Aihe: Kerrostalossa soittaminen?
1 2
Xardan
21.04.2004 16:37:24 (muokattu 21.04.2004 16:39:09)
Kertokaapas omia kokemuksianne kerrostaloissa/rivitaloissa soittamisesta, kun omaa kokemusta ei vielä löydy. Miten on, pystyykö esimerkiksi akustisella pianolla soittamaan minkään valtakunnan asunnoissa, niinku päivälläkään??

Oon ite suuntautumassa klassiselle alalle ja tuota asiaa on hyvä pohtia etukäteen. Ainahan sitä voi soittaa sähköpianolla, mutta tiedättehän...

Minkäslaisia äänenvaimennus virityksiä olette käyttäneet???
Music is my life, if not, then hell with me!
baron
21.04.2004 16:46:04

Kertokaapas omia kokemuksianne kerrostaloissa/rivitaloissa soittamisesta. Miten on, pystyykö esimerkiksi akustisella pianolla soittamaan minkään valtakunnan asunnoissa, niinku päivälläkään??

Oon ite suuntautumassa klassiselle alalle ja tuota asiaa on hyvä pohtia etukäteen. Ainahan sitä voi soittaa sähköpianolla, mutta tiedättehän...

Kerrostaloissa elää kaikenlaisia ihmisiä. Toiset ovat luotu kerrostaloasumiseen, toiset eivät, vaikka siellä asuvatkin. Riippuu ihan siitä, kumpia sinun naapurisi sattuvat olemaan.

Fiksua naapuria joko ei häiritse tai pitää sitä itsestään selvänä kerrostaloon kuuluvana piirteenä. Kovasti tykkäävät siitä, että joskus tavatessa vähän pahoittelee häiriötä ja ilmoittaa, että jos heillä on joku erityisen tärkeä syy, niin voi silloin olla soittamatta, ei sitä syytä kuitenkaan koskaan tule.

Jos on hankala naapuri, ihan sama mitä teet, mikään ei kelpaa, aina valitetaan.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
Xardan
21.04.2004 17:05:08
Jos on hankala naapuri, ihan sama mitä teet, mikään ei kelpaa, aina valitetaan.

Näinhän se varmaan on. Pitää muistaa vielä että kaikki ihmiset eivät ole musiikinystäviä...
Zarmo
21.04.2004 17:05:10

Riippuu vähän siitäkin, miten hyvin soittaa. Ei minua häiritse, kun joku tuolla naapurissa pimputtelee, mutta jos naapurin Pekka 4vee hakkaa täysillä koskettimia, niin se saattaa alkaa jurppimaan.
Älä luota mihinkään, missä on digitaalinäyttö. Katusoittokaveri haussa Jyväskylästä.
Xardan
21.04.2004 17:08:38
Riippuu vähän siitäkin, miten hyvin soittaa. Ei minua häiritse, kun joku tuolla naapurissa pimputtelee, mutta jos naapurin Pekka 4vee hakkaa täysillä koskettimia, niin se saattaa alkaa jurppimaan.

Taitaa olla kyllä välillä ammattimuusikoillakin se soitto aika hirvittävän kuulosta jos joutuu jankkaamaan samaa kohtaa päiväkausia. Sitä ei varmaan kaikki naapurit ymmärrä.
baron
21.04.2004 17:31:37

Taitaa olla kyllä välillä ammattimuusikoillakin se soitto aika hirvittävän kuulosta jos joutuu jankkaamaan samaa kohtaa päiväkausia. Sitä ei varmaan kaikki naapurit ymmärrä.

Kun joku joka kerta soittaa saman kohdan samalla tavalla väärin, on joskus tehnyt mieli soittaa ovikelloa ja näyttää, miten se menee, mutta eipä ole tullut tehtyä, en kyllä itsekään tykkäisi, jos oma ovikelloni soisi samasta syystä.
baron
21.04.2004 17:38:05

Mä asun kerrostalossa ja mulla on sekä akustinen että sähköpiano ja kyllähän akustinen on aina akustinen, mutta on se kiva päästä yölläkin soittamaan, kun sille päälle sattuu eli sähköpianollekin on käyttöä.
pianistityttö
21.04.2004 19:46:17
Kertokaapas omia kokemuksianne kerrostaloissa/rivitaloissa soittamisesta, kun omaa kokemusta ei vielä löydy. Miten on, pystyykö esimerkiksi akustisella pianolla soittamaan minkään valtakunnan asunnoissa, niinku päivälläkään??

Joo, en suosittele klassisen soittoon sähköpianoo. Hanki omakotitalo.. ;) No ei vaa. Toi on hankala kymysys. Riippuu ihan naapurista häiritseekö soitto. Mutta jos oot niin himoreenaaja että reenaat 10 tuntia päivässä, suosittelen jotain ihan muuta kun kerrostaloo...
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Arthur Rubinstein-
ajs
21.04.2004 21:07:16
Itse asuin joskus kerrostalossa ja soitin akustista pianoa. (Asun kyllä vieläkin kerrostalossa, mutta eri paikassa ja nyt on digipiano.) Kertaakaan viiden vuoden aikana ei tullut valituksia soitosta, vaikka olin silloin aika aloittelija ja soitin joskus viisikin tuntia päivässä. Toisaalta yhden tuttuni alakerran täti valittaa siitä, että tämä soittaa syntetisaattoria _kuulokkeet päässä_ ja koskettimien napsuminen kuuluu alakertaan :) Että tosiaan kaikki on kiinni niistä naapureista.
There are many ways of going forward, but only one way of standing still.
Xardan
22.04.2004 11:44:42
Joo, en suosittele klassisen soittoon sähköpianoo. Hanki omakotitalo.. ;) No ei vaa. Toi on hankala kymysys. Riippuu ihan naapurista häiritseekö soitto. Mutta jos oot niin himoreenaaja että reenaat 10 tuntia päivässä, suosittelen jotain ihan muuta kun kerrostaloo...

Juu, tiedän kyllä klassisen musiikin opiskelijana varsin hyvin ettei sähköinen kelpaa.. (harmi kun älysin sen vasta kuukausia oston jälkeen) Kyl sillä pystyy opettelemaan ja harjottelemaan ja keikalla varmaan soittamaan, mutta yritäppä reenata tarkasti äänenpainot ja muut niin...

Pitää vaan toivoa, jos tulevaisuudessa pääsee opiskelemaan, että on hyväntahtoiset naapurit jotka pitävät pianonsoitosta (ehkä unissa).. Rivitalo on varmaan parempi paikka meluajille..
Kaleface
22.04.2004 14:37:58

Itse luukutan urkuja ja synaa suhteellisen voimaakkasti, usein illallakin, mutta kahdessa kerrostalossa ei kummassakaan ole tullut valituksia. Toisaalta naapurikämpistäkään ei ole kuulunut juuri mitään joten äänieristys on ilmeisesti kohtuuhyvä.

Ja oikeastaan muutamille mummoille meidän talossa ihan oikein jos häiriintyvät, kun tamppaavat mattojaan (tamppausteline on makuuhuoneen ikkunan alla) vähintään kerran viikossa ja aina aamulla seitsemältä. Todellista suomalaista kerrostaloyhteiseloa... :)
-K-
mr.muzak
22.04.2004 14:46:28
Mulla ei ole ollu mitään huonoja kokemuksia, pari vuotta olen soittanut kerrostalossa. Ja pianokin on vielä isoimmasta päästä, että ääntä irtoo kyllä. Tosin olen pyrkinyt jättämään iltasoitot minimiin, mutta harvemmin sitä pystyy oikeasti treenaamaan iltapäivällä. Ja eihän sitä voi tietää kuinka moni käy esim. yövuorossa ja haluisi nukkua päivällä.

Naapureista ainoastaan yksi naishenkilö on muutaman kerran kehunut että soitan kauniisti:) Vähän pelottaa nyt kyllä kun on muutto edessä...saas nähdä onko yhtä suopeita naapureita..

Onko jollain muuten tietoa/kokemusta äänieristys-systeemeistä? Lähinnä tulee ekana mieleen jotain pianon jalkojen alle, vahvaa ja pehmeämpää kumia tms.
baron
22.04.2004 15:45:33 (muokattu 22.04.2004 15:49:19)

Onko jollain muuten tietoa/kokemusta äänieristys-systeemeistä? Lähinnä tulee ekana mieleen jotain pianon jalkojen alle, vahvaa ja pehmeämpää kumia tms.

Mulla on laitettu jotain erikoisvaimenninta , voin tarkistaa, mitä se on. V-mäinen alakertalainen oli selvittänyt joltain asiantuntijalta ja tuli tyrkyttämään sitä ja laitettiin alle, mutta ei se alakertalaisen mielestä mitään auttanut, sama nipottaminen jatkui.

Mun käsityksen mukaan pianon ääni siirtyy talon kantaviin rakenteisiin ja kulkee minne kulkee.

Edit: Kun kyseinen alakertalainen muutti pois ja uusi tuli tilalle, valitukset loppuivat veitsellä leikaten, vaikka soitto jatkui samanlaisena.
(Valitti myös siitä, että käytiin suihkussa ja vessassa, laskettiin vettä kraanasta, käveltiin kotonamme etc, Sellaisia ihmisiä vain on olemassa ja jonkun raukan naapureiksi sattuvat)
Xardan
22.04.2004 17:33:26
Valitti myös siitä, että käytiin suihkussa ja vessassa, laskettiin vettä kraanasta, käveltiin kotonamme etc, Sellaisia ihmisiä vain on olemassa ja jonkun raukan naapureiksi sattuvat

No huh huh... joillakin on paha ongelma.. Miekalla silmään!
baron
22.04.2004 18:47:06

No huh huh... joillakin on paha ongelma.. Miekalla silmään!

Siis on olemassa ihmisiä, jotka sielultaan kuuluvat autiolle mökille landelle, mutta miksi änkeävät kaupunkiin ja vielä kerrostaloon.

(Varmaan landella lintujenkin "karjunta" häiritsee)
Xardan
22.04.2004 20:43:24 (muokattu 22.04.2004 20:43:59)
Siis on olemassa ihmisiä, jotka sielultaan kuuluvat autiolle mökille landelle, mutta miksi änkeävät kaupunkiin ja vielä kerrostaloon.

"Niillä" on varmaan yliherkät aistit, jotka johtuvat pitkästä ja piinaavasta yksinäisyydestä. Sitten kun heitä jurppii niin he purkavat kaiken naapureiden syyksi tai jotain. Aina kannattaa spekuloida;D
mr.muzak
22.04.2004 22:33:27
Mun käsityksen mukaan pianon ääni siirtyy talon kantaviin rakenteisiin ja kulkee minne kulkee.

Juu näinhän se tekee, ja siksi juuri jalkojen alle pitäisi saada jotain tehokasta. Tarkistapa mitä ne sulla on ja informoi meitä.
Leikari
22.04.2004 23:25:18

niingu meigä!!!
- änkesinkin "maalle" - ei tartte heräillä naapurien yölliseen vessanvetoon ja toisaalta saa luukuttaa rumpukonetta ja synabassoa kunnon volalla klo 3 yöllä

t. "Matti Vanhasen kaveri" - ex-yökiitäjä ;-)
Annaliini
23.04.2004 11:31:16
Kerrostaloon muuttamisen jälkeen (pian tulee 2vuotta täyteen) ei ole soittaminen tuntunut enää samalta. Suurin ero on tietty se, että ei voi soitella öisin akustista pianoa.. Mutta muutenkin. Aikasemmin soittelin tuntitolkulla, ei tarvinnut välittää... Nykyään koitan pätkiä soittamistani ja tiedostamattakin sitä ajattelee, kuinka hyvin naapurit kuulevat. Kivitaloissa kun ääni kulkee vielä paremmin kuin elementtitaloissa. Se rauhoittaa hiukan mieltä, että samassa rapussa on ainakin yksi ammattimuusikko, joka treenaa sillointällöin kotona yksi kovaääninen lallattelija eikä heillekään ole vielä valitettu..

Heti kun saan rahaa niin varmasti muutan omakotitaloon ;)
The sun is gone but I'm having fun
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)