Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kun marsu ei potki
1 2 3
trippe
06.08.2012 09:33:14 (muokattu 06.08.2012 09:39:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääsin taas ulkoiluttamaan marsuani. Monet väittävät sen potkivan mummot kumoon pitemmänkin matkan päästä,mutta yllätys oli suuri. Jollain tavalla soundi oli vajava. Se räyhäkkä botne ja sellanen munuaiset irrottava soundi oli kyllä mutta jotain jäin kaipaamaan..sellaista kunnollista alapäätä. Siitäpä ajatus sitten lähti,että mitäpä jos tuohon alle tyrkkäisi vielä 18" alapään (esim. ampegin).Eli mitä mieltä basismin ystävät ovat noista 18" kamoista,onko ne soundiltaa löysiä,koska tuolla koolla voisi jo kuvitella häviävän se napakkuus.Toisaaltaa taasen, pa:n kauttahan sitä soitellaan,mutta onhan se hitusen ilkeä,kun lavalla ei ole sellainen munakas olo,kun vain tiettyyn pisteeseen asti. Vai onkohan korvat vain muuten turtuneet liian hunajaiselle soundille,kun tosiaan tuntui jopa kitaristin bogneri heikohkolta..mene ja tiedä.
 
Toinen ajatus tuli myöskin mieleen.Eli entäpä jos lähtisin vaihtamaan nupin etuseen putkia,saisko sillä jotain iloja aikaan,jotta soundi olisi leveähkö,ei tuhnu vaan erotteleva, samalla kuitenkin botnekas ja täyteläinen.Onko kellään kokemuksia näistä seikoista?
 
Ja kamoina tosiaan on marsun vba-400 ja siihen se perinteinen rantis. Bassona fenkun am.del. jasso. Musatyylinen rihannan r'b/muut hittibiisit,eli bilepumpusta on kyse..
 
Eli nyt ajatuksia,kiitos.
 
Ùp ò òwñ
hollstro
06.08.2012 09:45:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi kuulla paikan päällä mikä mättää. Tuo setti on yleisesti kyllä kehuttu ja itsellänikin on VBC 810 rantis vanhemmalla Marsun 375-wattisella nupilla. Se potkii. Hakisin ongelmaan ratkaisua jostain muualta ellei sitten nuppi ole viallinen tai putket lopussa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pekezu
06.08.2012 10:41:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki jos modernimpi soundi on hakusessa, niin luulen että toi marsun putkistyge + 810 kaappi ei ole se modernein ratkaisu.
 
Testaile erilaisia kaappeja/nuppeja ja koita tehdä havaintoja, että mitä siitä soundista puuttuu. Uusissa neo-kaapeissa on mun käsittääkseni aika moderni soundi, ainakin tossa mun EBS:ssä näin on. Siitä kyllä saa rihannat ja pelitkin.
 
Toki myös basso voi vaikuttaa, hifimpää soundia saa aktiivihiluilla ja vaikka humppareilla, aktiivia tai passiivia.
 
JussiKoo
06.08.2012 10:44:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trippe: Se räyhäkkä botne ja sellanen munuaiset irrottava soundi oli kyllä mutta jotain jäin kaipaamaan..sellaista kunnollista alapäätä.
 
Mulla on toi sama setti, enkä ole ainakaan jäänyt lisää alapäätä kaipaamaan. Eivätkä bänditoveritkaan. Aika kovaa laitatte menemään, jos VBA ei riitä.
 
Mainitset, että soundissa on räyhäkkää botnea ja munuaiset irtoaa, joten ilmeisesti laitteet toimivat.
 
Oletko kokeillut erilaisella bassolla? Mulla ei ole tuommoisesta Fenkun aktiivibassosta kokemusta. Voisiko se vaikuttaa soundiin?
 
Kokeile siihen jotain lisäkomeroa. Itse testasin taannoin rantiksen kanssa yhtäaikaa 2x15":sta. Kyllä jyrisi. Ei vaan ollut niin järeälle setille tarvetta.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
absqua
06.08.2012 11:01:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtaisko olla kyse siitä, että 8x10 on luonteeltaan aavistuksen keskiäänipainotteinen esim joihinkin refleksiperiaattella toteutettuihin kaappeihin verrattuna?
 
Keikkaolosuhteissa mä olen tullut siihen tulokseen, että se tuhdein bassojytinä on ihan hyväkin jättää PA:n huoleksi. Lavalla niistä taajuuksista on lähinnä riesaa.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
poppamies
06.08.2012 11:23:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua:
...Keikkaolosuhteissa mä olen tullut siihen tulokseen, että se tuhdein bassojytinä on ihan hyväkin jättää PA:n huoleksi. Lavalla niistä taajuuksista on lähinnä riesaa.

 
Aivan samaa mieltä! Oon tullut siihen tulokseen ettei 15" tee mitään lavalla. Puhumattakaan 18".
 
G strings are for strippers
absqua
06.08.2012 11:33:05 (muokattu 06.08.2012 11:34:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Aivan samaa mieltä! Oon tullut siihen tulokseen ettei 15" tee mitään lavalla. Puhumattakaan 18".
 
No toi nyt minusta aika jyrkkä lausunto.
 
Siitä on lähdettävä, että 15" ja 18" soundaa eriltä kuin 10", eikä se, että käyttää esim 15-tuumasia ämyreitä, tarkoita hillitöntä bassomuminaa lavalla.
Kyllä saa kymppituumaisillakin lavailmaston myrkytettyä jos ei tiedä mitä tekee.
 
Mä soitan paljon pelkillä 15" kaapeilla niiden ominaissoundin takia.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
trippe
06.08.2012 11:44:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Pitäisi kuulla paikan päällä mikä mättää. Tuo setti on yleisesti kyllä kehuttu ja itsellänikin on VBC 810 rantis vanhemmalla Marsun 375-wattisella nupilla. Se potkii. Hakisin ongelmaan ratkaisua jostain muualta ellei sitten nuppi ole viallinen tai putket lopussa.
 
Putket vaihdoin tuossa keväällä,joten kaiken järjen mukaan hönkä ei pitäs olla vielä lopussa. Ja ongelma ei niinkään ole tehon puutteessa vaan soundissa.En sitä kiellä,etteikö tuo setti ole jo melko namu,mutta kun etsii sitä täydellistä soundia (ja omat ideat alkavat loppua kesken).
Onko jolla kulla kokemuksia noista etusten soundeista,kuinka paljon vaikuttaa jos lähtisi hakemaan etuputkien kautta soundia..ja uraltoneltahan kyllä löytyy tietoa,mutta tälleen kokemusten kautta olisi kiva saada ajatuksia. Eli tarkennettuna,onko järkeä kokeilla,ja saisko etusen (putkien) kautta soundia muutettua omaan suuntaan?
 
Tuota 2x15" olen miettinyt,mutta siinä olen havainnut omaan soundiin ongelmaksi tuon yläpään häviämisen,ja usein soundi jäänyt pikkasen "löysäksi".Ja olisihan se kiva soitella tollasella rantis+2x15 setillä(kun kerta tehotkin riittäs nupisssa),mutta vitsit se roudaus ja mölyn määrä.. :) Eli jos tuo lisäkaapin hankinta unohdetaan.
Tokihan jazzari vaikuttaa lisää tuohon "löysyyteen",mutta sen muhkeus on jotenki se juttu,ja sen monipuolisuus (munsta). Onhan tuossa pinon keulilla käynyt musaria,presaria, ym. mutta jotenki sitä aina on päätynyt tuohon jassoon.
 
Mulla ei niin merkittävästi tuota keskialuepainotteisuutta ole..en tiedä miksi.Mutta olen huomannut,että A-kielen 9-12 väli on mun ongelmakohta,soundi on ihan ok,mutta volataso jotenkin tipahtaa 1-2db verrattuna esim. E-kieleen (sama väli).Ja tämä tapahtuu eri bassoilla.Ja tämä ärsyttää harvinaisen paljon :) Para-equlla sinne olen yrittänyt sorkkia ongelmia pois,joka on jonkin verran helpottanut (ainakin henkisesti).
 
Tuossa tuli mieleen tällänen kysymys vielä:
Voiko korva tottua hyvään soundiin,ja se alkaa kuulostamaan huonolta? Eli voiko korvasta tulla kyltymätön?
 
Ùp ò òwñ
absqua
06.08.2012 11:51:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etusen putket on pääosin aika halpoja / edullisia ja niiden vaihtelu on helppoa, joten ainakin sitä kannattaa kokeilla. Mä henk.koht eppäilen, että ratkaisu sun ongelmaan ei välttämättä löydy sieltä, mutta älä anna sen haitata.
 
Oletko minkä verran stedannut tota hommaa eri kaapeilla?
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
trippe
06.08.2012 12:07:19 (muokattu 06.08.2012 12:19:00)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Etusen putket on pääosin aika halpoja / edullisia ja niiden vaihtelu on helppoa, joten ainakin sitä kannattaa kokeilla. Mä henk.koht eppäilen, että ratkaisu sun ongelmaan ei välttämättä löydy sieltä, mutta älä anna sen haitata.
 
