Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 545 46 47 48 4963 64 65 66 67
Old Guitar
29.05.2012 01:28:43
Aki: Ihan samoin päin myötäpäivään se ruuvi siellä lavan päässäkin kiristyy.

Yksi varmistus on myös ettei kansi ole tallan kohdalta irronnut rimoituksestaan ja sen takia koholla. Katso ettei kannessa ole merkittäviä kuhmuja tai kuoppia.

Kitaran kansi on suora ja minkäänlaisia kohoumia eikä repeämiä ole missän muuallakaan.

Varmaan kaularaudan säätö auttaa, mutta haluan, että kitara viilataan viimeisen päälle soitettavuudeltaan ja se tarkoittaa itseni kohdalla sitä, että kielet ovat niin lähellä otelautaa, kuin se on mahdollista. Kaulan profiili, leveys ja kielien välimatka toisistaan ovatkin jees ja sopivat soittotyyliini ja kopraani täydellisesti.

Nyt kielet matalalle, niin soitettavuus paranee ja pääsen hyödyntämään koko teknillisen osaamiseni kirjoa parhaalla mahdollisella tavalla. Silloin se sointikin paranee huippuunsa. Hyvissä kitaroissa on se hyvä puoli, että niitä soitettaessa ei tarvi sormiaja käsiä asetelle erikseen, vaan sen kuin soittaa Voi keskittyä pelkäsätän soittamiseen ja uusien tyylien löytämisellekin
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Aki
29.05.2012 01:52:20

Old Guitar: Kitaran kansi on suora ja minkäänlaisia kohoumia eikä repeämiä ole missän muuallakaan.

Näiden tietojen perusteella kitara pitäisi saada optimaalisiin säätöihin kaularaudan, satulan sekä tallan trimmaamisella.

Jos haluat että työ tehdään parhaalla mahdollisella tavalla, teetä työ kokeneella tekijällä.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
Davet
06.07.2012 18:12:28
Pystyykö akustisen kitaran kaulaa taivuttamaan mitenkään tuhoamatta koko kaulaa? Kyseisessä kitarassa EI siis ole kaularautaa, ja kaula on ihan mutkalla.
samueld
08.07.2012 14:09:42

Davet: Pystyykö akustisen kitaran kaulaa taivuttamaan mitenkään tuhoamatta koko kaulaa? Kyseisessä kitarassa EI siis ole kaularautaa, ja kaula on ihan mutkalla.

Pystyy sitä oikomaan ja prässäämään, mutta voi olla itse paha rasti. Nk. ammatti-ihmisen apu voi tulla tarpeeseen. Klassisille kitaroille tekevät näitä hommia.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
projekti
18.07.2012 18:14:58
Tarttis saada ständi roundbackille. Miten sellainen istuu perinteiselle akustiselle tarkoitettuun ständiin? Jos joku kehtaisi laittaa infoa mikä olisi hyvä ständi ja mikä malli ei missään nimessä sovellu tarkoitukseen. Kiitän jo etukäteen.
texjazz
18.07.2012 18:48:13

UltimateGuitarDude97: G7th capot on maailman parhaita: http://www.thomann.de/fi/g7th_kapodaster_acousticelectric.htm

Jup, tuommoinen tarttui taannoin Kitarapajalta mukaan.
Kaikki on jo tehty.
Aki
18.07.2012 22:16:05

Mä en tule toimeen noiden G7-kapojen kanssa. Dunlopin normi jousipihti vaan on mulle ollut paljon luotettavampi.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
Zeeboo
18.07.2012 22:21:02
Shubb on simppeli, pieni ja toimiva.
White men can't Monk
texjazz
20.07.2012 07:25:01

Aki: Mä en tule toimeen noiden G7-kapojen kanssa. Dunlopin normi jousipihti vaan on mulle ollut paljon luotettavampi.

Mikäs niissä mättää?

Onko muuten capon paras paikka nauhojen puolivälissä suunnilleen?
Kaikki on jo tehty.
Aki
20.07.2012 12:37:31

glx405: Mikäs niissä mättää?

Se että optimaalinen jousivoima pitää muistaa itse, ja että irrottaminen yhdellä kädellä ei ole järin näppärää.

Onko muuten capon paras paikka nauhojen puolivälissä suunnilleen?

Ei, vaan nauhavälin aivan tallanpuoleisessa reunassa.
texjazz
20.07.2012 17:51:49

Aki: Se että optimaalinen jousivoima pitää muistaa itse, j.
Pitää muuten paikkansa.

Ei, vaan nauhavälin aivan tallanpuoleisessa reunassa.

Ok, tänk juu veri meni.
Kaikki on jo tehty.
Todd
28.07.2012 23:43:17
Olenko ymmärtänyt oikein Martineita katsellessani että mitä enemmän nollia siinä mallin nimessä on,sitä pienempi on koppa? Ja näin ollen (ainakin omasta mielestäni) parempi näppäilyyn? Ja mikä malli oikeasti olisi paras näppäilyyn? Olisikohan vain pitänyt aloittaa uusi lanka.
Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver
Hannu H.
01.08.2012 17:35:49

Osaakos arvon raati kertoa, että mikä b-band on kyseessä?
http://muusikoiden.net/dyn/users/102045.jpg
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. Theres also a negative side." - Hunter S. Thompson
Aki
01.08.2012 19:12:03

Hannu H.: Osaakos arvon raati kertoa, että mikä b-band on kyseessä?
http://muusikoiden.net/dyn/users/102045.jpg

Siinähän se lukee, New2 Frontier. Toi oli noiden aikaisempi perus EQ ja kahden mikin mikseri. Mikit oli yleensä UST + AST, mutta joissain malleissa saattoi olla konkkamikki ja UST.
Hannu H.
01.08.2012 19:38:57

Aki: Siinähän se lukee, New2 Frontier. Toi oli noiden aikaisempi perus EQ ja kahden mikin mikseri. Mikit oli yleensä UST + AST, mutta joissain malleissa saattoi olla konkkamikki ja UST.

Oukei. Omassani on konkka + UST. Meinasin kans että voisko tuo olla nimi, mutta ilmeisesti nopsaan googlatessa kirjotin väärin tai jotain ku ei oikee tuntunu mitään löytyvän. Uutta yritystä ->
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. Theres also a negative side." - Hunter S. Thompson
er92
02.08.2012 22:56:50
Fender CD140 elektroakustisessa seuraavanlainen ongelma: Pa:n kautta soittaessa paksu e-kieli soi voimakkaammin kuin muut kielet. Olen koittanut vaihtaa kielen, ei vaikutusta. Akustisesti soinnissa ei ole moittimista, mutta sähköisesti tekee soittamisesta melko inhottavaa kun yksi kieli "särähtää" muiden yli.
Ongelma on siis mitä ilmeisimmin mikrofonissa/mikkisysteemissä? Neuvoja mitä tehdä?
Mark Knopfler on tunnettu pussikaljan ystävä. - Wikipedia.fi
Aki
03.08.2012 01:20:16

^ Voit kokeilla varovasti tallaluun hiomista tasaisemmaksi, tai jos se on jo tasainen, leikkaa Hesarista (tms) yksi soiro satulan alle, mutta siten ettei se yllä paksun E-kielen kohdalle.

Mutta todellinen ratkaisuhan olisi ostaa tarkemmalla pieteetillä tehty kitara.
konnamatti
08.08.2012 13:50:34 (muokattu 08.08.2012 14:03:57)
Huomasin tuossa kieliä vaihtaessa että tallan reunoista lähtee ikään kuin naarmut kaulan suuntaisesti ylös ja alas, alle 10cm viirut. Lakka kai lohkeillut, ei mene puiden syiden mukaisesti eikä näy kuin tietystä kulmasta. Kansi on kokopuuta. Edellinen omistaja jonka tunnen, kertoi jo aikaa sitten että kansi oli lähtenyt aikanaan laskeutumaan kostutuksen vähäisyyden vuoksi ja hän älysi tämän vasta kielten räminästä, onkohan tämän yhteydessä tullut lohkeamat? Kitara soi kyllä kuin unelma mutta amatöörinä alkoi häiritsemään.. Onkohan vaarallista?

Itse kostutan kyllä huolella. Kitara on jo kolmisen vuotta vanha joten pitäisi enin elo ja haku olla jo tapahtunut.

E: Itse itselleni vastaten, tästäpä löytyikin jo paljon asiaa, laitan linkin jos joku joskus haulla tämän löytää: http://theunofficialmartinguitarfor … crack-Pic-added?page=1#.UCJG-U3N_90
mhs
08.08.2012 13:56:19
Todd: Olenko ymmärtänyt oikein Martineita katsellessani että mitä enemmän nollia siinä mallin nimessä on,sitä pienempi on koppa?

Ei kun just toisinpäin: pienin on 0, sitten 00, 000 ja erikoistapauksissa 0000, joka on jo aika reilun kokoinen peli. Toisaalta on sitten OM, joka on nykymartinien tapauksessa kokoa 000, mutta pitemmällä skaalalla..

Ja näin ollen (ainakin omasta mielestäni) parempi näppäilyyn? Ja mikä malli oikeasti olisi paras näppäilyyn? Olisikohan vain pitänyt aloittaa uusi lanka.

Ei tähän oikeen voi vastata... jos istualtaan soitat, se, mikä istuu luontevimmin syliin ja missä kädet asettuvat luontevimmin. Toisaalta se, mikä soi parhaiten käyttämälläsi soittotekniikalla. Myös kaulan leveys satulasta, kielten välistys ja soittimen tasapaino vaikuttavat. Vintage-Marteissa kaulat ovat leveämpiä kuin moderneissa 000-peleissä.

Mulla on 00-Martin ja OM-Santa Cruz; Martin on parempi simppeliin pikkailuun (ohuempi ja pienempi koppa, lyhyt skaala, suoraviivaisempi sointi, "helppo käskeä"), Cruz taas keskittyneempään/"taiteellisempaan" soittoon (leveämpi kaula, pitempi skaala eli enemmän tilaa sormille, monipuolisempi sointimaailma).

Yleensä sanotaan, että OM on hyvä näppäilykitara. Mä suosittelisin kokeilemaan aluksi 00-18V:tä ja OM21:tä; molemmat ovat hyvin tehtyjä peruskitaroita, joissa kopan muodon vaikutukset kuuluvat paremmin kuin edullisimmissa malleissa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)