Aihe: Fender Blues deluxe Reissue kotikäytössä
1 2 3
erty
21.12.2010 16:47:47
penatuna: Onkos kukaan testannut Eminencen FDM-ämyreitä (http://eminence.com/fdm.asp) Fenkkujen kanssa?? Blues Deluxeen eivät ilmeisesti mahdu (http://billmaudio.com/wp/?page_id=295), mutta mites muihin edellä mainittuihin?

Tuossa puhutaan astetta pienemmästä Blues Juniorista, mihin se ei mahdu. Mulla on omassa BD:ssä Eminencen Cannabis Rex, joka sopii mainiosti kyseiseen vahvariin. Silotti mukavasti jokseenkin riipiviä yläpäitä ja tiukensi bassoa.

Efektilenkin tarpeellisuutta en oikein silti ymmärrä, jos aijot kuitenkin käyttää vahvaria cleanillä. Kyl ne multiefektit toimii vahvarin edessäkin ihan kuten loopissakin, joten mä en ainakaan sen antas vaikuttaa ostopäätökseeni.
penatuna
22.12.2010 09:19:28
erty: Tuossa puhutaan astetta pienemmästä Blues Juniorista, mihin se ei mahdu.

DOH!! Kiitos korjauksesta.
hallu
23.12.2010 21:05:26
Mitenkäs keinokuorma kesyttäisi tuota? itselläni on bluesdevillen kanssa sama pulma, eli turhan ärhäkkä kaveri kotikäyttöön. Itse olen pohdiskellut josko kesyttäisin sen keinokuormalla (tai sitten osta voxin vt4:n ja käytän sitä). Kochilla on sellainen keinokuorma, jota voi käyttää mykkkänäkin ja siinä on tasapainoitettu linja lähtö ja korvakuulokkeille paikka. Luulisi, että sellaisen kanssa saisi bluesdeluxenkin taltutettua. nko kenelläkään kokemusta.
penatuna
26.12.2010 09:09:54
Tuo keinokuorman käyttö kiinnostaisi itseänikin. Pitäisi päästä testaamaan paljonko vahvarin luonne muuttuisi. Mitkähän keinokuormat ovat parhaita Fenkkuhin? Weber Mass, THD Hotplate jne.?
Pasi 95
26.12.2010 13:50:39 (muokattu 26.12.2010 14:08:04)

Kyllä Blues Deluxella löytyy SRV-saundit pienilläkin äänenpaineilla. Juuri testattu :D Mahdolliset säröt pitää vaan luoda jollain purkilla.

Blues Deluxe on kyllä todella monipuolinen vahvistin moneen tarpeeseen. Mielestäni nuo monet pienemmät eivät toimi ainakaan tuossa SRV-tyylissä pienen kokonsa johdota. Isompi vahvistin tuo tarvittavaa muhkeutta, vaikka volumet olisivatkin alhaiset.

Edit: Tuosta keinokuormasta: Kochin keinokuormasta on kokemusta Fenderien kanssa ja kyllähän se toimii, mutta meillä ainakin hyvien pedaalien käyttö ajoi sen ohi. Kyllä kunnon pääteastesäröt tulee kovan äänenpaineen mukana ;) Vähän turhan hankala tuollainen kuorma.
Virtuoosille blues&rock-basistille paikka triossa.
Laulava Kylätohtori
16.07.2012 13:24:57
Blues Deluxe tuli vaihdon yhteydessä taloon originaali elementillä, Tung-Solin pääteputkilla ja EHX:n 12AY7 etuasteputkilla. Putket kohtuu uusia.

Vaikuttaa kelpo vehkeeltä - elementin vaihdon jälkeen jopa loistavalta. Private Jack nyt paikallaan, mutta mietin, jos kuitenkin pistäisi Texas Heatin. Tuo PJ on ehkä hieman liian kirkas, mutta TH taas vähän liian tumma. Mietin myös, jos ostaisi Swamp Thangin tai Red Fangin, mutta miten tuo Red Fang mahtaa toimia säröjen kanssa? Kokemuksia?

Nuo 12AY7:t ovat myös mielenkiintoisia, koska nyt volumea voi avata ihan reilusti ilman, että äänenpaine kasvaa liian suureksi. En tiedä, millainen särökanava alunperin on, mutta nyt siitä saa hienoa "pikkuruttua" kohtuullisilla äänenpaineilla. Kovin suurta säröä ei saa, mutta ne saa tarvittaessa pedaaleilla, jotka tuntuvat pelaavan tämän kanssa hienosti.
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
harryk
16.07.2012 13:43:26

Olen käyttänyt Eminencen Red Fang Alnico-elementtejä monessa rakentamassani vahvarissa hyvällä menestyksellä. Se on mielestäni yksi niitä elementtejä, joka toimii hyvin puhtailla ja särösaundeilla takaa avoimissa koteloissa. Olen testannut myös monia keraamisia elementtejä takaa avoimessa 1x12" combossa, mutta en ole löytänyt vielä Red Fangia parempaa tähän tarkoitukseen. Celestion Gold on loistava elementti puhtailla, mutta ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla raskaammilla särösaundeilla. Red Fangin yksi "heikkous" on sen herkkyys (103 dB/1W), mikä tekee siitä aika äänekkään epelin varsinkin kotivolyymeilla soitettaessa.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Laulava Kylätohtori
20.07.2012 15:34:59
harryk: Olen käyttänyt Eminencen Red Fang Alnico-elementtejä monessa rakentamassani vahvarissa hyvällä menestyksellä. Se on mielestäni yksi niitä elementtejä, joka toimii hyvin puhtailla ja särösaundeilla takaa avoimissa koteloissa. Olen testannut myös monia keraamisia elementtejä takaa avoimessa 1x12" combossa, mutta en ole löytänyt vielä Red Fangia parempaa tähän tarkoitukseen. Celestion Gold on loistava elementti puhtailla, mutta ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla raskaammilla särösaundeilla. Red Fangin yksi "heikkous" on sen herkkyys (103 dB/1W), mikä tekee siitä aika äänekkään epelin varsinkin kotivolyymeilla soitettaessa.

Kiitos kommentistasi, Harry, nyt vain säästämään Red Fangiin...

Vaihdoin v2 (gain-putki) JJ:n ECC83S ja mielestäni saundi parani verrattuna 12AY7:aan. Samalla huomasin, että JJ oli parempi kuin Sovtek. Toisaalta kokeilin v3:ssa myös JJ:tä ja se oli mielestäni tunkkainen ja huono. Sovtek taas oli tässä kohtaa huomattavasti parempi. V3 on phase inverter, eli vaiheenkääntäjä?, mutta mitä se itseasiassa tarkalleen ottaen tekee? V1 jätin EHX:n 12AY7:n kuten suuren maailman mestarit suosittelevat.

Nyt clean-kanava on tummempi kuin drive-kanava. Asian huomaa parhaiten käyttämällä Maxonin VOP9:ä, joka tuntuu muuten varsin loistavalta, mutta on ehkä aavistuksen liian tumma saundinen. Paitsi, jos käyttää drive-kanavan päälle.

Kuinka paljon tuo 12AY7 tekee tummuutta verrattuna 12AX7:aan? EHX:n ei kai kuitenkaan pitäisi olla mikään tummasaundinen putki.

Eipä tuo vieläkään mikään higain-vehje ole, mutta mielestäni BD:n oma särö on varsin maukkaan kuuloinen. Ja 12AY7 v1:ssä tekee vehkeestä muuten varsin kohtuullisen volumeltaan.

Miten on, onko kukaan kokeillu 6V6 putkia Blues Deluxessa? Onnistuuko pelkällä putkien vaihdolla ja biasoinnilla?
McLeach
20.07.2012 21:53:49
Lennu:Eli kyl mä näkisin, että esmes kerrostaloasumiseen ihan liian kovaääninen. Ja jos yrittää tähtää silleen pillukarvan verran vaan auki sitä volumea, niin aika kesy saundiltaan on. En kyllä suosittele kotistyrkkariksi. Keikkapelinä toki pomminvarma työjuhta.

Itse vaihdoin edesmenneeseen deluxeen etuseen eri putket ja laite hiljeni ainakin puoleen, säätäminenkään ei ollut enää sen karvan varassa. Saundi säilyi hyvänä.
Laulava Kylätohtori
27.07.2012 21:40:23
Kysytäänpä uudestaan.

Onko kenelläkään tietoa, voiko Blues Deluxen Reissueen vaihtaa pääteputkiksi 6V6:t suoraan ilman sen suurempia modauksia, vain säätämällä biasjännitteen oikein?
B-tone-flat
27.07.2012 22:05:56
Laulava Kylätohtori: Kysytäänpä uudestaan.

Onko kenelläkään tietoa, voiko Blues Deluxen Reissueen vaihtaa pääteputkiksi 6V6:t suoraan ilman sen suurempia modauksia, vain säätämällä biasjännitteen oikein?

Täs:

http://www.musicradar.com/forum/showthread.php?t=53041&page=1
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
Laulava Kylätohtori
27.07.2012 22:22:48 (muokattu 27.07.2012 23:17:37)
B-tone-flat: Täs:

Näyttäisi tuo onnistuvan, kun säätää biaksen 40 mV. Ja jos ei noilla ohjeilla onnistu, niin ei sitten millään.

Minä kiitän ja pistän 6V6:t tilaukseen.... Onko kellään muuten suosituksia, mitä kannattaa ostaa?

edit. Tällaista mietin:

http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=g1rbc6fq3hasobu01v3bt0n713

Kommentteja?
tsim
30.07.2012 10:18:17
Laulava Kylätohtori: Näyttäisi tuo onnistuvan, kun säätää biaksen 40 mV. Ja jos ei noilla ohjeilla onnistu, niin ei sitten millään.

Minä kiitän ja pistän 6V6:t tilaukseen.... Onko kellään muuten suosituksia, mitä kannattaa ostaa?

edit. Tällaista mietin:

http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=g1rbc6fq3hasobu01v3bt0n713

Kommentteja?

Itse laitoin vastaavat Super Champ XD:hen ja etuputkeksi JJ83S. HYvin toimii. Samalla säädin myös biaksen mutta en saanut sitä trimmeri R6:lla laskettua kuin 45 mV:iin vaikka trimmeri oli käännetty aivan vasemmalle.??? Alkuperäinen arvo näytti 65 mV ennen säätöä. Putkenkantojen juotoksista näki myös että melko kuumaa on ollut. Mistä mahtaisi johtua ettei säätö-Trimmerin alue enää riitä?
erty
30.07.2012 11:28:00
http://www.justinholton.com/hotrod/bias.html#tubes

Tossa on vähän tietoa mitä putkia Hot Rod-sarjalaisiin uskaltaa tunkea. Pätee myöskin Blues Deluxeen.

JJ 6V6S toimi ihan hyvin ainakin omassa Blues Deluxe RI:ssä, vaati tosin biasvastuksen vaihtoa (sarjassa trimmerin kanssa), jotta biasoitui oikein. Toimii kyllä ilman modaustakin, mutta jää hirveen kylmäksi. Soundin noi muuttaa aika kirkkaaksi, telen kanssa sai vedellä treblet nollissa ja siltikin yläpäätä oli aikas paljon. Humbuckerien kanssa voi toimia oikeinkin hyvin jos pikku ruttu ei haittaa. Tehohan tippuu noin puoleen noilla putkilla, joka ilmenee oikeestaan vaan siinä kuinka nopeesti vahvistin alkaa säröytymään. Kotisoitossa tolla ei saa kovin merkittävää muutosta muuta kun soundiin.

Tällä hetkellä mulla on Tungsolin 5881, joista oon tykännyt eniten heti Philipsin JAN 6L6WGB jälkeen.

Kotisoittoo varten kannattaa hommata vaikka se yksinkertanen "potikka looppiin"-boxi, jonka avulla saa volumea säädettyä tarkemmin. Tai sitten keinokuorma.
Laulava Kylätohtori
31.07.2012 20:43:04 (muokattu 31.07.2012 21:25:13)
Kiitos kaikille mielenkiintoisesta informaatiosta...

Ja perkele, nyt se tempun teki. Treeneissä soundi "katosi" eli muuttui hiljaisemmaksi, säröisemmäksi, muhjuisemmaksi ja selkeästi virheelliseksi. Samalla ilmassa oli melko vahvasti palaneen elektroniikan hajua, vaikkei savua tullut (onneksi) ollenkaan... Putkia katselin ja ykkönen näyttäisi olevan pimeänä tai ei se ainakaan hehkunut kuten muut. Putkena on EH:n 12AY7...

Mitäs nyt? Uskaltaako ykköspaikalle vaihtaa uuden putken vai onko olemassa merkittävä vaara, että uusikin hajoaa? Vai onko putki ehjä ja vika muualla? Kyllä mää treeneissä vielä pari biisiä soittelin tuon tapauksen jälkeen...

Mähnä sentään....

edit. Ei sisällä ainakaan näyttäisi olevan mitään palaneita komponentteja tms... Toisen pääteputken pohjassa (eli siis koska se on väärinpäin, niin siinä lasikuvussa, näyttäisi olevan muutamia valkoisia "hiutaleita", normaalia vai ei?
B-tone-flat
31.07.2012 22:29:53
B-tone-flat: Täs:

Avasin tässä huvikseni oman Blues Deluxen ja kuten muistelin niin tässä -93 jenkkiversiossa ei trimmeriä ole. Jostain pitäis varmaan hommata joku bias-kitti.
Laulava Kylätohtori
31.07.2012 23:00:32
B-tone-flat: Avasin tässä huvikseni oman Blues Deluxen ja kuten muistelin niin tässä -93 jenkkiversiossa ei trimmeriä ole. Jostain pitäis varmaan hommata joku bias-kitti.

Joo, ei sitä ole kuin noissa reissueissa. Siellä oikein lukee, että "bias test point" ja iso maa-tunnuksellaa varustettu tarra maapisteen kohdalla, joten helppoa on tuo mittaus. Säätövastus on iso sininen mokkula keskellä piirilevyä. Äsken mittasin ja tulokseksi tuli 52,6 mV DC, kun olin soitellut sillä pitkän tovin. Hiljaa tosin, mutta sehän ei vaikuta. En vielä alkanut säätämään, kun en tiedä kuinka luotettava tuo oma mittari on? En näistä mitään tiedä, mutta joku Velleman näyttää olevan... Täytyy huomenna kokeilla säätää, kun saa luukuttaa kunnolla, niin kuulee säädön vaikutukset paremmin. Ohjearvohan 60-70 mV...?

Ja nyt vahvistin tuntui toimivan normaalisti. Soitin todella hiljaa ilman pedaaleja, mutta silti vaikutti, ettei treeneissä ilmaantunutta ongelmaa ole.

Mitä tämä mahtaa tarkoittaa? Kokemuksia?
Laulava Kylätohtori
02.08.2012 22:58:12 (muokattu 02.08.2012 22:59:32)
Tänään säädin biasta ja säätövara loppui vajaaseen 60 mV. Saundi ei hirveästi muuttunut, ainakaan parempaan suuntaan, joten pistin takaisin alkuperäiseen 53 mV.

Onkohan tuossa omassa mittarissa jotain vikaa, vai mistä voi johtua?

Putket:
v1: EH 12AY7
v2: JJ 83S
v3: Sovtek 12AX7
Pääteputket: Tung-Sol 6L6GT

???
B-tone-flat
02.08.2012 23:53:14
Kyllä toi 60mV on parempi kun 53mV ja siltikin putket hieman kylmät. Ilmeisesti kannattaa ostaa jo valmiiksi "kuumemmat" putket. Tällä tarkoitan sitä arvoa minkä putket saa kun niitä testataan ja luokitellaan. Mä esmes hain pari vuotta sitten Uraltonesta "kylmemmät" putket silloiseen Ampmaker sl-18 nuppiin koska se kävi niin kuumana ja kulutti putket nopeasti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)