Aihe: Mapexin ihmeen halpa tuplasetti?
1 2 3 4 5 6
Speedy
16.07.2012 23:11:50 (muokattu 17.07.2012 00:08:15)

statistiÖ: Sanoin juuri niin, kuin Vallu ymmärsi. Testasin ja kehoitin testaamaan. Kallis rumpu on kovaääninen, vaikka hiljaa kopauttaa nimim. hiljaa kopautin ja kaaduin selälleni äänestä.

Aha, luin sitten varmaan väärin.. Ymmärsin kyllä (että Vallukin ymmärsi mitä tarkoitit) että olet testannut, mutta en kyllä huomannut että niin olisit sanonut, kehoitit vain testaamaan.. no se saatto olla sitten jossain muussakin vastauksessa.. enishau..

Mutta siitä olen kyllä eri mieltä että kallis rumpu on kova äänisempi.. Jopa siitä että hyvä rumpu on kova äänisempi kuin halpa/huono. Voin väittää että vertailu kohtaa löytyy.. Samassa tilassa esim. Genista vs. vanha Beverleyn setti, Ludwig Maple vs Pearl Export, Kumut vs Exportit vs Premierin APKt.. Eikä Kumut tai DW:t minusta mitenkään normaalista kovaäänisempiä ole, vaikka isoja numeroita hintalapussa onkin.. Ainut missä voisi pitää tuota totena on vanhat MLX:t vs exportit, mutta ensin mainituissa tais olla paksumpi runko, ja puukin kovempaa.. Tiedän kyllä että soitan hiljaisella tatsilla, voihan se siitäkin johtua että en ole saanut kalliista rummuista kovaa ääntä..(ja toki muuttuvia tekijöitä on paljon, eri soittaja, eri kalvot, eri materiaali jne - mutta hintaahan tässä verrattiinkin?)

E: Mainittakoon vielä tässä että PDPssä on kyllä ohuet rungot.. Oli kerran koululla tomi ilman kalvoa, ei tarttenu kovin suurta voimaa käyttää että sai painettua runkoa mutkalle.. Vieressä on Taman SilverStar setti (tai joku semmonen) jossa on kyllä kovempi ääni.. Tai 10 vuotiaat penskatkin soittaa kovemmin.. no itse asiassa soittaakin..=) Toisaalla koululla on 100 vuotta vanha halpis Tama, jossa on myös törkeen kova saundi..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Vallu-Veke
17.07.2012 00:00:19
Speedy: Ymmärsin kyllä (että Vallukin ymmärsi mitä tarkoitit...
Vahva tulkinta, mutta haluan pysyä kärryllä. Ymmärrän ja haluan ymmärtää tavallaan yhtä paljon ihan jokaista tässä keskustelussa :)
Vähän sekavaa ja itsekkin hieman sekoitin (sori), mutta periaatteessa mielenkiintoinen aihe. Uskoisin, että hyödyntää alkuperäistä kyselijääkin, tämä kalleus/halpuus-keskustelu ja siihen liittyvät laatunäkemykset.
Itselläni on ohut runkoisia että paksumpia. Ohuet on vintagea, niin eipä ole raskinut antaa kyytiä olantakaa. Hiljaa niillä on ainakin helppo soittaa, mutta niin on jamahoillakin, vaikka vähän paksummat on rungot. Vähän hissuttelija olen, niin hankala sanoa. Muistaakseni visioneita sai hieman enemmän kyllä läimäyttää, jotta soundia irtos. En muista kunnolla enää rungon syvyyksiä ja mitä kalvoja käytin.
Kailis
17.07.2012 01:05:24 (muokattu 17.07.2012 01:11:43)

Mun ohutrunkoiset, vaikkakin kovasta Jarrah-puusta väännetyt Bradyt on jopa meiän pop-rock bändiin aika hiljaiset. Halvat? Elämä on.
Summa summarum; kovat puulajit ja paksut rungot soivat kovempaa. Vertaa paksu bubinga vs. ohut mahonki. Sitten kun tekijöinä on soittaja, kalvot, viritys, akustiikka ym. ym. niin pakka onkin sopivasti sekaisin.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
markkuliini
17.07.2012 01:19:17

Kailis: Mun ohutrunkoiset, vaikkakin kovasta Jarrah-puusta väännetyt Bradyt on jopa meiän pop-rock bändiin aika hiljaiset. Halvat? Elämä on.
Summa summarum; kovat puulajit ja paksut rungot soivat kovempaa. Vertaa paksu bubinga vs. ohut mahonki. Sitten kun tekijöinä on soittaja, kalvot, viritys, akustiikka ym. ym. niin pakka onkin sopivasti sekaisin.

Oikeasti? Kerran oon jarrah-runkoista Brady-settiä testannu, mun mielestä oli yksi kovaäänisimmistä seteistä joita olen testannu. Ei välttämättä desibeleillä mitattuna, mutta rummut oli mun korvaan todella penetroivat.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kailis
17.07.2012 02:23:28

markkuliini: Oikeasti? Kerran oon jarrah-runkoista Brady-settiä testannu, mun mielestä oli yksi kovaäänisimmistä seteistä joita olen testannu. Ei välttämättä desibeleillä mitattuna, mutta rummut oli mun korvaan todella penetroivat.

Isäs penetroi ku sua teki. Esim. edellisiin Pearl MLX kannuihin verrattuina, joita siis soitin saman bändin kanssa samassa kämpässä, Bradyt hävisi volumessa 6-0. Varmasti hiljaisempiakin löytyy mutta ei noi mun mielestä mitkään hevikannut ole. Missä testasit, mikä mesta ja mikä set-up?
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
Kailis
17.07.2012 02:26:05 (muokattu 17.07.2012 02:28:52)

markkuliini: Oikeasti? Kerran oon jarrah-runkoista Brady-settiä testannu, mun mielestä oli yksi kovaäänisimmistä seteistä joita olen testannu. Ei välttämättä desibeleillä mitattuna, mutta rummut oli mun korvaan todella penetroivat.

Isäs penetroi ku sua teki. Esim. edellisiin Pearl MLX kannuihin verrattuina, joita siis soitin saman bändin kanssa samassa kämpässä, Bradyt hävisi volumessa 6-0. Varmasti hiljaisempiakin löytyy mutta ei noi mun mielestä mitkään hevikannut ole. Missä testasit ja mikä set-up?

OK, aikaisempi setti oli 12, 13, 16 ja 22, nykyinen 8, 10, 12, 14 ja 20. Tsori.
ferodoz
17.07.2012 06:29:51 (muokattu 17.07.2012 09:18:08)

statistiÖ: Tukee, toisinpäinkin. Tuossa oli aika moni samaa mieltä omin päin tai lähteellä ryyditettynä. Minä liikun fiilispohjalla ja kuulohavainnolla. Sinä olet lukenut huonosti, mitä olen kirjoittanut ja kommentoinut sen mukaan, tuhma. :)

Olisko pikkuhiljaa aika aloittaa kirjoittamaan sillä tavalla, että siitä saisi kaikki selvää. Enkä vieläkään missään kohtaa näe sitä tekstiä missä oot testannut näitä. Näen vain sen että paksurunkoinen on sun mielestä kallista, ja ohutrunkoinen on halpaa. Todellista rumputietoutta, jatka valitsemallasi linjalla! Koska olet näin pahasti hakoteillä, niin keskustelua lienee turha jatkaa.

statistiÖ: Vieläkään. Paksut on kalleimpia, ohuet halvimpia. Fertsin kaveri :)

Haluan tästä yleispätevän esimerkin. Tiedän että Kumun hinnastossa paksu runko on kalliimpi, mutta en tajua miten sä voit olla siinä uskossa että se asia on noin mustavalkoinen.
Joko sä oot ihan käsittämättömän ulalla kaikesta, tai sitten oot trolli. Toivon että oot trolli. Toivottavasti kukaan aloitteleva kaveri ei ota sun "neuvoista" mitään oppia.
www.suhdelukucoverband.fi
ferodoz
17.07.2012 09:15:29

statistiÖ: Noh tuota, ensimmäinen kirjoitukseni: . Mm. mapexin tuplan rumpuja kopautin ja niitä kaikkia muita, mitä oli. Mikä on hyvä saundi ja mikä sun hiljaa? Veikkaan että sun hiljaa, on mun kohtuukopautus :) Yhtä lujaa en löisi (koskaan) kuin sinä tavallisesti. Mun mielestä siitä paremmasta pytystä olisi tullut hyvä saundi vasta kovemmalla lyönnillä ja hiljaakin tuli kova ääni (ei sointi).

Vaikea sanoa sun tottumuksista kun
a) en ole koskaan nähnyt ja kuullut sun soittoa.
b) en tiedä oletko edes rumpali vai rumpalien kustannuksella mukahauskaapitävä basisti.
c) en tiedä omistatko rumpusettiä, tai muita lyömäsoittimia. Sitä kattilankansirideä ei lasketa näihin.
d) sanoit että siitä itsetekemästäsi kattilankannesta lähtee tosi kova ääni, minkä perusteella alkasin epäilemään oletko ikinä koittanut oikeaa rideä tai ylipäätään rumpusettiä.

Ymmärrätkö nyt miksi hieman kyseenalaistan tuota sun heittelemää vahvaa faktaa? :)
Speedy
17.07.2012 10:52:57 (muokattu 17.07.2012 10:54:00)

ferodoz: tai sitten oot trolli. Toivon että oot trolli.

On se.. se on Jazzmiehen alter ego.. Rekisteröitynyt vasta ja samaan aikaan Jazzmies on vähentänyt selittelyjään.. Eikä ole oikeen mistään mitään mieltä, joka paikkaan pitää vaan päästä kommentoimaan, yleensä vasta väitteellä..

Tosin jos näin on, yhden vakavan virheen hän on tehnyt, puhui itsensä edellisellä sivulla pussiin, antoi ymmärtää että on testannut (selittelyjenkin jälkeen) vaikkei vieläkään ole tainnut selväsanaisesti sanoa sitä, kertoo kuitenkin että: Minä liikun fiilispohjalla ja kuulohavainnolla. Sinä olet lukenut huonosti, mitä olen kirjoittanut ja kommentoinut sen mukaan, tuhma. :) Jazzmiehen olettaisin olevan niin viisas, ettei moiseen lipsahtaisi, joten vaikea toisaalta sanoa..

Ja kuka mies sanoo toiselle miehelle tuhma.. 8I taino varmaan monikin..=I
Vallu-Veke
17.07.2012 11:31:28
Speedy. Hän ei tulkintani mukaan tehnyt virhettä:

1. sivun 3. kommentti. Testireissu on käsittääkseni tehty ns. kopautustekniikalla. Alemmassa kommentissa oli samaan suuntaan viittaavaa jutskaa. Tässä se ensimmäinen:

statistiÖ: Onko nuo massaa vai viilua? Hiljaisen soittoon kyseiset pytyt voisi toimia, mitä kopauttelureissua muistelen.

Muisteleeko olemattomia? En usko.

Tämähän on kuin entisten presidenttien uudenvuoden puheiden tulkintaa :)
tomboarmageddon
17.07.2012 12:50:21
Voihan paksu runkokin soida matalalta ja pehmeesti esim nuo blokkirunkoset Sowot. Soitin joskus studiossa linnunsilmävaahtera sellaisilla ja rungot oli tosi paksut. Soundi ei silti sellainen kun luulisi.
Joo ja sitten on vielä nuo Kailiksen mainitsemat viritys ym kapulat jne seikat.
En muista oonko kertonut aiemmin, mutta nauhoitettiin näytteitä joskus Kauhajoen opistolla kauan sitte olikohan meitä 13 rumpalia.
Ihmeteltiin vähän siinä mikä on homman nimi. Studiotekniikan opettaja Aholan Kimmo laitto kaikki soittamaan pätkän klikin päälle samoilla rummuilla ja kapuloilla.
Soundiero oli ihan käsittämätön ja jokaisella ihan eri tyyppinen. Saatika sitten jos on eri kalvot ja kapulat ja biitterit...
Saatimpa ihmetellä myös soundeja, mitä Tomi Salesvuo ja Kepa Kettunen sai pihalle halppispannuista. Oliskohan ollu exportit tai jammun power v:t. Jotkut halppis kuitenkin ja kalvot loppuun soitetut luonnollisesti.
jazzmies
17.07.2012 13:25:45
Speedy: On se.. se on Jazzmiehen alter ego.. Rekisteröitynyt vasta ja samaan aikaan Jazzmies on vähentänyt selittelyjään.. Eikä ole oikeen mistään mitään mieltä, joka paikkaan pitää vaan päästä kommentoimaan, yleensä vasta väitteellä..

Tosin jos näin on, yhden vakavan virheen hän on tehnyt, puhui itsensä edellisellä sivulla pussiin, antoi ymmärtää että on testannut (selittelyjenkin jälkeen) vaikkei vieläkään ole tainnut selväsanaisesti sanoa sitä, kertoo kuitenkin että: Jazzmiehen olettaisin olevan niin viisas, ettei moiseen lipsahtaisi, joten vaikea toisaalta sanoa..

Ja kuka mies sanoo toiselle miehelle .. 8I taino varmaan monikin..=I

Jää nähtäväksi onko hän jazzmiehen toinen nimimerkki ja kaiken lisäksi jazzmies on tyhmä, eli vanne kiristyy ja kohde täsmentyy.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Speedy
17.07.2012 13:35:07

Vallu-Veke: Speedy. Hän ei tulkintani mukaan tehnyt virhettä:

1. sivun 3. kommentti. Testireissu on käsittääkseni tehty ns. kopautustekniikalla. Alemmassa kommentissa oli samaan suuntaan viittaavaa jutskaa. Tässä se ensimmäinen:

Jaa sinä puhut siitä onko hän testannut sonoreita, joita aloittelija kysyi.. se tuli kyllä selväksi että niitä on kopauteltu.. Mutta, minä tartuin siihen mitä fedorozkin lainasi, vapaasti lainaten, "oletko kokeillut samassa tilassa halpaa ja kallista rumpua, kokeile." Tässä ilmeisesti tarkoitettiin sitä mistä on jo pari sivua jauhettu, kallis rumpu soi kovemmin kuin hiljainen.. TÄHÄN testaukseen olen viitannut.

Toisaalta, kovallahan voi tarkoittaa sointiväriltään kovaa tai äänenvoimakkuudeltaan kovaa. Tämänhän myös Jazz .. eikun statistiÖ tietää eikä tarkoituksellisesti ole kertonut kumpaa hän takoittaa, vaan antaa meidän kinastella ja lukee hykerrellen viestejä laiturin nokassa uitelleen ukkovarvastaan...=I
Speedy
17.07.2012 13:36:14

jazzmies: Jää nähtäväksi onko hän jazzmiehen toinen nimimerkki ja kaiken lisäksi jazzmies on tyhmä, eli vanne kiristyy ja kohde täsmentyy.

Joo'o, kannattaa alkaa jo pakata..;)
kincy
17.07.2012 13:45:19 (muokattu 17.07.2012 13:51:18)

EJ84: Sieltä voit lueskella. Käyttötarkoituksen mukaan lähinnä, kuten Matti tuossa aiemmin totesi. http://www.kumu.fi/finnish/vinkkeja.html

Mulle oot puhunu ittes ristiin. Miten speksit voi olla väärät jos ne palvelevat käyttötarkoitusta?

Pähkinänkuoressa kuitenkin niin että (valmistusmateriaalista riippuen) mitä paksumpi runko sen korkeampi on matalin mahdollinen taajuus ja suurempaa voimaa tarvitsee soittoon. Liian paksu rumpu ei soi vaikka löisit kuinka. Sama syvyyden kanssa. Lue sieltä linkistä, lue.

Osaan lukea ja tiedän asian olevan näin. Väitätkö muka silti, että on olemassa liian paksurunkoisia laadukkaita rumpuja, jotka eivät soi "oikeaoppisesti"?

Ja palatakseni monipuolisuuteen. Pienestä rummusta lähtee tarvittaessa iso ja matala soundi. Isosta rummusta ei taas lähde tarvittaessa pieni jne.

Eli mikä sitten on ongelma? Jos rumpali veivaa rokkia isoilla rummuilla, niin tarviiko niistä saada hiljaista soundia irti? Ei minustakaan.

Siinä ollaan samaa mieltä, että ohutrunkoiset ja matalat pannut voi olla monipuolisemmat. Mutta en siltikään jaksa nähdä asiaa niin mustavalkoisesti, kuin sinä esitit aikaisemmin. Munsta on ihan hyvä asia, että on tarjontaa markkinoilla ja voi valkata erilaisista seteistä. Mitäs hauskaa siinä olisi, että kaikki rungot olisivat matalat ja pienet.

Mulle tässä nyt vaan korvaan kävi tuo sun asenne. "Mä tiedän millaiset on oikeaoppiset rungot ja asiasta mitään ymmärtämättömät tilaa paksua, syvää ja isoa skeidaa.."

Joensuussa ei vissiin tarvii kun siellä on niin isot rummut ja syvät tomit että kuuluu tänne asti.

Kyllä Joensuussakin mikitetään rummut. Ja varmasti kuuluu sinne Kuopioon, ei tästä oo pitkä matka sinne.

Tai ainakin joku ihmeellinen jupina tuntuu jokaisen kirjoitukseni jälkeen kuuluvan. :D

Älä vaahtoa. Olen tähän mennessä kommentoinut sun kirjoituksia tasan kaksi kertaa. Tämä on kolmas.
ferodoz
17.07.2012 14:06:02

Vallu-Veke: Speedy. Hän ei tulkintani mukaan tehnyt virhettä:

Piteletkö taas sadetta? Vai onko statistiÖ puhunut sut juovuksiin omista jutuistaan? :) hoh, mun mielestä tää on tällästä ala-aste väittelyä, joka ei johda mihinkään koska joukossamme on trolli/totally noviisi joka luulee tietävänsä. :P
Vallu-Veke
17.07.2012 15:22:36
ferodoz: Piteletkö taas sadetta? Vai onko statistiÖ puhunut sut juovuksiin omista jutuistaan? :) hoh, mun mielestä tää on tällästä ala-aste väittelyä, joka ei johda mihinkään koska joukossamme on trolli/totally noviisi joka luulee tietävänsä. :P

Sadettapa hyvinkin pitelen taas. Loma vietetään sisätiloissa tänä vuonna. Kohta pääse tutkakuvan mukaan ulos ja on ihan pakko mennä, vaikka sataiskin, kun on nuo koirat tuossa. Juu en väittele mistään ainakaan itse ja en tarkkaan tosiaan tiedä, mistä te puhuitte, mutta käsitin itse vilpittömästi noin. Oikeastaan ainoa asia on nyt se, että pidän hieman noviisin puolia. Ei kaikki yhtä vastaan. Se on mun periaate, josta ei tingitä. Enkä ole varma, että kyseessä on trolli. En tunne nuorten keskustelutyyliä, mutta yritän kovasti seurata. Tavallaan selkään saamallakin noviisit oppii ja nopeasti, mutta ei porukalla. Jos leikitään inkkaria ja länkkäriä, niin olen statistin kanssa vaikka inkkari ja muut länkkäreitä. Yksikin kaveri muuttaa suhteita, niin voidaan inttää reilusti, jos on intettävää, mutta ei sitä oikeastaan vielä edes ole. Keskustelua tämä on vielä mielestäni ;)
Voi olla trolli hyvinkin, mutta ei silloin bensaa heitetä tuleen, kun meinaa roihahtaa.
Ainahan trolleihin mennään tosin mukaan, kun sieltä tulee seasta hyvääkin juttua.
Epäilen, että kaveri on vaan rummuista kovasti kiinnostunut. Hän voisi kertoa itse lisää. Olenhan minä itsekkin rummuista kovasti kiinnostunut. Samalla tulee tietoa.
Onhan tuonne tipahtanut ihan hyviä kommenttejakin. En näe turhana aiheena. Sekavaa, mutta mielenkiintoista. Ala-aste-jutut nuorentaa, vanhainkotiin kaipuu ei. Joku toinen haluaa vanheta, minä haluan nuorentua ennemmin :)
Jos ihan vakavasti puhutaan, niin yleensä mitä sekavammaksi on mennyt, niin sen enemmän on oikeaa asiaa alkanut rivien ja kommenttien väliinkin tippumaan. Ihan vakioilmiö. Jossain vaiheessa joku huippuasiantuntijakin pimahtaa ja laittaa oikein kunnon esitelmän aiheesta. Lypsämällä saa parhaat esitelmät, eli kunnon tietopläjäyksen jopa. Porukka ikäänkuin herää. Kumu-linkkihän sinne jo singahti ja täydentävää tietoa on varmaan monella. En usko, että keskustelu runkopaksuuksista loppuu tähän. Toivottavasti ei. Veikkaan, että ennemmin kiihtyy.
Kaikessa on se positiivinenkin puoli, kun asioita funtsii :)
zak69
17.07.2012 15:44:06
Mutta Yamahat soi aina hyvin runkopaksuuksista riippumatta!
Sori, koitin keventää ettei mene taas turhan vakavaksi harrastuksesta puhuminen ;)
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
sahkuifk
17.07.2012 16:23:46
Vähän on keskustelu livenny aloituksesta juu. Aloittaja vois kyllä vähän skarpata ja lukasta kirjoituksiaan ennen julkaisua niin saataisiin vähän tolkkua?
Mitä tuohon noviisiuuteen tulee, niin tämä yksikin uliuli voisi vähän miettiä onko se kamojen omistaminen, keikkailu ja palava innostus rumpalointiin kuitenkaan ihan vielä nostanut sille tasolle että voi jokaista käydä neuvomaan.
25 vuotta on vaihtelevalla sykkeellä tullut itse soitettua ja kaikenlaista soitinta on mukana kulkenu, on tullut seurattua rumpuja jos jostakin vinkkelistä mutta kyllä tässä nöyränä ollaan edelleen, mielipiteen toki esitän mutta en sitäkään totuutena.

Ps. En muuten suosittele aloituksessa mainittua settiä, samalla rahalla saa paljon parempaakin ja jos aloittelijasta on kyse niin vähempikin määrä pönttöjä riittää aluksi.
Kävelin sumussa koulun ohitse.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)