Aihe: Muusikolle kone: PC VAI MAC?
1 2 3 4 5 6 7 8 933 34 35 36 37
Puavali
24.07.2012 20:17:42
LaXu: Näin. Itse pidän Mäkeissä juurikin siitä vaivattomasti kokonaisuudesta. Se on monen pikkuasian summa: tukeva, kestävä kotelo, fiksusti kelattu power brick (läppäreissä), trackpad Applella on markkinoiden paras ja yhteistyö raudan ja softan kanssa saumatonta. Vastaavasti jos tunget Windowsin Mäkkiin, niin kaikki ei toimikaan enää ihan yhtä notkeasti.

Mielestäni nimenomaan läppäreissä ja all-in-one koneissa Apple on lyömätön. Mac Prota tai Minia ei oikeastaan kannata ostaa ellei ehdottomasti halua OSX:aa. Ihan hyviä koneita nekin, mutta perinteisen pöytäkoneen saa halvemmallakin.

Mac Mini, koska Apple = vaivattomuus ja kätevyys. Pieni koko, kaikki toimii. Ja satuin hyvään rakoon kun sain tämän "vanhentuvan" mallin edullisesti.

Miinuksena sitten että maksaahan tämä Applen langaton näppis ja trackpad hieman enemmän kuin olisi kohtuullista.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Janzu78
25.07.2012 15:13:02 (muokattu 25.07.2012 15:15:46)

Heitänpä tähän ketjuun ihmeellisen piirteen maceistä, jonka juuri äskettäin havaitsin. Näyttää nimittäin siltä, että OSX:n päivittäminen ei olekaan mikään kovin läpihuutojuttu.

Työnantajallani on ~2008 ostettu iMac ja siinä käyttiksenä OSX 10.4.xx (oisikohan ollut 10.4.11). Alkuvuodesta lopetti toimintansa Thunderbird ja nyt monet muutkin ohjelmat ovat alkaneet herjata, että käyttis on liian vanha. No koetin päivittää uudempaan softaan, niin selvisi, että Applen EULAn mukaan on pakko päivittää väliversioiden kautta. Eli esim. päivitys 10.4 -> 10.6 ei ole laillista. Googgeli kuitenkin kertoi, että pitäisi toimia, mutta eihän tota 10.6 -versiotakaan ole saatavilla muuta kuin Macin verkkokaupasta (eikä esim Humacista). Versio 10.6 maksaa vain n. 23€, mutta jos on pakko mennä virallisen päivitystien kautta, eli 10.4 -> 10.5 -> 10.6, niin se maksaa jo 200€.

Näin hirmuisen ja vaikeaselkoisen Windowsin käyttäjänä en voinut muuta kuin päätäni pudistaa ja riemuita, että kyllä oli tämäkin asia vaan MACeissä paljon paremmin hoidettu.
tender.insanity
25.07.2012 15:15:37
Toisaalta poimittua:

"Kun Windows-ohjelma kaatuu tai bugaa, vika on aina Microsoftin. Sitten jos iOS-ohjelma kaatuu tai bugaa, vika on jossain muualla kuin Applessa. Mitä nyt en ymmärrä tässä?"

----

"Kuten todettu monesti, Apple on edellä käytettävyydessä, jos käyttäjän itsensä tietämystaso ja vaatimustaso ominaisuuksien ja muokattavuuden suhteen on alhainen. Mutta ootas vaan kun pitäisi jotain duunia tehdä(muuta kuin kirjoittaa trendikahvilassa säköpostia), niin rajoituksia niin saatanasti ja homma menee kankeaksi."
Jaava
25.07.2012 17:08:13
tender.insanity: Toisaalta poimittua:

----

En mä ole ainakaan tällä palstalla kuullut kenenkään valittavan windowsohjelmien kaatumisesta. Siitä sen sijaan olen minäkin joskus valittanut, että mikkisoftan käyttöjärjestelmillä oli tapana kaatuilla. Tosin seiskaa en ole saanut kaadettua vielä kertaakaan (en tosin paljoa käytäkään). Vistan sai vielä kaatumaan kokonaan ja sekoamaan paskalla laiteajurilla. Kokeiltu on. Mac OS ei ole mun käytössä kaatunut kertaakaan vielä, vaikka softat kaatuilee suunnilleen saman verran kuin windowsissa.

Työskentelystä OSX:llä en osaa oikein sanoa. Mä en ole törmännyt rajoitteisiin käytössä. Ainakaan sellaisiin mitä windowsista ei löytyisi (ja sieltähän löytyy aika järjettömiä juttuja. Yrittäkääpä vaikka muokata jotakin Program Files -kansiossa olevaa .txt -tiedostoa notepadilla ja tallentaa sitä. Ainakin vista oli sitä mieltä ettei voi tällaista sallia. Seiskasta en ole ihan varma).
OSX on UNIX, joten perus tietoinsinöörin komentorivityökalut toimii ihan normaalisti samalla tavalla kuin linuxeissa. Mikä tässä itseasiassa on rajoitettua?
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
mattim
25.07.2012 18:07:42

Jaava: En mä ole ainakaan tällä palstalla kuullut kenenkään valittavan windowsohjelmien kaatumisesta. Siitä sen sijaan olen minäkin joskus valittanut, että mikkisoftan käyttöjärjestelmillä oli tapana kaatuilla. Tosin seiskaa en ole saanut kaadettua vielä kertaakaan (en tosin paljoa käytäkään). Vistan sai vielä kaatumaan kokonaan ja sekoamaan paskalla laiteajurilla.

Windowsseisa olen saanut kaatumaan (Blue Screen) kaikki versiot, tosin kokeilenkin välillä tehdä sellaisia temppuja mitä ei ole tuettu. NT 3.1, NT 3.5, XP, Win 7 ja näemmä myös Win8 ovat hyviä mikkiksen tekeleitä. Vista on tähän mennessä ollut se susi ...
CPU
25.07.2012 18:29:25
Janzu78: Heitänpä tähän ketjuun ihmeellisen piirteen maceistä, jonka juuri äskettäin havaitsin. Näyttää nimittäin siltä, että OSX:n päivittäminen ei olekaan mikään kovin läpihuutojuttu.

Työnantajallani on ~2008 ostettu iMac ja siinä käyttiksenä OSX 10.4.xx (oisikohan ollut 10.4.11). Alkuvuodesta lopetti toimintansa Thunderbird ja nyt monet muutkin ohjelmat ovat alkaneet herjata, että käyttis on liian vanha. No koetin päivittää uudempaan softaan, niin selvisi, että Applen EULAn mukaan on pakko päivittää väliversioiden kautta. Eli esim. päivitys 10.4 -> 10.6 ei ole laillista. Googgeli kuitenkin kertoi, että pitäisi toimia, mutta eihän tota 10.6 -versiotakaan ole saatavilla muuta kuin Macin verkkokaupasta (eikä esim Humacista). Versio 10.6 maksaa vain n. 23€, mutta jos on pakko mennä virallisen päivitystien kautta, eli 10.4 -> 10.5 -> 10.6, niin se maksaa jo 200€.

Näin hirmuisen ja vaikeaselkoisen Windowsin käyttäjänä en voinut muuta kuin päätäni pudistaa ja riemuita, että kyllä oli tämäkin asia vaan MACeissä paljon paremmin hoidettu.

Hommaa kaverilta snow leopard media, tee time machine - back up johonkii, formatoi kovo, asenna snow leopard, siirrä tiedot time machinesta, päivitä lioniin.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
anapena
25.07.2012 18:33:18
CPU: Hommaa kaverilta snow leopard media, tee time machine - back up johonkii, formatoi kovo, asenna snow leopard, siirrä tiedot time machinesta, päivitä lioniin.

Varmaan tarkoitus oli hommata kaverilta leopard, jne?
CPU
25.07.2012 18:35:35
BTW, kyllä ne macitkii kaatuu. Blue screenin nimi on vaa kernel panic. Useammin on työkoneena ollut mac book pro late 2010 kaatunut viimosen 9 kuukauden aikana, kun win7 kone viimosen kahen puolen vuoden aikana.

Itse käytän sulavasti kumpaakin käyttistä/rautaa, ihan ok kummatkin. Läppäriä en ikinä ostais pc:nä, sen verta kurapaskaa se rauta, ellei osta sit jotain lenovon mbp:n hintasta business läppäriä. Tornia taas en ostais maccinä, koska vaikka erittäin hyviuä koneita ovatkin, niin hinnat on aika hävyttömiä, verrattuna itse kasattuun yhtä hyvään tai parempaan PC:hen.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
CPU
25.07.2012 18:35:55 (muokattu 25.07.2012 18:38:24)
anapena: Varmaan tarkoitus oli hommata kaverilta leopard, jne?
Eiku snow leopard.

Noita versioita voi oikeesti hyppiä ihan kuin paljon haluaa jos on oikeet mediat, mut kun tota lionia ei saa enää mediana, ku viralliset myyjät ja huolto (image tikulla), mut leopardia saa.

Eli jos on oikeenlainen media, tigeristä asti voi päivittää suoraan lioniin jos formatoi kovon välis. Vanhempien time machine backupppeja ei saa lioniin tuotua.
lindo
25.07.2012 23:49:55 (muokattu 25.07.2012 23:50:20)
ganesha: Mulle yks viimeinen niitti laittaa monivuotinen suhde PC-koneisiin lopullisesti katkolle, oli se, kun tuossa jokunen vuosi sitten it-nörttikaverien konsultaatioavulla kasasin musakäyttöön pyhitetyn teho-PC:n. Ilmeni yhtäsuntoista yhteensopimattomuutta vaikka valmistajien mukaan komponentit piti käydä yksiin. Sitten erinäisiltä netin nörttifoorumeilta löytyi käyttäjien karvaita kommentteja ja paljastui ettei ne osat oikeasi sovikaan yhteen. Kalliiksi tuli. Ja loppujen lopuksi PC:n raato lähti myyntiin ja hommasin iMacin.

Tässä tapauksessa taisi olla kasaajassa tai noissa it-nörttikavereissa vika.
En ole koskaan törmännyt yhteensopimattomuusongelmiin omalla kohdalla. Kun osat valitsee oikein, kaikki toimii ;)
Rok rok
mattim
26.07.2012 08:58:58

lindo: Tässä tapauksessa taisi olla kasaajassa tai noissa it-nörttikavereissa vika.
En ole koskaan törmännyt yhteensopimattomuusongelmiin omalla kohdalla. Kun osat valitsee oikein, kaikki toimii ;)

Samat on kokemukset. Ongelmia ovat aiheuttaneet vanhojen laitteiden puuttuvat ajurit käyttöjärjestelmäversion vaihtuessa.
LaXu
26.07.2012 09:37:32
CPU: Eiku snow leopard.

Noita versioita voi oikeesti hyppiä ihan kuin paljon haluaa jos on oikeet mediat, mut kun tota lionia ei saa enää mediana, ku viralliset myyjät ja huolto (image tikulla), mut leopardia saa.

Eli jos on oikeenlainen media, tigeristä asti voi päivittää suoraan lioniin jos formatoi kovon välis. Vanhempien time machine backupppeja ei saa lioniin tuotua.

Jos on joku kone, jolla pääsee ostamaan Lionin tai juuri ilmestyneen Mountain Lionin Mac App Storesta, sen voi kyllä helposti laittaa USB tikulle itse. Ohjeet löytyy esim. täältä:
http://lifehacker.com/5928780/how-t … in-lion-to-a-dvd-or-usb-flash-drive

Kannattaa tosin tarkistaa, että kone on tuettujen listalla. Joissain vanhemmissa Maceissa ei ole tiettyjä palikoita, jotka Lion ja Mountain Lion tarvitsevat.
Jaava
28.07.2012 21:17:14
mattim: Windowsseisa olen saanut kaatumaan (Blue Screen) kaikki versiot, tosin kokeilenkin välillä tehdä sellaisia temppuja mitä ei ole tuettu. NT 3.1, NT 3.5, XP, Win 7 ja näemmä myös Win8 ovat hyviä mikkiksen tekeleitä. Vista on tähän mennessä ollut se susi ...

Kyl mä sain xp:n kaatumaan selkeästi useammin kuin vistan. 3.1 oli kyllä kuningas.
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
mattim
28.07.2012 21:38:39 (muokattu 28.07.2012 21:41:50)

Jaava: Kyl mä sain xp:n kaatumaan selkeästi useammin kuin vistan. 3.1 oli kyllä kuningas.

XP (32 bit) ei kaatunut mulla oikeastaan koskaan. Vista kaatuili joka välissä, enimmäkseen huonojen ajureiden (xp- aikaisten) takia toki. Win 8 (64 bit) näyttää todella hyvältä, ostakakkee, ostakkee ...
AnteroJokinen
29.07.2012 03:11:30

Windows 7 kaatumisista ei ole mitään valittamista, sillä se tapaa tehdä niin todella harvoin. Usein ohjelmat palauttavat itsensä takaisin peliin, ilman että tiedostoja tai työtä menisi hukkaan.
www.anterown.blogspot.com www.whammy-bar.blogspot.com
J.L
06.08.2012 09:14:56 (muokattu 06.08.2012 10:18:08)

Meikä on nyt töissä pari vuotta käyttäny macciä ja tämä viimeisin työkone SSD-kovolla, ja on kyllä omalla kohdalla pakko todeta että ei mitään saumaa palata windows-koneisiin. Sillon tällöin kun joutuu pakosta jotain tekemään windows-koneella, tuntuu että väistämättä _AINA_ jonkin asian takia menee hermo. Pienet asiat tekevät kokonaisuuden ja meikän ääni menee kyllä huoletta macille.

Laitoin juuri tilaukseen iMacin 16gigan muistilla ja SSD-kovolla sekä terasella 'normi'-kovolla. Nyt ei vain malttais oottaa että kone tulis perille ;) Applen tarjoama opiskelija-ale + 80e:n läpyskä appStoreen painoi toki vielä vaakakupissa. Ite olen valmis maksamaan ekstraa siitä että homma toimii, ilman kaiken maailman helevetin weirdoja windowsin vammaisuuksia, ja kun n.300e sai alea/etua niin päätös oli selvä.
CarlosJones
07.08.2012 12:55:30
Mulla Win7, SSD levyt ja softana Presonus Studio One 2. Ei mitään ongelmia koneen kanssa. Nettiä voi käyttää huoletta taustalla ja softa vaan rullaa. Äänikorttina RME. Toi Presonuksen softa on koodattu mielettömän hyvin.
JPQ
07.08.2012 14:53:34

Janus: Ammattilaisille Mac (OS X), harrastajille PC (Windows / Linux).

Missä vaiheessa tästä tuli ns. vaikea asia?

/keskustelu

Eikun se menee näin Mac (OS X) muille kuin näkövammaisille joille Windows varmaan vielä nykyäänkin paremmin apuvälinesoftien suhteen paremmalla mallilla vaikken olekkaan tietoinen mitä noin 4 vuodessa asian saralla tapahtunut kun lähteeni on kuollut. ps. muut vaihtoehdot jätän tässä käsittelemättä. joista varmaan vieläkin yhtä käyttäisin itse jos midi sequssa olisi eräs bugi korjattu et rautana olisi varaa ostaa soundilähteet joskin oman tyyliin parhaat on softaa.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
ganesha
07.08.2012 22:55:16
lindo: Tässä tapauksessa taisi olla kasaajassa tai noissa it-nörttikavereissa vika.

eli koska sulla ei ole koskaan ollut ongelmia, ei muillakaan voi olla? osat nimenomaan valittiin huolella sen mukaan, että ne toimisivat yhdessä. tietty olisi pitänyt tajuta surffailla nörttifoorumeilla kuukausitolkulla jos vaikka olisi löytänyt topikkeja aiheesta. sitten kun komponentit eivät olleetkaan VALMISTAJAN väitteistä huolimatta yhteensopivia, aloin googlailla nettiä...eikä ihan heti vastauksia löytynytkään, mutta kun jokusen illan olin tuhlannut nörttifoorumeilla kahlaamiseen, löysin muutamia kohtalotovereita ja ilmeni että nimenomainen komponenttiyhdistelmä ei toimi, syystä x jota en enää muista koska tapahtuneesta on jo jokunen vuosi - ja kuten sanottua, atk-nörttäily ei ole kovin korkealla kiinnostusten kohteiden listalla. Olisi ihan toivottavaa että valmistajat jotenkin informoisivat tulevia asiakkaitaan kun tämmöistä ilmenee - tai noh, ehkei kukaan sit vaivaudu antamaan palautetta: enhän itsekään jaksanut, vaan kyrvän laskeuduttua otsasta luovutin ja ostin iMacin. enkä ole katunut hetkeäkään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)