Aihe: Kokemuksia m.net torista.
1 2 3 4 59 10 11 12 1333 34 35 36 37
Krice
16.07.2012 16:25:49

JCM: Mutta eiks se niin mene, että kitarat, akustiset varsinkin, on niin yksinkertasia ettei niitä huollossa tartte käyttää vaan ne voi sekä rakentaa että korjata itse alusta loppuun?

Jos kitara on sellainen ihan oikea eikä harleybentton niin huoltamiseen ei oikeastaan tarvitse kovin ihmeellisiä toimenpiteitä. Ainoa mikä voi aiheuttaa hieman pohtimista on nauhojen päiden viilaaminen. Jos kitara vaatii isompaa huoltoa niin siinä on ollut jotakin pielessä. Esimerkiksi mieleen tulee oma AGB200 basso, jonka kaula on sellaista S-muotoa, että en tiedä mitä sen kanssa oikein voisi tehdä (kaularaudan säätäminen ei auta tuohon ongelmaan). Yritän varmaan ottaa yhteyttä liikkeeseen josta ostin sen.
the-Antero
16.07.2012 16:30:45

Noll_a: mutta kun on pikaviesteissäkin jo ainesta kirjalliseksi sopimukseksi, joissa hän hyväksyy kitaran viennin huollettavaksi ja sitoutuu maksamaan puolet näistä kustannuksista, niin suoraan sanottuna pitää olla idiootti hoitaaksen homman näin kuten kaveri teki.

Nyt otat kaveriin yhteyttä ja kuumotat siltä puolet niistä rahoista itelles. Hänhän on jo sitoutunut maksamaan puolet niistä, eikö?
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
oiva tumpeloinen
16.07.2012 16:35:05
Krice: Jos kitara on sellainen ihan oikea eikä harleybentton niin huoltamiseen ei oikeastaan tarvitse kovin ihmeellisiä toimenpiteitä. Ainoa mikä voi aiheuttaa hieman pohtimista on nauhojen päiden viilaaminen. Jos kitara vaatii isompaa huoltoa niin siinä on ollut jotakin pielessä. Esimerkiksi mieleen tulee oma AGB200 basso, jonka kaula on sellaista S-muotoa, että en tiedä mitä sen kanssa oikein voisi tehdä (kaularaudan säätäminen ei auta tuohon ongelmaan). Yritän varmaan ottaa yhteyttä liikkeeseen josta ostin sen.

Öööö......esim. nauhat on kuluvaa osaa. Semmoista kitaraa ei ole olemassakaan, mistä ei nauhat kuluisi, kun sitä tarpeeksi soittaa. Mä en oikein osaa sanoa, miten sä saat siitä ongelmapesäkkeen. Ihan sama kuin sanoisit, että autossa on vikaa, kun se kuluttaa bensaa.
oiva tumpeloinen
16.07.2012 16:36:20
the-Antero: Nyt otat kaveriin yhteyttä ja kuumotat siltä puolet niistä rahoista itelles. Hänhän on jo sitoutunut maksamaan puolet niistä, eikö?

Tähän väliin tahtoisin tuoda esiin varallisuusoikeudellisista oikeustoimista annetun lain.
Noll_a
16.07.2012 17:10:48
Ei kannata tehdä myymisestä noin monimutkaista. Ei muuten herätä kovin suurta intoa ostaa kitaraa jos sitä pitää käyttää huollossa.

Krice, suuri anteeksipyyntö, valitsin sanani väärin. Kyse oli säädättämisestä, ei huoltamisesta. Itsellä ei liikaa ole kokemusta floikan trimmauksesta, joten annoin mahdollisuuden säädättää kitaran ostajan haluamalle kielisetille haluamaansa vireeseen. Tuttu kitarakorjaaja, joten pystyin helposti varaamaan ajan ja sopimaan kaiken valmiiksi. Jotkut kun tykkäävät, että myös se myyty tavara tyydyttää sitä ostajaa, ettei tarvitse vaihtaa lukkoja, puhelinnumeroita ja sukunimeä heti kauppojen synnyttyä.
Ja kaikki tämä ystävällisenä tarjouksena, kun kitarasta oli ja on oikeasti tarve päästä eroon ihan tilojen puutteen takia. Uutta kun pitäisi saada jo tilalle. Vikaa kepissä siis ei missään tapauksessa ollut, eikä ole. JOS todella tarvitsisin floikallista seiskaa, niin ei tuota keihästä tuolla kaupalla olisi kannattanut lähteä edes myymään. Nyt on vaan hierottu paikallisessa kivijalassa kauppaa toisesta kepistä, mutta jää kaupat tekemättä sielläkin, mikäli tuo keppi jää pyörimään nurkkiin.
Hihulihei, kamarunkkaus rahani vei
Alfons Åberg
16.07.2012 17:16:35 (muokattu 16.07.2012 17:16:46)
Krice: Ei kannata tehdä myymisestä noin monimutkaista. Ei muuten herätä kovin suurta intoa ostaa autoa jos sitä pitää käyttää pesussa.

Sangen omaperäinen mielipide.
Heidän kanssaan olen tehnyt kauppaa onnistuneesti: Chronic, penahoo, tgeton, marktark, arinuutinen, Osi, imk, Ba-sisti, Stain, Janlappa, chilli, kaiken tallettaa, kangasa-r
Karvanaama-Zakk
16.07.2012 17:52:36

Pakko laittaa tänne oma kokemus torista.Ja ennen kun lähden tätä kirjoittaa niin haluan mainita,että tätä ennen kaikki kaupat on sujunut mallikkaasti suuntaan ja toiseen ja olenkin siitä todella kiitollinen kaikille osallisille!!

Bongasin lauantaina töissä olessani torilta erään sähkökitaran mikä oli (ja on edelleenkin) edullisesti myynnissä.Laitoin sitten myyjälle viestiä,että onko hinta oikein ja ainoat ongelmat ne mitä tuossa ilmoituksessa on?No hän sitten soitti minulle takas ja tokas,että voisitko soittaa hänelle kun on saldo lopussa.No minä sitten soitin hänelle ja juteltiin kitarasta ja kysyin,että milloin voisin tulla hakee sen?No sovittiin,että sunnuntai aamuna lähden ajamaan 150km kitaran takia.Ja mainitsi myyjä vielä,että tule hakemaan.Hän ei ala lähettää!Se oli mulle ok.

No lähdin sitten eilen klo8:40 Jyväskylästä kohti määränpäätä ja olinkin siellä noin klo10:30.Aloin sitten soittelee myyjälle,mutta eipä hän vastannut kun 2tunnin ajan koitin häntä tavoittaa.Noin 10kertaa koitin soittaa.No eipä hän sitten soittanut mulle takaisinkaan ja mun pitikin lähtee jo takas Jyväskylään kun duuni alkoi klo14.

Tänään sitten huomasin,että oli ilmoitukseen puhelinnumero vaihtunut ja kitara/vahvistin edelleen myynnissä torilla.Tää nyt jäi mulle epäselväks,että halusko se sittenkään myydä niitä kamojaan.Olisin mielelläni sen kitaran itselleni ostanu!!
Karvojen kasvatus on miesten hommaa!!!!
the-Antero
16.07.2012 19:04:33

oiva tumpeloinen: Tähän väliin tahtoisin tuoda esiin varallisuusoikeudellisista oikeustoimista annetun lain.

Enhän mä nyt meinannu että pitäs mennä pahoinpitelemään myyjää. Mutta tiukka puhelinsoitto ja puhuttelu voisi olla paikallaan. Mikäli herra siis edes vastaa puheluihin enään.
Noll_a
16.07.2012 19:17:51
Edelleen Kricellä on asiaakin sanoessaan, että ei myymisestä kannata tehdä liian monimutkaista. Kaupat on tehty ja hyvin, kun raha on myyjällä JA ostajalla ostoksensa. Mikäli haluaa välttää näitä kaupantekoa rampauttavia sopimuksellisia tai logistiikkaan liittyviä ongelmia, niin sitten osapuolten pitää olla valmiita tinkimään rahasta.

Jep, tämä on nimenomaan se mihin meikäläinen on aina pyrkinyt. Mutta tämäkin tilanne -> tarjous karkottaa toisen ostajan (tälläkään siis ei ollut loppupeleissä sitä rahaa, kuin vasta jouluna rippleirin jälkeen) -> jäljellä enää hän -> laskin hintaa, lupasin huollattaa jne., että saan sen ostajalle ja pääsen itse haistelemaan uusia tuulia mahdollisimman ripeästi. -> jahkailee, miettii -> annoin miettiä rauhassa -> lopulta tekee päätöksen ja sanoo ostavansa kitaran -> teen mitä sovittiin -> hän ei tee
janpeko
16.07.2012 20:01:21
Omat kaupantekoni säännöt:
1. En enää suostu varaamaan myytävää tuotettani ( aika suuri osa päättyy peruuntumiseen, eikä asiasta viitsitä edes ilmoittaa). Eli se ostaa joka hakee ja maksaa.
2. Maksu suoraan hanskaan, eikä mitään verkkomaksuja seuraavana päivänä.
3. En mielellään lähettele, koska tuote on soitin/vahvistin, eikä tarkoitettu heiteltäväksi.
4. En pidä huutokauppaa, vaan olen ottanut selvää tuotteen hinnasta. Inhoan näitä tarjoa, kilpailuja.
Noll_a
16.07.2012 20:45:47 (muokattu 16.07.2012 20:46:38)
janpeko: Omat kaupantekoni säännöt:
1. En enää suostu varaamaan myytävää tuotettani ( aika suuri osa päättyy peruuntumiseen, eikä asiasta viitsitä edes ilmoittaa). Eli se ostaa joka hakee ja maksaa.
2. Maksu suoraan hanskaan, eikä mitään verkkomaksuja seuraavana päivänä.
3. En mielellään lähettele, koska tuote on soitin/vahvistin, eikä tarkoitettu heiteltäväksi.
4. En pidä huutokauppaa, vaan olen ottanut selvää tuotteen hinnasta. Inhoan näitä tarjoa, kilpailuja.

Jep, mutta minä teen poikkeuksia kun myytävällä tavaralla on kiire. Jos en suostuisi lähettämään tavaraa, en olisi myynyt torilla yhtään mitään. Enkä ostanut yhtä kitaraa enempää. Positiiviset kokemukset on kymmenistä kaupoista matkahuollon kautta, joten tuota pelkoa mulla ei kyllä ole.

Minäkään en ole tätä huutokauppaa harrastanut, mutta juurikin modatuille soittimille, joita ei valmisteta enää ja joista osia on vaihdettu enemmän (esim. tästä kys. kepistä kaulamikki poistettu, tallamikkiä vaihdettu, floikka vaihdettu orkkikseen, elektroniikka uusittu jne.), on hankala määrittää sitä suoraa hintaa.

Jos laitan hinnaksi tarjoa ja jonkun tarjoama hinta on mielestäni ok, on tuotteen saava nimenomaan se joka ensimmäisenä tarjoaa sitä valuuttaa. En siis harrasta tätä "oottelen viikon vielä parempia tarjouksia"-show'ta. Tässä tapauksessa ensimmäisenä kitarasta tarjonnut kaveri osoittautuikin siis renkaanpotkijaksi ja siksi tarjosin itse kitaraa tälle jälkimmäiselle kaverille, joka tarjosi kitarasta vielä muutaman kympin enemmän.

Mutta nyt tämä episodi on selvitetty tämän nuoren herran kanssa ja toivon, että jos hän tätä lukee, ottaa myös opikseen näistä kaupankäynnin menetelmistä. Älä ikinä lupaa sitä mitä et pysty pitämään.

AIHEENVAIHTO ------->
artal
16.07.2012 20:46:20
Onpa ihmisillä ollut hankaluuksia. Kyllähän soivituista diileistä pitäisi pitää kiinni ja jos jokin menee mönkään, kannattaa se avoimesti kertoa. Siinä mielessä ymmärrän Kricen näkemyksen tuossa kaupan turhassa monimutkaistamisessa, että en oikein tiedä miksi myyjän piti se kitara säätöön viedä. Olisi kysynyt hinnan ja alentanut myyntihintaa sen puolet säädätyksestä, ja ostaja olisi saanut viedä mieleiseensä paikkaan. Mutta jälkiviisaus on toki parasta viisautta tässäkin tapauksessa.

Omista tori-kokemuksista voi sanoa sen verran, että lähes pelkästään hyviä kokemuksia on. Erittäin luotettavia myyjiä ja ostajia on tullut vastaan, kaikesta on pystynyt sopimaan jne. Ainoana miinuksena on muutama tällainen tapaus mullekin tullut vastaan, jotka lopettavat mitään sanomatta yhteydenpidon. Pari ostosta ja pari myyntiä on näiden takia jäänyt tekemättä. Kun täällä nyt vallitsee vähän pessimistinen ilmapiiri, niin todetaan että mun nähdäkseni soittajat ovat edelleenkin harvinaisen luotettavaa ja konstailematonta kauppaväkeä!
the-Antero
16.07.2012 20:51:43

Kai se maksaa puolet siitä säätöhommasta? Että osoittaa olevansa edes vähän sanojensa takana?
Noll_a
16.07.2012 20:54:13 (muokattu 16.07.2012 20:54:56)
the-Antero: Kai se maksaa puolet siitä säätöhommasta? Että osoittaa olevansa edes vähän sanojensa takana?

Jep, kuitti sähköpostiin valokopiona ja homma menee nimenomaan kuin sen olisi alunperin pitänyt mennä. En vaan käsitä, että miksi kaveri ei tehnyt näin heti alkuunsa. Toivottavasti tämä muistuttaa tulevassa kaupankäynnissä. Varmasti ihan kunnon sälli, mutta vähän on tuo käyttäytyminen ja kaupanteon etiketti hakusessa.
Jucciz
16.07.2012 21:10:19 (muokattu 16.07.2012 21:11:25)
the-Antero: Kai se maksaa puolet siitä säätöhommasta? Että osoittaa olevansa edes vähän sanojensa takana?

Voisin melkein lyödä vetoa, että ei maksa.

Tästä tuli mieleen, että mulla on kamerapuolella ollut yksi ilahduttava poikkeus kauppakumppaneihin, jotka aluksi eivät oikein tahtoneet hoitaa hommiaan - anteeksi ammattitermistön käyttö:

Ostin yhden kalliihkon järjestelmäkameran objektiivin (900 euroa) ja kun en silloin - vielä noviisimpana kuvailijana kuin nyt - tarkalleen tiennyt, oliko sen odotettua pehmeämpi täyden aukon piirto ominaisuus vai vika, annoin asian olla. Keskustelimme asiasta sähköpostitse ja myyjä toki vakuutteli, että se oli vain ominaista tuolle objektiiville.

Kuitenkin, olin myymässä objektiivia myöhemmin eteenpäin vaihtaessani kameramerkkiä. Seuraava omistajaehdokas tunnisti heti, ettei linssin kuulunut olla piirroltaan noin suttuinen. Tulimme siihen tulokseen, että objektiivi on joskus tippunut tai muulla tapaa kolhiintunut ennenkö se edes saapui minulle - ja ostaja lupasi, että kaupat toteutuvat, jos huollatan objektiivin kuntoon.

Kaupat lopulta syntyivät: objektiivi siirtyi minun piikkiin huollettuna ja siispä täysin käyttökunnossa uudelle omistajalle. Lähetin huoltolaskusta kopion tyypille, jolta olin itse aikanaan linssin ostanut ja osoitin hänelle, että kyseessä oli todellakin vika, jonka korjaaminen maksoi miltei 300 euroa. Kävikin sen verran kivasti, että tyyppi ilmeisesti koki piston sydämessään ja tarjoutui hyvittämään mulle puolet huoltolaskusta - ja hyvittikin.

Paljon parempi kuin ei mitään. Moni kaveri olisi varmasti tuumannut "ei paljon kiinnosta, tehtiin kaupat pari vuotta sitten ja kyseessä on ihan sun oma ongelma".
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Fantasmic
16.07.2012 22:35:40

Mitä nyt tuosta alkuperäisestä stoorista sai kuvaa, "ostaja" taitaa olla vielä aika junnu.
the-Antero
16.07.2012 22:39:38

Fantasmic: Mitä nyt tuosta alkuperäisestä stoorista sai kuvaa, "ostaja" taitaa olla vielä aika junnu.

Junnu tai ei. Viikkorahoista voi vähentää sen muutaman kympin :)
Fantasmic
16.07.2012 22:43:05
the-Antero: Junnu tai ei. Viikkorahoista voi vähentää sen muutaman kympin :)

Toki, en tarkoittanutkaan että se olisi sen hyväksyttävämpää mutta nuorilla ei tuo kaupankäynti saati herrasmiestaidot aina ole ihan vielä hanskassa.
Reiluahan tuossa olisi silti tulla ostajan nyt vastaan.
Laulava Kylätohtori
16.07.2012 22:51:34
Fantasmic: Mitä nyt tuosta alkuperäisestä stoorista sai kuvaa, "ostaja" taitaa olla vielä aika junnu.

Itse myin vähän aikaa sitten kitaraa ja kaupat olivat käytännössä sovittu. Kävi ilmi, että kaveri on 15 v. ja piti vielä kysyä vanhemmilta. No, tässä vaiheessa jo epäilin, että se siitä ja sanoin, että homma ok, voin myydä, jos lupa tulee. Pidin viikon verran varattuna. Kun kyselin, että koska hakee/koska tuon, niin ei kuulunut enää mitään. Pistin uudestaan myyntiin ja sainkin heti myytyä (kiitokset Telemanille). Sen verran fiksu kaveri kuitenkin, että ilmoitti vielä myöhemmin, ettei pysty ostamaan. Mulla on kuitenkin periaatteena, että jos kaupat sovitaan, niin en montaa päivää odottele, jos vastauksia kysymyksiin ei tule tai yhteydenpito muuten katkeaa.
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)