Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 3/3 peruskurssin tasoa olevat biisit sähkökitaralla?
1 2
Eddie
15.03.2012 00:17:10 (muokattu 15.03.2012 00:18:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iltaa!
 
Ajattelin hakea Tampereen konservatoriolle musiikkiteknologikoulutukseen. Valintokokeessa pitää soittaa "vapaavalintainen peruskurssin 3/3 (tai 2/2) tasoa oleva vähintään 5 minuutin kestoinen soitto- tai laulunäyte."
 
Mitä vaikeustasoa toi 3/3 on sähkiksellä? Itsehän en ole missään opistoissa luuhannut, jotenkin sikäli uusi maailma mulle. :) Oisko kellään heittää mitään referenssibiisejä tai ideoita, siitä mitkä kannattaisia soittaa pääsykokeessa? (Mikäli nyt pääsee edes soittovaiheeseen asti.) Omasta taustasta sen verran, että hevi, blues ja rokki taittuu. Jazz on sitten taas vähän vieraampaa alaa...
 
Ostetaan soittotaito.
sickboy
15.03.2012 13:34:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitin aikoinaan 3/3-tutkinnossa ainakin Pink Floydin Time-kappaleen. Biisin ei varmasti tarvitse olla mitenkään teknisesti kauhean vaikea. Enemmän ne kuuntelee sun tatsia ja musikaalisuutta, jonka taso kyllä paistaa läpi äänitteestä.....soitit sitten mitä tahansa.
 
Eddie
15.03.2012 15:00:43 (muokattu 15.03.2012 15:01:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Itse soitin aikoinaan 3/3-tutkinnossa ainakin Pink Floydin Time-kappaleen. Biisin ei varmasti tarvitse olla mitenkään teknisesti kauhean vaikea. Enemmän ne kuuntelee sun tatsia ja musikaalisuutta, jonka taso kyllä paistaa läpi äänitteestä.....soitit sitten mitä tahansa.
 
Kiitos vastauksesta! Tää on hyvä tietää! Itse pidän omana vahvuutenani tatsia ja "musikaalista" soittoa, en niinkään teknistä kikkailua.:)
 
Tosin nyt on kyseessä soittokoe, eikä äänite. Take Fivea suositteli kaveri soittamaan, pitää vielä pohtia eri biisejä. Huomenna pitää laittaa hakupaperit menemään, joten aikaa ei ole enää liikaa... :D Onneks pääsykoe sentään on toukokuun alussa, joten biisiä ehtii toki vielä hyvin reenaamaan!
 
Ostetaan soittotaito.
sickboy
16.03.2012 11:09:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eddie: Kiitos vastauksesta! Tää on hyvä tietää! Itse pidän omana vahvuutenani tatsia ja "musikaalista" soittoa, en niinkään teknistä kikkailua.:)
 
Tosin nyt on kyseessä soittokoe, eikä äänite. Take Fivea suositteli kaveri soittamaan, pitää vielä pohtia eri biisejä. Huomenna pitää laittaa hakupaperit menemään, joten aikaa ei ole enää liikaa... :D Onneks pääsykoe sentään on toukokuun alussa, joten biisiä ehtii toki vielä hyvin reenaamaan!

 
Mä en lähtisi soittamaan jazzia ollenkaan, jos on varaa mistä valita. Tietysti, jos jazz on lähellä sydäntä ja oma osaamisesi suuntautuu sinne. Pääsykoeraatilaisille jazz-musiikki on vaan monesti hieman tutumpaa, kuin konservatorioon pyrkivälle. Se mikä aloittelevan jazzarin mielestä saattaa kuullostaa hyvältä, saattaa kokeneemman korvaan olla hyvinkin huvittavan kuuloista.
 
Valitset sellaisen kappaleen, jossa pääset osoittamaan omaa osaamistasi parhaiten. Ei mitään tekniikan äärirajoilla olevaa, joka pikku pääsykoejännityksessä saattaa mennä reisilleen. Take Five on toki ihan oiva kappale siinä mielessä, että ei sitä niin mielettömän jazzina ole edes soitettava. Se, että tekee omanlaisensa tulkinnan melodiosta, esim. vähän bluesimpaan suuntaan vietynä, voi olla ihan hyvä asia.
 
AnalFuckDemon
24.03.2012 21:39:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse pyrin vuosi sitten tuonne samaan opinahjoon ja täsmälleen samalle opintolinjalle. Olin henkisesti ja soitannollisesti valmistautunut vetämään Panteran This Loven. Oli harmi sinänsä, etten päässyt näkemään "tuomariston" reaktiota, kun pääsykoe osoittautuikin jo heti kättelyssä varsin haasteelliseksi teorian ja säveltapailun osalta.
 
Metallimusiikkiteemainen blogi osoitteessa: http//kiveenhakattua.blogspot.com
nisumaka
26.03.2012 11:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en ole juuri tuonne pyrkinyt, mutta olen käsittänyt, että musikaalisuus on se tärkein, mitä pääsykokeessa testataan. Siis teoriaosaaminen voi olla vaatimattomampaakin, kun nimen omaan säveltapailu ja soittaminen onnistuu. Ja ton jopa joten kuten ymmärtääkin. Jos kaveri omaa hyvät lahjat, mutta tarvitsee opetusta, niin on helppoa opettaa mupea (musiikin teoriaa). Siinähän riittää kansakoulumatikka. Jos kaveri ei itse huomaa säveltapailevansa silleen kokosävelaskeleen pieleen, niin lähtöasetelma opinnoille on aika huono.
 
Sitten nimeä mainitsemattomia oppilaitosten rehtoreita 70-luvulta, niin ihan oikeesti, teoriat meni mennen tullen, ja osasivat huomata oppilaiden musikaalisuuden, mutta kun itse soitti (klarinetilla esim) pienen soolon, se oli ihan .....
 
Kaikkea mahtuu, mutta säveltapailua ja korvakuulolta soittamista kannattaa harjoittaa noihin kokeisiin. Mitään virtuoosimaisia Mahavisnu-sooloja ei tarvitse vetää.
 
ope16
09.04.2012 22:33:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei sille rehtorille soittamisesta maksetakaan vaan talon talouden-ja hallinnon hoitamisesta. Muutaman tunnin opetusvelvollisuus hoituu kyllä ilman suurta solistista osaamistakin varsinkin, jos opettaa peruskurssitasoisia ja se työ jos joku syö omaa soittoa tosi pahasti, ellei sitä erikseen ylläpidä ja konsertoi.
 
Ja se teoria täytyy kyllä hallita, ei niitä pääsykoevaatimuksia ole vessapaperiksi tarkoitettu. Joku ne asiat kuitenkin osaa. Lykkyä pyttyyn!
 
nisumaka
10.04.2012 09:45:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viisaasti kommentoitu. Kyllä joo varmasti kilpailu on tosi kovaa, joten kaikkea kannattaa treenata.
 
northern
03.08.2012 20:57:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseäkin on alkanut musiikkiteknologian opiskelut kiinnostamaan, mutta en myöskään ole koskaan käynyt koskaan musiikkiopistossa. Vaaditaanko pääsykokeisiin jokin paperi 3/3 suorittamisesta? Jos vaaditaan niin voiko joku kertoa mitä kyseinen tukinto pitää sisällään ja onko mahdollista jossain opiskella ja suorittaa se ilman että ihan alusta asti tarvisi lähteä.
 
Hallitsen ainakin perusjutut sointujen muodostamisesta ja yleisimmät asteikot. Kitaristina olen valitettavasti sortunut tabulatuurien käyttöön, mutta nuottejakin on tullut kirjoitettua ja luettua vuosien varrella.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
kimurantti1
03.08.2012 23:56:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millään muodollisella pätevyydellä, siis oppilaitoksesta saadulla paperilla, et tee mitään missään, paitsi jos haluat vakituisen opettajan viran (ja parempaa palkkaa) valtion tai kunnan tukemassa oppilaitoksessa, pitää olla AMK-pedagogin pätevyys.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
northern
04.08.2012 21:59:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Millään muodollisella pätevyydellä, siis oppilaitoksesta saadulla paperilla, et tee mitään missään, paitsi jos haluat vakituisen opettajan viran (ja parempaa palkkaa) valtion tai kunnan tukemassa oppilaitoksessa, pitää olla AMK-pedagogin pätevyys.
 
Olin jostain lukevinani että täytyis olla paperit että 3/3 suoritettu musiikkiopistossa, mutta en nyt löydä enää tuollaista tekstiä mistään. Eli musiikkiteknologiksi voi siis hakea kuka tahansa vaikka pelkillä media-assarin papereilla? Oon yrittänyt vähän kattoa millasia juttuja pääsykokeissa kysytään, mutten ole löytänyt oikein mistään. Ilmeisesti hakuaikojen lähestyessä oppilaitosten sivuille ilmaantuu tarkemmat tiedot ennakkotehtävistä ym. Ilmeisesti ainakin joku oma äänitys pitää lähettää. Mahtaako tän tasonen äänitys antaa hyvän vai huonon kuvan: http://www.youtube.com/watch?v=e2Zx1akv3As
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
kimurantti1
05.08.2012 22:38:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Olin jostain lukevinani että täytyis olla paperit että 3/3 suoritettu musiikkiopistossa, mutta en nyt löydä enää tuollaista tekstiä mistään.
 
"3/3 tai vastaavat tiedot ja taidot" lukee melkein kaikkien 2. asteen laitosten oppaissa. Vaadittavan äänityksen tasosta en muuta osaa sanoa, kuin että ei siellä mikään valmis äänittäjä/miksaajaguru tarvi olla, sellaisia ei oppilaitoksiin haeta, koska valmiit tyypit ei laitosta enää tarvi.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
nisumaka
06.08.2012 08:42:14 (muokattu 06.08.2012 08:50:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on sellainen käsitys, että musiiikkiteknologia on valinnainen aine. Pääsyvaatimukset ovat ilmeisesti samat, kuin esimerkiksi Pop-Jazz Konservatorion harrastajalinjalle muusikoksi.
 
Eli kääntäen, mitä yritän sanoa, on se, että ei voi opiskella vain musiikkiteknologiaa (äänittäjäksi) ohittamalla muut vaatimukset, jotka ovat 3/3 (vanha tapa ilmaista asia). Tämä tarkoittaa käytännössä Tohtori Toonikan suorittamista suurimmassa osassa oppilaitoksia. Jos omaat kuitenkin korkea musikaalisuuden, teorioista joustetaan. Lisäksi pitää mun mielestäni olla oma henkilökohtainen soitin, ja se pitää hallita musiikin perustason oppimäärän mukaan, eikä sekään ihan läpihuuto juttu ole, mutta ei nyt sentään mitenkään hirvittävän vaikeakaan. Pitää kait osata kompata kitaralla nuoteista tms. Joku yksinkertainen melodia soittaa prima vista (=suoraan nuoteista) jne. Ei oo ollenkaan super-vaikeita. Tosin hieman hämmästelen ajan hetkeä, kun tästä puhutaan, sillä miltei kaikki oppilaitokset ottavat uusia oppilaita keväällä (toukokuu). Hmm, no aina kannattaa kysellä peruutuspaikkoja, ja etsiä oppilaitoksia, joilla on syys- tai vuodenvaihdehaku olemassa.
 
Pop-Jazz Konsaan otetaan harrastajalinjalle (mutta vain muusikoksi) aina kun, hakijoita on? Kannattaa soittaa, ja kysellä.
 
Janus
06.08.2012 08:54:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Mulla on sellainen käsitys, että musiiikkiteknologia on valinnainen aine.
 
Sulla on kaikenlaisia käsityksiä.
 
http://www.popjazz.fi/fi/ammattiope … musiikkiteknologian_koulutusohjelma
 
(Tuo siis 2. asteen ammattikoulutusta PK-seudulla, Metropolian puolella vastaava AMK-tasoinen koulutus.)
 
nisumaka
06.08.2012 11:54:18 (muokattu 06.08.2012 12:16:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos oikaisusta Janus. Tein sellaisen ajatusvirheen, että oletin jotenkin kysyjien hakevan näyttötutkintoja, ei keskiasteen nuorisokoulutusta.
 
Tässähän nyt on sitten oikeaa tietoa. Eli Pop-Jazz konsassa on 2. asteella ainakin muusikon tutkinto ja musiikkiteknologian tutkinto mahdollista suorittaa. Tuossahan kyseltiin vähän sisäänpääsyvaatimuksia, osaisitko valaista niistä.
 
Musiikkiteknologeilta edellytetään myös muusikon taitoja, joten koulutukseen kuuluu muusikkona toimimista ja ohjelmiston valmistamista, kuitenkin muusikon koulutusohjelmaa suppeammin.
 
Tämä ei oikein vielä avannut ainakaan minulle käytännössä asiaa. Eli jos hakee oppilaaksi, niin onko eri vaatimukset?
 
Samaten suurta mielenkiintoa herättää nuo mahdolliset korvaavuudet. Jos on suorittanut viime vuosina jossain musiikkiopistossa virallisia tutkintoja, korvaako Ogeli näitä, ja ottaa oppilaita esimerkiksi 2. tai 3. vuosikurssille? Satutko tietämään? Mutta joo, varma pommi on soittaa opinto-ohjaajalle, kuten itse tein viime syksynä. Silloin kävi kannaltani vaan ikävästi ilmi se, että sellaista versiota, mitä itse olisin halunnut opiskella, ei Ogelissa ole, kuin AMK-puolella, päiväopiskelijoille, ja se olisi ollut mulle liian iso panostus. Sain tosin hyvät neuvot ja kontaktit, joita pitkin sitten pääsin muita reittejä pitkin liikkeelle.
 
Janus
06.08.2012 17:24:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Eli Pop-Jazz konsassa on 2. asteella ainakin muusikon tutkinto ja musiikkiteknologian tutkinto mahdollista suorittaa. Tuossahan kyseltiin vähän sisäänpääsyvaatimuksia, osaisitko valaista niistä.
 
http://www.popjazz.fi/fi/ammattiope … usiikin_koulutusohjelmaan_hakeminen
 
http://www.popjazz.fi/fi/ammattiope … ologian_koulutusohjelmaan_hakeminen
 
northern
06.08.2012 19:52:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajankohta saattaa olla kummallinen, mutta vasta tässä parin päivän sisällä tullut ajatus että olisi mukava lähteä jotain opiskelemaan ja joillakin linjoilla on syksylläkin hakuja...
 
"3/3 tai vastaavat tiedot ja taidot"
 
Ei ole oikein käsitystä mitä kaikkea toi 3/3 pitää oikein sisällään. Itseopiskelussa varmasti jäänyt jotain juttuja mitä ei ole pitänyt niin tärkeänä opettelematta, niin olisi hyvä jos vähän olisi käsitystä että mitä ylipäätään pitäisi osata.
 
Nuottien luku varmasti minulla suurin ongelma, koska tosiaan kitaristina lähinnä tabulatuureja tuijoteltu, vaikka täytyyhän niissäkin rytmitys kattoa nuoteista. Ehkä joku "jänis istui maassa" on siinä rajoilla pystyiskö suoraan soittamaan.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
kimurantti1
06.08.2012 20:22:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Ei ole oikein käsitystä mitä kaikkea toi 3/3 pitää oikein sisällään. Itseopiskelussa varmasti jäänyt jotain juttuja mitä ei ole pitänyt niin tärkeänä opettelematta, niin olisi hyvä jos vähän olisi käsitystä että mitä ylipäätään pitäisi osata.
 
Nuottien luku varmasti minulla suurin ongelma, koska tosiaan kitaristina lähinnä tabulatuureja tuijoteltu, vaikka täytyyhän niissäkin rytmitys kattoa nuoteista. Ehkä joku "jänis istui maassa" on siinä rajoilla pystyiskö suoraan soittamaan.

 
Kolaa Tohtori Toonika läpi. Sitten kun tuntuu että olet oikeasti ymmärtänyt ko. opuksen asiat, sulla on varmasti riittävä teoriapohja mihin tahansa toisen asteen laitokseen, joko musiikkiteknologin tai sitten muusikon opintoihin. Nuotinlukua voi harjoitella vain lukemalla nuotteja: Toivelaulukirjoista, Real Bookeista yms. kirjoista helpoimman näköisiä biisejä tsekkaamaan.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Janus
06.08.2012 21:37:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Nuotinlukua voi harjoitella vain lukemalla nuotteja: Toivelaulukirjoista, Real Bookeista yms. kirjoista helpoimman näköisiä biisejä tsekkaamaan.
 
Nuotinlukua voi myös opetella kirjoittamalla nuotteja. Aktiivinen ja passiivinen osaaminen, saman ilmiön kaksi puolta. Ihan vaikka jäljentämällä tuttujen biisien nuotteja (niin, että tajuaa jollain tasolla päässä soiden, miten nuotitettava melodia menee), ja vaikkapa transponoimalla helppoja biisejä (alkaen lastenlauluista tms. koulujen musiikkikirjoissa) läheiseen sävellajiin.
 
kimurantti1
07.08.2012 11:44:39 (muokattu 07.08.2012 11:57:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Nuotinlukua voi myös opetella kirjoittamalla nuotteja. Aktiivinen ja passiivinen osaaminen, saman ilmiön kaksi puolta. Ihan vaikka jäljentämällä tuttujen biisien nuotteja (niin, että tajuaa jollain tasolla päässä soiden, miten nuotitettava melodia menee), ja vaikkapa transponoimalla helppoja biisejä (alkaen lastenlauluista tms. koulujen musiikkikirjoissa) läheiseen sävellajiin.
 
Totta. Haluan kuitenkin tuoda vielä esille, että vaikka molemmat toki edesauttavat toisiaan, yleinen nuotinlukutaito ja prima vista on siinä määrin erilaisia taitoja, että prima vistaa tarvii useimpien treenata aivan erikseen. Mä itse olen käyttänyt transkriptioon ja nuottien kirjoittamiseen varmaan enemmän aikaa, kuin muiden kirjoittamien nuottien lukemiseen. Tästä johtuen mulla on melko hyvä yleinen nuotinlukutaito, mutta aivan raaka prima vista ei toimi ihan yhtä hyvin kuin toivoisin. Jälkimmäinen kun edellyttää tietyltä osin vähän toisenlaista (ja nopeampaa) toimintaa aivoilta.
 
Nuotinlukua itsessään auttaa myös todella paljon solfaaminen, eli nuotin luku ja sen laulaminen. Kun kuulokuva päässä siitä mitä nuotissa lukee, on sen soittaminen kitaralla vaikka ihan perstuntumaltakin paljon, paljon helpompaa. Jos solfaus toimii, niin sen jälkeen homma on enää kiinni otelaudan tuntemuksesta.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «