Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: klassinen rockbasso?
1 2
Viktor Pelevin
06.11.2002 22:52:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitäs noita on noita "klassisimpia" rokkibassoja?
precissionit? rickenbackerit? thunderbirdit? mitä muuta?
 
ilmeisesti noi keskiverto rockheebon työkalut on kuitenkin passiivimikityksellä eikö näin? mielipiteitä ja näkemyksiä.
 
kiitsa. :)
 
Charger
07.11.2002 08:41:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen pitänyt aina enemmän juuri noista vanhemman polven malleista, eli Presari, Jazz, Rick ja Thunderbird. Uudet modernit bassot eivät ole kovinkaan houkuttelevan näköisiä minun silmälleni. Toinen periaatteeni on se että bassossa on 4 kieltä. Eikös Marcus Miller sanonut Rytmin haastattelussa että basistit joilla on 6 -kielinen basso kuulostavat yleensä huonoilta kitaristeilta :)
 
hemmo
07.11.2002 19:49:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös Marcus Miller sanonut Rytmin haastattelussa että basistit joilla on 6 -kielinen basso kuulostavat yleensä huonoilta kitaristeilta
 
Noemmätiä, jos omistaa jo perinteisen ala-B 5-kielibasson, niin eihän sitä edes mene kitaristin tontille, vaan saa lisää basso-bassoa. Eri asia on näillä 7-, 8- ja 9-kielisillä multibassoilla. Niillä pääsee jo tiluttamaan ylärekisterissä.
 
Heh, minusta kuulostan bassoa, baritonia ja kitaraa soittaessani aina kehnolta kitaristilta. Jep!
 
KMT
07.11.2002 21:10:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokaisella on omat mielipiteet mutta minusta ylä C:stä
on hyötyä, Itellä alapää on joko B:s tahi F#:s
Löytäis vain F#-kielen että olis kireä kieli...
 
Alfons Åberg
25.11.2014 23:11:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä Fenkun jazzibasso on se oikea. Passiivimikeillä kiitos.
 
"Linkkejä artikkeleihin tai tutkimuksiin, joissa Hulkon muusikon uran näytöt todetaan merkittäviksi" -Jazzmies
hallu
25.11.2014 23:20:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderin ja Rikun klassikot on kyllä tosi jees ja itsekin tykkään jazzarista ihan sikana, mutta mun mielestä Musarin stingrei on ihan hemmetin hyvä soitin, aktiivinenhan se on mutta hitsin hyvä.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Jucciz
26.11.2014 00:02:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaivataanko todella kitaristien mielipidettä, vai miten ois tää:
http://muusikoiden.net/keskustelu/35
 
Jatsari pitäis kyllä hankkia. Presari myös. Ihan vaan koska ois kiva.
 
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Laulava Kylätohtori
26.11.2014 08:32:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charger: Eikös Marcus Miller sanonut Rytmin haastattelussa että basistit joilla on 6 -kielinen basso kuulostavat yleensä huonoilta kitaristeilta :)
 
Mikäs se takavuosien kohuttu basisti oli, joka soitteli (ainakin) 6-kielisellä bassolla? Kielet olivat paksudeltaan lähmpänä kitaraa ja soitto juuri tuollaista "huonon kitaristin" soittoa. Jotkut vaan silti jaksoivat ihmetellä, miten se "tiluttaa" bassolla...
 
Ei mulla muuta tällä kertaa...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Muovinen
26.11.2014 08:35:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Presidentti: Mun mielestä Fenkun jazzibasso on se oikea. Passiivimikeillä kiitos.
 
Kyllä se vaan on hyvä. On muitakin hyviä toki, mutta tuo on rock.
PJS
26.11.2014 09:01:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viktor Pelevin: mitäs noita on noita "klassisimpia" rokkibassoja?
precissionit? rickenbackerit? thunderbirdit? mitä muuta?
 
ilmeisesti noi keskiverto rockheebon työkalut on kuitenkin passiivimikityksellä eikö näin? mielipiteitä ja näkemyksiä.
 
kiitsa. :)

 
Gibsonin Eb1 on aika yleinen, samoin eb2 tai vastaavat.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
tuquoque
26.11.2014 09:01:58 (muokattu 26.11.2014 09:05:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsonin EB ja presari. Toki muillakin bassoilla voi yrittää rokkia soitella, mutta onhan se aina vähän sellaista myötähäpeää herättävää hommaa jollain jazzarilla yrittää :)
 
EDIT: alkuperäinen kysmys on muuten esitetty vuonna 2002 ja kysyjä on näköjään käynyt täällä viimeksi vuonna 2005. Mutta voihan asiasta silti keskustella.
 
m.
Megadethh2
26.11.2014 09:07:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Gibsonin EB ja presari. Toki muillakin bassoilla voi yrittää rokkia soitella, mutta onhan se aina vähän sellaista myötähäpeää herättävää hommaa jollain jazzarilla yrittää.
 
Jazz sopii ihan yhtä hyvin rockin soittoon ellei jopa paremmin kun presari, mitäköhän vittua nyt taas... Eipä jazzbassosta paljoa monipuolisempaa bassoa taida löytyäkkään IMO.
 
https://soundcloud.com/vihaleipa
PJS
26.11.2014 09:08:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasso vs presari on vähän niin ja näin, mut kyl ainakin meitsistä se presarin midleisämpi ja muutenkin stydimpi saundi on enemmän "rock" silleen perinteises mielessä, mut kyllähän jassollakin on soitettu lukemattomat määrät rokkii.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
PJS
26.11.2014 09:11:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla on aina ollut näin kitaristina sellainen olo, et jassoo on helpompi soittaa silleen et saundaa "hyvältä" kun taas presari vaatii tatsilta enemmän, mut osaavissa käsissä presaris on kyl "se" saundi.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
Megadethh2
26.11.2014 09:13:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottahan se joo on että loppujenlopuksi sillä on enemmän väliä että miten soittaa kuin millä soittaa jos ei nyt ihan äärimmäisyyksiin mennä.
 
https://soundcloud.com/vihaleipa
PJS
26.11.2014 09:23:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basso on siitä jännittävä soitin, et se soittotatsi ja oikeastaan jopa hyvä time vaikuttaa siihen saundiin paljon enemmän ku skeballa ja ainakin noilla perusbassoilla soittaa kaikilla about kaikkee jos vaan on siel pikkauskäden sormissa oikeenlainen tuntuma soittimeen. Hyvä esimerkki on vaikka toi EB1 tai muut lyhytskaalaiset bassot, mä en oo kitaristina saanut niistä mitään järkevää irti mut bändini basisti soittelee menemään ihan muina miehinä. Pidempiskaalaisella bassolla tatsi on itselle armollisempi ni saa edes jotain ulos mut tässäkin korostuu se tatsi silleen et sellasen tasaisen ja smoothin saundin saaminen on helpompaa jassolla, varmaan koska se mikki on likempänä tallaa niin se soiton holtittomuus ei korostu yhtä paljon ku presarissa.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
Muovinen
26.11.2014 09:53:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Basso on siitä jännittävä soitin, et se soittotatsi ja oikeastaan jopa hyvä time vaikuttaa siihen saundiin paljon enemmän ku skeballa ja ainakin noilla perusbassoilla soittaa kaikilla about kaikkee jos vaan on siel pikkauskäden sormissa oikeenlainen tuntuma soittimeen.
 
Niin totta. Basisteille naureskeleekin vaan tietämättömät mulukut. Basso on kuningaslaji ja kitarat ja kitaristit on koristeita. Ugh.
 
On siinä presarin tökyssä myös rokkia aivan plenty, mutta jasso on pikkasen edellä mun listoilla. Oma Guild B302 on ehkä enemmän presariin kallellaan, tosin pitää ottaa vielä enemmän tutusteluaikaa sen kanssa.
Rämppy
26.11.2014 10:35:45 (muokattu 26.11.2014 10:35:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Basso on siitä jännittävä soitin, et se soittotatsi ja oikeastaan jopa hyvä time vaikuttaa siihen saundiin paljon enemmän ku skeballa ja ainakin noilla perusbassoilla soittaa kaikilla about kaikkee jos vaan on siel pikkauskäden sormissa oikeenlainen tuntuma soittimeen...
 
Itse kun soitan kitaraa ja bassoa 50/50, olen sitä mieltä että tämä on erittäin totta. Tämä on myös asia, jota pelkästään kitaraa soittavat eivät yleensä tajua. Esim. presari, jossa on yksi mikki ja kaksi potikkaa, on soundeiltaan huikean monipuolinen soitin soittotatsista ja pikkauskäden asemasta riippuen.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
tuquoque
26.11.2014 11:00:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen aina ajatellut, että basso on vaarallinen soitin. Itse soittelen kitaraa ja bassoa. Kitaralla voi aina sählätä menemään ja jos ei mene ihan kohdalleen, yleensä kukaan ei kiinnitä huomiota. Basson kanssa kun jää yksi ääni väliin, jo bändillä ja yleisöllä päät kääntyy, että mitä sä oikein sekoilet. Ja soittotatsilla on todellakin iso merkitys.
 
Edellisestä kommentistani sen verran, että itse en ole niin uskottavasti rock, että presarilla uskaltaisin vedellä, mutta kyllä P on ihan paras rokkibasso. Kaikki muut on vähän tyttöjen hommia, jollainen siis itsekin olen :)
 
m.
Ali
26.11.2014 12:36:46 (muokattu 26.11.2014 12:37:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Presarin malliset. Jazzarit ja muut tilukepit tuntuvat vähän ankealta, vaikka ovatkin "hyviä" soitettavia mun nakkisormilla. Tykkään basson soittamisessa, että soitin on vähän haastavampi ja soiton eteen täytyy tehdä töitä. Tulee sitä tekemisen meininkiä eikä mitään hiplailua.
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less." Last.fm Twitter
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «