Aihe: Muusikolle kone: PC VAI MAC?
1 2 3 4 533 34 35 36 37
JPQ
19.07.2012 01:57:56

AnteroJokinen: Kuinka paljon levytilaa sample kirjastot mielestänne vaatii?

Riippuu todellakin kuten sanottiin kirjastoista luulen kuitenkin 1tb riittää tosi hyvin jopa 0.5tb joka ehkä se jota itse ehdotan.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
AnteroJokinen
19.07.2012 19:53:17

AnteroJokinen: Kuinka paljon levytilaa sample kirjastot mielestänne vaatii?

Riippuu todellakin kuten sanottiin kirjastoista luulen kuitenkin 1tb riittää tosi hyvin jopa 0.5tb joka ehkä se jota itse ehdotan.

Itse omistan ulkoista kiintolevytilaa 3tb verran. Molemmat toimii USB 2.0 (vai oliko 2.2...) liitännöillä.

Eiköhän mikä tahansa samplekirjasto mahdu. Nopeus noilla 2.0 USBeilla tuskin on mitenkään päätä huimaavaa...
www.anterown.blogspot.com www.whammy-bar.blogspot.com
JAV
19.07.2012 20:13:21
AnteroJokinen: Itse omistan ulkoista kiintolevytilaa 3tb verran. Molemmat toimii USB 2.0 (vai oliko 2.2...) liitännöillä.

Eiköhän mikä tahansa samplekirjasto mahdu. Nopeus noilla 2.0 USBeilla tuskin on mitenkään päätä huimaavaa...

Itse en kyllä suosittele laittamaan ulkoiselle kirjastoja, juurikin kaistan hitauden takia. Yleensä kirjastoista saa päälle disk streamin, jolla voi tarvittaessa vapauttaa RAMia. Varsinkin noissa halvoissa mac koneissa sitä on aika nihkeästi. Jos käyttää suoraa streamausta, pitää midi raidat muuttaa audioiksi reaaliajassa. Muuten saattaa ilmetä pätkimistä. Sessiotkin aukeaa nopeampaa, kun on enemmän kaistaa käytössä.

Jos aiot tehdä paljon midin kanssa juttuja, kannattaa kyllä hankkia reilusti enemmän keskusmuistia kuin 4gb. 16-32gb on semmonen sopiva mielestäni. Huomaa että tarvitset 64bit käyttöjärjestelmän, sekkarin ja softat.
Antti1
19.07.2012 20:15:37
JAV: Jos aiot tehdä paljon midin kanssa juttuja, kannattaa kyllä hankkia reilusti enemmän keskusmuistia kuin 4gb. 16-32gb on semmonen sopiva mielestäni. Huomaa että tarvitset 64bit käyttöjärjestelmän, sekkarin ja softat.

Paljon on kyse myös kaistan ja muistin nopeudesta, eikä pelkästään määrästä, jos jotain hc-sessioita harrastaa.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
JAV
19.07.2012 20:22:21 (muokattu 19.07.2012 20:23:09)
Antti1: Paljon on kyse myös kaistan ja muistin nopeudesta, eikä pelkästään määrästä, jos jotain hc-sessioita harrastaa.

Jos duunaa paljon midinä, niin kyllä 4gb koneen saa nopeasti jumiin. Ei tarvi olla ees mikään hc-sessio, sen verran muistia varsinkin sampleihin pohjautuvat instrumentit nykyään imee. Siitä kun laskee vielä 1gb käyttikselle, niin ei paljon jää jälelle.

Perus nauhoittelut ja miksaamiset hoitaa nyt millä vain koneella.
Ziggy Bubba
19.07.2012 22:04:54

Olen tainnut saman sanoa monta kertaa, mutta kyllä se Applen koneiden hinta on hurja erityisesti noissa kannettavissa. Nimittäin vaikkapa halvin iMac on halvempi kuin halvin MBP ja siinä on vielä enemmän keskusmuistia, tehoa ja hilppasen isompi näyttö (korjatkaa jos on vanhaa tietoa). Tekniikkahan on samaa kamaa.

Jos ite tätä noin 5-vuotiasta iMaciä päivittäisin, niin just nämä mainitut uudet 27" mallit ois varmaan ekana listalla. Vaan mihinkäs tätä päivittämään, kun homma toimii eikä käyttis mene juntturaan vuosienkaan jälkeen - vaikka tiirailisi niitä saksalaisia "jumppa-videoita" :) Eikä muuten ole mikään pakko pyörittää ainakaan anti-virus -ohjelmia. Macin kanssa ei siis tartte musakonetta erikseen.

Musan teon kantilta tuo mainittu Core Audio -systeemi on kyllä erittäin kätsy. Hommat toimii suorilta, eikä aika mene latenssien, ajurien sun muiden säätämiseen.

Käyttöliittymä on myös selkeästi fiksumpi (ainakin vs. XP ja Vista), esimerkkinä äärimmäisen suoraviivainen ohjelmien asennus ja poistaminen. Finder on kieltämättä vähän turhan varovainen käyttäjän puolesta, eli leikkaus-toiminto on cmd-nappulan takana.
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
mattim
19.07.2012 23:36:01 (muokattu 19.07.2012 23:38:04)

LaXu: Itse pidän Maceissa siitä, ettei systeemin Core Audion kanssa tarvitse pelaa erilaisten ajurimallien kanssa. Windowsin vakio WDM-ajurisysteemi on latenssin takia edelleen ihan käyttökelvoton äänittämiseen ja ASIO tykkää ryöstää kaiken äänen ulostamisen yhden ohjelman käyttöön laitteistosta riippuen. Core Audion kanssa tätä ongelmaa ei vain ole.

Windows puolelle tuli Vistan myötä uusi pienilatenssinen ajurirajapinta WASAPI, joka hieman helpottaa ASIOON verrattuna. Voit sentään käyttää yhtä laitetta inputtina ja toista outputtina, kunhan näytteenottotaajuus ja bittileveys on molemmissa laitteissa sama. Mahdollistaa myös laitteiden jakamisen useiden softien kesken. Ilmeisesti konsepti tukisi useamman kortin bundlaamista yhdeksi laitteeksi, toteutukset vain puuttuvat ?
AnteroJokinen
19.07.2012 23:36:30

Itse en kyllä suosittele laittamaan ulkoiselle kirjastoja, juurikin kaistan hitauden takia.
...
Jos aiot tehdä paljon midin kanssa juttuja, kannattaa kyllä hankkia reilusti enemmän keskusmuistia kuin 4gb. 16-32gb on semmonen sopiva mielestäni. Huomaa että tarvitset 64bit käyttöjärjestelmän, sekkarin ja softat.

Jos asennan kaiken muun paitsi musiikkihommat (kirjastot, ohjelmat, nauhotetut pätkät) ulkoisille USB 2.0 levyille, niin 1TB varmaan riittää.

27" 3,1GHz iMacin keskusmuisti on alunperin 4Gb ja maksimissaan sitä saa 16Gb. Kalliiksi tulee, mutta eiköhän se välttämätöntä ole musahommia varten?

Appleista kun en tiedä mitään, niin mietityttää tuo 32bit/64bit asia. Eihän Appleissa tarvitse miettiä onko järjestelmä 32 bittinen vai 64 bittinen? Jokainen iMac handlaa kuitenkin 16Gb keskusmuistin.
mattim
19.07.2012 23:40:08 (muokattu 19.07.2012 23:44:09)

AnteroJokinen: Jos asennan kaiken muun paitsi musiikkihommat (kirjastot, ohjelmat, nauhotetut pätkät) ulkoisille USB 2.0 levyille, niin 1TB varmaan riittää.

27" 3,1GHz iMacin keskusmuisti on alunperin 4Gb ja maksimissaan sitä saa 16Gb. Kalliiksi tulee, mutta eiköhän se välttämätöntä ole musahommia varten?

Appleista kun en tiedä mitään, niin mietityttää tuo 32bit/64bit asia. Eihän Appleissa tarvitse miettiä onko järjestelmä 32 bittinen vai 64 bittinen? Jokainen iMac handlaa kuitenkin 16Gb keskusmuistin.

32 bittisellä käyttiksellä tai softalla (Pro Tools) tulee kaiketi aina ongelmaksi yli 3 gigan muistin käyttö ?
JAV
19.07.2012 23:46:19 (muokattu 19.07.2012 23:46:48)
AnteroJokinen: Jos asennan kaiken muun paitsi musiikkihommat (kirjastot, ohjelmat, nauhotetut pätkät) ulkoisille USB 2.0 levyille, niin 1TB varmaan riittää.

Tuossa ois taulukko, kuinka paljo eri mäkeissä on mahdollista käyttää muistia:
http://guides.macrumors.com/Understanding_Intel_Mac_RAM

Myös ohjelmien muistinkäyttö tulee ottaa huomioon, kuten tuossa aiemmin tuli ilmi.
Aalimupina
20.07.2012 12:28:00 (muokattu 20.07.2012 12:28:28)
AnteroJokinen: 27" 3,1GHz iMacin keskusmuisti on alunperin 4Gb ja maksimissaan sitä saa 16Gb. Kalliiksi tulee, mutta eiköhän se välttämätöntä ole musahommia varten?

Apple-sertifioitu muisti on pirun kallista. Muistaakseni 16 gigaa muistia PC:hen maksoin 50€ , kun tilasin koneen silent rigiltä.

iMacissä mua alkoi rassaamaan tuo ulkoisten kovalevyjen kanssa pelaaminen. Ja sitten firewire-liitäntöjä oli liian vähän ja sitten samplekirjastojen kanssa alkoi tökkiä. Thunderboltinhan pitäisi olla nopee, mutta ne ulkoiset kovalevyt ovat järkyttävän kalliita.

Entisenä apple-uskovaisena kelkkani kääntyi aika nopeasti, kun aloin pyöritellä noita hintoja. Maksoin omasta PC:stäni 1700€, i7-prossu, 2 x 1tb kovalevyä (7200rpm), 128 SSD-levy, 16 gigaa muistia, firewire-kortti, 23" näyttö, bluray-asema ja käyttis (windows 7 pro). Kone on erittäin hiljainen. Ei pidä sen suurempaa ääntä kuin iMac.
Grugi
20.07.2012 12:45:58 (muokattu 20.07.2012 12:47:43)
Turhaa se on huudella että mac:iin muistit maksaa maltaita, ellei sitten tyhmyyksissään mene niitä Apple storesta ostamaan :)

Täältä saa 100% Apple yhteensopivaa muistia halvalla suoraan kotiin kannettuna. Kaikki 3pvä meni tilauksesta kun muistit oli koneessa.

Esim.
http://tinyurl.com/cja8of9
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
tender.insanity
20.07.2012 12:59:51
Aalimupina: Apple-sertifioitu muisti on pirun kallista. Muistaakseni 16 gigaa muistia PC:hen maksoin 50€ , kun tilasin koneen silent rigiltä.

Ei se muisti nyt ihan noin halpaa ole. 8gb saa 50e hintaan tätä nykyä. Kun itse koneen kasailin vuoden vaihteessa, maksoi Kingstonin 1333mhz 4gb kampa 21e/kpl. Nyt nuo ovat 25e/kpl.
Aalimupina
20.07.2012 13:01:23 (muokattu 20.07.2012 13:03:48)
Grugi: Turhaa se on huudella että mac:iin muistit maksaa maltaita, ellei sitten tyhmyyksissään mene niitä Apple storesta ostamaan :)

Täältä saa 100% Apple yhteensopivaa muistia halvalla suoraan kotiin kannettuna. Kaikki 3pvä meni tilauksesta kun muistit oli koneessa.

Esim.
http://tinyurl.com/cja8of9

Kyll mä sen tiedän, että applestore vetää välistä minkä kerkiää. Samoin varimport. Ostin mäkbook prohon 8 gigaa muistia 50€:lla verkkokaupasta. Varimport pyysi 100€ ja applestore vissiin 200€.
Aalimupina
20.07.2012 13:02:27
tender.insanity: Ei se muisti nyt ihan noin halpaa ole. 8gb saa 50e hintaan tätä nykyä. Kun itse koneen kasailin vuoden vaihteessa, maksoi Kingstonin 1333mhz 4gb kampa 21e/kpl. Nyt nuo ovat 25e/kpl.

Aivan. Se olikin se päivitys 8gigasta 16gigaan, mikä maksoi 50€. Pahoittelen.
AnteroJokinen
20.07.2012 16:25:52

Yritän tässä summailla kaikkia näitä teidän hyödyllisiä kommenttejanne...

Olen ostamassa Pro Toolsia uudelle koneelle, joka on "32 bittinen ohjelma". Sen takia käyttikseni pitää olla 32 bittinen?

Koska käytän pääosin Pro Toolsia ja Windowsille löytyy ihan yhtä hyviä ohjelmia kuin Macillekin (Paitsi GB ja Logic), en tarvitse Macia vaan ostan halvemmalla todella tehokkaan PC:n?

Minkälaisia ajuriongelmia ihmisillä on PC:llä sitten ollut? Aion kuitenkin käyttää paljon samplekirjastoja (I think?) kun kerran orkesterimeiningit ja erilaiset synajutut sun muut kiinnostaa.
Grugi
20.07.2012 17:25:26 (muokattu 20.07.2012 17:28:00)
AnteroJokinen: ^Korjaan. Siis ei PT ole 32 bittinen ohjelma, vaan se ei pysty käyttämään järjettömästi keskusmuistia? Vähän hukassa olen näiden softien kanssa, kun en ole vielä käyttänyt.

Kyllä PT on 32 bittinen ja kykenee käyttämään sen 4Gb(3,5) keskusmuistia. Jos taas käyttää OSX:ää niin se kykenee allokoimaan muistia niin että vaikka se PT kykenee käyttämään sen 4Gb niin sen kanssa käytettävät sovellukset voivat käyttää sen määrän kekusmuistia mitä tarvitsevat/tukevat, tämä siis silloin kun toimivat omina sovelluksia eli vaikka PT ja Rewirellä siinä Reason.

Ja sen käyttiksen ei tarvitse olla 32 bittinen vaikka sovellukset olisikin, suurin osa softista toimii ihan hyvin 64 bittisellä alustalla.
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
keppada
20.07.2012 19:01:21
Itse sain vihdoinkin tehtyä päätökseni ja tilasin apple-storesta opiskelija-alennuksella uuden 13' macbook pro:n. Samalla saikin sitten 80e lahjakortin storeen joka kivasti alentaa logicin hintaa :).

Otin ton ihan karvalakkimallin ja ajattelin siihen päivittää 256gb SSD:n ja 8gb muistia. Varmaan pakko käyttää ulkoista kovalevyä kaverina sampleille. Eikös se niin mene, että kun on valinnut mitä sampleja projektissa käyttää niin lykkää ne vaan sitte ssd:lle siksi aikaa että projekti on valmis niin homma sujuu sulavammin? :)
JAV
20.07.2012 22:01:41
keppada: Itse sain vihdoinkin tehtyä päätökseni ja tilasin apple-storesta opiskelija-alennuksella uuden 13' macbook pro:n. Samalla saikin sitten 80e lahjakortin storeen joka kivasti alentaa logicin hintaa :).

Otin ton ihan karvalakkimallin ja ajattelin siihen päivittää 256gb SSD:n ja 8gb muistia. Varmaan pakko käyttää ulkoista kovalevyä kaverina sampleille. Eikös se niin mene, että kun on valinnut mitä sampleja projektissa käyttää niin lykkää ne vaan sitte ssd:lle siksi aikaa että projekti on valmis niin homma sujuu sulavammin? :)

Ei kuulosta kyllä kovin kivalta workflowlta. Periaatteessa kuitenkin homma on mahdollista noinkin hoitaa. SSD levyjen muistisoluihin voi tallettaa vain rajallisen monta kertaa tietoa. Lukeminen taas ei kuluta levyä. Siksi joskus suositeltiin vain käyttistä ja muita paljon käytössä olevia ohjelmia ssd levylle. En sitten tiedä kuinka tekniikka on kehittynyt ja onko tuo enää suuri ongelma.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)