Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikkituotannon hinnoittelu?
1
rooz
29.12.2011 17:24:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeesatkaas nettimuusikot vähän heittelemällä jotain hintoja ilmaan, että mitä asiakkaalta pitäisi/pystyisi laskuttamaan räätälöidystä taustamusiikista?
 
Pitäisikö laskuttaa tuntihinnalla vai onko helpompi myydä asiakkaalle valmiina pakettina könttäsummalla?
 
Olen kokenut ja monipuolinen tuottaja, joten laadukkaasta tuotannosta puhutaan lähinnä mainosmusiikiksi tai videoiden taustamusiikiksi.
 
Thanks!
 
jannu
01.01.2012 02:46:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos olet "kokenut ja monipuolinen tuottaja" niin miten voi olla ettet osaa hinnoitella itseäsi?
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Krister
06.01.2012 23:01:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen ottanut yksittäisten kipaleiden kohdalla tuntitaksapohjalta. Isommassa hommassa myös könttä mahdollinen.
 
Jos työsi jälki on asiallista, niin älä vaan tee sitä virhettä että alihinnoittelet itsesi. Yksittäisen biisin kohdalla minimi voisi olla n.15e/h.
 
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
JAV
09.07.2012 03:01:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Könttäsumma on varmaan se yleisin käytäntö. Monesti käytetään hinnoittelua €/valmis minuutti musiikkia. Älä ainakaan alle 300e/min myy.
 
Hinnoitteluun vaikuttaa mm:
- Tuotantoon menevät kulut (sovitus, muusikot, studio, yms..)
- Arvio ajasta, jonka joudut tuotantoon käyttämään.
- Lisenssin laatu ja pituus (exclusiivinen, ei exclusiivinen, 1 vuosi, 5 vuotta, yms..)
- Maksetaanko teostot (pelimusiikissa ei yleensä mahdollista)
- Musiikin taiteellinen arvo (sinun kokemus, laatu, yms..)
- Laitteistosi arvo (haluat maksaa palkkiosta toki myös laitteistoasi)
- Verot + muut yrityksestä koituvat kustannukset (vakuutukset, eläkkeet..)
 
Älä käytä hinnassa liikaa nollia, esim 320e on parempi kuin 300e, koska vaikuttaa asiakkaastasi siltä, että on oikeasti tarkkaan mietitty. Älä yritä perustella hintaasi vaan ilmoita se suoraan reilusti asiakkaalle. Näin asiakas saa paremman kuvan toiminnastasi ja luottaa sinuun paremmin.
 
Kannattaa myös katsoa tilaajan tiedot yritysrekistereistä googlella. Sieltä selviää liikevaihdot ja voitot, jolloin sinulla on kuva yrityksen maksukyvystä. Esim. monen miljoonan liikevaihto kertoo sen, että voit kylmästi ottaa reilun kokoisen taksan, eikä se kiinnosta oikeasti ketään. Pienemmille firmoille taas kohtuullisempaa hinnoittelua.
 
Toivottavasti nämä ideat auttaa eteenpäin hinnoittelussa, joka on kyllä alalla todella vaikeaa.
 
HateHalon
26.07.2012 20:32:32 (muokattu 26.07.2012 20:34:41)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Jos olet "kokenut ja monipuolinen tuottaja" niin miten voi olla ettet osaa hinnoitella itseäsi?
 
Ei se aina riitä, kun pitäis olla niitä kontaktejakin ja asiakkailla yleistä luottamusta sun taitoihin. Oven rako kun vuosi vuodelta pienenee, kun perusduunipaikat vähenee ja jokainen soittotaidotonkin pyrkii alalle. Ei tarvi kun Ylex avata niin, niin ei voi kun ihmetellä mihin se muusikkojen musikaallisuus on hävinnyt. Nykyään kun räppääjät yrittävät autotunen avustuksella laulaa, ja kansa kehuu, toisaalta on ennenkin ollut Sepi Kumpulainen.
 
www.halondesign.com
jannu
27.07.2012 00:45:25 (muokattu 27.07.2012 00:46:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HateHalon: Ei se aina riitä, kun pitäis olla niitä kontaktejakin ja asiakkailla yleistä luottamusta sun taitoihin. Oven rako kun vuosi vuodelta pienenee, kun perusduunipaikat vähenee ja jokainen soittotaidotonkin pyrkii alalle. Ei tarvi kun Ylex avata niin, niin ei voi kun ihmetellä mihin se muusikkojen musikaallisuus on hävinnyt. Nykyään kun räppääjät yrittävät autotunen avustuksella laulaa, ja kansa kehuu, toisaalta on ennenkin ollut Sepi Kumpulainen.
 
Niin, no silloin ei pitäisi kutsua itseään julkisesti kokeneeksi ja monipuoliseksi tuottajaksi. Kyllä mun mielestä sellaiseen sisältyy selkeä vaatimus hyvistä kontakteista sekä asiakkaiden luottamuksesta ja myös kyky hinnoitella duuninsa.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Kapane
03.09.2012 22:36:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Niin, no silloin ei pitäisi kutsua itseään julkisesti kokeneeksi ja monipuoliseksi tuottajaksi. Kyllä mun mielestä sellaiseen sisältyy selkeä vaatimus hyvistä kontakteista sekä asiakkaiden luottamuksesta ja myös kyky hinnoitella duuninsa.
 
Tilanteeseen nyt erityisesti liittymättä, niin sanompa että ei välttämättä. Mulle ainakin tulee välillä tarjouksia jotka ei todellakaan ole sitä mun perusjuttua, mutta osaan ne kuitenkin hoitaa.
 
Lisäksi suomesta löytyy käsittääkseni vieläkin vakansseja, missä on ammattituottaja kuukausipalkalla ja joku muu hoitaa raha-asiat. Lisäksi jos on ikänsä tehnyt rokkibändejä rokkibändeille itselleen ja sitten tulee joku kaveri joka haluaa tehdä humppajuttuja johonkin taustamusajulkaisuun, niin kyllä siinä kaveri on äkkiä pihalla, että mitäs tässä nyt pitää ottaa huomioon vaikka nauhotuksiin tulee isolla samat kolme iskelmäjätkää soittaan, kuin jokka viime viikolla teki humppabändin esittelydemoaan.
 
http://vimeo.com/46875594#at=0
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «