Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittaminen hitaalla tempolla-ongelma
1
Euphonium
18.07.2012 12:09:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä on usein neuvottu harjoittelemaan ensin hitaalla tempolla jotain juttua ja sitten vähitellen nostamaan tempoa. Tässä on kuitenkin ainakin omalla kohdallani mielestäni paha ongelma. Nimittäin, hitaalla tempolla voi harjoiteltavan jutun opetella soittamaan väärällä tekniikalla, joka ei sitten toimikaan enää, kun lähestytään oikeaa tempoa ja sen väärän tavan pois opetteleminen onkin sitten iso ja turhauttava homma. Onkohan muilla ollut samoja ongelmia?
 
Jyrken
18.07.2012 12:12:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näinhän asia on, mutta hidastetulla tempolla on myös (kunhan ei mennä äärimmäisiin hitauksiin :P) paljon helpompaa opetella soittamaan oikealla tekniikalla verrattuna musiikin alkuperäiseen tempoon.
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
Sergei Fallinen
18.07.2012 13:10:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä taas näkisin että pääasiassa se on niin pieni ongelma että se korjautuu juuri siinä matkan varrella, kun lähestytään pikkuhiljaa aina sitä nopeampaa tempoa. Tuskin tulee sellaista tilannetta että tekniikka riittää tempoon 164, mutta ei enää tempoon 165. Pikemminkin nopeustreenin pitäis olla sellaista asteittaista soiton rentouttamista että mitä korkeampi tempo, aina sitä rennommaksi mennään ja sikäli se tekniikka on jatkuvassa muutostilassa - ei mikään sellainen asia joka välillä opetellaan pois ja sit taas jossain tietyssä tempossa opetellaan parempana takaisin.
 
Sekava sepustus, ehkä joku ymmärtää mitä ajan takaa.
 
tomaattiorava
18.07.2012 14:15:57 (muokattu 18.07.2012 14:23:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Täällä on usein neuvottu harjoittelemaan ensin hitaalla tempolla jotain juttua ja sitten vähitellen nostamaan tempoa. Tässä on kuitenkin ainakin omalla kohdallani mielestäni paha ongelma. Nimittäin, hitaalla tempolla voi harjoiteltavan jutun opetella soittamaan väärällä tekniikalla, joka ei sitten toimikaan enää, kun lähestytään oikeaa tempoa ja sen väärän tavan pois opetteleminen onkin sitten iso ja turhauttava homma. Onkohan muilla ollut samoja ongelmia?
 
Kokeileppa ettiä semmonen sopiva tempo itelles siitä jostain ääripäiden välistä. Tarpeeksi vauhtia että pysyy rytmissä mutta tarpeeks hitaasti että virheitä EI tule.
Pysy siinä tempossa jonkin aikaa ja keskity A: siihen että virheitä tai ylimääräisiä ääniä ei kuulu ja B: Siihen että soitto on mahdollisimman rentoa ja vaivatonta, liikkeet mahdollisimman pieniä ja tehokkaita. Se nopeus on mun mielestä oikeastaan vaan puhtauden ja rentouden sivutuote.
Älä ajattele niin että nyt opettelen tän kuvion 120 tempossa, sitte ku se jotenki sujuu ni nostetaan 130 jne.... Sen sijaan ajattele niin, että kun pidät metronomin siinä just sulle sopivassa tempossa ja treenaat juttuja niin kauan että soitto on niin täydellisen vaivatonta ja vähäliikkeistä kuin vain ikinä mahdollista, niin sitten sillä ei olekaan niin väliä missä tempossa mennään, soitto on varmaa ja tiukkaa aina vain. Oikeestaan mitä lähempää täyttä häkää mennään, niin sitä vähemmällä työllä periaatteessa päästään, kuten joku jo taisi mainitakin.
 
E : Ja se rentouden löytäminen tietty on aluksi varsin vittumaista jos lähdetään liikkeelle ihan tyyliin jossaan 50bpm paikkeilla. Tässä kohtaa kannattaa ehkä kiinnittä enempi huomiota siihen soiton puhtauteen vaikka rystyset valkosina ja hampaat irvessä saisikin töitä tehdä.
 
Kontiak
19.07.2012 15:03:01 (muokattu 19.07.2012 15:03:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Onkohan muilla ollut samoja ongelmia?
 
Voisi kokeilla ratkaisemiseksi sellaista että aina välillä vain tarkistuksen vuoksi soittaa vain vaikka kerran maksiminopeudella sen likin ja sitten jatkaa taas erittäin hitaalla tempolla huippurennosti minuutin parin ajan. Tuota hinailua sitten esmes parikymmentä minuuttia.
 
http://www.truthinshredding.com
samueld
19.07.2012 16:41:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa kiinnittää myös huomiota siihen että pyrkii tekemään liikeet oikeassa rytmissä vaikkakin hitaammine. Ei vaan soittamaan ääniä oikeassa rytmissä. Tähän minulla auttaa kun laittaa merkonomin naputtamaan nopeasti kun soitan hitaasti. Siis neljäsosien sijasta 8-osille tai jopa 16-osille. Silloin nuottien välinen aika ja niiden OIKEAT pituudet on joskus helpompi hahmottaa. Ei tule sellaista fiilistä, että "nyt! ja sitten... ei vielä... nyt!" vaan aika tuntuu jatkuvammalta.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Jucciz
19.07.2012 16:57:56 (muokattu 19.07.2012 16:59:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: väärä ketju
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Krice
20.07.2012 00:43:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Nimittäin, hitaalla tempolla voi harjoiteltavan jutun opetella soittamaan väärällä tekniikalla, joka ei sitten toimikaan enää
 
Mitähän tarkoittaa väärä tekniikka tässä tapauksessa? Joka tapauksessa kyse taitaa olla siitä tekniikasta eikä niinkään nopeudesta.
 
Karipiirto
20.07.2012 03:32:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euphonium: Täällä on usein neuvottu harjoittelemaan ensin hitaalla tempolla jotain juttua ja sitten vähitellen nostamaan tempoa. Tässä on kuitenkin ainakin omalla kohdallani mielestäni paha ongelma. Nimittäin, hitaalla tempolla voi harjoiteltavan jutun opetella soittamaan väärällä tekniikalla, joka ei sitten toimikaan enää, kun lähestytään oikeaa tempoa ja sen väärän tavan pois opetteleminen onkin sitten iso ja turhauttava homma. Onkohan muilla ollut samoja ongelmia?
 
Minä kun aina käsitin että hitaalla tempolla pyritään siihen että yritetään saada juurikin aikaan se oikea tekniikka ja pystytään soittamaan haluttu juttu puhtaasti. Jos sitten nopeutta lisätessä juttua ei enää kykene soittamaan puhtaasti, "palaa ruutuun yksi".
 
"If you're going to be crazy, you have to get paid for it or else you're going to be locked up." Hunter S. Thompson
Smoked
20.07.2012 19:15:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt ole aivan varma että tarkoittiko Samueld tuossa ylempänä juuri tätä samaa, mutta esim. bendauksia ei kannata hidastaa vaikka tempo olisi alhainen ja muutenkin kaikki liu'ut yms. kannattaa tehdä samoin kuin nopeallakin tempolla.
 
Ja vielä jos tuohon Samueldin kirjoitukseen palaan niin eipä ole kaikilla muusikoilla varaa palkata MERKONOMIA naputtamaan tempoa ;)
 
"Musiikkini on oikeasti parempaa, kuin miltä se kuulostaa!"
alsnaksna
20.07.2012 21:32:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Mitähän tarkoittaa väärä tekniikka tässä tapauksessa? Joka tapauksessa kyse taitaa olla siitä tekniikasta eikä niinkään nopeudesta.
 
Varmaanki sitä että aletaan soittaa sitä pätkää hitaassa tempossa alaslyönneillä ja sit nopeassa ja siinä alkuperäisessä tempossa pitäs soittaa alternatepickingillä. Siinä tulee sit vastaan se että pickkaus tekniikkaa tulee vaihtaa.
 
Mikä perkele täs on vikana!!!! Laitetaanpa vähä lisää hökää pesään nii eiköhä se siitä.
Sergei Fallinen
20.07.2012 22:32:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

alsnaksna: Varmaanki sitä että aletaan soittaa sitä pätkää hitaassa tempossa alaslyönneillä ja sit nopeassa ja siinä alkuperäisessä tempossa pitäs soittaa alternatepickingillä. Siinä tulee sit vastaan se että pickkaus tekniikkaa tulee vaihtaa.
 
Mä oletin että kyse on lähinnä siitä että kun soittaa hiiiitaaaastiiiii ja tarkasti niin on usein vaikeampi pitää liikkeet minimaalisen pieninä kuin nopeammissa tempoissa jolloin ei edes ehdi tehdä liian suuria liikkeitä. Etenkin plektran liikuttamista siten kuin sitä nopeissa tempoissa ja esim sweepeis jne käytetään, on vaikea "imitoida" silloin kun tempo on niin hiljainen ettei sillä ole juuri edes väliä miten sitä plektraa käyttää.
 
Tossa sun mainitsemassa skenaariossa on kyse vain tyhmyydestä/laiskuudesta ja siihen auttaa se että oppii ajattelemaan/viitsii ajatella ennen kuin toimii.
 
tomaattiorava
21.07.2012 11:58:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen:
Tossa sun mainitsemassa skenaariossa on kyse vain tyhmyydestä/laiskuudesta ja siihen auttaa se että oppii ajattelemaan/viitsii ajatella ennen kuin toimii.

 
Näin on.
Muistetaan vielä semmonenkin asia mikä helposti unohtuu : Ei riitä että painat nuotin oikealla hetkellä ja siirryt seuraavaan. Jokainen nuotti tulee painaa, antaa soida ja lopuksi sammuttaa niin kuin kappale ja tempo käskee. Mun mielestä tää on avain puhtaaseen soittoon ja tää ei ala rullaamaan muutakun hitaasti alottamalla. Tätä kun tekee niin huomaa miten seuraava sormi jo valmistautuu tulevan nuotin iskuun sillä aikaa kun edellinen sormi vielä painaa nykyistä nuottia jne.
 
Jyrken
21.07.2012 21:41:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Smoked: Ja vielä jos tuohon Samueldin kirjoitukseen palaan niin eipä ole kaikilla muusikoilla varaa palkata MERKONOMIA naputtamaan tempoa ;)
 
:D ja eihän merkonomit muutenkaan ole niin tarkkoja kuin mekaaniset laitteet, ihmisiä kun ovat
 
if you mostly play metallica get kirk hammets signature dunlop wahh pedal
samueld
23.07.2012 10:13:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyrken: :D ja eihän merkonomit muutenkaan ole niin tarkkoja kuin mekaaniset laitteet, ihmisiä kun ovat
 
Ei kunnon yo-merkonomia voita mikään tarkkuudessa.
 
No mutta juuri tuota mitä sergei ja tomaattiorava tuossa yllä sanoivat. Erittäin tärkeää.
 
Silloin kun musiikinteko ohjaa liikkeitä on luonnollista että kun tempo hidastuu, liikkeet laajenevat. Tätä voi kokeilla esim. taputtamalla käsiä yhteen vaikka ensin kerran sekunnissa, sen jälkeen 2 ja lopuksi 4 kertaa sekunnissa.
 
Siis nopeaa kuviota hitaasti harjoitellessa pitää nämä liikkeet pitää sellaisina kuin ne tullaan myöhemmin toistamaan esitystempossa.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «