Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nyt lepa toimii
1
KoskPaavo
11.07.2012 22:19:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, n. vuoden kestänyt leslien suunnittelu ja teko on päätepisteessä. Hyvä tuli, tosin toistaiseksi vain pienen piirin mielestä. Suurimmat ongelmakohdat olivat roottorien pyöritys ja vahvistin , molempiin löytyi yllättävän helppo ja halpa ratkaisu.
SP-Elektroniikasta löytyi n 10€/kpl maksava tasavirtamoottori ylä- ja alapyörijöihin, sopivia vetopyöriä löytyy samasta kaupasta. Vaasan Elektroniikkakeskuksesta löytyy n 25€ maksava PWM-säädinrakennussarja jolla voi vaihtokytkimen avulla toteuttaa hitaan ja nopean pyörimisen. sen 800Hz jakosuotimen hankin jostain, en nyt muista mistä.
Vahvistimeksi laitoin 240W:n Pioneer autovahvistimen, niitä löytyy autopurkaamoilta vaikka kuinka muutamalla kympillä. Virtalähteinä käytin kahta käytettyä tietokoneen 350W virtalähdettä joista käytin ainoastaan 12V:n ulostuloa, toinen käyttää vahvistinta, toinen moottoreita PWM- säätimen kautta.
12" bassokaiutin on 200W Obom (?) samoin kuin 150W yläpäädriveri. Halpiksiahan nuo ovat mutta hyvin toimii tuossa.
Vahvistimen ulostuloherkkyys on 6,5V:iin asti joten WLM:stä voi vetää suoraan inputtiin ilman esivahvistinta.
Alapyörijä on muovitynnyristä jossa on pleksiheijastin , 6mm:n akselilla ja metallilaakereilla, aika kova homma oli tasapainoituksessa mutta onnistui 5 g:n auton aluvannepainoilla.
Tulihan nyt tuommoinenkin tehtyä, tietäis vaan miksi.
Omakuvissa on laite.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
tommiot
11.07.2012 23:17:49 (muokattu 11.07.2012 23:21:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siistiä! Oon vähän pohtinut myös, että rakentais tohon Nord Electron perään ite lepan. En oo kyllä ees ikinä päässy soittaa Leslien läpi... =)
 
Minkähänlainen driver kannattaa valita että lähtee rankat särösaundit? Entä vahvistinpuoli? Tai tartteeko säröt ajaa noihin jonkun alipäästön läpi? Onkohan tosta Leslien rakentamisesta jotain kirjallisuutta / kattavia ohjeita netissä?
 
okabass
11.07.2012 23:26:06 (muokattu 11.07.2012 23:27:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Hieno tee-se-itse laitos. Kunnioitettavaa.Tuskin Minä itsekään olisin kyennyt parempaan. :) Siirikin näyttää olevan totaalisen hurmiossa.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
KoskPaavo
11.07.2012 23:46:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Siistiä! Oon vähän pohtinut myös, että rakentais tohon Nord Electron perään ite lepan. En oo kyllä ees ikinä päässy soittaa Leslien läpi... =)
 
Minkähänlainen driver kannattaa valita että lähtee rankat särösaundit? Entä vahvistinpuoli? Tai tartteeko säröt ajaa noihin jonkun alipäästön läpi? Onkohan tosta Leslien rakentamisesta jotain kirjallisuutta / kattavia ohjeita netissä?

 
Itseasiassa en osaa noihin tarkasti vastata yhteenkään. Tai valmistusohjeita ja YouTube-pätkiä kyllä on . ja tuolta norskiukolta sain hyviä vinkkejä.
http://www.mantor.info/Hobbyhjornet … _speaker/DIY%20Leslie%20Speaker.htm
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Sax-pappa
12.07.2012 08:43:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnittelut! Hieno laite ja oikeaa kierrätys- ja tee-se-itse-henkeä.
 
MPU
12.07.2012 12:29:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnioitettavaa Pelle Peloton-meininkiä. Hieno vanhan idean toteutus uudemmilla hiluilla.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Sahtikone
19.07.2012 09:51:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Upeaa työtä. Jos et halua vaalia salaisuutena sisuskaluja tarkemmin, niin laitahan toki näytille niitäkin! Kiinnostaa rutosti, kun olen suunnitellut itsekin samanlaista projektia. Sitten kun saan tuon kitaran ja GEMin valmiiksi.
 
Komea laite, onko myös ääni yhtä hyvä?
 
Riders on the storm.
KoskPaavo
19.07.2012 17:00:05 (muokattu 19.07.2012 17:08:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sahtikone: Upeaa työtä. Jos et halua vaalia salaisuutena sisuskaluja tarkemmin, niin laitahan toki näytille niitäkin! Kiinnostaa rutosti, kun olen suunnitellut itsekin samanlaista projektia. Sitten kun saan tuon kitaran ja GEMin valmiiksi.
 
Komea laite, onko myös ääni yhtä hyvä?

 
Ok, eihän tuo mikään salaisuus ole. Laitankin omiin kuviin pari uutta kuvaa tuosta
Edit. Nyt ei jostain syystä onnistu tuo kuvien laitto
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Sahtikone
19.07.2012 18:59:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten muuten tuo PWM säädin toimii, saako säädettyä sen ramp-ajan kun hidastaa/nopeuttaa pyörimistä?
 
Riders on the storm.
KoskPaavo
19.07.2012 20:24:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sahtikone: Miten muuten tuo PWM säädin toimii, saako säädettyä sen ramp-ajan kun hidastaa/nopeuttaa pyörimistä?
 
Se ramp -aika tulee mulla just luonnostaan kun nuo moottorit ei jaksa lähteä niin tehokkaasti, alapyörijä kun on raskaampi niin sen 5-7 sek kestää hitaasta nopeaan , yläpyörijä lähtee sähäkämmin. Varmaan hihnojen kireydelläkin voi säädellä tuota.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Sahtikone
20.07.2012 00:27:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Se ramp -aika tulee mulla just luonnostaan kun nuo moottorit ei jaksa lähteä niin tehokkaasti, alapyörijä kun on raskaampi niin sen 5-7 sek kestää hitaasta nopeaan , yläpyörijä lähtee sähäkämmin. Varmaan hihnojen kireydelläkin voi säädellä tuota.
 
Okei, sitä minä vähä tuumailinkin. Kätevää.
 
Riders on the storm.
Kumiankka
20.07.2012 08:03:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieno on! Mistäs tuon yläpään tötterön hommasit?
 
KoskPaavo
20.07.2012 11:19:51 (muokattu 20.07.2012 13:05:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumiankka: Hieno on! Mistäs tuon yläpään tötterön hommasit?
 
Oulusta ex-Bamperos -kitaristilta, oli pelastanut jostain romulepasta. Se varsinainen driveri on uusi, sopi just samoihin kierteisiin. Jenkeistähän noita saa vaikka kuinka mutta ei sopinut mun ideologiaan , siis se on se että mahdollisimman halvalla mutta toimivaa. Esim. se vanha pyöritysmoottorisysteemi kaksine moottoreineen, rullineen ja releineen on nykypäivänä järjetön lonksutin.
Niin nyt en saa kuvia tuohon Omiin kuviin, jos jotakuta kovin kiinnostaa voin e-mailina pistää , privaviesteihin vaan e-mail-osoite
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
tommiot
20.07.2012 13:25:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Niin nyt en saa kuvia tuohon Omiin kuviin, jos jotakuta kovin kiinnostaa voin e-mailina pistää , privaviesteihin vaan e-mail-osoite
 
Ainakin joskus kuvien koolla oli joku rajoitus. Olisko ollu että yli 1 megan kuvat ei suostunu latautumaan ollenkaan.
 
KoskPaavo
20.07.2012 15:19:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Ainakin joskus kuvien koolla oli joku rajoitus. Olisko ollu että yli 1 megan kuvat ei suostunu latautumaan ollenkaan.
 
Niinhän se tais olla, oon vaan niin urvelo noissa kuvankäsittelyjutuissa että ei onnistu.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
artope
20.07.2012 15:49:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Niinhän se tais olla, oon vaan niin urvelo noissa kuvankäsittelyjutuissa että ei onnistu.
 
Olis kyllä mielenkiintoista nähdä tuo tekemäsi systeemi!
 
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
KoskPaavo
20.07.2012 18:56:42 (muokattu 20.07.2012 18:58:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt on muutama kuva, tynnyripyörijän alku, toisessa on virtalähteet sekä autovahvistin.
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/702961
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «