Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oikeuksien myyminen
1
maxbass
24.07.2012 07:53:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Minua ollaan lähestytty youtubessa aiheena halu ostaa täydet oikeudet yhteen biittiini. Suoraan lainattuna viestissä lukee näin: "Hey, we just want exclusive rights to the beat. So we can have the right to use it, sell it, and have full royalties".
 
Joten, tarkoittaako tuo "have full royalties" tosiaan sitä, että juttuna olisi kertakorvaus, jonka jälkeen en saisi rahaa, vaikka biisi jossa taustaani käytettäisiin myisi kuinka paljon? Ja kai minulle sentään jäisi oikeus käyttää taustaa muualla haluamissani kohteissa ilman rajoituksia, kyseessä on kuitenkin oma tekeleeni? Ettei tuo oikeuksien myyminen tarkoita kuitenkaan sitä että oikeudet ovat sitten vaan heillä?
 
Ja jos nyt päätyisin siihen että haluaisin myydä oikeudet siihen biittiin, minkälaisesta summasta voidaan puhua? Mitä minun kannattaisi ja mitä voisin pyytää? Ja miten asia käytännössä on edes mahdollista hoitaa, kun minua lähestynyt taho on atlantin toisella puolella?
 
Kiitos vastauksista!
 
4dur0
25.07.2012 22:05:09 (muokattu 25.07.2012 22:15:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maxbass: Hei!
 
Minua ollaan lähestytty youtubessa aiheena halu ostaa täydet oikeudet yhteen biittiini. Suoraan lainattuna viestissä lukee näin: "Hey, we just want exclusive rights to the beat. So we can have the right to use it, sell it, and have full royalties".
 
Joten, tarkoittaako tuo "have full royalties" tosiaan sitä, että juttuna olisi kertakorvaus, jonka jälkeen en saisi rahaa, vaikka biisi jossa taustaani käytettäisiin myisi kuinka paljon?

 
Kyllä, se tarkoittaa juuri sitä.
 
Ja kai minulle sentään jäisi oikeus käyttää taustaa muualla haluamissani kohteissa ilman rajoituksia, kyseessä on kuitenkin oma tekeleeni? Ettei tuo oikeuksien myyminen tarkoita kuitenkaan sitä että oikeudet ovat sitten vaan heillä?
 
Exclusive rights tarkoittaa sitä, että heillä on eksklusiiviset oikeudet käyttää teosta ja sinulla ei ole oikeutta myydä oikeuksia kellekään muille.
 
Ja jos nyt päätyisin siihen että haluaisin myydä oikeudet siihen biittiin, minkälaisesta summasta voidaan puhua? Mitä minun kannattaisi ja mitä voisin pyytää? Ja miten asia käytännössä on edes mahdollista hoitaa, kun minua lähestynyt taho on atlantin toisella puolella?
 
En suosittelisi myymään oikeuksiasi pois ollenkaan. Voit sen sijaan esimerkiksi myydä heille oikeuden käyttää taustaa omassa kappaleessaan ja säilyttää oikeutesi tekijänoikeuskorvauksiin ("leasing"). Summa voi olla mikä tahansa, mikä tuntuu hyvältä. Muista sopia myös prosentuaalisesta osuudestasi kappaleen tekijänoikeuskorvauksista. Kaupoista voidaan tehdä kirjallinen sopimus.
Jos olet Teoston asiakas suosittelen kysymään sieltä.
 
Hargon
26.07.2012 07:29:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

4dur0: Exclusive rights tarkoittaa sitä, että heillä on eksklusiiviset oikeudet käyttää teosta ja sinulla ei ole oikeutta myydä oikeuksia kellekään muille.
 
Exclusive right = yksinoikeus
 
Kansa raivostui.
poppamies
26.07.2012 07:33:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maxbass: Hei!
 
Minua ollaan lähestytty youtubessa aiheena halu ostaa täydet oikeudet yhteen biittiini. Suoraan lainattuna viestissä lukee näin: "Hey, we just want exclusive rights to the beat. So we can have the right to use it, sell it, and have full royalties"...

 
Tuohan on mitä mainioin homma. Ainoa kysymysmerkki on summan suuruus.
 
G strings are for strippers
4dur0
27.07.2012 00:27:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Tuohan on mitä mainioin homma. Ainoa kysymysmerkki on summan suuruus.
 
Suuri kysymysmerkki on myös, minkä artistin käyttöön tausta lopulta päätyy. Voi hiukan vituttaa, jos on myynyt 1000 eurolla taustan kaikki oikeudet jollekin megatähdelle, kun esim. ilmaiseksi käyttöoikeuksien antaminen +oikeuden rojalteihin säilyttäminen tuottaisi huomattavasti suurempia voittoja. Sen sijaan jos kyseessä on jokin täysin nimetön artisti, 1000 eurolla kaikki oikeudet on jo hyvä diili. Itse jakelin biittejä käytettäväksi ilmaiseksi lyhyen tuottajaurani alkuvaiheessa ja myöhemmin myin täysillä oikeuksilla n. 50 - 200 euron hintaan nimettömille artisteille. Mieluummin olisin tosin antanut käyttöoikeuksia ilmaiseksi isoille artisteille ja kerännyt muhkeita tekijänoikeuskorvauksia.
 
4dur0
27.07.2012 00:30:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hargon: Exclusive right = yksinoikeus
 
nimenomaan.
 
sepisti
02.08.2012 13:05:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

4dur0: nimenomaan.
 
Ai sullekkin selvisi :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «