Aihe: Klarinetti esiin yli 10 v. tauon jälkeen - neuvoja kaivataan! 1 | |
---|---|
![]() 17.07.2012 15:05:37 (muokattu 17.07.2012 15:14:27) | |
Pyytäisin hyödyllisiä neuvoja, kun olen kaivamassa klarinettiani esiin kymmenen vuoden tauon jälkeen. Minua kiinnostaisi verestellä soittotaitoani, ja oppia lisää. Olen ajatellut, että joko myyn Yamahani, tai sitten alan käyttää sitä. Jos päädyn jälkimmäiseen vaihtoehtoon, niin mistä ja miten minun kannattaisi aloittaa ja miten kannattaisi edetä? Olisin kiitollinen kaikista mahdollisista neuvoista ja kokemuksista! Taustaksi: Olen soittanut klarinettia musiikkiopistossa lapsena ja nuorena noin seitsemän vuotta. Koin tuolloin klarinetin omaksi soittimekseni ja kykenin nauttimaan soittamisesta. En kuitenkaan jaksanut panostaa harjoittelemiseen kovin paljoa, joten en suorittanut tutkintoja tavoitteellisesti. Halusin enemmänkin vain soittaa ja iloita soittamisesta. Olen suorittanut teoriasta 1/3:sen ja soitosta 2/3:n. Tosin soitin 3/3:n ohjelmistoa, vähän kadenssejakin ym. Nyt minua kuitenkin kiinnostaisi oppia lisää, myös teoriaa. Hahmotan taidemusiikkia ja musiikin teoriaa melko paljon vaatimatonta tutkintomenestystäni laajemmin, koska soittoharrastuksen sivuunjäämisestä huolimatta olen kuunnellut paljon ja monipuolisesti klassista musiikkia. Se on suorastaan intohimoni. Koen, että oppimiskykyni olisi sekä soittamisen että teorian suhteen nyt huomattavasti parempi kuin aktiivivuosina. Olen aina kokenut, että klarinetti ei ole sellainen soitin, jonka voisi hetken fiiliksen perusteella vain ottaa ja soittaa hetkisen aikaa. Vaan että se vaatii jotenkin intensiivisempää "ryhtymistä" joka kerta. Tämä harmitti, ja ehkä siksikin passivoiduin. Niinpä ostinkin klassisen kitaran, ja olen soitellut muitakin soittimia. Olen soitellut näiden vuosien aikana vain muutaman kerran. C, D, G, F, a, e, d, h -asteikot sekä osa vanhasta ohjelmistostani sujuvat kuitenkin yllättävän hyvin. Todella suuri ongelma soittoteknisen taidon rapautumisen lisäksi on aivan täysin kadoksiin häipynyt ansatsi. Ennen käytin Vandorenin kolmosia, mutta enää naama ei riitä niihin eikä oikein muuhunkaan. Vuosi sitten ostin yhden kakkosen (yllätyin että nykyään jokainen kieli pakataan yksittäin muoviin laatikossakin!). Mutta silti 5-10 minuutin soiton jälkeen posken ja suupielen lihakset ovat ihan loppu eikä soitosta tahdo tulla mitään staccatoista puhumattakaan. Minulla ei ole tällä hetkellä oikein mahdollisuutta mennä soittotunneille, joten kyseeseen tulisi ainakin alkuun itsenäinen harjoittelu. Joskus myöhemmin kyllä haluaisin mennä tunneillekin. Minulla on se etu, että puolisoni pystyy säestämään minua ja meillä olisi mahdollisuus soittaa kotona yhdessä (kun lastenhoidolta vain jää aikaa). | |
![]() 26.07.2012 12:57:20 (muokattu 26.07.2012 13:15:30) | |
En tiedä, onko tämä hyödyksi sinulle, mutta sattumalta minulla on melkolailla kaltaisesi tarina meneillään. Kaivoin klarinettini n. 10 v. tauon jälkeen esiin ja aloin vain soittamaan. Kolmosen ruokokielistä en edes haaveillut, aloitin kakkosella, mikä sekin alkuun tuntui haastavalle. Nyt olen reilun kuukauden ajan soittanut melkein päivittäin ja täytyy sanoa, että kyllä se ansatsi palautuu vähitellen. Löysin kirjastosta sattumalta mieluisia nuotteja, joissa on pianosäestys cd:llä mukana. Sinulla onneksi löytyy oikea säestäjä omasta takaa! Kuvittelisin, että yhdessä soittaminen motivoi treenaamaan ansatsia pikkuhiljaa takaisin. Jatka ihmeessä! | |
![]() 06.01.2013 18:10:33 | |
Soittamisella se paranee. Muista että jos on puinen soitin, soita ensimmäisinä päivinä korkeintaan vartti ja pidennä muutemalla minuutilla päivittäin, ettei se halkea, nimittäin se on ihan mahdollista :D Ansatsi palautuu hitaasti, kunhan jaksat soitella huonollkin ansatsilla :) Se on varmaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)