Aihe: Kokemuksia m.net torista.
1 2 3 4 58 9 10 11 1233 34 35 36 37
tommi m
15.07.2012 13:36:11
StevieRayVehkakoski: Nyt on taas kevättä rinnassa ostajilla oikein kunnolla, mulla on muutama akustinen ollut myynnissä jo jonkun aikaa ja kohta jokainen niistä on "varattu" ja sitten ku olisi aika ostaa kitara niin ei vastata puhelimeen eikä viesteihin, on sovittu esittelyjä pitkin Suomea (en tosin ole varta vasten ajanut oikeastaan mihinkään) ja nolla kertaa neljästä on "ostaja" ilmaantunut paikalle, kaksi kertaa on "ostaja" ilmoittanut ettei pääsekään. Sitten on esitetty tarjouksia joista muutaman olen hyväksynyt ja sitten ei enää kuulukaan mitään, ei edes kerrota että osti jotain muuta ym. Mua alkaa ihan oikeasti kohta v*tuttamaan tällainen limanuljaska-meininki, melkein aina jos joku uskaltaa puhelimella soittaa ja kysellä niin kaupat syntyy mutta ei sekään tunnu enää olevan varmaa. Nyt vielä toissapäivänä joku munapää Jyväskylästä tarjoaa Martinia sopuhintaan ja hetken kun lypsää tietoja niin selviää että pitäisi maksaa etumaksu tilille ja sitten kitara lähetetään. Sitten kun vastasin että ostaisin kyllä sulta kitaran sillä hintaa kun sen tarjosit jos sellainen sulla olisi niin jo loppui kännykän piippaus. Tuossa saman myyjän toinen ilmoitus, en tietysti osaa sanoa onko tämä ihan oikea myynti-ilmoitus mutta kannattaa suhtautua varovaisesti: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=651457

rekisteröitynyt ilmoituksen tekopäivänä....
http://www.youtube.com/watch?v=QzcoLzF71qo
Alfons Åberg
15.07.2012 14:28:44 (muokattu 15.07.2012 14:32:07)
StevieRayVehkakoski: Nyt on taas kevättä rinnassa ostajilla oikein kunnolla...

Olipa stooria. Ei näin paskaa tuuria toivoisi kenellekään. Toivottavasti jossain vaiheessa asiat kääntyvät paremmin päin.

Itse möin tuossa akustisen jonkin aika sitten, ja näytti olevan niin että se joka puhelimeen tarttuu on myös oikeasti ostamassa. Helppoa ei ollut kuitenkaan myynti. Parhaita paloja:

-"Ostajan" kanssa sovitaan aika ja paikka ja hinta puhelimessa. Ajo-ohjeen lähetän edellisenä päivänä. Aika koittaa, ketään ei näy, edellisen päivän ajo-ohjeeseen ei mitään kuittausta. Se meni siinä.

-"Ostaja" kysyy voinko tulla näyttämään. Mikäs siinä, minun kirjoissani kun se tarkoittaa, että ostopäätös on jo puolittain tehty. Paikalla kuunnellaan lähes kolme varttia "ostajan" soittoa ja mitä mielikuvituksellisempia "testejä" mm. lapsteel -asennossa soittoa. Vähän samaa meininkiä kuin Bilian viikonloppunäyttelyssä ilmaisen hernesopan perässä tulleilla Volvon esittelyautoihin piereskelevillä. "Kyllä minun 460:sessä on kirkkaampi kattolamppu!".
Lopulta päädytään tilanteeseen, jossa D-kielen 2-4 nauhavälillä paksulla plektralla soitettaessa ilmenevä särähdys (kaula melko suoraksi säädetty) on ylivoimainen este. "Katellaan".
Myyjän kengännumerot, vuositulot, asunnon patteriventtiilien esisäätöarvot ja tottakai klassinen "miksi myyt" kyseltiin myös.
Heidän kanssaan olen tehnyt kauppaa onnistuneesti: Chronic, penahoo, tgeton, marktark, arinuutinen, Osi, imk, Ba-sisti, Stain, Janlappa, chilli
Dunga
15.07.2012 14:36:17
IntriguingMan: klassinen "miksi myyt" kyseltiin myös.

Pitäs vissii alkaa kehitellä tähän joku yleispätevä vastaus, esim. "koska haluan muuttaa kitaran rahaksi, niin myynti on paras keino siihen".
War... war never changes.
AngieRainbow
15.07.2012 15:04:10
Void: Pitäs vissii alkaa kehitellä tähän joku yleispätevä vastaus, esim. "koska haluan muuttaa kitaran rahaksi, niin myynti on paras keino siihen".

Joo. Tai pitäis vastata: "Koska kitara on ihan perseestä, etsin sopivaa ääliötä, joka ostaisi sen."

Itseänikin ärsyttää, kun joskus ostajalle pitää selittää syvällisesti myynnin syy. Tällaisissa tapauksissa yleensä "ostaja" on mullakin jättänyt tuotteen ostamatta. Jos joku oikeasti haluaa myytävän laitteen, niin onhan se sille nyt ihan sama, miksi se myydään. Ja sanoohan sen järkikin, että myyjä haluaa vaihtaa sen rahaksi. En kai mäkään mene Kitarapajalle ja kysy testattuani tunnin jotain arvokasta kitaraa: "Miksi te haluatte myydä tän?"

IntriguingManille plussaa hyvästä tekstistä, vaikka kyllähän tommoset kokemukset vituttaa, kun menee bensarahat ja aika hukkaan. Mulla on joskus kyrsinyt tosi paljon, kun postiennakkopaketti jätetään hakematta. Toista osapuolta ei tunnu paljoa kiinnostavan, että myyjä käyttää turhaan paketoimiseen ja lähettämiseen aikaa, vaivaa ja rahaa.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Alfons Åberg
15.07.2012 15:24:16 (muokattu 15.07.2012 15:26:12)
Void: Pitäs vissii alkaa kehitellä tähän joku yleispätevä vastaus, esim. "koska haluan muuttaa kitaran rahaksi, niin myynti on paras keino siihen".

Lennuhan sen sanoi joskus että vastaa vaan "tarvitsen rahaa syöpälääkkeisiin". Siis kyllähän muakin saattaisi myyntisyy kiinnostaa, jos olisin tosissaan ostamassa jotain Custom-Shop -peliä mikä on ollut myyjällä viikon.
Mutta se, että pitäisi jostain perkuleen lo-fi -hassutteluun ostetusta Behkun pedaalistakin yksityiskohtaisesti kertoa miksi myyn ja tarjota tirkistelijälle jotain mehevää avioero-firma-kaatui-rannekanavaoireyhtymä -vuodatusta niin ei.
Heidän kanssaan olen tehnyt kauppaa onnistuneesti: Chronic, penahoo, tgeton, marktark, arinuutinen, Osi, imk, Ba-sisti, Stain, Janlappa, chilli, kaiken tallettaa, kangasa-r
Noll_a
15.07.2012 23:27:23 (muokattu 15.07.2012 23:30:10)
Ah, nyt tuli sitten kohdattua elämäni karsein renkaanpotkija (http://muusikoiden.net/jasenet/122994). Hieno mies, torilla oli ilmoitus, jossa kys. kaveri halusi ostaa seiskakielisen orkkisfloikalla. Noh, tarjosin tuota meitsin keihästä hänelle, kun sillä hetkellä kiinnostunut toinen ostaja ei ollut varma tarjouksestaan. Kaveri kiinnostui ja heitti hiukan paremman tarjouksen, kuin tämä ensin tarjonnut tyyppi (jonka kiinnostus lopahti ym. herran tarjouksen kuultuaan) ja lupasin sitten pienen keskustelun jälkeen myydä kepin herra http://muusikoiden.net/jasenet/122994 osamaksulla (harrastan hyvin hyvin harvoin), kun hän olikin vasta kesätöissä, eikä kitaran ostoon ollutkaan rahaa!! (lupaavaa) Kuitenkin osamaksuun hän oli todella tyytyväinen ja meikäläisen vaistokin sanoi, että kaveriin olisi pystynyt luottamaan tässä asiassa.

Noh, sitten muutaman päivän kuluttua tuli viesti, jossa kaveri päätti pistää oston jäihin, vaikka ensin kiinnostus oli kova. Siinä vaiheessa päätin heittää uudella (todella reilulla) tarjouksella ja laskin hinnan sellaiseen lukemaan, jolla otin jo vähän enemmän takkiin, kun tuo kitara nyt vaan oli tarkoitus saada uuden edestä pois ja kaveri sitten viikon päivien mietiskelyn jälkeen ilmoitti ostavansa kitaran.
Sitten seurasi hauskin osuus: olin sinisilmäinen ja tarjosin kaverille mahdollisuutta käyttää kitara ammattilaisella huollettavana toisella paikkakunnalla ja lupasin maksaa puolet kitaran huollosta, jolloin toinen puolikas lisättäisiin ostohintaan.
Tässä vaiheessa herran kanssa oli jo sovittu, että kun hän maksaisi puolet kitaran hinnasta, se lähtisi matkahuoltoon mukanaan sopimus kahtena kappaleena, josta toisen kappaleen hän lähettäisi takaisin postissa allekirjoitettuna (sopimuksessa sovittu hinta ja toisen puolikkaan viimeinen maksupäivä).
Kaveri suostui tähän ja sovittiin, että käyttäsin kitaran huollossa, jonka jälkeen ryhdyttäisiin kaupantekoon.

Kitara kävi huollettavana, maksoin tietysti koko huollon, ajelin matkat (bensakaan ei ole ainakaan täälläpäin kovin ilmaista) ja nyt sitten tuli viestiä, että ilmestyikin bänditoimintaa ja pitikin ostaa vahvari eikä kitaraa. Sori vaan.
Kerroin, että tämä on ehkä törkein tapa hoitaa kauppoja. Ennen kitaran huollatusta olisi ollut reilua mainita, että "emmää taiakkaan". Tai edes tarjota maksamaan se oma osuus huollosta, joka oli jo teetätetty.

Eihän siinä mitään jos tarpeet muuttuu, mutta tässä tapauksessa mulla oli jo rahaa kiinni tässä hommassa, mutta näköjään toisille nämä sovitut asiat eivät todellakaan merkkaa mitään.

Kaikenkaikkiaan, nyt lähti sitten se sininen väri silmistä mikä sinne oli hiipinyt näiden monien onnistuneiden kauppojen kaupanpäällisinä. Tästä lähtien en luota edes itseeni. Saatana.
Hihulihei, kamarunkkaus rahani vei
ReBeat
16.07.2012 00:15:06

Vaikuttaa kuuluvan just "sellaisiin", joilta pitäisi vielä toistaiseksi peruuttaa sekä kännykän että tietokoneen ajo-oikeus, viiden vuoden jaksoissa.
AngieRainbow
16.07.2012 01:20:17
Noll_a: Ah, nyt tuli sitten kohdattua elämäni karsein renkaanpotkija (http://muusikoiden.net/jasenet/122994). Hieno mies, torilla oli ilmoitus, jossa kys. kaveri halusi ostaa seiskakielisen orkkisfloikalla. Noh, tarjosin tuota meitsin keihästä hänelle, kun sillä hetkellä kiinnostunut toinen ostaja ei ollut varma tarjouksestaan. Kaveri kiinnostui ja heitti hiukan paremman tarjouksen, kuin tämä ensin tarjonnut tyyppi (jonka kiinnostus lopahti ym. herran tarjouksen kuultuaan) ja lupasin sitten pienen keskustelun jälkeen myydä kepin herra http://muusikoiden.net/jasenet/122994 osamaksulla (harrastan hyvin hyvin harvoin), kun hän olikin vasta kesätöissä, eikä kitaran ostoon ollutkaan rahaa!! (lupaavaa) Kuitenkin osamaksuun hän oli todella tyytyväinen ja meikäläisen vaistokin sanoi, että kaveriin olisi pystynyt luottamaan tässä asiassa.

Noh, sitten muutaman päivän kuluttua tuli viesti, jossa kaveri päätti pistää oston jäihin, vaikka ensin kiinnostus oli kova. Siinä vaiheessa päätin heittää uudella (todella reilulla) tarjouksella ja laskin hinnan sellaiseen lukemaan, jolla otin jo vähän enemmän takkiin, kun tuo kitara nyt vaan oli tarkoitus saada uuden edestä pois ja kaveri sitten viikon päivien mietiskelyn jälkeen ilmoitti ostavansa kitaran.
Sitten seurasi hauskin osuus: olin sinisilmäinen ja tarjosin kaverille mahdollisuutta käyttää kitara ammattilaisella huollettavana toisella paikkakunnalla ja lupasin maksaa puolet kitaran huollosta, jolloin toinen puolikas lisättäisiin ostohintaan.
Tässä vaiheessa herran kanssa oli jo sovittu, että kun hän maksaisi puolet kitaran hinnasta, se lähtisi matkahuoltoon mukanaan sopimus kahtena kappaleena, josta toisen kappaleen hän lähettäisi takaisin postissa allekirjoitettuna (sopimuksessa sovittu hinta ja toisen puolikkaan viimeinen maksupäivä).
Kaveri suostui tähän ja sovittiin, että käyttäsin kitaran huollossa, jonka jälkeen ryhdyttäisiin kaupantekoon.

Kitara kävi huollettavana, maksoin tietysti koko huollon, ajelin matkat (bensakaan ei ole ainakaan täälläpäin kovin ilmaista) ja nyt sitten tuli viestiä, että ilmestyikin bänditoimintaa ja pitikin ostaa vahvari eikä kitaraa. Sori vaan.
Kerroin, että tämä on ehkä törkein tapa hoitaa kauppoja. Ennen kitaran huollatusta olisi ollut reilua mainita, että "emmää taiakkaan". Tai edes tarjota maksamaan se oma osuus huollosta, joka oli jo teetätetty.

Eihän siinä mitään jos tarpeet muuttuu, mutta tässä tapauksessa mulla oli jo rahaa kiinni tässä hommassa, mutta näköjään toisille nämä sovitut asiat eivät todellakaan merkkaa mitään.

Kaikenkaikkiaan, nyt lähti sitten se sininen väri silmistä mikä sinne oli hiipinyt näiden monien onnistuneiden kauppojen kaupanpäällisinä. Tästä lähtien en luota edes itseeni. Saatana.

Ei sais nauraa toisen epäonnelle, mutta on nää niin surkuhupaisia tarinoita :D

Mä oon itsekin ottanut pari kertaa oikein kunnolla takkiin torilla pörrätessä. Se on uskomatonta, kuinka itsekin luotan milloin minkäkin laiseen jantteriin. Viestien välityksellä ei todellakaan saa kokonaista kuvaa toisesta ihmisestä. Sehän näissä on just huono puoli, että alkaa itse ärsyttävän epäluuloiseksi myös "kunnon ihmisiä" kohtaan.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Alfons Åberg
16.07.2012 07:15:35 (muokattu 16.07.2012 07:26:54)
Noll_a: Ah, nyt tuli sitten kohdattua elämäni karsein renkaanpotkija...

Joo, tällaisissa tapauksissa mun mielestä kaupan perumiseen ainoa syy pitäisi olla ns. force majeure -tapaus. Liian monella on sellainen käsitys että mistään soipimuksista ei tarvitsisi pitää kiinni.
Heidän kanssaan olen tehnyt kauppaa onnistuneesti: Chronic, penahoo, tgeton, marktark, arinuutinen, Osi, imk, Ba-sisti, Stain, Janlappa, chilli, kaiken tallettaa, kangasa-r
janpeko
16.07.2012 07:22:14
On tietysti ikävää ja ärsyttävää, jos menee himo renkaanpotkimiseksi, mutta kannattaa olla varovainen kun arvostelee toisia käyttäen henkilötietoja. Vaikkakin arvostelee asiasta, se kuitenkin on yksityisyyteen puuttuminen. Kannattaa jättää nuo jäsenkuvaukset pois tulevaisuudessa.
StevieRayVehkakoski
16.07.2012 09:48:44
Eniten mua näissä kaupantekijäisissä v*tuttaa se, että nykyaikana ei enää mikään sovittu tunnu pitävän ja sitten vielä laitetaan puhelin kiinni ettei joudu selittämään. Ja sitten vielä valehdellaan että oli puhelin hukassa, puhelin rikki ym. paskaa. Jos on perjantaiksi sovittu joku kitaratesti johonkin niin mieluummin sitä saa vaikka tekstiviestin että: "Olen känissä, join rahat myy kitara jollekin muulle."
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
lavaamo
16.07.2012 10:09:39
StevieRayVehkakoski: Eniten mua näissä kaupantekijäisissä v*tuttaa se, että nykyaikana ei enää mikään sovittu tunnu pitävän ja sitten vielä laitetaan puhelin kiinni ettei joudu selittämään. Ja sitten vielä valehdellaan että oli puhelin hukassa, puhelin rikki ym. paskaa. Jos on perjantaiksi sovittu joku kitaratesti johonkin niin mieluummin sitä saa vaikka tekstiviestin että: "Olen känissä, join rahat myy kitara jollekin muulle."

No tämä, toinen ärsyttävä asia on laittaa ostetaan ilmoitus, ja kun jotain tarjoaa on vastaus "Joo, kiinnostaa aika paljon, mutta saan rahat vasta puolenvuoden päästä joululahjaksi". Perkele, jos jotain ollaan ostamassa niin sitten vasta kun rahat on taskussa. Sama pätee tuohon "tarjoamiseen" myynnissä olevaan tavaraan
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
AngieRainbow
16.07.2012 13:00:53
IntriguingMan: Eihän näistä pitäisi itseensä ottaa, mutta näiden tapausten kyynistämänä sitä tulee välillä oltua liian töykeä kunnollisille kauppamiehille.

Just näin mulle meinaa käydä. Puran helposti turhautumistani ja epäluuloani johunkuhun täysin asialliseen kaveriin aiempien huonojen kokemusten vuoksi.
duane aslaksen
16.07.2012 13:12:14

Mulle on käynyt näin: olin ostamassa kitaraa torilta, haku oli jo sovittu ja rahat sitä varten nostettu kunnes noutopäiväni tuli ilmoitus että kitara menikin jo.... onneks sentään ennen kuin olin jo ovella kolkuttelemassa.
Click your fingers applauding the play!
kojones
16.07.2012 13:26:11
duane aslaksen: Mulle on käynyt näin: olin ostamassa kitaraa torilta, haku oli jo sovittu ja rahat sitä varten nostettu kunnes noutopäiväni tuli ilmoitus että kitara menikin jo.... onneks sentään ennen kuin olin jo ovella kolkuttelemassa.

Mää matkustin kerran Jyväskylästä Kauniaisiin ostamaan akustista, Pasilan asemalta soittelin tarkempia ohjeita niin olikin jo toinen tyyppi just tulossa hakemaan. Noh, hain sitten Levytukusta uuden.
Laulava Kylätohtori
16.07.2012 13:41:35
Uskomattomia tarinoita, ei voi kuin ihmetellä. Kyllä myyjän täytyy olla älyllisesti ja sosiaalisesti rajoittunut kusipää, kun tekee tuollaista. Edes tyhmä ei sorru moiseen.

Voi jeesus sentään, mitä porukkaa.
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Noll_a
16.07.2012 15:55:14
On tietysti ikävää ja ärsyttävää, jos menee himo renkaanpotkimiseksi, mutta kannattaa olla varovainen kun arvostelee toisia käyttäen henkilötietoja. Vaikkakin arvostelee asiasta, se kuitenkin on yksityisyyteen puuttuminen. Kannattaa jättää nuo jäsenkuvaukset pois tulevaisuudessa.

Profiilisivu on tasan tarkkaan niin yksityinen, kuin siitä itse yksityisen tekee. En maininnut tekstissäni mitään yksityisyydensuojan loukkaamiseen viittaavaa. Ja toinen juttu oli, että missään vaiheessa en kaveria arvostellut vaan kerroin tuon homman niinkuin se meni. Itse kaveri käyttäytymisellään/ymmärtämättömyydellään on hommansa sössinyt.

Eniten tässä ärsyttää se, että kun sälli hoiti leiviskänsä tähän asti varsin mallikkaasti ja asiallisesti. Tuosta kaupan purusta oltaisiin voitu neuvotella eri tavalla, mutta kun on pikaviesteissäkin jo ainesta kirjalliseksi sopimukseksi, joissa hän hyväksyy kitaran viennin huollettavaksi ja sitoutuu maksamaan puolet näistä kustannuksista, niin suoraan sanottuna pitää olla idiootti hoitaaksen homman näin kuten kaveri teki. Neljä viikkoa neuvoteltiin ja pidin kitaraa tottakai varattuna ja huollosta ja kaupoista sovittaessa myytynä.
Hihulihei, kamarunkkaus rahani vei
Krice
16.07.2012 16:04:27

Noll_a: tarjosin kaverille mahdollisuutta käyttää kitara ammattilaisella huollettavana toisella paikkakunnalla ja lupasin maksaa puolet kitaran huollosta, jolloin toinen puolikas lisättäisiin ostohintaan.

Ei kannata tehdä myymisestä noin monimutkaista. Ei muuten herätä kovin suurta intoa ostaa kitaraa jos sitä pitää käyttää huollossa.
JCM
16.07.2012 16:19:36 (muokattu 16.07.2012 16:19:47)

Krice: Ei kannata tehdä myymisestä noin monimutkaista. Ei muuten herätä kovin suurta intoa ostaa kitaraa jos sitä pitää käyttää huollossa.

Mutta eiks se niin mene, että kitarat, akustiset varsinkin, on niin yksinkertasia ettei niitä huollossa tartte käyttää vaan ne voi sekä rakentaa että korjata itse alusta loppuun?

Kyllähän kitaroita on oikeestikin ihan hyvä välillä vähän huoltaa/huollattaa. Ja mun mielestä huollossa asiallisesti käytetty kitara on turvallisempaa kauppatavaraa kuin 10 vuotta huoltamattomana seinällä roikkunut ritza.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)