Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Haussa edulliset ja laadukkaat studioluurit miksaukseen
1
Stradicaster
13.07.2012 18:57:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittelen tässä miksaamisen opettelua. Asun kerrostalossa, jossa on erittäin huono äänieristys, joten miksaaminen kotona vaatisi laadukkaat kajarit ja siitä ei taas naapurit mummot tykkäis, joten ainoa vaihtoehto kotona miksaamiseen on kuulokkeet. Minulla on tällä hetkellä Sennheiserin HD201-kuulokkeet musiikin kuunteluun, mutta onko niistä edes miksaamiseen? Niin, mutta kysymykseni oli, että mitkä olisi edulliset, mutta laadukkaat ja hyvin ääntä eristävät kuulokkeet miksauskäyttöön? Tein siksi uuden topicin, koska edelliset aihetta käsittelevät vastaavat ovat jo monta vuotta vanhoja, enkä halunnut mennä niitä enää "herättelemään".
 
cosmob83
14.07.2012 18:56:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heips,
 
Tuota täytyy sen vertaa kommentoida että itsekkin asun kerrostalossa ja miksaan studiomonitoreilla, eikä se ole ongelma. Kunhan sitä ei tee yöllä ja kovalla volumella (miksata voi hiljaisellakin volalla). Että naapurinmummojen takia ei kannata jättää monitoreita hommaamatta. Sitäpaitsi 08.00-22.00 välisenä aikana saa pitää jonkinverran meteliä ymmärtääkseni kaikissa kerrostaloissa suomessa. Mutta se siitä...
 
Itse olen käyttänyt Beyerdynamicin 770dt pro luureja. Ovat toimineet ja palvelleet hyvin. Joten voin niitä suositella niitä, eivätkä ole ihan mahdottoman hintaisetkaan. Näistä löytyy vähän laadukkaammat 880 mallit. Monitoreilla miksaaminen on vain hiton paljon helpompaa, ja tämän sillä taustalla että olen enimmäkseen miksannut luureilla...
 
Ziggy Bubba
14.07.2012 19:44:04 (muokattu 14.07.2012 19:49:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne aktiivimonitorit on juu se ykkösratkaisu, vaikka käyttäisikin luureja myöhäsellä. Ite aloitin setillä Behringer Truth B2030A ja mainitut Beyerdynamicin DT770 luurit. Erittäin hyvin pääsi hommissa vauhtiin, eikä kyllä kamat ollu se pullonkaula ollenkaan :)
 
E: tosiaan, luurit oli 80-ohmiset, jotka soi jo vähän heikommastakin äänilähteestä. Isompi-ohmisten kanssa voi olla vaikeampaa... Eli kannattaa ainakin ton mallin kanssa ottaa huomioon, noita kun montaa eri mallia.
 
Ite juuri bongasin ostoilmolla miksailuhommiin sennheiserin HD600:t, jotka toki on avoimet, mutta tosi tasaisen toiston takia erittäin hyvät miksailuun sun muuhun. Reippaasti alle kahden sadan pitäisi irrota käytettynä. Esim. kitaravahvarin mikittelyyn on tietty se suljettu rakenne ehdoton, mutta muuten monet noista laadukkaista avoimista toistaa varsinkin bassot tarkemmin ja ilman korostuksia.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Stradicaster
15.07.2012 18:29:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites sitten AKG K-240 Studio? Kun on "semi-open", niin onko huono valinta heikosti eristettyyn kerrostaloon? Olisi ainakin hinta kohdallaan ja jonkinlainen klassikko :).
 
Kalmo
15.07.2012 18:53:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stradicaster: Mites sitten AKG K-240 Studio? Kun on "semi-open", niin onko huono valinta heikosti eristettyyn kerrostaloon? Olisi ainakin hinta kohdallaan ja jonkinlainen klassikko :).
 
Ei avoimmuus tai puoliavoimmuus kerrostaloasumisessa mitään vaikuta. Ei millään kuulokkeilla pysty naapureita häiritsemään. Eikä käytettyjen volyyminen tarvitse olla sellaisia, että samassa asunnossakaan aiheutuu häiriötä.
 
Suljettuja kaivataan lähinnä laulun ja akustisten instrumenttien äänityksessä, ettei monitoriääni tai metronomi vuoda mikkiin.
 
Itse en ole ihan tyytyväinen noihin BD 770:iin. Korostaa mielestäni liikaa bassoja, mutta kyllä niillä hyvin toimeen tulee.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Stradicaster
15.07.2012 22:42:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu en tarkoittanut tuolla kysymyksellä sitä, että kuulokkeet häiritsisivät muita :D, vaan sitä, että talossa on huono äänieristys, jonka vuoksi esim. autojen äänet ja ihmisten puhe sekä muu möly kuuluu varsinkin kesällä sisälle. Lisäksi asun vielä kotona, joten porukoitten puhe sotkisi miksausta, jos se kuuluisi läpi kuulokkeista. Olen siinä käsityksessä, että jos kuulokkeet eivät ole täysin suljetut, niin ulkoa tuleva melu voisi häiritä miksausta. Korjatkaa jos olen väärässä, miksauksen aloittelija kun olen.
 
Muuten mitä mieltä olette noista AKG K-172 HD-kuulokkeista, eivät ainakaan ole hinnalla pilatut.
 
cosmob83
15.07.2012 22:59:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stradicaster: Juu en tarkoittanut tuolla kysymyksellä sitä, että kuulokkeet häiritsisivät muita :D, vaan sitä, että talossa on huono äänieristys, jonka vuoksi esim. autojen äänet ja ihmisten puhe sekä muu möly kuuluu varsinkin kesällä sisälle. Lisäksi asun vielä kotona, joten porukoitten puhe sotkisi miksausta, jos se kuuluisi läpi kuulokkeista. Olen siinä käsityksessä, että jos kuulokkeet eivät ole täysin suljetut, niin ulkoa tuleva melu voisi häiritä miksausta. Korjatkaa jos olen väärässä, miksauksen aloittelija kun olen.
 
Muuten mitä mieltä olette noista AKG K-172 HD-kuulokkeista, eivät ainakaan ole hinnalla pilatut.

 
Riippuu melusta. Just nyt "miksailen" luurit päässä ja huoneessani on ikkuna auki ja kuulen sadetta ja autojen ääniä. Ei haittaa. Toisaalta en yritä näillä luureilla nyt mitään täydellistä tehdäkkään. Se tulee sitten kun saan uudet kauniit ja ihanat studiomonitorini... ;)
 
Triskal
16.07.2012 07:27:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luureissa pitää ottaa huomioon se, että ne ovat mahdollisesti vieläkin subjektiivisemmat kuin studiomonitorit, koska pään muoto on jokaisella yksilöllinen. Esimerkiksi AKG:n K240- ja K271-osasto on paljon käytettyä ja kehuttua tavaraa, mutta itse en tykännyt. En saa niillä tuntumaa miksaukseen. Tuntumaa sain vasta kun otin molemmilla käsillä kiinni luureista ja likistin ne kovaa päätäni vasten, eikä siten voi töitä tehdä. Niillä tulikin sitten miksattua bassarit potkimaan vähän liian intensiivisesti. Pääsi muoto voi siis periaatteessa pilata sinulle laadukkaatkin kuulottimet. Kokeilematta ei voi tietää. :/
 
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
Kalmo
16.07.2012 12:54:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: Luureissa pitää ottaa huomioon se, että ne ovat mahdollisesti vieläkin subjektiivisemmat kuin studiomonitorit, koska pään muoto on jokaisella yksilöllinen. Esimerkiksi AKG:n K240- ja K271-osasto on paljon käytettyä ja kehuttua tavaraa, mutta itse en tykännyt. En saa niillä tuntumaa miksaukseen. Tuntumaa sain vasta kun otin molemmilla käsillä kiinni luureista ja likistin ne kovaa päätäni vasten, eikä siten voi töitä tehdä. Niillä tulikin sitten miksattua bassarit potkimaan vähän liian intensiivisesti. Pääsi muoto voi siis periaatteessa pilata sinulle laadukkaatkin kuulottimet. Kokeilematta ei voi tietää. :/
 
No jaa...Tuo päätä vasten puristaminen ylikorostaa bassoja joka tapauksessa. Niin erimuotoisia päitä ei maailmasta löydy, että se tuon bassotoiston ratkaisisi. Korvat ovat ihan kaikilla muutaman asteen tarkkuudella samassa kulmassa pystyakselin ja vaaka-akselin suhteen, ja kaikkien kuulokekuppien liikkuvuus sallii suuremmat kulmat kuin mitä normaalisti kehittyneen ihmisen päästä löytyy. Jos sensijaan korvat ovat reilusti kuulokkeita suuremmat, niin ääni karkaa :o)
 
Jos kuulokkeiden bassotoisto on balanssissa, niin se on. Joka tapauksessa korvat on totutettava kulloiseenkin monitorointisoundiin, oli sitten kyseessä kuulokkeet tai kaiuttimet.
 
On vain uskottava se/totuttava siihen, että (miksaukseen sopivilla) kuulokkeilla miksatessa basso ei jytise eikä tytise, vaan se pitää kuulemalla kuulla ihan kuin esim. piano. Kuunneltaessa normaalisti musiikkia kuulokkeilla basson voima saadaan yleensä korostamalla bassoja reilusti, ja se taas ei sovi miksaustyöhön lainkaan.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
rikarto
07.08.2012 20:03:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuokin vähän epämääräistä et mikä on hyvä luuri ja mikä on huono, sun pitää vaan tietää miltä sun luurit kuulostaa, kannattaa referenssikuunnella kotistereoilla/autostereoilla jne ja vertailla miltä lopputulos/miksaus kuulostaa luureilla ja miltä se kuulostaa kotistereoilla.
 
Esim nämä käy aika moneen miksaamiseen, lopputulosta ei kuitenkaan tehdä pelkillä luureilla:
 
http://www.thomann.de/fi/superlux_hd668_b.htm
 
Nyt tulee kommenttia "nuohan on ihan paskat luurit" mutta ne kommentit tulee vaan jengiltä ketkä on ostanu hypetetyt ylikalliit luurit mitkä ei sit saanukaan omia miksauspuutteita kuulostamaan hyvältä.
 
Kalmo
08.08.2012 13:37:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rikarto: Tuokin vähän epämääräistä et mikä on hyvä luuri ja mikä on huono, sun pitää vaan tietää miltä sun luurit kuulostaa, kannattaa referenssikuunnella kotistereoilla/autostereoilla jne ja vertailla miltä lopputulos/miksaus kuulostaa luureilla ja miltä se kuulostaa kotistereoilla.
 
Vertailu olisi helpompaa, jos kaikista kuulokkeista löytyisi helposti toistokäyrä. Mitä tasaisempi toistokäyrä, sitä parempi miksausluuri.
 
Olen etsiskellyt esim. omien Beyerdynamic 770 Pro-luurieni toistokäyrää netistä, mutten ole löytänyt. Sen mukaanhan voisi piruuttaan kokeilla esim. tasaavaa taajuuskorjausta.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Slemmu
08.08.2012 14:06:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä voi vertailla käyriä http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php tiiä sitten noista...
 
Ite ku tekee, ni tulee parempi!
Bassoilija63
08.08.2012 14:06:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on miksaamiseen senkun HD598:t, ihan hyvin on palvelleet ja jaksaa pitempääkin miksailla kun on niin mukavat.
 
Avoimuus ei ainakaan mua ole haitannut, ja hintakin on varsin kohtuullinen :)
 
Kalmo
08.08.2012 20:56:04 (muokattu 08.08.2012 22:02:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Slemmu: Täällä voi vertailla käyriä http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php tiiä sitten noista...
 
Juu, mutta kun ei siellä ole lähimainkaan kaikkien kuulokkeiden käyriä, ei esim. noiden Bd 770 Pro / 80 ohmia. En yhtään tiedä, kuinka eri ohmiversioiden käyrät poikkeavat toisistaan.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
maza
09.08.2012 15:12:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sennheiser HD650 toimii mulle erinomaisesti, mutta täytyy sanoa, että pelkillä luureilla en uskaltaisi lähteä miksaamaan kuin korkeintaan jotain treeniäänitteitä, kotidemoja tms. Sekä stereokuvan että etenkin alapään osalta kuullun ymmärtäminen on jotenkin vaikeaa. Jonkun muun kohdalla varmasti asia on toisin.
Ziggy Bubba
14.08.2012 17:45:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Sennheiser HD650 toimii mulle erinomaisesti, mutta täytyy sanoa, että pelkillä luureilla en uskaltaisi lähteä miksaamaan kuin korkeintaan jotain treeniäänitteitä, kotidemoja tms. Sekä stereokuvan että etenkin alapään osalta kuullun ymmärtäminen on jotenkin vaikeaa. Jonkun muun kohdalla varmasti asia on toisin.
 
Mutta niiden miksausten tsekkailu on kyllä oikein hyvä tehdä laatuluureilla. Harvalla on niin hyvässä kuosissa kotistudion akustiikka, että varsinkaan alapään lähellekään tasaiseen toistoon voisi kovin paljon luottaa - ei ainakaan mulla.
 
Mutta niin, sitä piti sanoa, että hain tossa käytetyt HD600:t HD650:ien kaveriksi. Aika selkeä ero näillä kyllä on, varsinkin basso-osasto on kuussatasessa paljon enemmän neutraali, kun taas 650 tuuttaa varsinkin ylempää bassoa suht reilusti ylimääräistä. Puhtaassa musadiggailussa tuo buustaus on monasti omiaan, mutta miksaillessa ei ehkä niinkään. Tuo kun vielä "lämmittää" soundia yleisesti, tehden ilkeistä ylempien alueiden piikeistä vaikeampia hahmottaa.
 
Jos pitää näistä kahdesta lähinnä miksailuun hommata pari, niin HD600 on mun valinta. Oikeastaan nämä ovat erittäin hyvät "yleisluurit", jotka toimivat kriittisemmässä hommassa ja nautiskelussa tosi passelisti. Ja kyllä ne bassotkin potkivat tarpeen vaatiessa mukavasti, eli hevistä tai räpäistä ei jää niistäkään potkua puuttumaan.
 
Ihmeen harvoin oikeastaan voi jotain kuulokkeita, jopa niitä kalleimpia sanoa tosissaan tasapainoisiksi eq-käyrän osalta, sillä varsinkin alapää on todella usein tuupattu, kuten myös yläpää. HD600 on parasta mihin olen tolla saralla törmännyt: ilmavaa ja tarkkaa ääntä, joka ei kuitenkaan ole liian analyyttinen/kliininen jottei musasta nautiskelu onnistuisi myös.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «