baron 20.04.2004 23:26:39 | |
---|
Tossa kommentissa on kyllä vähän "old school"-sävyä. En ole aikoihin kuullut missään bändissä (tanssi/cover/bile/yms.) basistia, joka olisi päässyt keikalle asti ja olisi ollut "kamala". Taso on ihan toista, kuin vielä joskus 80-luvun lopulla. Ei oo hyvät aina keikoilla. Kuulemma. Tää liittyy siihen aikaan, jolloin mä vielä soitin bassoa, mutta mä vaihdoin koskettimiin ja basistien taso heti nousi! (Koskettimista en sano mitään) Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
isojussi 21.04.2004 10:42:41 | |
---|
Joo helppohan se on paperilla (ja studiossa) kasata nelihenkisiä puhallinsektioita ja kolmen neekerinaisen taustaköörejä. Mutta mutta karu totuushan on: se on ainoastaan rahasta kiinni! Tanssinjärjestejä kun ei maksa yhtään sen enempää, oli soittajia 4 tai 8! Tai sitten, jos meinaat kaikille saada edes liiton minimit, olet hinnoitellut itsesi pihalle. Tässähän ne sekkarit sitte astuu kuvioihin Minusta ihanteellista olisikin, jos joku bändistä klaaraisi puhaltimen ja jonkun "kasvottoman instrumentin" esim. hanurin. No taas ollaan perjantaina menossa keikalle kokoonpanolla jossa on rumpali, haitaristi, joka hoitaa midillä bassot (ja hyvin, yllätyin positiivisesti, kunekan kerran kuulin) ynnä miekäläinen soittamassa kiippareita ja pasuunoita. Sit viä tietty pätevä pystysolisti. Eipä ole kuitenkaan ainakaan minulle kovin montaa kaveria tullut vastaan. Syy siihenkin on ilmeinen: puhallinsoittimet ovat vaativia ja todella paljon aikaa vieviä kapistuksia soittaa ja pitää soittotuntumaa yllä. Ei siinä paljoa jää aikaa hanurin palkeita pumpata. Osuitpa asian ytimeen. Pelkän järkevän saundi- ja viremaailman saavuttamisekesi pitää tehdä paljon duunia, plus tekniikkatreenit vielä tykö. Tosin ruostunvan tuntuu kiipparinsoittotaitokin jos tulee liikaa paussia. Kasvaton kokoonpano taipuu loppupelistä kuitenkin tanssimusiikin perusturve-ohjelmistoon paremmin kuin mikään muu. Voisi sanoa sen olevan kompromissi kokoonpanosta, joka on vähiten huono perusturpeeseen. Vai tehdäänkö kompromissi, kuin ei uskalleta kuulostaa erilaiselta? Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
isojussi 21.04.2004 10:44:40 | |
---|
Tossa kommentissa on kyllä vähän "old school"-sävyä. En ole aikoihin kuullut missään bändissä (tanssi/cover/bile/yms.) basistia, joka olisi päässyt keikalle asti ja olisi ollut "kamala". Taso on ihan toista, kuin vielä joskus 80-luvun lopulla. Ei oo hyvät aina keikoilla. Kuulemma. Onhan se basistien taso parantunut, mutta kyllä joskus vieläkin näkee aika hurjia "virityksiä". Olisko niin, että juuri basisitin tyylitajuttomuus ja osaamattomuus tulee helpommin silmille? Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
mr.muzak 21.04.2004 12:02:45 | |
---|
Onhan se basistien taso parantunut, mutta kyllä joskus vieläkin näkee aika hurjia "virityksiä". Olisko niin, että juuri basisitin tyylitajuttomuus ja osaamattomuus tulee helpommin silmille? Kyllä mä sanoisin suuremmaksi ongelmaksi sen, että kun pyydät jotain ammatti-basistia keikalla sanoin: "mä hoidan sekkarilla rummut ja kiipparit" niin harvempi innostuu lähtemään. Kun tänä päivänähän löytyy jo pelkästään pääkaupunkiseudulta todella hyviä soittajia vapaana vähän joka viikonloppu, mutta he haluavat hieman valita missä soittavat; yleensä mieluiten ELÄVIEN soittajien kanssa, kotonakin voi soittaa komppinauhojen kanssa... Ainoastaan Reetu hoitaa keikat konerummuilla! :) Ja tietysti jos puhutaan pelkästään musiikinharrastajista, niin sitten olet aivan oikeassa, hurjia löytyy ja paljon. |
pekkajau 21.04.2004 12:22:06 | |
---|
Olisko niin, että juuri basisitin tyylitajuttomuus ja osaamattomuus tulee helpommin silmille? Eiks suurin osa huttu-basiteista olekkaan entisiä huppukitaristeja jotka ovat olosuhteiden pakosta jotuneet aloittamaan bassonsoiton? Mä olen Pekka ja mulla on paperitkin siitä! |
Tankoprinssi 21.04.2004 21:28:07 | |
---|
Olisko niin, että juuri basisitin tyylitajuttomuus ja osaamattomuus tulee helpommin silmille? Eiks suurin osa huttu-basiteista olekkaan entisiä huppukitaristeja jotka ovat olosuhteiden pakosta jotuneet aloittamaan bassonsoiton? No likipitäen niinkin mutta itse ajauduin aikoinaan basistiksi, kun oli bändin 3:sta kitaristista se "heikoin lenkki" ja uskon ja jopa tiedän, että näin on moni basisti aloittanut ainakin kultaisella 70-luvulla. Kun kaikki jätkät halus olla kitaristeja Albertin kuva silmissään mutta sitten kun perustettiin bändi, niin pitihän jonkun alkaa soittamaan myös beisiä. Vähän sama oli aikoinaan kun valittiin futis molaria. Kandeeko enään olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras |
WanhaWetäjä 21.04.2004 22:03:30 | |
---|
Olisko niin, että juuri basisitin tyylitajuttomuus ja osaamattomuus tulee helpommin silmille? Eiks suurin osa huttu-basiteista olekkaan entisiä huppukitaristeja jotka ovat olosuhteiden pakosta jotuneet aloittamaan bassonsoiton? Ennen se oli usein kyllä niin että solistille iskettiin basso kouraan ja oikeelle basistille annettiin kenkälaatikko, kun piti bändiä pienentää, ja jälki oli hirveää..... Jos on huippukitaristi tai edes korvat ja tyylitajun omaava soittaja niin tuskin kitarasta bassoon siirtyminen on suurikaan ongelma?No mä oon kylläkin soittanut molempia ihan nuoresta vaikka varsinaisesti kitaristi oonkin.... Mutta ikinä en ole kuullut että turakainen olis tullut sanoon:"onpa teillä huono basisti!"vaikka bändissä olis ollut näitä "hakee,hakee,läheltä liippaa,vaan ei löydä"-basisteja! |
isojussi 22.04.2004 01:14:55 | |
---|
Kyllä mä sanoisin suuremmaksi ongelmaksi sen, että kun pyydät jotain ammatti-basistia keikalla sanoin: "mä hoidan sekkarilla rummut ja kiipparit" ... En mä nää mitään järkee pyytää hyvää basistia sekkaribändiin. Tai siis basistia yleensä. Ja tietysti jos puhutaan pelkästään musiikinharrastajista, niin sitten olet aivan oikeassa, hurjia löytyy ja paljon. Sehän siinä pääkaupunkiseudussa on hyvänä puolena, että soittajia löytyy ihan eri mittakaavassa, kuin täältä periferiasta. Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
isojussi 22.04.2004 01:21:49 | |
---|
Ennen se oli usein kyllä niin että solistille iskettiin basso kouraan ja oikeelle basistille annettiin kenkälaatikko, kun piti bändiä pienentää, ja jälki oli hirveää..... Kuulostaa pelottavan tutulta... Jos on huippukitaristi tai edes korvat ja tyylitajun omaava soittaja niin tuskin kitarasta bassoon siirtyminen on suurikaan ongelma?No mä oon kylläkin soittanut molempia ihan nuoresta vaikka varsinaisesti kitaristi oonkin.... Oon samaa mieltä. Muutaman kerran oon nähny, kun hyvä kitaristi on soittanut piruuttaan bassoa ja puuhan on ollut positiivisessa mielessä tuoreen kuuloista. Ei paha homma ollenkaan. Mulla on yks entinen bändikaveri (joskus kauan kauan sitten tahkottiin samassa kvartetissa), joka on sekä hyvä kitaristi, että hyvä basisti. Nykyisin on ollut vähän vuoron perään tunnettujen artistien bändeissä joko kitaristina tai basistina ja kumpikin taittuu mallikkaasti. Aikoinaan soitteli samassa bändissä bassoa ja yhdessä teatteriprojektissa oli mulla kitaristina. Mutta ikinä en ole kuullut että turakainen olis tullut sanoon:"onpa teillä huono basisti!"vaikka bändissä olis ollut näitä "hakee,hakee,läheltä liippaa,vaan ei löydä"-basisteja! Niinpä... Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
baron 22.04.2004 06:18:53 | |
---|
Mutta ikinä en ole kuullut että turakainen olis tullut sanoon:"onpa teillä huono basisti!"vaikka bändissä olis ollut näitä "hakee,hakee,läheltä liippaa,vaan ei löydä"-basisteja! Joo, ei ne tule, kyllä mahdollinen kritiikki tulee ainoastaan toisilta soittajilta Nimimerkki "Kokemusta on". Ilmeisesti matalien äänien "tunnistaminen" vaatií jonkin verran kokemusta ja paljon korvaa. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
mr.muzak 22.04.2004 09:22:53 | |
---|
Ilmeisesti matalien äänien "tunnistaminen" vaatií jonkin verran kokemusta ja paljon korvaa. Kyllä, kerran kuulin yhtä "harrastelija-kyläbändiä" jonka basisti oli ensinnäkin juonut pari kossupulloa. Kappale oli legendaarinen autumn leaves, ja walking bass -linjaa kun se soitti, ainuttakaan soinnun ääntä ei iskullisille tahdinosille osunut. Jengi tanssi aivan normaalisti. Käsittämätöntä miten ne muut bändissä pystyivät soittamaan ja varsinkin laulamaan. Paskoissa bändeissä tullut itekin aikanaan vedettyä, mutta kyllä tohon pistäisin itsekin rajan. |
Kyllä, kerran kuulin yhtä "harrastelija-kyläbändiä" jonka basisti oli ensinnäkin juonut pari kossupulloa. Kappale oli legendaarinen autumn leaves, ja walking bass -linjaa kun se soitti, ainuttakaan soinnun ääntä ei iskullisille tahdinosille osunut. Jengi tanssi aivan normaalisti. Käsittämätöntä miten ne muut bändissä pystyivät soittamaan ja varsinkin laulamaan. Paskoissa bändeissä tullut itekin aikanaan vedettyä, mutta kyllä tohon pistäisin itsekin rajan. Se soittiki ulkona=)? |
baron 22.04.2004 09:57:48 | |
---|
Se soittiki ulkona=)? Siinä mä oon hyvä. Jos on monimutkaiset usein vaihtuvat soinnut, niin vaatii kyllä taitoa onnistua ne aina välttämään. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
Basso-Aslak 22.04.2004 23:34:40 | |
---|
Lisää tätä basisti off-töpikkiä. On viime aikoina tullut huomattua, että se "free-humppa" elää ja voi hyvin. Tai free-huttu...atonaalinen huttu.....mikä vaan.. ihan kohta alan treenaamaan.. vilkasen vaan ihan äkkiä mnettiin... |
baron 23.04.2004 01:16:08 (muokattu 23.04.2004 01:16:25) | |
---|
Lisää tätä basisti off-töpikkiä. On viime aikoina tullut huomattua, että se "free-humppa" elää ja voi hyvin. Tai free-huttu...atonaalinen huttu.....mikä vaan.. Jos free-jazz toimii niin ollaanko me sen huonompia? Vai mitä "free-turakaiset"? Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
päivis 23.04.2004 01:26:36 | |
---|
"free-turakaiset" Mitä!? Baronko on käynnistelemässä "Vapauta turakaiset soittajien pilkan alta" -kansanliikettä!?! "Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance."
--Peter Saint James |
Martso 23.04.2004 01:27:52 | |
---|
Mitä!? Baronko on käynnistelemässä "Vapauta turakaiset soittajien pilkan alta" -kansanliikettä!?! Äh, eieieieiei - Baronilla on nyt vaan jotenki hankala olla! :) Jeesus tulee, mutta sitä ennen Kumiteräsaappaat |
snowballed 23.04.2004 02:23:02 | |
---|
Lisää tätä basisti off-töpikkiä. On viime aikoina tullut huomattua, että se "free-humppa" elää ja voi hyvin. Tai free-huttu...atonaalinen huttu.....mikä vaan.. on se niin mahtavaa jonain päivänä huomata täysin vapautuneensa harmonian ja taimin ikeestä. siinä itse kullekin tavoitetta. free-humppa forever!! basistivitsitrilogia: I basisti käveli viinakaupan ohi - II basisti käveli - III basisti |
baron 23.04.2004 02:29:03 | |
---|
on se niin mahtavaa jonain päivänä huomata täysin vapautuneensa harmonian ja taimin ikeestä. siinä itse kullekin tavoitetta. free-humppa forever!! Nyt me ollaan varmasti samassa veneessä turakaisten kanssa, hekin vapautuisivat musiikin kahleista ja saisivat vapaasti toteuttaa itseään. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy |
Pula-Aho 23.04.2004 08:57:28 | |
---|
Nyt me ollaan varmasti samassa veneessä turakaisten kanssa, hekin vapautuisivat musiikin kahleista ja saisivat vapaasti toteuttaa itseään. Hienoa. Tulen heti mukaan tähän mielen vapauttavaan kansanliikeeseen. Let the sun shine in. Mutta, mutta. Mistäs täällä ja turakaisparkissa sitten keskustellaan? Ja ajatelkaa muita seurauksia. Tanssinopettajilta (Åkeltakin)menee duuni, kun kaikki on pelkkää tajunnanvirtaa. Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. |