Oletko minkä verran stedannut tota hommaa eri kaapeilla?

 
Anteeksi epäselkeyteni:
Tarkoitin tuolla putkikysymyksellä enemmänkin sitä,että oletteko havainneet soundillisia eroja eri merkeillä?Mitä?Entä tällaiset sekotukset (eli laittaisi paria erilaista putkea etuseen)? Eli kokemuksia kaipailisin noista. Ja tavoitteena ei niinkään ole saada sitä muroutimista ja säröä,vaan erottelevaa mutta ok,potkivaa soundia (toki sitä on jo nyt,mutta lisää..)
-Itse vaihto ei ole ole se ongelma :)
 
Kaapeja olen jonkin verran testannyt,lähinnä 15" ja 4x10",koska jos tuohon alkaa kaappia hommaamaan,niin omasta mielestä se saisi olla kohtuu kompakti.Koska lavalta yleensä se tila loppuu jossain vaiheessa kesken ;)
Pikkupojasta asti olen haaveillut tollasesta aguilarin putkivehkeestä ja sen 4x12" kaapista,se on jotenki sellanen täyteläisyys..mutta kun sellasta pinoa ei tule vastaan.Jos jostain saisin,niin vaihtaisin :)
 
Ùp ò òwñ
absqua
06.08.2012 12:25:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trippe: Anteeksi epäselkeyteni:
Tarkoitin tuolla putkikysymyksellä enemmänkin sitä,että oletteko havainneet soundillisia eroja eri merkeillä?Mitä?Entä tällaiset sekotukset (eli laittaisi paria erilaista putkea etuseen)? Eli kokemuksia kaipailisin noista. Ja tavoitteena ei niinkään ole saada sitä muroutimista ja säröä,vaan erottelevaa mutta ok,potkivaa soundia (toki sitä on jo nyt,mutta lisää..)
-Itse vaihto ei ole ole se ongelma :)

 
Mä en ole tossa putkisuossa niin syvällä että osaisin auttaa tästä eteenpäin.
 
Kaapeja olen jonkin verran testannyt,lähinnä 15" ja 4x10",koska jos tuohon alkaa kaappia hommaamaan,niin omasta mielestä se saisi olla kohtuu kompakti.Koska lavalta yleensä se tila loppuu jossain vaiheessa kesken ;)
 
Sepä se.
 
Pikkupojasta asti olen haaveillut tollasesta aguilarin putkivehkeestä ja sen 4x12" kaapista,se on jotenki sellanen täyteläisyys..mutta kun sellasta pinoa ei tule vastaan.Jos jostain saisin,niin vaihtaisin :)
 
Jäsen Pirkka omistaa moisen kioskin, hältä kannattaa kysäistä käyttökokemuksia.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
JussiKoo
06.08.2012 12:42:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trippe: Tuossa tuli mieleen tällänen kysymys vielä:
Voiko korva tottua hyvään soundiin,ja se alkaa kuulostamaan huonolta? Eli voiko korvasta tulla kyltymätön?

 
Tähän voisin vastata, että kyllä. Ainakin itse aika ajoin joudun tähän tilanteeseen. Ei se soundi ehkä suoranaisesti kuulosta huonolta, mutta joskus tulee mieleen, että olisiko siinä jotain puutteita.
 
Pienten syrjähyppyjen jälkeen VBA on kuitenkin mulle ollut se paras.
 
No ehkä Fenderin Bassman 135 ja mätsäävä 4x12 voisi olla vielä ihanampaa... Mä olenkin tällainen old school -miäs.
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
UncleFester
06.08.2012 12:53:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monasti kun kuuntelee noita artisteja joilta löytyy näitä kyseisiä isoja putkivermeitä vaikkapa livenä, dvd:ltä, livelevyltä, youtubesta jne. niin välttämättä ei aina saundi ole sellainen selkeä ja erottuva, itseasiassa nykypäivänä ei aina niin useasti sellaista kuulekaan enää kun vertaa vanhempiin levytyksiin - riippuu tietty musiikkityylistäkin. Vaikka eipä sitä ikinä tiedä mikä osa sitä saundia on aina niistä bassokamoista kiinni mutta näin oma havainto vain...
 
Itte olen huomannu että niin monesti tuntuu se tila vaikuttavan siihen että mitkä äänet soi kovemmin ja mitkä hukkuu. Itselläkin oli tuo VBA-400, treeniksellä tuntui olevan sama ongelma kun mitä kuvailit mutta sitten esim. yhdellä ulkoilmakeikalla 4x10 kaapin kanssa saundi oli aivan hemmetin hyvä. Juurikin tuota botnea ja erottelevuutta löytyi... riippuu varmastikin monesta tekijästä.
 
Olen noita etusputkia vaihdellut ja niillä saa pieniä sävyeroja ja säädeltyä gainin määrää, mutta niillä en lähtis paikkailemaan.
 
2x15 kaappikin vois toimia sen marsun kanssa ja jos yläpäätä kaipaa niin siinä on se 'bright'-nappi, joka irrottaa hyvin paikat muttei mene ärsyttäväksi kihinäksi jos kaapissa ei ole pilliä.
 
www.facebook.com/thesuperbullets
absqua
06.08.2012 13:02:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Livelevyt, DVD:t yms voivat bassosoundien osalta olla myös aivan mistä tahansa muualtakin peräisin kuin lavalla pönöttävästä kioskista. Toki se kulloisenkin artistin käyttämä vahvistin voi antaa jonkunlaisen viitteen siitä missä maailmassa ehkä liikutaan tavoitteena olleiden soundien osalta, mutta paino on sanalla viite.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
trippe
06.08.2012 13:45:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin tuossa rotuaari piknikillä oulussa kesällä.Ako Kiiski oli basson kaulaa silittelemässä.En tiiä olinko just alueen sweet spotissa vai mikä,mutta soundi oli jotenki niin täyteläinen,pehmeä mutta eroteleva.Harvon kuulee ulkona tollasta,tai edes sisätiloissa. Saipa taas uusia ideoita,mitä sieltä soundista hakee..ja pojot tietty äänimiehelle!
 
Ùp ò òwñ
Mikko.R
06.08.2012 15:06:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trippe : Olin tuossa rotuaari piknikillä oulussa kesällä.Ako Kiiski oli basson kaulaa silittelemässä.En tiiä olinko just alueen sweet spotissa vai mikä,mutta soundi oli jotenki niin täyteläinen,pehmeä mutta eroteleva.Harvon kuulee ulkona tollasta,tai edes sisätiloissa. Saipa taas uusia ideoita,mitä sieltä soundista hakee..ja pojot tietty äänimiehelle!
 
Seurailin pariviikkoa sitten Akon soittoa Kuusamon jäähallissa kun satuin samalle keikalle. Laitoin merkille myös sun kuvaileman soundimaailman. Precision ja Aguilarin DB751 nuppina ja saman firman 4x10 tai 2x12 kaappina. Lähinnä kuuntelin lavan vierellä johon se kaappisoundi tuli aika suoraan. Toimi hyvin siinä yhteydessä.
 
hollstro
06.08.2012 15:39:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko.R: Seurailin pariviikkoa sitten Akon soittoa Kuusamon jäähallissa kun satuin samalle keikalle. Laitoin merkille myös sun kuvaileman soundimaailman. Precision ja Aguilarin DB751 nuppina ja saman firman 4x10 tai 2x12 kaappina. Lähinnä kuuntelin lavan vierellä johon se kaappisoundi tuli aika suoraan. Toimi hyvin siinä yhteydessä.
 
Bassosaundista suurin osa tulee sormista. Basso on seuraavaksi tärkein ja vasta sitten tulee ne muut kamat.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Mikko.R
06.08.2012 16:08:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro : Bassosaundista suurin osa tulee sormista. Basso on seuraavaksi tärkein ja vasta sitten tulee ne muut kamat.
 
Näinpä se tahtoo olla.
 
trippe
06.08.2012 16:36:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Bassosaundista suurin osa tulee sormista. Basso on seuraavaksi tärkein ja vasta sitten tulee ne muut kamat.
 
Komppaan :)
 
Ùp ò òwñ
Isotalo
06.08.2012 16:38:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Jäsen Pirkka omistaa moisen kioskin, hältä kannattaa kysäistä käyttökokemuksia.
 
Kerron kysymättäkin. :-) Se on sellainen läjä mistä mä en tuu luopumaan. Aguilar onnistuu mun mielestä yhdistämään lämmön ja pehmeyden ja toteuttamaan samanaikaisesti sellaisen keskialueen joka leikkaa kivasti läpi ilman, että pitää huudattaa tuhatta desibeliä. Mun soundimieltymys on sieltä hifimmästä päästä, sikäli kun hifillä tarkoitetaan selkeää soundia, jossa mikään taajuusalue ei jää paitsioon ja soundi on mielellään erittäin selkeä ja mahdollisimman tarkasti artikuloiva. Eli tykkään siitä, että kaikki mitä tekee, myös kuuluu. Mä oon tällä hetkellä tod.näk. luopumassa Ampegin rantasauna-läjästä, Aguilar jääköön ennemmin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «