Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ihmeitä basson miksaukseen..
1 2
cosmob83
16.07.2012 11:36:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
Nyt pitäisi kumota fysiikan ja musiikin lait. Eli yhtälö shit in = shit out pitäisi muuttaa muotoon shit in = munakas basso out. Uudelleen nauhoittaminen ei ole nyt vaihtoehto.
 
Arvon toverit; Mitä ihme kikkoja te käytätte saadakseen huonosti nauhoitettu basso soimaan tasaisesti? Kyseessä on DI boksiin nauhoitettu ja huonosti soitettu (taimaus ok, soundi ei niinkään eikä tatsi) slappibasso. Ongelmia:
 
- Kielet eivät soi tasaisella volalla. Joissakin kohden basso kuuluu voimakkaammin kuin joissakin toisissa (ei johdu huoneesta, todettu luureilla ja kaiuttimilla).
- Kaikkien iskujen atackit eivät ole "samalla alueella" vaan siellä on pari tosi lörtsyä iskua
- Geneerisesti muhjunen sounde.
 
Onko ehdotuksia ihmeille? En usko jumalaan, joten en rupea rukoilemaan..
 
jannu
16.07.2012 11:54:43 (muokattu 16.07.2012 12:00:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko laittaa näytettä siitä bassoraidasta? Kun näjetsen kuvauksesi kuulostaa äkkiseltään noin 98 prosentilta DI-bassoista. :)
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Antti1
16.07.2012 12:03:29 (muokattu 16.07.2012 12:06:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eq, vola-automaatio, kompressori ja limitteri. Noilla sen saa kuriin ja muhjun suuremmalti pois. Miten niitä pitää käyttää, niin jaa'a. Sun täytyy se kokeilla.
 
E: Mä kokeilisin suurinpiirtein seuraavalla tavalla. Eq:lla muhjua pois yläbassoista/alamiddlestä ja tarvittaessa pieni yläpään hyllykorostus. Kompuralla koittaisin korostaa äänen alukkeita, eli attackia ei ihan minimiin, mutta aika kova kompura silti kehiin. Sen jälkeen ehkäpä vielä ihan yleisdynamiikkaa tasaava kompressori ja viimeiseksi limitteri haukkaamaan yksittäisiä piikkejä. Jos jotain selkeää soittomokaa on dynamikan suhteen, niin ne piirrellään automaatiolla pois. Mikäli haluaa kompuran korostamaan jotain hyviä piirteitä, niin sen mä laittaisin vasta kompressoinnin jälkeen, mutta ennen limitteriä.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Janus
16.07.2012 12:10:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

My 2 cents: jos biisi on äänitetty klikkiin ja släppistemmassa on selkeästi toistuvia patterneja, niin tahdittain (tai jopa puolen tahdin/iskun välein) leikkailemaan ja huonojen juttujen tilalle parhaat vastaavat muualta biisistä.
 
cosmob83
16.07.2012 12:15:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia pikaisista kommenteista. Laitan joo jotain demopätkää, jotta voisitte kuunnella analyyttisemmin. Voi mennä vain iltaan ennen kuin saan sen laitettua kun joku apina on katsellut mun kotistudio koneella saksalaisia jumppaelokuvia netistä, ja nyt yritän puhdistella sitä viiruksista jotka sinne pesiytyivät (onneksi on läppäri). Onko jotain failipalvelua johon suosittelisitte että uploudaan?
 
Antti1
16.07.2012 12:18:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Onko jotain failipalvelua johon suosittelisitte että uploudaan?
 
Hommaa Dropbox-tili, niin homma hoitunee kaikkein näppärimmin jatkossakin.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Kalmo
16.07.2012 12:18:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtisin yrittämään tällaisella ketjulla:
 
EQ>Transient Shaper>Kompura
 
EQ:lla alapään puuro pois (esim. High Pass 40 Hz) ja vähän boostia sille taajuusalueelle, millä soundi pelaa parhaiten (eli lakaiset jollain +2-3 dB:n boostinäppylällä edestakaisin kunnes löydät alueen, joka napakoittaa soundia).
 
Transient shaperilla lisänapakkuutta iskuihin (nuottien alkuihin).
 
Kompuralla volyymi tasaiseksi. Jos volyymierot eri nuottien välillä ovat älyttömän suuria, suosittelisin kyllä ensin työlästä käsityötä, eli pahimpien monttujen korottamista volyymiautomaatiolla.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
PwrChordAccent
17.07.2012 22:38:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmettelen miksei reamppaamista ole edes otettu puheeksi...
 
Kyllä siitä saa...
Kallekorvola
17.07.2012 22:55:23 (muokattu 17.07.2012 22:55:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PwrChordAccent: Ihmettelen miksei reamppaamista ole edes otettu puheeksi...
 
Oisko siksi, että noiden ongelmien kohdalla siitä ei ole mitään apua. Huonosti soitettu ja äänitetty... no, vaan on. Kikka-kutosia voi aina yrittää toki. Jos haluaa oikeesti hyvän lopputuloksen, asiaan pitäisi puuttua jo äänitysvaiheessa.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
HateHalon
18.07.2012 09:38:07 (muokattu 18.07.2012 09:41:42)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu samplee kehiin.
 
Äänitä itse basso uusiks. Ei basisti huomaa kuitenkaan. ;-)
 
Tee bassolle 2 raitaa. matalille ja korkeille taajuuksille omat. riippuen basson soinnista ja musiikista siitä voi leikata enemmänkin kun tuo 40 Hz. Jopa 100 Hz. Näin basarin sub taajuudet saavat tilaa hengittää.
 
Alataajuuksien ja ylätaajuuksien väliin voi jättää vähän tyhjää tilaa. Ylätajuudeet kannattaa aloittaa alle 1000 Hz. kompurointisäädöt kannattaa tehdä molemmille omat. matalilla taajuuksilla vähemmän volyymivaihtelua että kuulostaa tiukalta. korkeilla taajuuksilla saa antaa vähän tulla attacin läpi, mikä lisää särmää. joku pieni särö korkeiden taajuuksien auxiin voi olla jees varsinkin rockmusiikissa.
 
www.halondesign.com
PwrChordAccent
18.07.2012 12:12:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Kyseessä on DI boksiin nauhoitettu ja huonosti soitettu (taimaus ok, soundi ei niinkään eikä tatsi) slappibasso. Ongelmia:
 
- Kielet eivät soi tasaisella volalla. Joissakin kohden basso kuuluu voimakkaammin kuin joissakin toisissa (ei johdu huoneesta, todettu luureilla ja kaiuttimilla).
- Kaikkien iskujen atackit eivät ole "samalla alueella" vaan siellä on pari tosi lörtsyä iskua
- Geneerisesti muhjunen sounde.

 
Kun tuota lukee ajatuksella uudestaan ja uudestaan saa sellaisen kuvan, että ongelmana on liiallinen dynamiikka ja perus"tumppu" soundi.
 
Eli täysin normaali di-soundi ;)
 
Reamppaus. Muuta et tarvitse. Ja kyllä, olen tehnyt noin kymmeniä ellen satoja kertoja. Voin laittaa yv:nä lisäinfoa.
 
Kyllä siitä saa...
Spedemix
21.07.2012 15:38:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Hei,
Nyt pitäisi kumota fysiikan ja musiikin lait. Eli yhtälö shit in = shit out pitäisi muuttaa muotoon shit in = munakas basso out. Uudelleen nauhoittaminen ei ole nyt vaihtoehto.
 
Arvon toverit; Mitä ihme kikkoja te käytätte saadakseen huonosti nauhoitettu basso soimaan tasaisesti? Kyseessä on DI boksiin nauhoitettu ja huonosti soitettu (taimaus ok, soundi ei niinkään eikä tatsi) slappibasso. Ongelmia:
 
- Kielet eivät soi tasaisella volalla. Joissakin kohden basso kuuluu voimakkaammin kuin joissakin toisissa (ei johdu huoneesta, todettu luureilla ja kaiuttimilla).
- Kaikkien iskujen atackit eivät ole "samalla alueella" vaan siellä on pari tosi lörtsyä iskua
- Geneerisesti muhjunen sounde.
 
Onko ehdotuksia ihmeille? En usko jumalaan, joten en rupea rukoilemaan..

 
Tosiaan isommat soittotekniset epätasaisuudet kannattaa piirtää automaatiolla pois, mielellään vaikkapa jollain volume-plugarilla joka laitetaan ennen kompuroita. Kompuroiden toiminta tasantuu.
 
Mä en itse usko, että muhjuasia ratkeaa alapääleikkurilla, itselleni ei ole koskaan tullut vastaan semoista tilannetta, että 30Hz tekis bassosta muhjuisen. Huomattavasti todennäköisempi vaihtoehto muhjun lähteelle on 300Hz. Menee hieman tekniseksi, mutta yleensä jos soittimien toiset tai kolmannet harmoniset on liian voimakkaita, soittimeen tulee sellainen "viheltävä" fiilis (basson tapauksessa aika matala vihellys). Helpoin tapa lähestyä tuon asian EQ:ttamista on avata joku real-time analyzer ihan surutta ja kattella sieltä, milloin joku taajuus peakkaa jotenkin överisti 200-300 Hz alueelta ja notchata niitä resonansseja pois muutama dB. Ylähylly niinkin alas, kuin 1,5 kHz ei ole kiellettyä. Basso voi olla aika pirun kirkas siellä musan seassa.
 
DI-bassoonhan voi aina laittaa ihan pirusti kompuraa ja jossei se riitä, niin siten sitä laittaa vähän lisää :D Joku jo täällä neuvoikin että hitaampi atakki vois olla päivän sana ja kannustaisin samaan. Kompuran atakki vois lipsahtaa johonkin 3-6 ms alueelle ja release alle 100 ms (ehkä jopa 50 ms). Ratioa 4:1:n ja kompurointia >6dB. Nopeaa, tasaista ja tykkiä. Jos tuntuu siltä, että kompura overshoottaa joistain nuoteista, niin siihen eteen voi laittaa jonkun brickwall-limitterin limitoimaan sen muutaman överilujaa tulevan bassoatakin muutaman dB:n edestä. Haetaan siis sitä, että kompurointi on pykälän verran tasaisempaa ja hallitumpaa. Jos plugarivalikoimasta löytyy 1176-mallinnus (tai vielä parempi: oikea 1176), niin atakki klo 12, release klo 5 (nopein) niin se olis sit siinä. Tähän mennessä on siis kompuroitu paljon ja nostettu yläpäätä paljon. Jos napsut rupeaa ahdistamaan, ni itse olen yleensä ratkonu asian laittamalla de-esserin viimeiseksi plugariksi de-essaamaan tosi alhaalta (2 kHz).
 
Nuo lörtsyt iskut onkin sitten hieman hankalampi homma. Jos mä ymmärsin oikein, niin se tarkoittaa sitä, että joidenkin epäonnisten slappien atakki sijaitsee hieman alemmilla taajuuksilla, kuin "normaalien". Ainoa "toimiva" ratkaisu, jonka olen tähän löytäny on dynaaminen EQ, jolla poistatan tuota "alempaa" atakkia aina silloin, kun sinne iskee jotain. Yleensä tuollainen "lörtsyatakki" valahtaa tuonne 700 Hz:n alueelle, eli kompuroisin Dynaamisella EQ:lla vain tuota aluetta. Mutta tuon työkalun haltuunottoon menee kyllä pari vuotta. Pari dynaamista EQ:ta, jotka tulee mieleen on Wavesin C1 (aika lavea DynEQ, mutta riittäisi tähän tilanteeseen) tai vaikkapa Brainworx DynEQ. Näillähän voi sitten kompuroida myös basson alapäätä erikseen notta botnesta saa vielä tasaisemman (ennen varsinaista kompuraa tietenkin, jotta sen toiminta tasaantuu entisestään). (Oikoluvussa tuli mieleen, että de-esserillähän voisi onnistua samassa, kun käyttää bandpassia hipassin sijaan, jos esserin nappulat yltää noin alas.)
 
DI-basso on oikeasti ihan pätevä juttu jahka sitä opettelee käsittelemään :D Amppihommissa on se (mun mielestä) huono puoli, että useimpien vahvarien taajuusvaste ei ulotu ihan sinne alimpaan oktaaviin, ts. sieltä jää tuo 40 Hz pois kuvioista. Jotkut kai käyttää pelkästään vahvarisignaalia juurikin näiden syiden takia, mutta itse olen oppinut arvostamaan (sopivissa määrin) myös subtaajuuksia beississä.
 
PwrChordAccent
21.07.2012 18:09:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri tästä syystä alkup.raitaa ei deletoidakaan koskaan käytöstä. Sen voi ajaa reampatun rinnalle sikakompuroituna ja tarvittaessa ottaa sieltä vain alimmat käyttöön ;)
Perushyvä styrkkari graafisella eq:lla ja muutamalla eri kaapilla loisi hyvän pohjan perussoundille. Sansampin bassdi:stä vielä yksi muroraita rinnalle ja avot.
 
Kyllä siitä saa...
Muovinen
21.07.2012 20:32:46 (muokattu 21.07.2012 20:41:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hitusen menee ohi aiheen, kun tässä oli kyse jo basson miksaamisesta (joka on sekin ollu aina itelle hankalaa), mutta mitä te haette DI-soundista ja erityisesti mitä sieltä vahvistimesta? Siis äänitysvaiheen valintoja mietin, mutta kertokaa nyt miksauksestakin, kun siitä oli ketjussa kyse. Itellä yleensä tymäkkä rock soundi hakusessa ja joskus tuntuu että koko miksaus puuroutuu. Nykyään käytän tuota Ampeqin SVX-softaa ja se on auttanut jonkin verran, kun voi heittää eri stäkkejä lennosta miksaukseen ja kuunnella, miten bassosoundi vaikuttaa kokonaisuuteen.
 
edit: aloittajan kuvailema soundi kuulostaa minunkin kokemuksen perusteella aika tyypilliseltä DI-soundilta. Tosin, joskus on ollut ilo kuulla todella hyvää bassoa hyvän soittajan käsissä ja silloin miksausongelmia on paljon vähemmän.
 
-General Petrovsky
Spedemix
22.07.2012 15:26:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PwrChordAccent: Juuri tästä syystä alkup.raitaa ei deletoidakaan koskaan käytöstä. Sen voi ajaa reampatun rinnalle sikakompuroituna ja tarvittaessa ottaa sieltä vain alimmat käyttöön ;)
Perushyvä styrkkari graafisella eq:lla ja muutamalla eri kaapilla loisi hyvän pohjan perussoundille. Sansampin bassdi:stä vielä yksi muroraita rinnalle ja avot.

 
Nojoo, en enää uskaltanu kirjoitella (jo ylipitkään postaukseeni) huomioita näiden yhteiskäytöstä. Ampin ja DI:n toimiva yhdistelmä on kinkkinen asia saada toimimaan varsinkin jos on hieman anaali noiden vaiheasioiden suhteen :) Se on ihan totta, että vahvarin lisäämällä soppaan bassosaundiin saa oitis luonnetta.
 
Muovinen: Hitusen menee ohi aiheen, kun tässä oli kyse jo basson miksaamisesta (joka on sekin ollu aina itelle hankalaa), mutta mitä te haette DI-soundista ja erityisesti mitä sieltä vahvistimesta? Siis äänitysvaiheen valintoja mietin, mutta kertokaa nyt miksauksestakin, kun siitä oli ketjussa kyse. Itellä yleensä tymäkkä rock soundi hakusessa ja joskus tuntuu että koko miksaus puuroutuu. Nykyään käytän tuota Ampeqin SVX-softaa ja se on auttanut jonkin verran, kun voi heittää eri stäkkejä lennosta miksaukseen ja kuunnella, miten bassosoundi vaikuttaa kokonaisuuteen.
 
Eri jäbät (niin kuin tässä threadissa on jo huomattu) hakee eri asioita eri paikoista. Itse yleensä haen DI:stä sen varsinaisen bassosaundin (botne ja ylempi atakki) ja vahvarista haen yleensä sellaista karaktääriä. Huomasin tuossa viime syksyllä, että ehkäpä siksi tuollainen Ampeg rantasaunaläjä ei olisi mun weapon of choice vahvarin valintaan äänitystilanteessa, vaan hakisin jotain karheampaa ja keskiäänisempää. Yleensä tuo DI saa aikamoisen käsittelyn meikäläisellä :D. Mutta itse siis pärjäisin tarvittaessa ilman mitään vahvaria musassa (ellei musa sitten ole jotain 60-luvun funkkia, jossa tietenkin käytetään pelkästään vahvaria). Vielä jokin aika sitten saatoin reampata session ampittoman basson jonkun virtuaalivahvistimen läpi, mutta se on nyt jäänyt tässä hiljattain johtuen laiskuudesta :D
 
Sen DI-basson käyttö helpottuu äänitystilanteessa (and beyond) huomattavasti jos siihen laittaa jo äänittäessä kompuran. Jos studiosta löytyy yksi vaikkapa yksi LA-2A, niistää sillä ~6 dB:tä DI-bassosta, niin sehän kuulostaa oitis paremmalta (myös siksi, kun mokoma on nyt myös hitusen säröllä). Vahvariksi yrittäisin saada sitten jonkun (vaikapa putkietuasteella varustetun) kombon, ja laittaisin sen kohtalaisen ruvelle.
 
piivei
01.08.2012 02:31:31 (muokattu 01.08.2012 03:02:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä ohjeita Spedemix! kokeilkaa ihmeessä, täällä ainakin toimii =)
 
Livenä on monesti hyvä että basso "viheltää" noita kerrannaisia sillä silloin se erottuu paremmin siellä lavalla mutta äänitysjutuissa saa erottelevamman soundin kun leikkaa kerrannaisia (pahimmat n.250 - 500Hz)
 
darkus
03.08.2012 13:54:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Flippaa bassoraita ympäri (reverse) ja kompressoi se aivan lyttyyn, printtaa (bounce in place) ja käännä takaisin.
 
Reversoituun audioon tehty kompressointi ei pilaa transientteja. Kompressorin kanssa voi oikeesti olla tosi agressiivinen.
 
Voit myös kopioida raidan ja jakaa taajuudet raidoille. toiselle taajuudet väliltä 30-100 ja toiseen 100-->
 
Käsittele eri tavalla. Subit lyttyyn.
 
Attack Attack, Were back again baby!
Einherjar
03.08.2012 15:00:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Flippaa bassoraita ympäri (reverse) ja kompressoi se aivan lyttyyn, printtaa (bounce in place) ja käännä takaisin.
 
Mielenkiintoista. Tämä menee kyllä testiin.
 
...Voit myös kopioida raidan ja jakaa taajuudet raidoille. toiselle taajuudet väliltä 30-100 ja toiseen 100--> Käsittele eri tavalla. Subit lyttyyn.
 
Tätä minä yleensä harrastan.
D.i.-raita toimittaa lytättyä tavaraa n.150Hz alapuolella ja mikkilinja (tai kopioitu d.i.) sitten toimittaa kompressoimatonta tavaraa 150Hz yläpuolelta. Kannattaa kokeilla miten mikkilinja käyttäytyy, jos alapää leikataan heti alussa tai signaaliketjun lopuksi. Esim. d.i.-linjaa puskettaessa vahvistinmallinnukseen tulee aika erillaista jälkeä ilman bassoja.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Kalmo
05.08.2012 01:08:45 (muokattu 05.08.2012 01:10:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Flippaa bassoraita ympäri (reverse) ja kompressoi se aivan lyttyyn, printtaa (bounce in place) ja käännä takaisin.
 
Reversoituun audioon tehty kompressointi ei pilaa transientteja. Kompressorin kanssa voi oikeesti olla tosi agressiivinen.
 
Voit myös kopioida raidan ja jakaa taajuudet raidoille. toiselle taajuudet väliltä 30-100 ja toiseen 100-->
 
Käsittele eri tavalla. Subit lyttyyn.

 
Kiinnostava lähestymistapa. Eivätkö transientit kuitenkin tärväydy, kun ne jäävät release-häntiin?? Täytyy kokeilla, kun ehtii. Eikö soundi muutu syntikkamaisemmaksi, kun normaali Attack-decay-sustain -release kääntyy nurinpäin.
 
Eikö multiband-kompressori tee helpommin jotakuinkin saman, kuin tuo taajuuksien eri raidoille jako?
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Einherjar
05.08.2012 03:35:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Eikö multiband-kompressori tee helpommin jotakuinkin saman, kuin tuo taajuuksien eri raidoille jako?
 
Periaatteessa, jos raita tarvii vaan pelkkää eq:ta ja kompuraa. Itse ainakin prosessoin järjestään aina kaksi raitaa erillailla. Alakerrassa on melkolailla aina kompuraa ja yläkerrassa harvemmin. Lisäksi joitakin Maxxbasseja ja muita voi laitella sulavammin pelkkään alakerran raitaan.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «