Aihe: 3/3 peruskurssin tasoa olevat biisit sähkökitaralla?
1 2
Janus
07.08.2012 12:35:33
kimurantti1: Totta. Haluan kuitenkin tuoda vielä esille, että vaikka molemmat toki edesauttavat toisiaan, yleinen nuotinlukutaito ja prima vista on siinä määrin erilaisia taitoja, että prima vistaa tarvii useimpien treenata aivan erikseen. Mä itse olen käyttänyt transkriptioon ja nuottien kirjoittamiseen varmaan enemmän aikaa, kuin muiden kirjoittamien nuottien lukemiseen. Tästä johtuen mulla on melko hyvä yleinen nuotinlukutaito, mutta aivan raaka prima vista ei toimi ihan yhtä hyvin kuin toivoisin. Jälkimmäinen kun edellyttää tietyltä osin vähän toisenlaista (ja nopeampaa) toimintaa aivoilta.

Prima vistankin kanssa metronomi on ystävä. Ihan aluksi voi laittaa klikin ihan kiusallisen hitaalle (esim. 1 neljäsosanuotti = 4 metronomin iskua tempoon 60, käytännössä siis todella hidas 1/16-klikki), ehtii keskittyä myös soundiin ja nuottien kestoihin ja oppii lukemaan jo seuraavaa tahtia edellistä vielä suorittaessa. Ja soittaa koko ajan täysin oikein, luonnollisesti. Ja tempoa vähän kerrassaan ylös.

Bartókin Mikrokosmos 1-2 on hyvää prima vista-harjoittelumateriaalia pianisteille, miksei diskanttiavaimelta soveltuvin osin myös kitaristeille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)