Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: savukoneen savu ja paloilmoitin laitteet
1 2
xport
24.07.2012 22:33:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kellää kokemuksia saako savukoneen savulla ravintolassa olevat savuilmaisimet soimaan?
 
Mr General
24.07.2012 23:13:06 (muokattu 24.07.2012 23:13:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on optisia hälyttimiä niin saa. Paskalla säkällä saat ison laskun jos pelastuslaitos tulee automaattisesti paikalle..
 
rintapek
25.07.2012 00:12:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se napalmikaan ole kummempaa ko saippuaa ja bensaa.
 
One kind of music only - the good kind
toxic
25.07.2012 03:36:20 (muokattu 25.07.2012 03:38:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr General: Jos on optisia hälyttimiä niin saa. Paskalla säkällä saat ison laskun jos pelastuslaitos tulee automaattisesti paikalle..
 
Taitaa olla 500 euroa se lasku. Ainakin näin on työpaikalla sanottu, kun täällä on suht usein turhia hälytyksiä.
 
E: Ja taisi olla vasta kolmannella kerralla. Laskun hinta taitaa vaihdella paikkakunnittain.
 
xport
25.07.2012 12:02:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itsekin sellaista kuullut että jossain 800€ paikkeilla taitaa tuo lasku olla jos palokunta paikalle pölähtää.
 
rintapek
25.07.2012 20:50:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tota... stressiklubilla ny ei savuja ole ja tuskin tuleekaan.
 
Mut jotenkin sitä olettais, et kippolan vastaavalla olis tiedossa, et onko savut yleensä aiheuttaneet ongelmaa. Ja jos ne on aiheuttaneet toistuvia ongelmia, ni vois olettaa, et siel on lappu seinällä, mis lukee, et savuttimien käyttö kippolassa on kielletty.
 
Toisekseen, ajan salliessa asian voi etukäteen testata pöläyttämällä sitä savua ilmoille niin maan perusteellisesti vaik saundtsekissä. Kyl noille automaattihälytyksille löytyypi puhelinnumero, joihin voi ilmoittaa, et nyt on kyseessä testi.
 
One kind of music only - the good kind
soul_tyranny
29.07.2012 07:57:27 (muokattu 29.07.2012 07:59:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja aika hyvin ko. ravintelin/viihdemaailman ravintolapäällikkö tai muu isäntä/emäntä on perillä millaiset palohälyttimet heillä on käytössä ja voiko savua käyttää. Osassa mestoissa on lämpöön reagoivia ilmaisimia jossain muualla taas sitten myös teatterisavulle herkkiä - monipuolinen on se maailma.
 
Itse lampsin yleensä ensimmäisenä kysymään mikä on hälyjen tilanne, saako savua käyttää ja homma ratkeaa siinä vaiheessa.
 
Sakkomaksu turhasta hälytyksestä palokunnalle vaihtelee todellakin paikkakunnittain ja voi olla >1000€
 
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Kyllä, savukoneen savulla voi saada hälyt soimaan!
 
Örkinrumilus
29.07.2012 11:10:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran noista sakkomaksuista, että riippuu täysin pelastuslaitoksen linjauksesta. Esim. tääläpäin ainakin hoitolaitoksissa kolmannesta virheellisestä/tahallisesta hälytyksestä vasta sakotetaan, sakon suuruuden muistelisin olevan 500e, joka sekin vaihtelee tosiaan alueen mukaan.
 
Mikäli vetopaikassa on automaattinen paloilmoitinjärjestelmä, voi siitä paikan omistajalta myös kysyä että onko ollut tapana irtikytkeä ilmaisimia keikan ajaksi siltä osin kun savu tilaan leviää. Jos näin on ollut tapana toimia, irtikytkennän hoitaa laitteiston nimetty hoitaja, yleensä paikan talkkari.
 
LHU
29.07.2012 20:38:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek:Kyl noille automaattihälytyksille löytyypi puhelinnumero, joihin voi ilmoittaa, et nyt on kyseessä testi.
 
Sillä erotuksella että hälytyksen saa kuitata pois vain pelastuslaitos todettuaan sen turhaksi, tämähän ei onnistu kuin käymällä paikan päällä. Toistuvista turhista hälytyksistä voi tosiaan saada laskun, Helsingissä lysti maksaa 800 euroa per kerta.
 
Viikko sitten viimeksi tuli työpaikalla palohäly, naapuriravintoloitsija oli vaihteeksi "unohtanut" kytkeä savuhälyn pois, siinä sitten odoteltiin parikymmentä minuuttia että saatiin illan kinkerit jatkumaan, noi hälyt kun ovat kiinteistö- eivätkä liiketilakohtaisia.
 
Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!!
rintapek
29.07.2012 20:53:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LHU: Sillä erotuksella että hälytyksen saa kuitata pois vain pelastuslaitos todettuaan sen turhaksi, tämähän ei onnistu kuin käymällä paikan päällä. Toistuvista turhista hälytyksistä voi tosiaan saada laskun, Helsingissä lysti maksaa 800 euroa per kerta...
 
Oli miten oli, on se ny vaan hiton paljon helpompaa sekä teoriassa, että käytännössä tyhjään saliin testatessa ilmoittaa, et tää on testi.
 
Kun se sali on täynnä, ni niit palovaroittimia kun ei voi tilapäisesti kytkeä irti. Se on rikos. Ja hengenvaara jne...
 
One kind of music only - the good kind
LHU
30.07.2012 02:17:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Kun se sali on täynnä, ni niit palovaroittimia kun ei voi tilapäisesti kytkeä irti. Se on rikos. Ja hengenvaara jne...
 
Kyllä meillä töihin mennessä ensimmäisenä kytketään palohälyt pois päältä ja sit sytytetään rööki. Sit kun juhlat on ohi niin viimeinen lähtijä laittaa ne hälyt takas, samalla kuin laittaa muutkin hälyt päälle. Ei missään laissa ole mainintaa siitä että ravintolassa pitää olla paloilmoitinlaitteet päällä silloin kun siellä on asiakkaita, ei todellakaan.
 
Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!!
m1ke
30.07.2012 09:25:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja mikäli tuo paloilmaisin-ryhmien irtikytkentä on laitonta, rikollista ja äärimmäisen rangaistavaa, niin pidän outona asiana, että uusiin yökerhoihin asennetaan järjestelmällisesti ilmaisin-ryhmien irtikytkentä kelloja, jotka yksinkertaisimmillaan muistuttavat vanhan aikaista munakelloa väännettävällä ajan-säätimellä ja hienoimmillaan saa napista painaa lisää irtikytkentä aikaa 30 minsaa/painallus.
 
Itse pyrin kysymään talon edustajalta noista ilmaisin asioista ennenkuin alan testaamaan aiheuttaako savu hälytyksen vai ei. Varsinkin niinkuin toveri Liuhu tossa muistutti, että ne on kiinteistökohtaisia..
 
Että kun mä mokaan siinä Tampereen Hämeenkadulla olevassa tuhdissa discossa ja savukoneen huollon yhteydessä aiheutan palohälytyksen, vaan koska en ajattele asioita loppuun asti.. -> Niin se pelastuslaitos tulee paikalle sen asian kuittaan ja niillä ei ole enään sen mun soittaman "tää on väärähalytys"-puhelun jälkeen niin kiire sinne kohteeseen, mikä tarkoittaa sitä, että ne naapuriravintoloissa syömässä olleet ihmiset odottelee raikkaassa syysilmassa vähän pidempään, että pääsevät takaisin jo kylmettyneiden ruokiensa ääreen. anteeksi. Se olin minä silloin..
 
Mä muuten tajusin sen mokan sillä hetkellä kun se eka tupsahdus savua lähti nousemaan kohti kattoa ja mulla ei ollut hajuakaan a) onko kohteessa irtikytkentä kelloa ja b) jos on, niin missä. Nopeampi kaveri olis juossut narikkaan katsoon, josko sieltä moinen löytyisi, mutta lainatakseni Lapinlahden Lintujen laulua: se ei käy, koska minä olen lihava..
 
Ei!
rintapek
30.07.2012 20:11:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LHU: Ei missään laissa ole mainintaa siitä että ravintolassa pitää olla paloilmoitinlaitteet päällä silloin kun siellä on asiakkaita, ei todellakaan.
 
Jos mä olisin lakiin vedonnu, ni olisin laittanu pykälän näkyviin. Joten korjataan. Se on mun mielestä rikos.
Irti kytketty palohäly on yhtä vähän palohäly, kuin mitä tukittu pelastustie on pelastustie.
 
Jos talo palaa tyhjänä, niin siin palaa vain rahaa. Mut jos liekit ehtii levitä ja hälyt ei reagoi ja sisällä on parituhatta päätä, niin siin on vaarassa palaa muutakin. Eikö noit discopaloja ole maailmalla viime vuosina ollut riittämiin? Mun mielestä semmoista otsikkoa ei kotolandian iltapäivälehtiin tarvita, et ravintola paloi ja ihmisiä kuoli, eikä palokunta saanu hälytystä ajoissa, koska bändin keikan vuoksi häly oli pois päältä.
 
Mut mun mielestä tää on myös asia, josta mielipiteen vääntö täällä ei asiaa auta. Minust toi on asia, joka pelastuslaitoksen kuuluis ohjeistaa.
 
Toisekseen, minust on suunnitteluvirhe laittaa optisia hälyjä paikkaan, jossa todennäköisesti savua esiintyy. Kun on olemassa niitäkin, jotka ei vesihöyrystä piittaa rahtustakaan.
 
One kind of music only - the good kind
Locrian
31.07.2012 06:14:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se hälytys toimii edelleenkin kiinteistön miehittämättömissä osissa. Muissa osissa on henkilökunta paikalla joka jokatapauksessa joutuu loppuviimeksi ohjaamaan sen karjan ulos. Ja jos mä nyt oikeen muistan tuolta reissuiltani, ni aika monessa mestassa kun kysyy että voiko käyttää jo savuja, ni vastaus on "oota käyn kytkee hälyt irti". Eli oliko tässä nyt joku ihan oikea ongelma?
 
Seuraavaks voidaan ruveta puhumaan niistä tuhansista ohitetuista pika- ja lämpönalleista.
 
Niinpä niin...
Lapinharju
31.07.2012 08:41:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni homma toimii sillai että jos hälyt kytketään pois pitäis nimetä joku henkilö vahtimaan mahdollista palon alkua. Yhdessä paikassa tämä ei onnistunut sen takia kun olis pitänyt ottaa koko talosta hälyt pois ja laittaa useampi kaveri ympäri taloa passiin. Mitään varmaa tietoa ei ole onko tämäkään tapa lakien ja asetusten mukainen mutta kuulostaisi ainakin järkevältä.
 
Mr General
31.07.2012 11:08:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistaakseni ilmaisimien irtikytkentä on sallittua silloin kun tilassa on paikalla henkilökuntaa vahtimassa ettei tulipaloa syty ja jos syttyy niin toimivat tilanteen vaatimalla tavalla. En olisi rinnastamassa irtikytkettyä paloilmaisinjärjestelmää ihan heti lukittuun poistumistiehen jos paikalla on riittävästi henkilökuntaa joka on asiasta tietoinen. Eikä muuten rinnasta lakikaan.
 
Örkinrumilus
01.08.2012 10:53:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juurikin näin asia on, eli mikäli ilmaisimia irtikytketään pitää paikalle järjestää vartiointi palon varalta. Sama pätee siinä tilanteessa mikäli ilmaisin menee esim. epäkuntoon. Tällöin kiinteistön omistaja on velvollinen järjestämään vartioinnin tilaan siksi ajaksi kunnes ilmaisin on saatu korjattua.
 
Tämä vartiointi on siis käytännössä keikkapaikan henkilökunta, ja vartiointi on silloin järjestetty kun tilassa henkilökuntaa on niin järkkäreiden kuin baarin työntekijöidenkin muodossa.
 
Pauli Lappalainen
02.08.2012 09:06:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli suomeksi sanottuna tuo edellinen:
 
Ketään ei v..tu kiinnosta pätkääkään onko hälyt päällä vai ei.
Suurin osa tarjoilu yms. henkilöstöstä ei tiedä edes niiden olemassaolosta mitään.
 
Örkinrumilus
02.08.2012 23:03:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli suomeksi sanottuna tuo edellinen:

Ketään ei v..tu kiinnosta pätkääkään onko hälyt päällä vai ei.
Suurin osa tarjoilu yms. henkilöstöstä ei tiedä edes niiden olemassaolosta mitään.

 
Tätä mä hain, eihän niillä ole merkitystä kuin silloin kun jos jotain sattuu :p?
 
RE
03.08.2012 03:42:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimenpiteet paloilmoittimen vikaantuessa ja irtikytkentöjen yhteydessä
Jos normaalikäytössä olevassa rakennuksessa rakennusluvan edellyttämä
automaattinen paloilmoitin vikaantuu tai sen osa joudutaan kytketään irti tilapäisestikin
esimerkiksi savua, pölyä, kosteutta, tärinää tms. aiheuttavan työn vuoksi erheellisten
hälytysten välttämiseksi, tulee irtikytkennässä noudattaa seuraavia periaatteita:
1. Koko laitteiston irtikytkemistä hätäkeskusyhteydestä tulee välttää. Irtikytkentäaika
ja alue tulee rajoittaa niin pieneksi kuin mahdollista.
2. Ilmaisimet tulee suojata likaantumisen estämiseksi pölyisten töiden ajaksi.
3. Irtikytketyllä alueella tai sen läheisyydessä tulisi olla paloilmoituspainike, jota ei
kytketä irti.
4. Irtikytkettyä aluetta tulee valvoa jatkuvasti. Valvonnan tulee kattaa koko alue eikä
valvoja saa poistua alueelta irtikytkennän aikana. Valvojana voi toimia esimerkiksi
kohteen oma tai urakoitsijan henkilöstö.
5. Valvojan tulee tarvittaessa suorittaa sisäinen hälytys, ryhtyä
alkusammutustoimenpiteisiin, tehdä hätäilmoitus sekä opastaa palokunta
kohteeseen.
6. Paloilmoitinkeskuksen päiväkirjaan tai liitteenä olevalle lomakkeelle tulee kirjata
tieto irtikytkentäajasta ja irtikytkennän suorittajasta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «