Aihe: Millenium Transformer / mesh head -setti
1 2 3
Bumbi
20.03.2012 09:22:50 (muokattu 20.03.2012 09:57:14)

Hi-hatin käyttö helpottuu mukavasti jos ensin kokeilee mikä on se alin kohta mistä se ottaa signaalin avonaisesta (taitaa olla hieman alle 1 cm), kiinnittää padin siihen ja vetää sopivan määrän kierroksia teippiä sitten pidikkeen yläpuolelle, niin että hi-hat-padi ei sen ylemmäs sitä tappia pitkin edes pääse. Optimaalinen kohta löytyy sitten automaattisesti aina kun rupeaa soittamaan ja kiinnittää hi-hatin soittoasentoon. Muuten se tuppaa kiinnittyä vähän sinnepäin kohtaan ja usein turhan korkealle, jotta avoin hi-hat signaali tulisi varmuudella. Nopeammassa soitossa se on hankalaa jos padin pitää ehtiä kulkea turhan pikän matkan. Voihan sen hi-hatin varmaan näissä rummuissa jättääkin aina paikoilleen, sen verran kevyt on padi ja telineen mekanismi sen verran tanakka ettei se varmaan rasitu pätkääkään. Mutta se vaan istuu selkäytimessä, niin kuin varmaan useimmilla rumpaleilla, että hi-hatin vapauttaa aina kun lopettaa soittamisen :)

Tämä siksi että huomasin tässä setissä että jalkatekniikkana hi-hatilla toimii omasta mielestäni parhaiten se että päästää ihan vapaasti "pellin" ylös (vapauttaa sen täysin jalalla) kunnes itse telineen mekanismi pysäyttää sen. Kun padi on kiinnitetty opimaaliseen kohtaan, se pysähtyy juuri alimmassa kohdassa missä avoin hi-hat kuuluu. Se kohta on vaikeampi löytää jalkatuntumalla, sillä se on korkeammalla kuin akustisessa setissä. Jos jalkatuntumalla sitä etsii (mitä minä ja varmaan useimmat rumpalit tekevät yleensä), niin helposti päästää padin varmuudeksi turhan korkealle ja tulee niitä ehtimisongelmia nopeassa tempossa.
Low noise with low budget
jansku76
19.05.2012 17:31:49 (muokattu 19.05.2012 17:36:59)
Ko setti on harkinnan alla ja pari kysymystä heräsi. Käykö Alesiksen pellit tähän Millennium aivoon? Eli nämä:

http://www.thomann.de/fi/alesis_surge_13_crash_ecymbal.htm

Entä onko tuossa aivoissa yhtään laajennusvaraa??

Tsekkasin kyllä Alesiksen sivuilta yhteensopivuuslistan, niin sinne ei ollut yhtään Millen aivoa listattu.
Bumbi
25.07.2012 00:34:19 (muokattu 25.07.2012 02:06:06)

Tuli vähän myöhään palattua tänne forumille...joten olet jo varmaan ehtinyt selvittää Alesiksen elektronisten peltien sopivuuden Millen aivoille. Itse kun en ikävä kyllä osaa tuohon kumminkaan vastata :). Millen MPS-400 -tomipadeja olin kokeillut kylläkin siihen minun entiseen -90-luvun Rolandin TD5 -rumpumoduliin (kolleegalla on treenikämpässä Millen setti, josta sain kokeilla), ja toimivat kylläkin ja olivat paljon hiljaisemmat kun omat Rolandin padit (hiljaisuutta olin etsimässä), mutta soittotuntuma oli liian kankea. Joten aika pitkälle pystyy kait miksaamaan padeja ja aivoja. Siihen Millen MPS-600 -aivoon saa vielä kytkettyä yhden rummun sen lisäksi mitä transformer-setissä tulee padeja mukana.

Yksi merkittävä juttu tästä Millen transusetistä vielä (ja koskee tod. näk. myös niitä muita mesh-head -settejä); huomasin että jos sen kalvon viritysruuvin missä triggerin "vastaosa" on kiinni, jättää todella löysälle - melkein irti, niin rummun herkkyys paranee huomattavasti (tremolon soittaminen on juhlaa...). Silloin loput ruuvit voi kiristää vähän enemmän ja kalvo on hieman terhakkaampi. Aikaisempi vinkkini oli pitää koko mesh-kalvo todella löysällä.

Näillä säädöillä olen jo niin lähellä Rolandin TD-4KX2 mesh-setin soittotuntumaa ja herkkyyttä että settien ero alkaa näin muistituntumalta olemaan tässä asiassa todella pieni kun soittaa akustisilla virvelisaundeilla. Monet muut virveliäänet tekevät "omia ghostlyöntejä" siitä jos triggerin kohta on liian löysällä. Mutta äkkiä sen triggeriosan viritysavaimella kiristää tai löysää esim. kierroksella, riippuen millä setillä haluaa soittaa. Tai sitten siihen auttaa että ei pidä triggeriosaa/-kohtaa ihan niin löysällä ja muuttaa virvelin "curven"; minulla oli ensin loud, mutta Log2 poisti "häiriöghostlyönnit"- virvelin herkkyys kärsi ihan hitusen, mutta sitten tällä soittaa näköjään kaikki setit.

Onhan tässä mesh-setissä virittämistä melkein kuin akustisessa setissä :)
Bumbi
26.07.2012 00:44:58 (muokattu 26.07.2012 01:03:32)

MPS-600 -aivo ottaa välillä nokkiinsa jos säätää rumpujen arvoja ihan "vimmalla", etsii ja kokeilee paljon ihan 0-arvoilla (esim. virvelin X-talkin en jätä enää nollaan, vaan arvo saa olla 1); joskus voi signaali kadota - virveli tunnistaa vain esim. reunalyönnin, eikä se kalvolyönti palaudu ennen kuin on resetoinut parametrit. Muutaman kerran olen joutunut resetoimaan "kaiken", niin että vain tehdasasetuksena olevat setit jäävät tallelle. Omat suosikkiparametrit kannattaa kirjoittaa ylös, jotta ne saa nopeasti naputettua taas moduliin, jos joutuu resetoimaan sen takia että ei ole malttanut tyytyä niihin vaan mennyt etsimään jotakin vielä parempaa. Kokeilemallahan selviää mitkä kohdat voi jättää vaikka 0:aan ja mitkä joutuu hieman nostamaan...

Kävin myös siirtämässä rummun sisällä olevaa vaahtomuovirengasta ja triggeriosaa, niin että se on suoraan sen yllä olevan punaisen vastakappaleen alla (oli ehkä puolen vuoden soittamisen jälkeen hieman vaeltanut, tai ollut alkujaan hieman sivulla). Kun laitoin kalvon takaisin, huomasin että vaahtomuovi oli oman säädön jälkeen hieman eri lailla (ei niin juntattuna - hieman koholla) ja kalvo osui siihen hanakammin. Tämän takia piti kalvoa kiristää paljon enemmän kuin ennen ja sitä viritysruuvia jossa se triggeriosa on, piti jopa kiristää enemmän kuin muita (virvelipadin kohdalla). Nyt piti virittää aika lailla päinvastoin kun ennen, jotta sai sen mahtavan soittotuntuman. Joten hyvin monet seikat vaikuttavat siihen miten pitää virittää haluamansa tuntuman saamiseksi...
AlpoK
26.07.2012 23:42:49
Moi,

Ajattelin ostaa uudet sähkärit, nyt kun möin uudet ja olin aatella noita alesin dm10-settiä, mutta se on jostai syyst kallistunut alkukesästä thomanin kaupas, joten meni sen kans ihan plörinäks. Nyt tuli sitten tämä Milleniumin transformer setti vastaan ja olen alkanut pitää tätä yhtenä vaihtoehtona.

Olen pari kertaa lukassu nämä kirjotukset täs aihees läpi, mut siltikin samat kyssät viel mieles. Millainen tuntuma soittaa? Voiko verrata akustisten tuntumaan? Tietenkin nuo näyttää aikalailla akustisilta triggereiden kera, mutta aina pitää kysästä.

Eniten mietityttää tuo soundi noissa aivoissa. Millanen soundi tos milleniumin mps-600 aivois on? Tai voiko noihin hankkia jonkun toisen aivon sitten joskus tilalle?

Olen vasta aloittelija ja toista settiä ostamassa, niin jelppikää :)
-Dr.DW-
27.07.2012 00:19:46
AlpoK: Moi,

Ajattelin ostaa uudet sähkärit, nyt kun möin uudet ja olin aatella noita alesin dm10-settiä, mutta se on jostai syyst kallistunut alkukesästä thomanin kaupas, joten meni sen kans ihan plörinäks. Nyt tuli sitten tämä Milleniumin transformer setti vastaan ja olen alkanut pitää tätä yhtenä vaihtoehtona.

Olen pari kertaa lukassu nämä kirjotukset täs aihees läpi, mut siltikin samat kyssät viel mieles. Millainen tuntuma soittaa? Voiko verrata akustisten tuntumaan? Tietenkin nuo näyttää aikalailla akustisilta triggereiden kera, mutta aina pitää kysästä.

Eniten mietityttää tuo soundi noissa aivoissa. Millanen soundi tos milleniumin mps-600 aivois on? Tai voiko noihin hankkia jonkun toisen aivon sitten joskus tilalle?

Olen vasta aloittelija ja toista settiä ostamassa, niin jelppikää :)

Yamaha tai Roland.
Ihan sanon, että tulet olemaan onnellisempi ja kaikenkaikkiaan säästämään ison rahan.
Vaikka sitten ostaisit käytettynä HD-1:n, niin ykkösen moduli tajuaa muutkin Rolandin pädit.
Ihan ystävän neuvona, vaikka ei tunnetakaan, osta joko Yamaha tai Roland.
Jälkimmäinen on antanu miulle, enempi ku odotin.
Ja kyseessä on alottelian setti eli TD-4 KW.
Roolataan landiaan;)
Bumbi
25.12.2012 19:14:30 (muokattu 25.12.2012 20:51:57)

Palasin vähän myöhään tänne tällä vinkillä: kannattaa sitten ohjelmoida sellainen setti jossa virvelin StartVol (padin lähtöäänentaso) on korkeampi kuin tehdasasetuksissa: näin saa vielä luonnonmukaisemman tremolon (ja ghostlyönnit) aikaiseksi.
Plommi
26.12.2012 15:18:04
Ostin tuossa itselleni joululahjaksi Milleniumin mesh-setin ja kasailin tuossa aikani kuluksi. Muuten ihan jees, mutta Thomannilta tulleessa paketissa ei ensimmäistä ohjetta mukana. Ei käyttöön, kasaamiseen tms.. Pienellä pähkäilyllä sain paketin kasaan (on ollut joskus akustiset, niin sinänsä rumputelineet / kiinnitykset ym tuttuja), mutta ensimmäinen sähkösettini kun on ja kokemus aivojen säätämisestä ihan täysi nolla, niin oon aika pihalla. Googlettelin tuossa esim "Millenium mps-600 guide" jne vaan ei löytynyt ohjekirjaa mistään. Nappejahan tuossa moduulissa on karmeat määrät ja ihan summassa painelemalla on jotain säätöjä löytynyt.

Muutama kysymys jos joku tällaisen 600-sarjan moduulin kanssa on paininut:

1. "Omat setit" alkaa kohdasta 41, miten tuohon saa valittua rumpukohtaisesti soundit / volumet jne? Mulla tomareiden volumet ei meinaa kuulua ja taas ride / snare tuntuu että pää halkee.

2. Joku hyvä ohjelma koneelle, jotta voisi soitella esim. kitaran ja rummut omina raitoinaan ja liimata päällekkäin ja kuunnella menikö miten kovasti päin hanuria?

Kiitoksia jo etukäteen...
-Dr.DW-
26.12.2012 16:51:12
Plommi: Ostin tuossa itselleni joululahjaksi Milleniumin mesh-setin ja kasailin tuossa aikani kuluksi. Muuten ihan jees, mutta Thomannilta tulleessa paketissa ei ensimmäistä ohjetta mukana. Ei käyttöön, kasaamiseen tms.. Pienellä pähkäilyllä sain paketin kasaan (on ollut joskus akustiset, niin sinänsä rumputelineet / kiinnitykset ym tuttuja), mutta ensimmäinen sähkösettini kun on ja kokemus aivojen säätämisestä ihan täysi nolla, niin oon aika pihalla. Googlettelin tuossa esim "Millenium mps-600 guide" jne vaan ei löytynyt ohjekirjaa mistään. Nappejahan tuossa moduulissa on karmeat määrät ja ihan summassa painelemalla on jotain säätöjä löytynyt.

Muutama kysymys jos joku tällaisen 600-sarjan moduulin kanssa on paininut:

1. "Omat setit" alkaa kohdasta 41, miten tuohon saa valittua rumpukohtaisesti soundit / volumet jne? Mulla tomareiden volumet ei meinaa kuulua ja taas ride / snare tuntuu että pää halkee.

2. Joku hyvä ohjelma koneelle, jotta voisi soitella esim. kitaran ja rummut omina raitoinaan ja liimata päällekkäin ja kuunnella menikö miten kovasti päin hanuria?

Kiitoksia jo etukäteen...

Tuossa olisi Lontoon kielinen ohjekirja.

http://images.thomann.de/pics/prod/252150_manual_en.pdf

Ja nauhoitus softana toimii hyvin, ilmainen Audacity.

http://audacity.sourceforge.net/?lang=fi
"Friends dont let Friends be friends, with cunts." :)
Plommi
26.12.2012 19:56:18
-Dr.DW-: Tuossa olisi Lontoon kielinen ohjekirja.

http://images.thomann.de/pics/prod/252150_manual_en.pdf

Ja nauhoitus softana toimii hyvin, ilmainen Audacity.

http://audacity.sourceforge.net/?lang=fi

Hienoa ja kiitokset, siinä ei kauaa mennyt. Pitää laittaa audacity latautumaan ja ohjeet katselin jo, oli tosin ainoastaan setin kokoamisohjeet, mutta pitää katsella tuolta thomannin sivuilta jos tuohon moduulin käyttöön löytyisi omansa.
Kojootti_84
16.01.2013 09:55:55
jansku76: Ko setti on harkinnan alla ja pari kysymystä heräsi. Käykö Alesiksen pellit tähän Millennium aivoon? Eli nämä:

http://www.thomann.de/fi/alesis_surge_13_crash_ecymbal.htm

Entä onko tuossa aivoissa yhtään laajennusvaraa??

Tsekkasin kyllä Alesiksen sivuilta yhteensopivuuslistan, niin sinne ei ollut yhtään Millen aivoa listattu.

Moi! Selviskö tämä ikinä?
Wikkeli
06.02.2013 23:13:20
Itse omistan samat milleniumit ja olen ollut tyytyväinen. Mutta olen yrittänyt etsiskellä tuosta MIDI:stä ,että mitähän se meinais ja olen jäänyt ilman tulosta D:
Kojootti_84
07.02.2013 18:10:12
AlpoK: Moi,

Ajattelin ostaa uudet sähkärit...)

Itse tilasin tämän millen transu meshi setin ja oli ihan totaalinen pettymys. Soitin 3 biisiä ja lähetin takaisin.

Tämän jälkeen laitoin 300e lisää peliin ja ostin Alesiksen DM10 X-kitin, ja olen erittäin tyytyväinen. Tosin soittelen sillä jossain muualla kuin kotona (=kerrostalossa).
Bumbi
22.05.2013 10:25:22 (muokattu 22.05.2013 10:30:25)

En ollut näköjään käynyt foorumilla vielä tänä vuonna...aika rientää. Thomann näyttää jättävän rumpumodulin käyttöohjeet lähettämättä setin mukana - kävi minulle ja ketjun sekä privaviestien mukaan se vaikuttaa olevan yleinen ilmiö. Manuaali on kyllä pakollinen - tässä setissä löytyy niin paljon säätöjä, eikä tehdasasetuksilla pysty soittamaan mesh-settiä. Pyysin omalla kohdalla Thomannilta manuaalin PDF:nä sähköpostiini, sillä asia selvisi. Setti on ollut käytössäni kohta 1,5 v ja olen tyytyväinen.
Bumbi
31.07.2013 13:32:17 (muokattu 31.07.2013 13:35:42)

Tässä on lyhyt video jossa soitan Milleniumin transusettiä - osaavimmissa käsissä setistä saisi siis irti vaikka mitä ;). Puutteellisten työkalujen takia vedin äänen rumpuaivon kuulokeliitännästä vanhan tietokoneeni suhisevaan mikrofonin sisääntuloon - mutta siitä huolimatta jäi aika hyvät soundit :D

http://www.youtube.com/watch?v=mUwM8iIHek4
Veksi
31.07.2013 19:24:05
Bumbi: Tässä on lyhyt video jossa soitan Milleniumin transusettiä - osaavimmissa käsissä setistä saisi siis irti vaikka mitä ;). Puutteellisten työkalujen takia vedin äänen rumpuaivon kuulokeliitännästä vanhan tietokoneeni suhisevaan mikrofonin sisääntuloon - mutta siitä huolimatta jäi aika hyvät soundit :D

http://www.youtube.com/watch?v=mUwM8iIHek4

Hyvin soi!!!!!?????
Bumbi
31.07.2013 22:55:01

Veksi: Hyvin soi!!!!!?????

Hehe :D! Oli äänitaso jäänyt HIEMAN alhaiseksi kun stereoiden kautta klippiä puuhasi - nyt on äänitaso parempi ja tässä se on uudestaan:

http://www.youtube.com/watch?v=SKGB4DloBfE
atimoc
02.08.2013 01:04:28

Pakko oikein erikseen kiittää seikkaperäisistä selostuksista. Pääsääntöisesti muita soittimia veivaavana mutta sähkörumpujen hankintaa harkitsevana käytännön info budjettivermeistä on ollut enemmän kuin mielenkiintoista luettavaa.
Bumbi
02.08.2013 18:29:49

atimoc: Pakko oikein erikseen kiittää seikkaperäisistä selostuksista. Pääsääntöisesti muita soittimia veivaavana mutta sähkörumpujen hankintaa harkitsevana käytännön info budjettivermeistä on ollut enemmän kuin mielenkiintoista luettavaa.

Kiitos ja onhan se mukavaa jos pystyy jakamaan asioita jotka voi olla muillekin hyödyksi :) .
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)