Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Halpa ja hyvä jazz-kitara (Ibanezit, Epit jne..)
1
Tsugu Way
24.07.2012 14:16:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut kitaraa pitkään, mutta nyt olen alkanut harjoittelemaan jatsin alkeita. Siis aivan alkeiden alkeita.. Itseäni inspiroimaan haluan ostaa halvan jazz-kitaran. Budejetti on 200-400 euroa. Heti tähän varoituksen sana - ettehän käske nostaa budjettia ja ostaa Gibsonia? Niin en aio tehdä. Talossa on ammattikäyttöön riittäviä kitaroita, joilla soitan keikat. En aio - enkä voi onttokoppaisella f-aukko-kitaralla soittakaan nykyisessä bändissä keikoilla. Mutta siis kotiharjoitteluun - fiilikseen pääsemiseksi - halpa hyvä jazz-loota täytyy saada!
 
Kiikarissa ovat mm. nuo Ibanezin Artcore mallit. Mutta myös Epihonella näyttää olevan pari edullista (ainakin ulkoiset) kriteerit täyttävää kitaraa. Halpis-Gretch minulla on ollut, mutta bigsbyn kanssa en pärjännyt alkuunkaan, joten nyt en aio bigsby-kammellista hommata.
 
Mutta onko kellään kokemusta näistä - tai jostain vastaavista? Mitä olette soittaneet/testailleet?
 
Referennsiiksi yksi, josta olisin (ainakin ulkoisesti) kiinnostunut:
 
Epiphone ES175 Reissue (uuden hinta 389e)
 
http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/ … kokauppa/product_details.php?p=2059
 
Blues is allright!
jkourula
24.07.2012 14:33:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way:
Kiikarissa ovat mm. nuo Ibanezin Artcore mallit. Mutta myös Epihonella näyttää olevan pari edullista (ainakin ulkoiset) kriteerit täyttävää kitaraa. Halpis-Gretch minulla on ollut, mutta bigsbyn kanssa en pärjännyt alkuunkaan, joten nyt en aio bigsby-kammellista hommata.

 
Itsellä oli jossain vaiheessa Ibanezin AK86, joka oli ihan mainio jazz-loota. Käytettynä taisi pyöriä siinä 300 euron pinnassa. Epiphonetkin on yleensä samaa laatua.
 
Akustisestihan tässä hintaluokassa ei mahdottomasti juhlita, mutta sähköisesti nuo kitarat toimivat ihan hyvin.
 
Suosittelen tutustumaan torin tarjontaan.
 
k1mm0
24.07.2012 16:29:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on tuommoinen Epiphonen Emperor Swingster -kepukka ja on muuten oikein mainio peli kaikin puolin. Akustisestikin soi hienosti ison koppansa ansiosta. Siinä on toki Bigsby, joten kannattaa ainakin kokeilla noita Emperor II Joe Pass -malleja, joissa ei sitä ole. Ibanezin Artcore minulla oli tuota Swingsteria ennen ja siihen verraten Swingster vie kyllä voiton kevyesti, Ibanez oli hieman kolhomman ja viimeistelemättömämmän tuntuinen eikä akustinen sointi ollut lähellekään samalla tasolla Epiphonen kanssa. Kyseinen Ibanez taisi kyllä painia hieman halvemmassa sarjassa ja pienempi koppa siinä oli myös.
 
Aha, penis, esine paha!
antnis
24.07.2012 16:31:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla oli tuollainen Epin ES-175, se oli varsin hyvä peli. Flatwoundit kiinni ja menoksi.
 
hallu
24.07.2012 16:50:20 (muokattu 24.07.2012 16:52:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on muutaman vuoden ollut Samick LaSalle jz2 joka taitaapi uutena suomikaupassa livahtaa yli tuosta budjetistasi pikkuisen, mutta käytettynä niitä olen nähnyt kolmensadan tietämille. Se on mielestäni varsin hyvä tässä halvassa hintaluokassa ja kestää hyvin vertailun muihin vastaaviin. Sen paras puoli on voimakas akustinen sointi (tätä voi soittaa ihan ilman vahvistustakin vaikkapa tasakantisen akkarin rinnalla). tämä oma kitarani on nyt muutaman vuoden aikana kestänyt hyvin täkäläisiä sääoloja ja kaularautaan ei ole tarvinnut koskea (hiottuja kieliä punotulla g-kielellä 0,011 ja 0,012 alkuisia settejä olen käyttänyt). Kaula on siro ja kitara on kevytsoittoinen. Huonoja puolia on iso koko ja kitara on aika painava (samaa luokkaa noiden idän Gretschien kanssa). Sähköisesti kitara on kliineillä kohtuu tasapainoinen, mutta alkuperäisten mikkien sointi on vähän tumma ja säröllä ne ovat aika mutaiset ja tämä kitara hurisee enemmän kuin Gibson LesPaul, vaikka tässäkin on humpparimikit.
 
Toinen kitara, jota olen aika paljon käynyt kaupoilla kokeilemassa kun se on niin hitsin hyvä, on Godin 5th avenue, joka on kevyt ja kopaltaan pienempi. Se on tehty erikoisohuesta laminaatista minkä ansioista sen sointi on voimakas ja omasta mielestäni erittäin miellyttävä kitara. Sen hinta humpsahtaa myös budjetistasi ohi uutena (taitaa mikitetty huidella jo lähempänä yhdeksää sataa suomalaisessa kaupassa) ja käytettynäkin noista helposti pyydetään viittäsataa, mutta se on kyllä ehdottomasti tutustumisen arvoinen epeli ja poikkeaa virkistävästi edukseen noista Samickin korean tehtaalta tulevista gretsheistä sun muista paksukantisista fanerilootista.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
OrangeD
24.07.2012 21:48:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä tahansa paitsi hevikitara pitäisi toimia.
 
Gabe
25.07.2012 20:36:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän tuolla Epiphonen ES175 Reissuella jazzit taitu. Olen kokeillut sitä muutaman minuutin kun pohdin tuommoisen ostoa ja kyllä se sähköt päällä ihan soitettava oli. Akustisesti vähän kökkö..
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Tsugu Way
26.07.2012 08:48:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, kyllä itselläni on tuo kyseinen Epi nyt vahvana vaihtoehtona. Torillakin niitä pari nyt ollut, mutta hinta on melkein sama, tai jopa suurempi kuin uudella. Ja muutoinkin sijaitsevat toisella puolen suomea, niin en ole viitsinyt (vielä) kolmensadan pintaan tarjousta heittää..
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=658131
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=657029
 
Tuossa jälkimmäisessä tosin olisi kyllä mikki vaihdettu..
 
Blues is allright!
edenbeast
26.07.2012 09:02:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanezin Artcoreista ei ole itsellä muuta kuin hyviä kokemuksia. Epiphonen tarjonnasta taas ne harvat joita olen testannut ei ole sopinut omaan kouraan yhtään. Laadullisesti taitavat olla melko samanlaisia.
 
Tsugu Way
26.07.2012 09:06:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edenbeast: Ibanezin Artcoreista ei ole itsellä muuta kuin hyviä kokemuksia. Epiphonen tarjonnasta taas ne harvat joita olen testannut ei ole sopinut omaan kouraan yhtään. Laadullisesti taitavat olla melko samanlaisia.
 
Itselläkin hyvät kokemukset kahdella lovella olevista keskipalkillisista artcoreista. Hollow body artcoreja en ole testannut.
 
Onko sinulla kokemusta tästä:
 
http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/ … kkokauppa/product_details.php?p=261
 
Blues is allright!
edenbeast
26.07.2012 10:00:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AF95 ja AK95 testailin muutaman kerran soitin ja tarvikkeessa ja molemmat oli hyviä. Omaan kouraan en huomannu mitään ihmeellisyyksiä. Päädyin kuitenkin sillä kerralla hommaamaan AS93:n kun tarvitsin vähän monipuolisemman kitaran. Todennäköisesti itselläkin menee vielä tuollainen Iban hollowbody hankintaan.
 
Tsugu Way
26.07.2012 11:50:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edenbeast: Päädyin kuitenkin sillä kerralla hommaamaan AS93:n kun tarvitsin vähän monipuolisemman kitaran. .
 
Minullakin oli pitkään saman sarjan AS103:nen. Aivan loistava oli. Jouduin sen myymään kun iski niin kova strato-kuume, ja oli jollakin se rahoitettava. Myymistä olen katunut. Kyllähän silläkin olis jatsit vedelly. Ja voi olla, että vastaavaan päädyn nytkin, ellen sitten löydä helposti jotain hollowbodyä..
 
Blues is allright!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «