Aihe: Muusikolle kone: PC VAI MAC?
1 2 3 4 5 6 733 34 35 36 37
Janie Jones
22.07.2012 20:14:49 (muokattu 22.07.2012 20:15:31)

Ketju tästä aiheesta olikin oudon asiallinen ennen sinun ilmestymistäsi. Mutta onneksi tulit täyttämään vanhan kunnon Windows-trollin paikan.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Janzu78
22.07.2012 20:21:53

Janie Jones: Ketju tästä aiheesta olikin oudon asiallinen ennen sinun ilmestymistäsi. Mutta onneksi tulit täyttämään vanhan kunnon Windows-trollin paikan.

Jep. En ehdottanut ylihintaisen tietokoneen ostoa vanhojen luulojen ja oletusten perusteella.
Topa-
22.07.2012 20:27:23 (muokattu 22.07.2012 20:37:08)
Janzu78: Jep. En ehdottanut ylihintaisen tietokoneen ostoa vanhojen luulojen ja oletusten perusteella.

olisi mukavaa keskustella tietokoneista, eikä niiden käyttäjistä. Koska olet nuin vahvasti mäkkejä vastaan niin mikä sinua ärsyttää osx:ssä ja käyttämässäsi tietokoneessa, kun käytit sitä musiikin tekemiseen? Samaan lopputulokseen voi tietenkin päästä molemmilla.
Janzu78
22.07.2012 22:42:43

Topa-: olisi mukavaa keskustella tietokoneista, eikä niiden käyttäjistä. Koska olet nuin vahvasti mäkkejä vastaan niin mikä sinua ärsyttää osx:ssä ja käyttämässäsi tietokoneessa, kun käytit sitä musiikin tekemiseen? Samaan lopputulokseen voi tietenkin päästä molemmilla.

Tietokoneistahan minä puhuinkin, kunnes aloit puhua vaahtoamisesta.

Kuten jo olen aikaisemmin sanonut (kts. sivu 1), niin ei mua mäkeissä sinänsä ärsytä mikään. Se ärsyttää, kun mäkin käyttäjät ovat vakaasti sitä mieltä, ettei Windows-käyttöjärjestelmällä varustetulla PC:llä voi tehdä musiikkia, ellei omaa hyviä tietoteknisiä taitoja. Tämä saattoi olla totta vielä Windows 98:n ja Vistan aikoina, mutta XP ja 7 sopivat erittäin hyvin asiaan.

Itse käytän musiikin tekemiseen Ableton Liveä (ja jonkin verran Pro Toolsia) sekä erinäisiä VST-instrumentteja ja efektejä. Luen melko aktiivisesti Abletonin keskustelupalstaa ja siellä tuntuu olevan MACien käyttäjille ihan yhtälailla ajuri- ja yhteensopivuusongelmia kuin PC:n ja Windowsin käyttäjiläkin. Sama koskee varmasti myös muita DAW:ta. Logic on myös buginen, vaikka onkin pelkästään MACille. Näin ollen tuo argumentti MACien ylivertaisuudesta ei vaan pidä paikkaansa.

Tästä johtuen oma kantani alkuperäiseen kysymykseen on se, että on järkevämpää ostaa PC halvemmalla ja käyttää ylijäävä raha johonkin muuhun, esim. akustointiin. Pöytäkone PC:tä voi myös päivittää melko pienellä rahalla ja siten saa koneelle lisää elinaikaa.
johanssen
22.07.2012 22:53:38

Janzu puhuu asiaa. Mutta jos on hilloo, millä mällätä, niin ihan samahan se silloin on kumman hankkii. Molemmilla syntyy yhtä helposti niin hyvää jälkeä kuin mihinkä taidot riittää.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...ASUS P8P67 / Core i7 2600 K / 16 Gb DDR3 2000 MHz / Win 7 64bit / RME FF400 / Cubase 5
Topa-
22.07.2012 23:21:06 (muokattu 22.07.2012 23:21:19)
johanssen: Janzu puhuu asiaa. Mutta jos on hilloo, millä mällätä, niin ihan samahan se silloin on kumman hankkii. Molemmilla syntyy yhtä helposti niin hyvää jälkeä kuin mihinkä taidot riittää.

Joo, toi on totta. Abletonia käyttäessä full screenillä on kyllä ihan sama millä käyttiksellä se pyörii. Logicin bugisuudesta kehtaisin olla jokseenkin eri mieltä. Olen aika huono käyttämään sitä, kun suurimman osan teen Livellä, mutta mulla se ei ole vielä kertaakaan kahden vuoden aikana crashanny enkä ole havainnut bugeja. Mutta missäpä softassa niitä ei olisi.

Käyttiksistä. Minusta windowsit on vaan niin hirveitä käytettävyydeltään nyt kun on tottunut parempaan. ehkä mulla on sitten jotain traumoja, kun en uskaltais livekeikalla käyttää pc:tä.
Janus
23.07.2012 01:03:40
Janzu78: Just tän takia se PC kannattaa ostaa. Jää enemmän rahaa kaljaan ja kännissä on mukavaa hieman kiusata MAC-kannattajia.

http://i.imgur.com/EnkbD.png
ganesha
23.07.2012 08:00:48
itse olen käyttänyt Logic Pro 8 jo muutaman vuoden, enkä ole huomannut mitään bugeja. tosin päivitin Logicin heti asennuksen jälkeen.
Janzu78
23.07.2012 10:06:10

ganesha: itse olen käyttänyt Logic Pro 8 jo muutaman vuoden, enkä ole huomannut mitään bugeja. tosin päivitin Logicin heti asennuksen jälkeen.

Onnea. Muilla sitä näkyy kuitenkin tapahtuvan: www.google.com/m?q=logic+crashes
Topa-
23.07.2012 11:21:49
Janzu78
23.07.2012 11:24:47

Topa-
23.07.2012 11:26:24 (muokattu 23.07.2012 11:29:53)
Janzu78: http://1.bp.blogspot.com/_a-EZCckFB … AAec/az2Owpf2zcA/s320/facepalm2.jpg

http://animalswallpaper.info/wp-con … /uploads/2012/04/komodo-dragon-.jpg

joojoo, sorisori. poistun tästä keskustelusta kun mulla ei ole enää mitään järkevää sanottavaa. toivottavasti aloittaja osaa skipata nämä rölöviestit ja tehdä Oikean Päätöksen (:D)
Janzu78
23.07.2012 11:28:48

Topa-: http://animalswallpaper.info/wp-con … /uploads/2012/04/komodo-dragon-.jpg

:D Noni, ja takaisin aiheeseen ao. viestistä lähtien.
tender.insanity
23.07.2012 11:33:15
johanssen: Mutta jos on hilloo, millä mällätä, niin ihan samahan se silloin on kumman hankkii.

Onhan nuo macit halpiksia jos vertaa kunnon PC läppäreihin. Esim. Jimmsillä kallein mäkki oli alle kolme tonnia, kun taas aikuisempaan makuun kallein HP Elitebook on tonnin kalliimpi.
telescope
23.07.2012 14:09:01 (muokattu 23.07.2012 14:22:04)
tender.insanity: Onhan nuo macit halpiksia jos vertaa kunnon PC läppäreihin. Esim. Jimmsillä kallein mäkki oli alle kolme tonnia, kun taas aikuisempaan makuun kallein HP Elitebook on tonnin kalliimpi.

Ajatella..

Apple-1 tietokoneella oli kesän alussa hintaa 374500$

http://news.cnet.com/8301-10797_3-5 … uter-motherboard-sells-for-$374500/
LaXu
23.07.2012 14:23:31
Kun aina puhutaan tuosta PC:n päivitettävyydestä, niin heitänpä vasta-argumentin:

Jos sulla on se kone sen 3-5 vuotta keskimäärin (nykyään pärjää pidempäänkin kun koneiden nopeus ei ole kasvanut läheskään samaa tahtia kuin esim 10v sitten), niin siinä vaihteessa kun päivittäminen tulee eteen on käytännössä mahdollista korkeintaan

a) lisätä muistia tai kiintolevyjä ym. oheislaitetta
b) vaihtaa näytönohjain
c) vaihtaa kotelo ja virtalähde

Emolevyn, muistit ja prosessorin joutuu nykyään lähes poikkeuksetta uusimaan sen 3-5v jälkeen kokonaan, koska on tullut vähintään yhtä monta uutta CPU socketia ja pari uutta muististandardia (DDR->DDR2->DDR3 ja DDR4 tulossa varmaan ens vuonna). Toisin sanoen em. vaihtovälillä joudut uusimaan kuitenkin suuren osan koneesta, joten siinä se päivitettävyyskin sitten menee, ellei halua vaan nopeampaa ja tuolloin jo vanhentunutta prosessoria laittaa samaan emoon kiinni.

Samalla aikavälillä ero mäkkipäivityksessä olisi, että myisit vanhan all-in-one myllyn ja hommaisit uuden eli käytännössä näyttö ja kotelokin menisi vaihtoon. Käytettyjen markkinoilla pari vuotta vanhoista mäkeistäkin saa edelleen ihan hyvää hintaa.
Aki
23.07.2012 15:15:56 (muokattu 23.07.2012 15:34:01)

Grugi: Täältä saa 100% Apple yhteensopivaa muistia halvalla suoraan kotiin kannettuna. Kaikki 3pvä meni tilauksesta kun muistit oli koneessa.

Esim.
http://tinyurl.com/cja8of9

Verkkokauppa.com on halvempi, koska tuolta maksaa postitus 17 puntaa.

5 vuotta vanhasta MacBookista sain myydessä kolmasosan alkuperäisestä hinnasta. Se on mielestäni aika hyvin.

Jos keskustelussa (väittelyssä) on toisena osapuolena henkilö joka ei juuri ole mäkkiä käyttänyt ja tuijottaa vaan speksejä ja numeroita, ei Mac vs PC -keskustelu voi olla millään tasolla avuliasta eikä yleensä edes fiksua.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
JPQ
23.07.2012 15:45:10 (muokattu 23.07.2012 18:53:19)

Aki: Verkkokauppa.com on halvempi, koska tuolta maksaa postitus 17 puntaa.

5 vuotta vanhasta MacBookista sain myydessä kolmasosan alkuperäisestä hinnasta. Se on mielestäni aika hyvin.

Jos keskustelussa (väittelyssä) on toisena osapuolena henkilö joka ei juuri ole mäkkiä käyttänyt ja tuijottaa vaan speksejä ja numeroita, ei Mac vs PC -keskustelu voi olla millään tasolla avuliasta eikä yleensä edes fiksua.

Se oli todella hyvä MacBook. ja speksejä mumeroita ei tosiaan pidä tuijottaa nykyinen Mac minini on kait ilmesesti 25-50% nopeampi jos katson prossun tietoja mutta tämä selvästi nopeampi tuskin tuplamuistit vaiktutaa asiaan.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JAV
23.07.2012 16:10:48 (muokattu 23.07.2012 16:11:27)
LaXu: Kun aina puhutaan tuosta PC:n päivitettävyydestä, niin heitänpä vasta-argumentin:

Jos sulla on se kone sen 3-5 vuotta keskimäärin (nykyään pärjää pidempäänkin kun koneiden nopeus ei ole kasvanut läheskään samaa tahtia kuin esim 10v sitten), niin siinä vaihteessa kun päivittäminen tulee eteen on käytännössä mahdollista korkeintaan

a) lisätä muistia tai kiintolevyjä ym. oheislaitetta
b) vaihtaa näytönohjain
c) vaihtaa kotelo ja virtalähde

Emolevyn, muistit ja prosessorin joutuu nykyään lähes poikkeuksetta uusimaan sen 3-5v jälkeen kokonaan, koska on tullut vähintään yhtä monta uutta CPU socketia ja pari uutta muististandardia (DDR->DDR2->DDR3 ja DDR4 tulossa varmaan ens vuonna). Toisin sanoen em. vaihtovälillä joudut uusimaan kuitenkin suuren osan koneesta, joten siinä se päivitettävyyskin sitten menee, ellei halua vaan nopeampaa ja tuolloin jo vanhentunutta prosessoria laittaa samaan emoon kiinni.

Samalla aikavälillä ero mäkkipäivityksessä olisi, että myisit vanhan all-in-one myllyn ja hommaisit uuden eli käytännössä näyttö ja kotelokin menisi vaihtoon. Käytettyjen markkinoilla pari vuotta vanhoista mäkeistäkin saa edelleen ihan hyvää hintaa.

Uuden emon saa satasen pintaan.. Vaikka suuren osan joutuukin uusimaan, tulee suuri säästö esimerkiksi näytöstä, kun verrataan imaciin. Lisäksi kotelosta, näytönohjaimesta ja virtalähteestä tulee iso säästö. Eihän pc:stä kannata päivittää kuin emo, prossu ja muistit, jos kone on musakäytössä. Lisäksi ei tarvitse maksaa tonnia ilmaa merkistä. Pc:n huolto on myös reilusti halvempaa ja helpompaa.

Kun tuosta päivittämisestä olen puhunut, niin olen viitannut juurikin emoon, prossuun ja muisteihin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)