telescope 15.07.2012 23:47:50 (muokattu 15.07.2012 23:49:29) | |
---|
JPQ: ..21 tuuman laatunäyttö (yksikään tn paneeli ei ole laatua sitten) on ? ja paljonko vastaava 27tuumainen 2560x1920 resoluutiolla Applen näytöissä on ikävästi heijasteleva kiiltävä pinta. Esim Dellin 24" IPS paneeli on ainakin Jimms PC-storessa 279€ |
JAV 16.07.2012 00:38:00 (muokattu 16.07.2012 00:42:03) | |
---|
ganesha: öh. oma 13"-MBP maksoi 1200e. Jos jostain saat samoilla spekseillä PC-läppärin tonnin halvemmalla, niin kerro ihmeessä mistä?!? 600e halvemmalla saa saman emon ja prossun, tosin pc koneissa on muistia enemmän ja isompi näyttö. Eiköhän tässä vain ollut tarkoitus puhua mac koneiden järkyttävästä ylihinnasta, eikä niinkään tarkoista hinta eroista. Moni kyllä kehuu mac läppäreiden laatua ja parilla tutulla vannouteneella windows käyttäjällä on juuri sen takia mbp. Mitä olen sivusta seurannut, niin kyllä noita mac läppäreitäkin menee tämän tästä paskaksi. Siinä vaiheessa, kun aletaan kasaamaan kunnolla rautaa, niin hintaerot kasvaa jo ihan järkyttäviksi. |
ganesha 16.07.2012 07:41:15 | |
---|
JAV: 600e halvemmalla saa saman emon ja prossun, tosin pc koneissa on muistia enemmän ja isompi näyttö. Eiköhän tässä vain ollut tarkoitus puhua mac koneiden järkyttävästä ylihinnasta, eikä niinkään tarkoista hinta eroista. Moni kyllä kehuu mac läppäreiden laatua ja parilla tutulla vannouteneella windows käyttäjällä on juuri sen takia mbp. Mitä olen sivusta seurannut, niin kyllä noita mac läppäreitäkin menee tämän tästä paskaksi. Siinä vaiheessa, kun aletaan kasaamaan kunnolla rautaa, niin hintaerot kasvaa jo ihan järkyttäviksi. Rautakangenkin saa paskaksi kun oikein yrittää. Joo, se on totta, että Maccien hinnassa on ärsyttävää trendilisää kun kaikenmaailman hipsterit on ottaneet omppukoneet omikseen. Kunnolla rautaa? Kyllä mun läppärin speksitkin riittää musantekoon: äänitin sillä mm. tuoreen Carved in Ashes-EP:n kitarat, bassot ja kiipparit. Näyttö tuossa 13"-läppärissä tietysti vois olla isompi, mutta tuo on sopivan kompakti keikkakäyttöönkin (mahtuu läppäriräkkiin) - voi olla ett 15"-läppärikin vielä menis, mut esim. 17"-MBP olis jo räkkiin liian iso. Himassa mulla on lisänäyttö editointia yms. nysväämistä varten (21"-laajakuvanäyttö) - tai sit väsään 24"-iMacilla. Eikös tuo mene jo pilkunnussimisen puolelle, että puhutaan Macin järkyttävästä ylihinnasta, mutta hintaeroja ei saisi ottaa esille? :D Mulle on aivan sama millä te väännätte juttujanne. Mä oon valmis maksamaan hieman ekstraa vakaasta käyttiksestä ja siitä että kaikki toimii; Ei kiinnosta optimoida asetuksia eikä muutenkaan harrastaa ATK:ta. Pyrin keskittymään vain musantekoon silloin kun sen aika on. PC:n kanssa en lähtis keikalle - kumminkin yli 15 vuotta on kokemusta PC-maailmasta, ja vieläkin tuoreessa muistissa ne ongelmat mitä Windowsin kanssa on ollut. Kertoo jotain Microsoftin asenteesta kuluttajia kohtaan, että edes kehtasivat julkaista Windows Vistan! :D Jotenkin oireellista että Microsoft ja Nokia ovat nykyään petikumppaneita; Nokian uudet puhelimetkin ovat ihan susia (mulla on työpuhelimena uus Lumia) - tosin vertailun vuoksi on kyllä myönnettävä että ihan yhtä paskoja ne iPhonetkin on. Olis kannattanut Applenkin vain pysyä tietokoneissa - sen ne sentään osaa. |
JPQ 16.07.2012 11:52:16 (muokattu 16.07.2012 11:55:08) | |
---|
Tuo Dell hyvä huomio todellla hyvä kiitos siitä itsellä näet laatunäyttö haussa joskin 16x10 ikävä elokuville joskin musakäyttö ja stillkuvat on ne joiden ehdoilla näyttöä ostan joten musakäyttö hyötyy pikseleistä. Lisäksi VGA liitäntä tarpeen vanhojen koneideni takia. Sitä paitsi täällä arvostetaan myös Imovieta. joo saahan pceelle videoeditti softia kuinkahan monesta vaan joutuu maksamaan ? jolla saa tyylikästä jälkeä ? tokihan tuolla ei ihmeitä tee mutta omat tarpeet luultavasti hoituu jos videomuoto on sovelias. lähinnä nykyisen oman digijärjestelmän videot pitäs saada sopivaan muotoon.:) JAV: sinusta varmaan osassa studiotekniikkaakin järkyttävää ylihintaa ? ps. onhan applet kalliita ei sinänsä. ja osa studiotenkiikasta ylihinnoiltetua... Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
johanssen 16.07.2012 13:36:27 | |
---|
Kun kerta PC koneista speksejä ymmärrät, niin valitset vaan itsellesi parhaat/sopivimmat osat, jotka sun budjettiin istuu ja mitä tarvit. Jos kokoaminen ei onnistu itseltä, niin sitte vaan kilpailutat sen eri lafkoilla, jotka sitä tekee ja valitset itsellesi sopivimman. Ja ylimääräisen sijoitat toiseen näyttöön, niin on duunailu huomattavasti mukavampaa ja jouheampaa. Jos ite mylly tulee samaan tilaan, missä äänitys tapahtuu, niin sitte sijottaa enemmän hiljaisiin osiin. Mutta itellä kun mylly on eri tilassa, niin kaiken on voinu aina satsata tehoon. Näin minä tekisin ja olen myös tehnyt. Mutta jokainen tyylillään. asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...ASUS P8P67 / Core i7 2600 K / 16 Gb DDR3 2000 MHz / Win 7 64bit / RME FF400 / Cubase 5 |
JPQ 16.07.2012 13:42:59 (muokattu 16.07.2012 17:46:03) | |
---|
Ostin osat itse apu (parikin tahoa varmistamassa setin laatua...) asiantuntemuksella (älkää kysykö mitkä osat ja neuvojakaan ei saa kysyä en ole guru enkä ole kuin tuon projektin verran perehtynyt) lopputuloksena: pc joka oli ikävän hidas loppuaikoina. (1,5vuottakohan se oli itsellä) lisäksi alkuperäinen näyttökortti ja tilalle tullut (molemmat passiivi jähdytteisiä tietoisesti) jumahtivat aina graffa kiihdytyksen oleessa tiettyä "kovemmalla" (se xp asetus) tai videota toistaessa paitsi flash videota jollen nyt väärin muista tuota videokohtaa kaatoi kyllä mutta yksityiskohdat unohtuneet. Joten en itse jaksa tapella jos ei tarvetta tule ja tarve tulee aikaisintaan jos applejen hinta tai muu tekijä menee ihan järjettömäksi. tosin windows on viime kokemuksen mukaan järejttömyydessä hieman edellä ainakin vielä. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
AnteroJokinen 16.07.2012 16:04:14 | |
---|
Paras kone minkä saa 2000€:lla vai 2000€:n iMac? Hyvät ja huonot puolet? Olen miettinyt yös oan Windows koneen kokoamista (vaikkakin joku muu sen saisi koota kun itsellä ei ole kokemusta). Saisin toisen näytönkin siihen kivasti. Ihmetyttää vain, kun niin monella muusikolla on juuri Apple. Onko Garageband ja Logic niin huippuja, että Apple on kannattavampi ostos? Olen ostamassa nimenomaan pöytäkonetta ja studiotarkoitukseen. Nauhoittaminen tapahtuu koneen kanssa samassa tilassa. En ole kuitenkaan ikinä törmännyt niin kovaääniseen koneeseen, että se vaikeuttaisi nauhoittamista. Ja tuulettimiahan ja muita osia saa hiljaisempinakin jos niitä haluaa vaihdella. www.anterown.blogspot.com
www.whammy-bar.blogspot.com |
keppada 16.07.2012 16:14:17 | |
---|
Itsekkin olen painiskellut jo pari viikkoa tässä saman kysymyksen kanssa. Tosin itse olen hommaamassa kannettavaa. Kaikki toitottaa kuinka pitäis ostaa mac ja netin tutoriaaleissa kaikki musiikin harrastajat käyttävät mäkkiä. Kuitenkin joka toinen päivä olen päätymässä uuteen zenbookkiin tai johonkin toiseen läppäriin mistä saisi hackintoshin värkkäiltyä. Logic näyttää herkulta koska ei maksa juuri mitään pahimpiin kilpailijoihin verrattuna, mutta ei silti huvittaisi maksaa brändilisää mäkistä. Ainoat uudet mäkit joissa on kunnon näyttö läppäripuolella maksaa yli 2000e. Jos haluaa macbook pro:n ssd:lle menee sillä kustannukset jo 1500e paremmalle puolelle. Zenbookissa olisi loistava näyttö ja muutkin ominaisuudet kunnossa, eikä maksaisi kuin 1099e, mutta silloin taitaisi joutua pärjäämään ilman logikkia. Ei ole helppoa kyllä tämä päättäminen :/. Nyt on tutkinnassa sitten tuo hackintosh puoli, eli lähinnä kuinka vakaaksi saa. Käsittääkseni pöytäkoneesta on kuitenkin paljon helpompi tehdä vakaa hackintosh, eli mielestäni sinulla se olisi ainakin harkitsemisen arvoinen vaihtoehto |
JPQ 16.07.2012 17:45:15 | |
---|
Sanoisin kerro mitä plugareita käytät tai aiot käyttää eli niistä näkee hyödytkö Logicin plugarikauttauksesta. Toisekseen ymmrrän hyvin Applen hinta hirvittävyyden on ei ne halppoja ole. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
johanssen 16.07.2012 18:12:32 | |
---|
Onhan se Logic halpa. Mutta ei se nyt muuten elämää mitenkään sen autuaamaksi tee kuin joku muukaan softa. Kyllä niillä kaikilla yleisimmillä levytasoista matskua vääntää. Pääasia on, että tietää mitä sillä softalla on tekemässä ja jaksaa opetella ja taas opetella ja jne...päästäkseen haluamaansa lopputulokseen. Ja koska koneessa voi helposti säästää 40-50 %, jää vielä softaankin rahaa. Mutta luulenpa, ettei tässä väännössä päästä tälläkään kertaa mihinkään ketjun aloittajaa tyydyttävään loppupäätelmään. Ratkaisu on vaan ite tehtävä välillä PC/Mac. Molemmilla hoituu musahommat varmasti. Kokemusta on. Siinä tapauksessa, jos tulevaisuudessa kangastelee videoeditin tekeminen, olisi oma valintani ehdottomasti Mac. Meillä äänet hoitaa PC ja kuvat Mac. Pöytäkoneita molemmat. asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...ASUS P8P67 / Core i7 2600 K / 16 Gb DDR3 2000 MHz / Win 7 64bit / RME FF400 / Cubase 5 |
AnteroJokinen 16.07.2012 19:13:35 | |
---|
Nyt tulee kyllä aloittelijan kysymys... Mitä plugareita Logicilla on ja mihin kaikkeen te muusikot niitä käytätte? www.anterown.blogspot.com
Grugi 16.07.2012 19:28:27 | |
---|
The only true wisdom is in knowing you know nothing. |
JPQ 16.07.2012 19:51:02 (muokattu 16.07.2012 19:53:51) | |
---|
AnteroJokinen: Nyt tulee kyllä aloittelijan kysymys... Mitä plugareita Logicilla on ja mihin kaikkeen niitä käytätte? no tulen käyttämään ES2 padeihin ja synajousiin tosin en ainoana lähteenä vaan vaihtoehtona tai täydennyksenä. ja jos kaipaan pehmeää soundia verrattuna muihin syniini. ja EXS24 ainakin aika kauan joihinkin ethnisiin juttuihin,ja yhtä pianoa olen jo käyttänyt (pianossa oli jotenkin kivan pling ääni verrattuna muihin pianoihini) ehkä rummutkin päätyy vielä johonkin projektiin haitsut varsinkin miellyttääv aikka muistuttaakin jotenkin vähän paremman luokan rautasynaa eikä modernia rumpusoftaa. Efektipuolta en ole vielä edes oikein tutkinut tai no olen mutta aika varma että aika moni niistäkin kelpaa. nämä pikaisia vastauksia. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
cosmob83 16.07.2012 20:11:52 (muokattu 16.07.2012 23:30:05) | |
---|
Oma täysin turhanpäiväinen yleistykseni tähän keskusteluun; Vaihdoin Macista Puuceehen taloudellisista syistä. En ole koskaan ymmärtänyt väitettä että Puucee olisi jotenkin insinööri kone ja mac taas ei. Ihan yhtä paljon/vähän säätöä minulla on molempien kanssa ollut, ja jos on ollut ongelmia niin ne on harvemmin liittynyt käyttikseen, vaan ennemminkin softaan. Jos minulla olisi hirveästi rahaa? Ostaisin Macin kun se on makeemman näköinen, ja Cafe Latten hörppiminen paikalliskuppilassa on paljon seksikkäämpää kuin kantaa omaa kasattua desktop pctä mukana. Ok ja myönnetään että Macin käyttis on himppusen sujuvampi, mutta ei niin paljon että sillä olisi minulle ihmeempiä merkitystä. Musiikinteon kannalta? Logicissa on omat ongelmansa ja hyvät puolensa, sitä käyttää myös monet prot. Cubasessa on omat ongelmansa ja sitä käyttävät monet prot. Pro Toolsissa on omat ongelmansa ja sitä käyttävät monet pro. Sonarissa on omat... jne jne. Musiikin laatu ei liity siihen että onko alla omppu vai köyhälistö puucee, eikä se oikeastaan siitä DAW softastakaan kauheasti välitä. Jos ajatellaan mukana tulevia plugareita niin... No jotkut prot haukkuvat n. 99% daw softien plugareista, sitten taas joku Elliot Schneider miksaa Donald Fagenin Morph the cat levyn Nuendon/Cubasen omilla plugareilla. Ota tuosta nyt selvää... Mukana tulleista instrumenteista, no humm... Jos olet elektronisen musan suuntaan kääntymässä niin saattaisin suositella Abletonia. Muun musiikin kohdalla eipä niin väliä kait? Jos voisin lähettää viestin kirkassilmäiselle ja naiville itselleni vuosien taakse kun aloittelin äänityshommien harrastelua, niin viesti menisi jotenkin näin: - Any DAW will do - Huoneen akustiikkaan eniten rahaa kiinni kiitos... - ... ja seuraavaksi monitoreihin... - ... soittimiin... - ... Mikrofoneihin... - ... etuasteisiin... - Vieläkö jäi rahaa? Palkkaa joku opettamaan itseäsi. - Viäläkin rahaa yli? No opettele nyt ensiksi käyttämään niitä olemassaolevia plugareita ennenkuin rohmuat uusia. Jokaista Pro:ta kohden joka käyttää softaa X ja miksaa tavalla X, lötyy toinen pro joka tekee juuri toisinpäin. Ainut yhdistävä asia (toivottavasti) näillä ammattilaisilla on tarkat korvat. Edit: Tosin tasapuolisuuden nimissä sanottakoon että käytin juuri puolitoistatuntia koneeni siivoomiseen viruksen jäljiltä. Toisaalta kuka on niin pässi että menee katsomaan saksalaisia jumppaelokuvia netistä musakoneella? |
AnteroJokinen 16.07.2012 23:55:03 | |
---|
Cosmob86:lta hyvä teksti. Lisää muiltakin kokemuksia ja kritiikkiä molemmista käyttiksistä, raudoista ja ohjelmista! Itse teen rock ja metal musiikkia ja eri plugarit etc ovat käteviä, kun kerran Nightwish tyyliset miljoona-raitaa-synia/orkestereita tapaiset biisit kiehtovat. Kone tulee siis "kotistudioon", eli käytännössä kodin makkariin. Myöhemmin varmasti treenikämpälle jne. www.anterown.blogspot.com
JPQ 17.07.2012 12:09:48 | |
---|
telescope: Applen näytöissä on ikävästi heijasteleva kiiltävä pinta. Esim Dellin 24" IPS paneeli on ainakin Jimms PC-storessa 279€ Totta mutta en tiedä miten hyvää mustaa nykyiset paneelit jotka himmeitä tuottaa.... Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
LaXu 18.07.2012 13:30:27 | |
---|
telescope: Applen näytöissä on ikävästi heijasteleva kiiltävä pinta. Esim Dellin 24" IPS paneeli on ainakin Jimms PC-storessa 279€ Käytän joka päivä töissä 27" iMacia. Eli melkoisesti killtävää pintaa. Ikinä ei ole heijastukset häirinneet. Kyse on ihan puhtaasti koneen sijottelusta. Kotona mulla on 30" mattapintainen näyttö ja se ei ole sivulta tulevassa auringonvalossa yhtään miellyttävämpi lukea kuin kiiltäväpintainen, valo vain hajaantuu tasaiseksi massaksi sen sijaan, että se näkyisi skarppeina heijastuksina. Itse pidän Maceissa siitä, ettei systeemin Core Audion kanssa tarvitse pelaa erilaisten ajurimallien kanssa. Windowsin vakio WDM-ajurisysteemi on latenssin takia edelleen ihan käyttökelvoton äänittämiseen ja ASIO tykkää ryöstää kaiken äänen ulostamisen yhden ohjelman käyttöön laitteistosta riippuen. Core Audion kanssa tätä ongelmaa ei vain ole. OSX on myöskin mukavampi käyttää noin yleisesti. Tällä hetkellä 27" iMac on mielestäni aika hyvä sijoitus, vastaava erillinen näyttö meinaan maksaa jo itsessään about tonnin. Ainoa ongelma tuon kanssa on jos käyttää isoja samplekirjastoja, voi meinaan levytila loppua kesken. Thunderboltilla yhdistetyllä ulkoisella kovalevyllä saisi kai tuonkin kierrettyä, luulisi, että siinä olisi riittävästi nopeutta samplejen siirtelyyn. Sinänsä sekä Windowsille että OSX:lle on about samat DAWit ja plugarit tarjolla paria poikkeusta lukuun ottamatta. Itse arvostan Macien helppokäyttöisyyttä ja integrointia (varsinkin läppäreissä). Kotona mulla tosin on kyllä ihan pöytäkone PC. |
Kuinka paljon levytilaa sample kirjastot mielestänne vaatii? www.anterown.blogspot.com
Grugi 18.07.2012 18:02:33 | |
---|
AnteroJokinen: Kuinka paljon levytilaa sample kirjastot mielestänne vaatii? Se riippuu ihan siitä mitä samplekirjastoja käyttää saati jos on joitakin softia jotka saattaa haukata kirjastoineen reilut 40Gb, kuten Omnisphere nappaa reilu 40Gb. Kovalevytilaa ei ole ikinä liikaa eikä se maksa kovinkaan paljoa joten ihan suotta pihtailemaan. The only true wisdom is in knowing you know nothing. |
tender.insanity 18.07.2012 18:06:30 | |
---|
Grugi: Kovalevytilaa ei ole ikinä liikaa eikä se maksa kovinkaan paljoa joten ihan suotta pihtailemaan. Kyllä noi nyt aika tyyriitä ovat verraten hintoihin ennen Thaimaan tulvia. Muistan kun 2Tb levyn ostelin hintaan 75e. Nyt lähtee 1Tb 82e. |