Aihe: Muusikolle kone: PC VAI MAC?
1 2 3 4 5 6 7 833 34 35 36 37
mattim
23.07.2012 16:46:47

Torilla on myytävänä PC. Pystyisikö tällä kokoonpanolla tekemään musiikkia nykyaikaisilla softilla ?

https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=656832

PC -keskusyksikkö:

AMD Phenom II X4 940BE 3,0GHz
Asus M4A78 emolevy
3Gb DDR2 (2Gb DDR2-800 ja 1Gb DDR2-667)
160Gb IDE-kovo (Seagate)
DVD-RW -asema (Lite-on)
ATI Radeon HD3650 512mb DDR2 näyttis (Sapphire)
550W virtalähde (LC-Power Silent Giant V2.0 Green Power LC6550GP)
Perus ATX-koppa (Musta)
Kone toimitetaan ilman käyttöjärjestelmää kiintolevy alustettuna (nyt siinä on WinXP testausta varten).

Hinta 160e
telescope
23.07.2012 17:01:18 (muokattu 23.07.2012 17:06:50)
mattim: Torilla on myytävänä PC. Pystyisikö tällä kokoonpanolla tekemään musiikkia nykyaikaisilla softilla ?

https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=656832

PC -keskusyksikkö:

AMD Phenom II X4 940BE 3,0GHz
Asus M4A78 emolevy
3Gb DDR2 (2Gb DDR2-800 ja 1Gb DDR2-667)
160Gb IDE-kovo (Seagate)
DVD-RW -asema (Lite-on)
ATI Radeon HD3650 512mb DDR2 näyttis (Sapphire)
550W virtalähde (LC-Power Silent Giant V2.0 Green Power LC6550GP)
Perus ATX-koppa (Musta)
Kone toimitetaan ilman käyttöjärjestelmää kiintolevy alustettuna (nyt siinä on WinXP testausta varten).

Hinta 160e

Helposti.
Jos haluat käyttää raskaita softasamplereita tms. niin muistia saattaa joutua ostaan lisää.
Tosin jos aiot käyttää sitä 32 bittistä XP:tä niin siihen ei kannata enempää muistia lisätä, kun se tukee vain n. 3,2Gb
Mutta kyllä kolmellakin gigalla pääsee musahommissa todella pitkälle.
Kalmo
23.07.2012 18:51:14
...ja vähintään yksi kovalevy lisää.
Käyttis, muut ohjelmasoftat ja pari isoa samplekirjastoa, eikä tuolle 160 gigan levylle enää mahdu musaprojekteja.

DAW- hommiin pystyvän äänikortin tuo luonnollisesti tarvitsee, ellei sinulla jo moista ole.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
ReBeat
23.07.2012 20:56:11

telescope: Tosin jos aiot käyttää sitä 32 bittistä XP:tä niin siihen ei kannata enempää muistia lisätä, kun se tukee vain n. 3,2Gb

Kyllä tuossakin kokoonpanossa kannattaisi olla ehdottomasti 4 gigaa muistia, koska muisitpaikkoja on 4 ja niiden toimintaan liittyy "Dual Channel memory architecture". Nyt kun siellä on paikoillaan vain 3 muistikampaa, muistin käsittely on hitaampaa kuin mitä se olisi parillisella määrällä.
Old Joe
23.07.2012 22:03:08
ReBeat: Kyllä tuossakin kokoonpanossa kannattaisi olla ehdottomasti 4 gigaa muistia, koska muisitpaikkoja on 4 ja niiden toimintaan liittyy "Dual Channel memory architecture". Nyt kun siellä on paikoillaan vain 3 muistikampaa, muistin käsittely on hitaampaa kuin mitä se olisi parillisella määrällä.

Siellä on 2 kampaa - 1 G + 2 G.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
The Oath
23.07.2012 22:07:48
MAC koska Garage Band. (:
ReBeat
23.07.2012 22:10:31

Old Joe: Siellä on 2 kampaa - 1 G + 2 G.

Totta joo, luin väärin.
JPQ
23.07.2012 23:04:12

The Oath: MAC koska Garage Band. (:

Ei minusta mikään vitsi.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
mattim
23.07.2012 23:35:46 (muokattu 23.07.2012 23:45:06)

telescope: Helposti.
Jos haluat käyttää raskaita softasamplereita tms. niin muistia saattaa joutua ostaan lisää.
Tosin jos aiot käyttää sitä 32 bittistä XP:tä niin siihen ei kannata enempää muistia lisätä, kun se tukee vain n. 3,2Gb
Mutta kyllä kolmellakin gigalla pääsee musahommissa todella pitkälle.

Hain tuon koneen ja asensin siihen 64bittisen Win8 preview version. Hyvin huitelee. Levyä laitan lisää huomenna samoin kuin pari 2G;n muistikampaa. Hyä tästä tulee.

Kiva ylläri, koneessa onkin 2X2Gb muistia jo valmiina. Edellisen omistajan käyttämä konfiguraation tarkistusohjelma raportoi muistin väärin ;-)
Aki
23.07.2012 23:54:32

JAV: Pc:n huolto on myös reilusti halvempaa ja helpompaa.

Ja mikä tärkeintä, tarpeellisempaa.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
-septimisti-
24.07.2012 00:28:11 (muokattu 24.07.2012 00:29:17)
Aki: Ja mikä tärkeintä, tarpeellisempaa.

Niin. Tunnetustihan Applen laitteet eivät kärsi vioista, vaan niihin saattaa päinvastoin jopa ajan myötä ilmaantua itsestään uusia jännittäviä lisäominaisuuksia. Mainittakoot tässä esimerkiksi automaattinen taukotoiminto, näytönhimmennin sekä energiaa jopa 100% säästävä virransäästö-ominaisuus.

Mutta noin yleisesti ketjun aiheeseen, niin oma suhtautumiseni näihin tietotekniikan ihmeisiin korostaa aika paljon kolmansien osapuolten softien toimintaa. Toisin sanoen sitä ostetaan, millä ne tarvitut softat pyörivät. Omenapuolella on omat yksinoikeusjuttunsa ja Windows -puolella omansa. Linux-miesten purkkaviritykset eivät pääse edes laskuihin mukaan. Omalla kohdallani vaaka on tukevasti Windowsin puolella, koska ne muutamat tärkeimmät "yksinoikeuslinjan" käyttämäni harrastus ym. softat ovat winukalle. Sama pätee tietysti osittain myös oheisrautaan ja sen toimivuuteen & yhteensopivuuteen.

Sitten jos tilanne olisi se 50/50 voisi lähteä miettimään enemmän kilpailevien käyttöjärjestelmien hienouksia ja toisaalta tätä olemassa olevaa hintaeroa. Asia voisi olla tietysti eri, jos jompi kumpi näistä käyttöliittymistä olisi jotenkin erityisen susi, jota ne eivät varsinaisesti nykyisellään ole, vaikka kumpikin toki on omalla tavallaan täysin perseestä. Sitten on tietysti tämä nykyaika ja kaikki muut tilpehöörit, kun pitäisi ekosysteemi ja sen mukanaan tuomat synergiaedut itselleen rohmuta. Henk. koht. koen Applen "meillä on sinulle ylihinnoiteltu kiva itunesvankila" -tarjouksen kutsun melko vaimeaksi, kun on tottunut vähän vapaampaan meininkiin.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
JAV
24.07.2012 02:00:26 (muokattu 24.07.2012 02:04:06)
Aki: Ja mikä tärkeintä, tarpeellisempaa.

Niin, se rautahan tulee samoilta valmistajilta kuin pc puolella ja on suurilta osin vielä ihan samaa.. Jos Aki ei asioista mitään tiedä, niin voi jättää sen tyhjänpäiväisen huutelun kokonaan pois. :D:D:D Tainnu apple viedä sun massit?
Aki
24.07.2012 08:15:49

JAV: Niin, se rautahan tulee samoilta valmistajilta kuin pc puolella ja on suurilta osin vielä ihan samaa.. Jos Aki ei asioista mitään tiedä, niin voi jättää sen tyhjänpäiväisen huutelun kokonaan pois. :D:D:D Tainnu apple viedä sun massit?

Muutamia XP-koneita studiokäyttöön valjastaneena, niitä ylläpitäneenä, ja pienimuotoisena ATK-tukihenkilönä toimiminen on vuosien varrella kyllä tuonut kokemusta, valitettavasti lähinnä XP:stä. 90% huoltotoimista sekä aloittelijoiden ohjaamisesta olisi ollut (ja nyttemmin on ollut) tarpeetonta jos käyttiksenä olisi OSX.

Raudasta samaa kuin PC:ssä on pelkät sisuskalut, mutta tietokoneessa miljoonasti tärkeämpää on se miten se toimii ja miten sitä voi/osaa käyttää. On ihan normi että PC-puolella lasketaan yhä tärkeimmäksi arvoksi euroa per gigahertsi, vaikka se on kovin toissijainen asia studiokoneessa. Nykyään se on toissijaista lähes kaikissa tietokoneissa. Totta hemmetissä PC-koneessa saa enemmän Hertzejä eurolla, mutta kukaan ei ole niin hullu että ostaisi vaikkapa auton pelkän bensatankin koon, sylinteritilavuuden tai minkään muunkaan yksittäisen numeron perusteella.

Sillä 1700€:lla jonka MacBook Pro:stani maksoin, ei olisi saanut lähimainkaan vastaavaa PC:tä.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
LaXu
24.07.2012 09:36:32
Aki: Muutamia XP-koneita studiokäyttöön valjastaneena, niitä ylläpitäneenä, ja pienimuotoisena ATK-tukihenkilönä toimiminen on vuosien varrella kyllä tuonut kokemusta, valitettavasti lähinnä XP:stä. 90% huoltotoimista sekä aloittelijoiden ohjaamisesta olisi ollut (ja nyttemmin on ollut) tarpeetonta jos käyttiksenä olisi OSX.

Raudasta samaa kuin PC:ssä on pelkät sisuskalut, mutta tietokoneessa miljoonasti tärkeämpää on se miten se toimii ja miten sitä voi/osaa käyttää. On ihan normi että PC-puolella lasketaan yhä tärkeimmäksi arvoksi euroa per gigahertsi, vaikka se on kovin toissijainen asia studiokoneessa. Nykyään se on toissijaista lähes kaikissa tietokoneissa. Totta hemmetissä PC-koneessa saa enemmän Hertzejä eurolla, mutta kukaan ei ole niin hullu että ostaisi vaikkapa auton pelkän bensatankin koon, sylinteritilavuuden tai minkään muunkaan yksittäisen numeron perusteella.

Sillä 1700€:lla jonka MacBook Pro:stani maksoin, ei olisi saanut lähimainkaan vastaavaa PC:tä.

Näin. Itse pidän Mäkeissä juurikin siitä vaivattomasti kokonaisuudesta. Se on monen pikkuasian summa: tukeva, kestävä kotelo, fiksusti kelattu power brick (läppäreissä), trackpad Applella on markkinoiden paras ja yhteistyö raudan ja softan kanssa saumatonta. Vastaavasti jos tunget Windowsin Mäkkiin, niin kaikki ei toimikaan enää ihan yhtä notkeasti.

Mielestäni nimenomaan läppäreissä ja all-in-one koneissa Apple on lyömätön. Mac Prota tai Minia ei oikeastaan kannata ostaa ellei ehdottomasti halua OSX:aa. Ihan hyviä koneita nekin, mutta perinteisen pöytäkoneen saa halvemmallakin.
JAV
24.07.2012 10:09:38 (muokattu 24.07.2012 10:30:35)
LaXu: Näin. Itse pidän Mäkeissä juurikin siitä vaivattomasti kokonaisuudesta. Se on monen pikkuasian summa: tukeva, kestävä kotelo, fiksusti kelattu power brick (läppäreissä), trackpad Applella on markkinoiden paras ja yhteistyö raudan ja softan kanssa saumatonta. Vastaavasti jos tunget Windowsin Mäkkiin, niin kaikki ei toimikaan enää ihan yhtä notkeasti.

Mielestäni nimenomaan läppäreissä ja all-in-one koneissa Apple on lyömätön. Mac Prota tai Minia ei oikeastaan kannata ostaa ellei ehdottomasti halua OSX:aa. Ihan hyviä koneita nekin, mutta perinteisen pöytäkoneen saa halvemmallakin.

Mä olen kyllä samaa mieltä siinä, että läppäreissä apple on erittäin vahvoilla. Ymmärrän kyllä myös sen, miten suljettu systeemi vähentää yhteensopivuusongelmia. Mäkki on ihan perusteltu valinta tämän vuoksi esim. studiokäyttöön, koska konetta voivat käyttää muutkin kuin sinä itse. Se vain oli mielestäni naurettavaa, että aletaan dissaamaan pc:tä osien kestävyydestä, koska osat ovat pääasiassa samoja. Nykyinen windows 7 on myös huomattavasti xp:tä vakaampi ja parempi. Valitsisin tosin pienellä budjetilla kotikoneeksi pc:n, jotta jää rahaa tärkeämpiinkin asioihin, kuten akustointiin ja kuunteluun. Lisäksi pc:lle saa paljon ilmaista softaa. Tietenkin jos on millä mällätä, niin sehän on sitten aivan sama. :)
Grugi
24.07.2012 11:01:02
Niin se on tosiaan sama kummalla tekee ja akustiikan ongelmat hoituu ARC Systemillä tai ULTRACURVE PRO DEQ2496 RTA:lla.
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Klezberg
24.07.2012 12:12:49 (muokattu 24.07.2012 12:35:21)

LaXu:

Mulla on tätä keskustelua seuratessa pyörinyt mielessä just tämä, että ei ehkä kannata verrata mabbookkeja ja itse kasattuja pöytä-PC:eitä.

Mulle oli helpotus siirtyä windows-läppäreistä macbookkeihin. Kompakti, tukeva ja toimiva. Puhaltimet eivät huuda apua. Tavallaan sama kokemus kuin työpaikalla oli ollut IBM:n läppäreiden kanssa. Mutta ne max. tonnin windowsläppärit olivat ainakin ennen aika kuraa. Monessakin suhteessa. Voi olla että tilanne on muuttunut. Mutta tämä kolme vuotta vanha macbook toimii edelleen yhtä hyvin kuin aluksikin. Kiintolevyn vaihdoin isommaksi äskettäin.

Mulla on windows-pöytäkone, itse kasattu, eikä siinäkään ole ollut mitään isompaa ongelmaa. Vain turhan iso, tilaa vievä, painava ja äänekäskin, vaikka piti olla hiljainen kotelo ja tuuletin. Se oli musakäytössä kuutisen vuotta. Viime talvena siirsin musahommat uudelle macbook prolle, mielijohteesta, kun Logic Pron hinta tuli alas.

Olohuoneen nurkassa pyörii Mac mini vähän niinkuin mediakirjastona. Ennen minin hankintaa mulla oli siinä semmoisia 400 euron tuulettimettomia mikroPC-purkkeja kaksikin peräjälkeen. Kestivät vuoden verran kumpikin, siis hardis. Kalliiksi siis tuli. Mini on pyörinyt kohta kolme vuotta. Pieni ja täysin hiljainen. Kyllä minusta on hyvin paikallaan kun tarvitaan pieni ja täysin hiljainen värkki. Kotiin en oikeastaan en halua mitään isoja, paljon sähköä vieviä ja meteliä pitäviä isoja pönttöjä, enää.

Käyttisten suhteen olen kaikkiruokainen. Edelleen teen hommat aina sillä millä kulloinkin helpoiten onnistuu.

-septimisti-:
Henk. koht. koen Applen "meillä on sinulle ylihinnoiteltu kiva itunesvankila" -tarjouksen kutsun melko vaimeaksi, kun on tottunut vähän vapaampaan meininkiin.

Macciä en ole kokenut Apple-vankilaksi. OSX on loppujen lopuksi Unix ja siinä toimii aika paljon mulle linuxista tuttuja työkaluja ja softeja varsinaisten mac-softien lisäksi. Macportilla ja vastaavilla saa asenneltua paketteja aivan kuten linuxeissa yummilla tai apt-getillä.

iTunes ei ole suosikkisoftani, mutta eihän sitä ole pakko käyttää sen enempää kuin WMP:täkään.

iPad on sitten eri juttu, tavallaan aika shokki siinä miten suljettu se on, siinä tulee Apple-vankilan tuntua vaikka toisaalta se sitten toimii paremmin ja sille on parempia softeja kuin androideille. Mutta jos Apple on Maccien kanssa menossa samaan suuntaan kuin ipadissa, niin sitten se on huono homma.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
ganesha
24.07.2012 18:21:14
JAV: Mä olen kyllä samaa mieltä siinä, että läppäreissä apple on erittäin vahvoilla. Ymmärrän kyllä myös sen, miten suljettu systeemi vähentää yhteensopivuusongelmia.

Mulle yks viimeinen niitti laittaa monivuotinen suhde PC-koneisiin lopullisesti katkolle, oli se, kun tuossa jokunen vuosi sitten it-nörttikaverien konsultaatioavulla kasasin musakäyttöön pyhitetyn teho-PC:n. Ilmeni yhtäsuntoista yhteensopimattomuutta vaikka valmistajien mukaan komponentit piti käydä yksiin. Sitten erinäisiltä netin nörttifoorumeilta löytyi käyttäjien karvaita kommentteja ja paljastui ettei ne osat oikeasi sovikaan yhteen. Kalliiksi tuli. Ja loppujen lopuksi PC:n raato lähti myyntiin ja hommasin iMacin.

Mäkki on ihan perusteltu valinta tämän vuoksi esim. studiokäyttöön, koska konetta voivat käyttää muutkin kuin sinä itse. Se vain oli mielestäni naurettavaa, että aletaan dissaamaan pc:tä osien kestävyydestä, koska osat ovat pääasiassa samoja.

Mä luulen että dissaajat ovat pakettiratkaisuihin retkahteneita; niiden kanssa, niinkuin yleensäkin ns. valmiiden kompaktiratkaisujen kanssa (joiden hinta on edullinen) = jossain kohdin on käytetty halpiskomponentteja että se hinta on saatu houkuttelevaksi.

Nykyinen windows 7 on myös huomattavasti xp:tä vakaampi ja parempi. Valitsisin tosin pienellä budjetilla kotikoneeksi pc:n, jotta jää rahaa tärkeämpiinkin asioihin, kuten akustointiin ja kuunteluun. Lisäksi pc:lle saa paljon ilmaista softaa. Tietenkin jos on millä mällätä, niin sehän on sitten aivan sama. :)

Ilmaissoftista valtaosa on aika pilipaliosastoa. PC:n ilmaissoftista ja plugareista ei ole kokemusta enää viimeisten muutaman vuoden osalta, joten joitakin asiallisiakin softia lie markkinoille ilmaantunut. Tosin sama vaiva on kyllä Mac-puolellakin: suurin osa Logicille löytyneistä ilmaisplugareista on ollut aika paskoja - ja osa on lähinnä vetänyt Logicin jumiin. Kymmenien freebie-plugareiden joukosta olen tähän mennessä löytänyt 2 hyvää, joita tulee suht aktiivisesti käytettyä. (Michael Norrisin spectral-plugarit ja Crystal)

Hyvät monitorit ja kunnollinen akustointi maksaa niin vitusti että ei se paljoa jeesaa vaikka läppärin/pöytäkoneen hankkimisessa muutamia satasia säästäisikin. Tietty ymmärrän että alkuvaiheessa kun gearia ei juurikaan ole, olisi kiva saada niillä vähillä rahoillaan vähän kaikkea - vähän niinkuin noiden paketti-PC-ratkaisujen kanssa. Se on sitten makuasia (ja siitäkin kiinni kuin "vakavissaan" musajuttuja vääntää), haluaako heti-kaikki-mulle-tänne-heti-nyt henkisesti huokealla keskinkertaisen semi-paskan setin, vai ostaako pikkuhiljaa kunnollista gearia.

Kyllä se laatu maksaa PC-puolellakin. Itsehän olen ollut just tuota "keskinkertaisen semipaskan"-koulukuntaa, kunnes nyttemin miljoonien turhautumisten jälkeen tullut siihen tulokseen ett jos ei ole varaa hommata kunnollisia laitteita niin sitten ollaan ilman siihen asti että on varaa.
Janus
24.07.2012 18:30:14
Ammattilaisille Mac (OS X), harrastajille PC (Windows / Linux).

Missä vaiheessa tästä tuli ns. vaikea asia?

/keskustelu
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)