lassepoika 13.04.2004 23:35:26 | |
---|
eli onko porukalla kokemusta lisääkö vai vähentääkö nämä mikseri.nettien ja muusikoiden.nettien kuuntele_meidän_biisit_täällä -osastot demon myyntiä? ja missä määrin, onko käytännön merkitystä? eli kannattaako pienten euromäärien toivossa levittää ensin vaikka osa biiseistä ilmaiseksi, ja sitten ohessa kertoa nettiosoite mistä saa koko demon levyhyllyä koristamaan..? kyllähän nuo varmasti ainakin julkisuutta lisää, että sitäkautta ehken? |
Mase 14.04.2004 08:28:54 | |
---|
Demoissahan on tuo julkisuus/mainosarvo paljon suurempi kuin itse rahallinen arvo (harva tekee voittoa demoilla ;) ), joten mun mielestä kannattaa ehdottomasti jakaa demoja ilmaiseksi webissä. Jos siitä musasta joku oikeasti tykkää, niin kyllä se sen levyn ostaa muutamalla eurolla levyhyllyynkin ;) |
musa 14.04.2004 15:04:09 | |
---|
Jep, julkisuusarvohan se tässä vaiheessa on ehdottomasti tärkeämpää kuin tuotto, joka myydyistä levyistä saadaan. Minä en kuitenkaan välttämättä laittais kaikkia levyn kappaleita ilmaisjakeluun, vaan esimerkiksi yhden kokonaisen ja maistiaiset muista. Tapoja on tietysti monia. |
Reddie 17.04.2004 10:48:41 | |
---|
Itse ei olla huomattu mitään eroa. Kaikki demot ollaan myyty erän ollessa joku 50kpl. ;) |
Juntunen 20.04.2004 14:14:06 | |
---|
Me ei myydä ollenkaan. Kaikki jaetaan ilmatteeksi netissä. Tärkeintä on vain mahdollisimman suuri leviäminen. Saa kopioida ja levittää niin paljon kun jaksaa. Tosin ei kyllä maksetakkaan penniäkään mistään nauhoituksista tms. Uusi rokkidemo valmis!! Kuuntele demostudiosta tai täältä. |
Lähikauppias 20.04.2004 22:05:01 | |
---|
Kyllä minä ainakin koen järkevänä jakaa kaiken netin kautta. Eivät ne sitä ehkä viitsi ruveta tilaamaan, mutta kyllä sitä varmaan ihan yhtä iso määrä kuitenkin keikoilta tms. ostaa. Ja eihän sillä demolla tosiaan voittoa voi hakea, mutta esim. yhden baari-illan olen kyllä kustantanut rahan sijaan kassillisella demoja. |
lassepoika 21.04.2004 01:38:15 (muokattu 21.04.2004 02:34:13) | |
---|
no joo, itse asiassa tuolla demon myynnillä olisi tarkoitus saada nimenomaan mahdollisimman paljon pa:n ostohinnasta pois.. eli rahantekotarkoituksessa. tietysti eihän siitä sanan leviämisestäkään mitn haittaa ole. melkein tekis mieli laittaa sivujen osote tähän mutta ettei menis off topic/mainostamisen puolelle.. --- mutta paljonko jengi on saanu "nimettömän" (mutta hyvän) bändin demoja myytyä? ja mihin hintaan? ei varmaan joku 500kaan IHAN mahoton pitäis olla? hyviä vinkkejä otetaan vastaan. (ylipäätään (helpon) rahan tekemiseen.) he.. --- EDIT: näkyyhän tuo osote tuossa ylänurkasta löytyvän, että ei muuta kun demon ostoon.. |
kivi 21.04.2004 02:17:14 (muokattu 21.04.2004 02:20:40) | |
---|
no joo, itse asiassa tuolla demon myynnillä olisi tarkoitus saada nimenomaan mahdollisimman paljon pa:n ostohinnasta pois.. eli rahantekotarkoituksessa. tietysti eihän siitä sanan leviämisestäkään mitn haittaa ole. No niin no. Ehkäpä teistä tulee sitten maailmanhistorian ensimmäinen bändi, joka osaa koota ja säilyttää demojen myynnistä saadut rahat, ja pääsee voitolle. Koko nuoruuteni omakustannehommia tehneenä suhtaudun skeptisesti - paitsi jos kyseessä ovat todella halvat PA:t ja todella kallis levy. Omakustanteiden kohdalla pärjää parhaiten, jos alun perin myy bändikavereille omakustannushintaan nivaskat, joita he voivat sitten kaupitella haluamaansa hintaan ja pitää kohtuullisen voiton joka levystä itsellään, nimittäin, levyistä saatavaan rahaan kannattaa ihan mielenterveyden säilyttämiseksi suhtautua sillai, että "kun myyn kaksi levyä täällä kapakassa, saan yhden oluen" eikä yrittääkään pitää niitä rahoja eri taskussa. Sillä tavalla saa ainakin levyn (ja sitä kautta bändin maineen) leviämään, vaihtoehto kun helposti on, ettei leviä levyt eikä maine. Parempi alun alkaen ajatella, että levyt=rahaa, tosin hiukan hankalan muotoista ja kokoista, eikä suoraan kassalle kelpaavaa. Järkevää ja loogista levyjenmyyntiä kannattaa sitten harjoittaa myyntitilien ja keikoilla myymisen kautta. Hyvän keikan jälkeen saattaa mennä useampikin levy kaupaksi, tosin jo 300 levyä vuodessa on aika utopistinen määrä (myynti laskee rajusti heti kun 30 kaverianne ovat ostaneet levyn), jos ette ihan joka viikko oo keikalla eri paikkakunnalla, tai jos levy maksaa yli tyhjän aihion hinnan. Mutta kaikki on mahdollista, yrittänyttä ei laiteta. Onnea matkaan. |
lassepoika 21.04.2004 02:30:28 (muokattu 21.04.2004 02:33:43) | |
---|
No niin no. Ehkäpä teistä tulee sitten maailmanhistorian ensimmäinen bändi, joka osaa koota ja säilyttää demojen myynnistä saadut rahat, ja pääsee voitolle. on huomattu että kun myy vaikka nettisivuilta silleen että rahat tulee "bändin tilille", niin aika hyvin pysyy tallessa. tai eihän ne tallessa pysy, mutta voi maksaa vaikka treeniksen vuokraa. ...levyistä saatavaan rahaan kannattaa ihan mielenterveyden säilyttämiseksi suhtautua sillai, että "kun myyn kaksi levyä täällä kapakassa, saan yhden oluen" eikä yrittääkään pitää niitä rahoja eri taskussa. mutta tietysti niinkin päin että 4jätkää x kymmenen tuoppia = 40e x kymmenen iltaa = 400e = puolet laulu-pa:sta. mutta harvemminhan niitä baari-illan jälkeen demonmyyntirahoja aamulla taskusta löytyy.. |
Lux 21.04.2004 13:53:34 | |
---|
Kokemuksesta oon huomannut, että ilmaiseksi jaetut demot ja promolevyt on paljon hyödyllisempiä, kuin ne myymättä jääneet sängyn alla pölyä keräämässä. Jos on mahdollista, sopii demoja toki myydä vaikkapa keikoilla tuntemattomille ihmisille kohtuulliseen hintaan, jotta saa kulut katettua. Mutta että voittoa demoilla? Ja kavereille jaetaan demot ilmaiseksi! How d'you know I was lookin' at you if you weren't lookin' at me? (Mr Bungle) |
Pitää nostaa vielä yksi kissa pöydälle - jos demojen myynnillä ostetaan laulukamat, kuka ne omistaa? Bändi? Entäs sitten, kun bändi hajoaa tai joku lähtee pois - muut eivät voi lunastaa niitä osuudella täydestä hinnasta, koska hinta on laskenut ostohetkestä tuntuvasti, ja ainoa riidaton vaihtoehto on myydä ne hintaan mihin hyvänsä ja jakaa rahat tasan - ja alkaa metsästää uusia. Mä en suosittele mitään sellaista kollektiivista omistusta bändille, jota ei voi jakaa oikeudenmukaisesti soittajien kesken. Ottakaa ennemmin joku teistä vaikka pankkilaina ja ostakaa ne laulukamat yhdelle ihmiselle velaksi, ja sitten joka kuukausi muu bändi maksaa niistä 5 euroa vuokraa. Sen 5 euroa voi sitten koota vaikka demomyynnillä:-) Been there, seen that. |
lassepoika 21.04.2004 20:16:51 | |
---|
Pitää nostaa vielä yksi kissa pöydälle - jos demojen myynnillä ostetaan laulukamat, kuka ne omistaa? Bändi? Entäs sitten, kun bändi hajoaa tai joku lähtee pois - muut eivät voi lunastaa niitä osuudella täydestä hinnasta, koska hinta on laskenut ostohetkestä tuntuvasti, ja ainoa riidaton vaihtoehto on myydä ne hintaan mihin hyvänsä ja jakaa rahat tasan - ja alkaa metsästää uusia. niin no tämähän kuuluu taas sarjaan eihän_se_meille_kuitenkaan_tapahdu.. on tuota mietitty kyllä joo, mutta ei oo kyllä lainatkaan mahdollisia tässä tilanteessa. |
Jarkko. 22.04.2004 10:21:32 | |
---|
Pitää nostaa vielä yksi kissa pöydälle - jos demojen myynnillä ostetaan laulukamat, kuka ne omistaa? Bändi? Entäs sitten, kun bändi hajoaa tai joku lähtee pois No nyt voin minä puolestani sanoa 'been there, seen that'. Eli lukioaikana otimme demosta 500 kpl minimipainoksen c-kasetteja (90-luvun alussa cd-demot olivat harvinaisempia), möimme kavereille kaikki ja toisenkin demon vastaavasta satsista ainakin puolet meni kaupaksi. Myyntituloilla ja keikkatuloilla katettiin mm. laulukamojen osto, kamat sitten bändin hajottua jaettiin. Ensimmäisenä lähtenyt ei halunnut bändistä mitään, vaikka yritin tuputtaa. Loppujen hajotessa :)jaettiin mikserivahvistimet ja kaiuttimet tyyliin sulle-tuo-mulle-tuo-ja-tuolle-rahaa. Markalleen samoihin ei aina pääse, mutta saatiin neuvoteltua ratkaisu. Toinen vaihtoehto oli viedä kaikki kamat vaikkapa Soitin-Huttuselle ja jakaa rahat. Studio - ihan oikea, kun ei koti-pc-studioita tuolloin ollut - maksoi muuten 1500 mk (6 biisiä, päivässä purkkiin ja miksaten) ja kasetit 1000+825 mk (kahdessa erässä, ekaan kuului lasimaster) ja kasetit myytiin 20 mk hintaan. Toinen studioreissu oli näemmä puolet kalliimpi, olisiko siinä ollut sitten kokonainen viikonloppu. |
kivi 22.04.2004 11:37:10 (muokattu 22.04.2004 11:40:42) | |
---|
kasetit 1000+825 mk (kahdessa erässä, ekaan kuului lasimaster) Lasimaster? Jos kaseteista on kyse, niin taitaa olla ihan tavallinen master kyseessä. Mutta kyllä, en mä epäile tuota lain. Itsekin olen kyllä päässyt pienkustanteistani aina eroon, isoillakin painoksilla, rahojen säilyttäminen ja kanavoiminen vain tuntui aina jäävän kompastuskiveksi. Eli ei se oo ongelma, että saa demoista rahaa - se vaatii vain markkinointia ja hyvät puhelahjat - ongelma on se, että ne rahat pitää saada säilymään kenenkään syömättä kuormasta. Sun tapauksessasi arvaan, että rahankeräys tapahtui nimen omaan keikkojen yhteydessä myydyistä demoista - se kyllä onnistuu - mutta ihan joka ikisestä demosta ei rahaa saatu talteen. Mikä on ihan jees, koska sen demon promoarvo on vähintään yhtä tärkeä kuin myyntiarvo. Ja oma PA-päättärini kuului lalukamasettiin joka ostettiin aikoinaan kimppaan, kun laulukamat jaettiin, otin sen osuudekseni. |
Spike 23.04.2004 00:44:25 | |
---|
mutta tietysti niinkin päin että 4jätkää x kymmenen tuoppia = 40e x kymmenen iltaa = 400e = puolet laulu-pa:sta. mutta harvemminhan niitä baari-illan jälkeen demonmyyntirahoja aamulla taskusta löytyy.. Öh, siis 4 jätlää x 10 tuoppia x tuopin hinta (2,90-5,50) ei kyllä oo neljääkymppiä. 400 epekkii tuskin riittää neljälle äijälle kymmeneksi illakis. Vai saako jostain baarista euron tuoppeja? So you did but did nothing. Sama meni mänät. |
lion 19.05.2004 15:20:50 | |
---|
niin no tämähän kuuluu taas sarjaan eihän_se_meille_kuitenkaan_tapahdu.. on tuota mietitty kyllä joo, mutta ei oo kyllä lainatkaan mahdollisia tässä tilanteessa. No mä ostin bändin kanssa kolmeen pekkaan pa:n ja lähdin bändistä parin kuukauden päästä. Vieläkään en oo saanu mitään takasin. Harmittaa kyllä. Ei sitä voi oikeen jätkiltäkään vaatia rahaa... No, ainakin minulla on elinikäinen oikeus pa-järjestelmään jos kerran olen osingolla. "Terve kaverit! Ai onko treenit kesken? Voi HARMI! Mä vien teiltä nyt nää kaapit viikoks!" :D - Li'oN [©][__][©]
[©][©][©]
[©][__][©] |
JuniperThree 22.05.2004 11:27:41 | |
---|
Meidän bändi sai studion&äänittäjän käyttöön aivan ilmaiseksi. Kolmen biisin demo tehtiin ja ollaan nyt jaeltu sitä vaan menemään kavereille. Halutessaan ovat saaneet maksaa pari euroa ihan kannatuksen vuoksi. Nettisivuille ollaan pistetty biiseistä näytteet, mutta ei koko biisejä, tuskin sinne tuleekaan... Tuo sellaista tietynlaista kulttijuttua kehiin, kun koko biisit ovat vain demolla, jota on olemassa parisenkymmentä kopiota... |
salmivaara 26.05.2004 19:56:04 | |
---|
Tuo sellaista tietynlaista kulttijuttua kehiin, kun koko biisit ovat vain demolla, jota on olemassa parisenkymmentä kopiota... Kyllä kultti-statukseen vaaditaan muutakin. Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain |
JuniperThree 28.05.2004 10:50:16 | |
---|
Puhuinkin tässä nyt bändiläisten päiden sisällä olevasta kultti-ideologiasta...=) |
Mohla 02.06.2004 19:24:16 | |
---|
Me laitettiin biisit ilmaiseksi kotisivuille, ja ne imuroitiin yli 100 kertaa alle viikossa. Tosin fyysisiä levyjä onkin myyty hyvin vähän, mutta ainakin sana on levinnyt suht' tehokkaasti. Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty |