Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Väljä virityskoneiston holkki
1
tele09
02.08.2012 21:18:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
mulla on yksi virityskoneiston holkki liian väljä, eli itse virittimellä on siinä holkissa noin 1mm liikkumavaraa. Oikeanlaista holkkia on todella vaikea löytää. Onko ehdotuksia millä tuon voisi shimmata tai onko sillä oikeastaan edes merkitystä vireessä pysymisen kannalta?
 
kiitos
 
KoskPaavo
02.08.2012 22:57:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kyseessä piano, kitara, buzuki, banjo,balalaikka,kannel???
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
tele09
03.08.2012 01:03:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Onko kyseessä piano, kitara, buzuki, banjo,balalaikka,kannel???
 
Siis kitara ja 50 luvun kluson virittimet
 
Ekku01
03.08.2012 03:18:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Siis kitara ja 50 luvun kluson virittimet
 
Löytyisikö tuolta sopivaa? (Klikkaamalla linkissä olevia kuvatekstejä näet holkkien mitat.)
 
http://www.millbrook.fi/tuotteet.php?k=17588&tuoteryhma_id=225
 
"Joh. 3:16"
wilo
03.08.2012 11:21:12 (muokattu 03.08.2012 11:21:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Moi,
 
mulla on yksi virityskoneiston holkki liian väljä, eli itse virittimellä on siinä holkissa noin 1mm liikkumavaraa. Oikeanlaista holkkia on todella vaikea löytää. Onko ehdotuksia millä tuon voisi shimmata tai onko sillä oikeastaan edes merkitystä vireessä pysymisen kannalta?
 
kiitos

 
Mullakin on yhdessä kitarassa millin rako holkin vieressä, mutta eipä ole vireessä pysymiseen vaikuttanut. Viritinhän kiinnitetään ruuvilla ja kiristämällä holkki, joten aika jämäkästi se pysyy paikallaan ilman kielen jännitystäkin, joka estää virittimen kaikenlaisen liikkumisen.
 
Edit: kitarassa on siis millin rako kaikkien virittimien reiässä, ei ainoastaan yhdessä.
 
tele09
03.08.2012 13:17:16 (muokattu 03.08.2012 13:17:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millbrookin holkit oon katsonut. Wilo: Kyseessä on sisään painettava, ei kierteellinen holkki.
 
RJU
03.08.2012 14:13:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihdoin akustiseen kitaran virittimet puolitoista vuotta sitten - vanhat olivat aika lopussa eikä vanhoihin holkkeihin löytynyt suoraan sopivia virittimiä suosiolla. Uusien holkiltaan sopivien löytäminen olikin hankala, kun en halunnut muuttaa lavan reikien kokoa. Ratkaisuksi tuli virittimen tappiin hieman liian pieni holkki, joka sopi lapaan hyvin. Hioin ylimääräisen tiukkuuden holkin reijistä pois panemaalla poraan hammastikun, joka ympärillä oli kääritty hieno santapaperi. Santapaperia meni n. yksi holkin mentävä "rulla" holkkia kohden. Menihän tuohon tovi, kun ei kunnollisia koneistusvälineitä ole, mutta yllättävän nopeasti tuo sujui ensiajatukseen nähden. Ja virittimet toimivat moitteettomasti.
 
samipa
03.08.2012 21:45:30 (muokattu 03.08.2012 21:49:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin... Soitinrakentajilla tai korjaajilla on noita yleensä säästössä. Ei ehkä kaikilla, mutta ainakin klassisen kitaran koneistoon varaosia olen nähnyt tuolla Liikasilla..
Laitas foto/mitat, jolloin jokainen voi löytää moisen omasta varastostaan..
 
-Sami
 
kerbdogg
03.08.2012 22:36:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Siis kitara ja 50 luvun kluson virittimet
 
50 luvun Kluson taitaa olla 6,2mm (1/4") hahlolla, nämä nykyiset ovat 6mm.
 
Kyllä noitakin löytyy ainakin konversioholkkeja 10mm reikään (lavassa). mm. Millbrookista:
http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … oodi=MB65N-L%2FUS&tuoteryhma_id=225
 
Ilmeisesti siis sinä kaipaat 8,5mm reikään 6,2mm hahlolla olevaa holkkia? Kuten tässä:
http://www.amazon.com/Shiny-Nickel- … s/dp/B00724EY0Y/ref=pd_sim_sbs_MI_7
 
Mittaapas jos pystyt sekä lavan reiän että holkin reiän halkaisija.
 
Noita tuiki tavallisia 8,5mm (ulko), 6mm (sisä) holkkeja on minulla muuten ylimääräisiä käyttämättömiä sekä nikkeli että kromiversiona. Jos ne sopii niin laita pikaviestiä.
 
Only dead fish go with the flow
tele09
04.08.2012 00:24:06 (muokattu 04.08.2012 00:37:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyseessä on tällainen holkki:
 
http://www.ebay.com/itm/Harmony-Sil … tar_Accessories&hash=item3f182e582f
 
Sen reiän koko on 5,6mm ja lavassa oleva reikä on 8mm.
Taitaa olla harvinaisia? Voi olla että jopa eivät ole klusoneita...
 
Jos laitan tuollaisen 5,5mm virittimen klusonin holkkiin jonka reikä on 6,0mm tuleeko ongelmia vireen tai muun kanssa kun kyseessä on väljä holkki?
 
kiitos
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «