FensonGibder: No niin, eli varallisuutta löytyy. Silloinhan tase on reilusti plussalla ja sinne vastattavaa puolellekin voi hyvin mielin ostaa luotolla, ilman että olisi velkaantunut yli.

Asioita pitää miettiä kymmenien vuosien jatkumona, ei tuijottaa viimeisintä tiliotetta. Rahatkin vaativat etukäteissuunnittelua.

Näinhän se on :)

Laulava Kylätohtori: Jos tietää, että luottokortit eivät sovi, on viisasta olla ilman sellaista. Toiselle ne sopivat ja sellaiselle se on ok. Vähän kuin viinan kanssa, jokainen tietää itselle parhaan tyylin. Luottokortit ovat kyllä todella petollisia, sitä en kiistä. Niiden kanssa täytyy vain olla tarkkana...

Tätä juuri ajoin takaa :) Jotkut ihmiset maksaa ruokaostoksiaankin luottokortilla mikä on minusta kyllä vähän omituista jos pankkitilillä kuitenkin olisi rahaa. Ja jos talous on niin tiukoilla että pitää ruokamenot ostaa luotolla niin jotain kannattaisi muuttaa ja pian. Vastuulliselle/järkevälle ihmiselle luottokortti kuitenkin on varmasti ihan mukava hätäkassa myöskin. Pikavippejä ei minun mielestäni voi taas perustella oikein mitenkään järkevästi.. yrittäkää toki jos olen väärässä :D
jii.haanpaa
08.08.2012 15:39:26 (muokattu 08.08.2012 15:43:27)
Laulava Kylätohtori: Näinpä. Äkkiä ajatellen tavalliselle pulliaiselle, joka ei varsinaisesti sijoita rahojaan, koron pitäisi olla matalampi kuin reaali-inflaatio. Tällä tavallahan 70-luvulla asuntolainat maksettiin. Nykyisin ei korkeasta inflaatiosta kuitenkaan olisi hyötyä, koska ei saada suuria palkankorotuksia. Ostovoiman nousun pitäisi kuitenkin olla suurempi kuin inflaatio, muuten velat vain kasvaa...

Tässähän tästä nyt on höpisty. Reaalikorko on ollut negatiivinen esim valtaosalle asuntovelallisista (mukaanlukien allekirjoittanut) jo pitkään. Myös palkat ovat, ainakin tilastokeskuksen mukaan, nousseet viime vuosien aikana samaa, jopa astetta reippaampaa tahtia kuin inflaatio, mikä kyllä sekin kuulostaa hullulta, jos otetaan ns. ajat huomioon(?). 70-luvun ilmiö taas oli peräisin siitä, että korkoja säännösteltiin valtion ohjauksella ja niiden ei yksinkertaisesti annettu nousta inflaation mukana.

Mutta se on kyllä totta, että peruspullerolle on aivan sama. Laina on joka tapauksessa ja kirjaimellisesti järjettömän halpaa. Kuka vippaisi mulle 1000€, maksan vuoden päästä 10€ korkoa? Eikö kukaan?

ps. eikä sovi unohtaa sosialistisen Suomen tarjoamaa sijoituslainoja koskevaa verovähennyskelpoisuuttakaan. Merkittävä tekijä kaiken kaikkiaan.
Krice
08.08.2012 16:22:11

2randpo: Eikös niin sanotut säännölliset palkkatulot riitä edelleen luottokortin saamiseksi.

Tuo se siinä hassua onkin eli tilillä voi olla rahaa vaikka kuinka, mutta pitäisi olla säännölliset tulot. Ikäänkuin se takaisi miten vastuullisesti henkilö käyttää rahaa.
jii.haanpaa
08.08.2012 16:44:37
Krice: Tuo se siinä hassua onkin eli tilillä voi olla rahaa vaikka kuinka, mutta pitäisi olla säännölliset tulot. Ikäänkuin se takaisi miten vastuullisesti henkilö käyttää rahaa.

Mitäs hassua tuossa on velkojan kannalta? Vaikka tänään rahaa olisi kuinka, niin huomenna ei välttämättä ropoakaan. Asiakkaan maltilliset, mutta säännölliset tulot kuitenkin helpottavat pankin perintätoimia tarpeen vaatiessa.

Itse tosin taisin saada ensimmäisen korttini kun plakkarissa oli riittävä määrä opintoviikkoja, markoista ei oltu kiinnostuneita. Ensimmäinen asuntolaina mulle myönnettiin kun voimassa olevaa työsopparia oli jatkunut kaksi päivää ja sitä oli vielä kolme jäljellä. Mistä näistä tietää...

Asiaan...taisin taas sortua, Hartmanin Fuzz. Perhana.
Aki
08.08.2012 17:29:06

Krice: Minulla ei ole luottokorttia, mutta se johtuu siitä, että vähävaraiset ei saa luottokorttia. Vähän harmittaa kun pitäisi tilata netistä jotakin, jossa on maksutapana vain luottokortti. Ei sitten tueta kulutusyhteiskuntaa kun ei saa.

Missään päin nettiä ei ole mulle tullut vastaan tilannetta jossa Electron ei kelpaisi. Ja senhän nyt saa vaikkei olisi pennin hyrrää tilillä eikä tuloja.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
2randpo
08.08.2012 17:31:00

jii.haanpaa: Mitäs hassua tuossa on velkojan kannalta? Vaikka tänään rahaa olisi kuinka, niin huomenna ei välttämättä ropoakaan. Asiakkaan maltilliset, mutta säännölliset tulot kuitenkin helpottavat pankin perintätoimia tarpeen vaatiessa.

Itse tosin taisin saada ensimmäisen korttini kun plakkarissa oli riittävä määrä opintoviikkoja, markoista ei oltu kiinnostuneita. Ensimmäinen asuntolaina mulle myönnettiin kun voimassa olevaa työsopparia oli jatkunut kaksi päivää ja sitä oli vielä kolme jäljellä. Mistä näistä tietää...

Asiaan...taisin taas sortua, Hartmanin Fuzz. Perhana.

Stokkahan myöntää luottokortin heti kun on tarpeeksi opintoviikkoja kasassa. Ja ainakin tuo minun kortti on nykyään samalla Mastercard, joka käy nykyään aika laajalti, toimii myös verkkotunnuksin.
Laulava Kylätohtori
08.08.2012 21:53:33
Aki: Missään päin nettiä ei ole mulle tullut vastaan tilannetta jossa Electron ei kelpaisi. Ja senhän nyt saa vaikkei olisi pennin hyrrää tilillä eikä tuloja.

Joo, samaa meinasin sanoa. Electronilla saa ostettua netistä, muttei tiliä miinukselle....
Laulava Kylätohtori
08.08.2012 22:22:22
jii.haanpaa: Tässähän tästä nyt on höpisty. Reaalikorko on ollut negatiivinen esim valtaosalle asuntovelallisista (mukaanlukien allekirjoittanut) jo pitkään. Myös palkat ovat, ainakin tilastokeskuksen mukaan, nousseet viime vuosien aikana samaa, jopa astetta reippaampaa tahtia kuin inflaatio, mikä kyllä sekin kuulostaa hullulta, jos otetaan ns. ajat huomioon(?). 70-luvun ilmiö taas oli peräisin siitä, että korkoja säännösteltiin valtion ohjauksella ja niiden ei yksinkertaisesti annettu nousta inflaation mukana.

Mutta se on kyllä totta, että peruspullerolle on aivan sama. Laina on joka tapauksessa ja kirjaimellisesti järjettömän halpaa. Kuka vippaisi mulle 1000€, maksan vuoden päästä 10€ korkoa? Eikö kukaan?

ps. eikä sovi unohtaa sosialistisen Suomen tarjoamaa sijoituslainoja koskevaa verovähennyskelpoisuuttakaan. Merkittävä tekijä kaiken kaikkiaan.

Tilastokeskuksen jutut nyt on sitä itseään. Vähän kuin keskipalkkakin. Keskipalkan laskennassa otetaan huomioon ainoastaan vakituisessa kokopäivätyössä olevat, joten aika iso osa porukasta on ulkona. Ja keskipalkka on muutenkin huono mittari, pitäisi käyttää mediaania. Voin pistää vaikka tämän velkaisen talon vetoa, että suomalaisen (laskettu kaikkien työssäkäyvien palkasta) mediaanipalkka on ihan jotain muuta kuin yli 3300 euroa ja palkankorotukset aivan jotain muuta kuin tilastokeskus kertoo.

Niin, mutta tosiaan, olen kanssa samaa mieltä, ei ole lainaraha kallista. Vähän liiankin halpaa.

Ja tuo mainitsemasi korkojen verovähennysoikeus on myös jollain tavalla kummajainen. Siitäkin voisin avautua, jos en olisi saamapuolella.... ;) Toisaalta tuetaanhan täällä vuokra-asumistakin. Ensin verotetaan kuoliaaksi ja sitten tuetaan - ja byrokratian rattaat pyörii...
novo
08.08.2012 22:24:06
Tilasin Bluetonelta Crossroadin. Pitkäaikanen kaasu saa siis huutia.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
Terry Pantheras
08.08.2012 22:27:15

Eikös Paypal kelpaa? Suhteellisen yleinen on se.
Höpsis!
jii.haanpaa
08.08.2012 23:39:40 (muokattu 08.08.2012 23:53:06)
Edits: Eip sittenkään mitn :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)