Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Antakaa esimerkkejä epävireisistä rummuista levyillä!
1
haspeli
14.07.2012 03:37:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aivan surkea virittämään pönttöjäni.
 
Aloitetaan oppiminen tunnistamalla epävireisyys.
Listatkaa siis tähän ketjuun biisejä, joissa kuuluu huono/väärä viritys.
Mielellään esim. youtube-linkin kera.
 
Jos epävireessä on vain jokin tietty rumpu setissä (esim. lattiatomi) mainitkaa sekin, ettei mene arvailuksi.
 
akisetä
14.07.2012 10:16:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä levyiltä on aika vaikea kuulla tai erottaa epävireistä, tai paremmin sanottuna huonossa vireessä olevaa rumpua. Loppupeleissä kun on kuitenkin aina kyseessä erilaisten mikkien ja varsinkin nykypäivänä ties minkälaisten studiolaitteiden läpi nauhoitetut ja lisäksi enemmän tai vähemmän ruuvatut/miksatut/efektoidut/jälkikäsitellyt rumpusoundit. Ja sitten on lisäksi vielä se ainainen mielipidekysymys, että mikä on kenenkin mielestä huono tai hyvä vire. Oma mielipiteeni on, että jos rumpu ei soi ollenkaan, niin silloin ei olla vireessä. Myös silloin ollaan huonossa vireessä, jos vaikkapa joku tomi soi jotenkin rumasti, tyyliin "pröyyyh".
 
Mielipiteitä on monia. Mulle osa orkesterin porukasta ja jopa äänimieskin valittaa usein, että "kylläpäs nuo rummut kaikuu". Aina ne puhuu kaikumisesta, ja siitä että mun kamat ei oo vireessä kun ne kaikuu. Perkele, ne soi! Ilmeisesti heidän mielestään rumpujen pitäisi kuulostaa tissien läpsyttelyltä. Oho, yllättävä avautuminen..
 
V*ttu se on ihan hyvä, ei tarvii aina valittaa!
Speedy
14.07.2012 10:16:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: Olen aivan surkea virittämään pönttöjäni.
 
Aloitetaan oppiminen tunnistamalla epävireisyys.
Listatkaa siis tähän ketjuun biisejä, joissa kuuluu huono/väärä viritys.
Mielellään esim. youtube-linkin kera.
 
Jos epävireessä on vain jokin tietty rumpu setissä (esim. lattiatomi) mainitkaa sekin, ettei mene arvailuksi.

 
Onhan se kiva löhduttautua siihen että muillakin on..=) Mutta enpä usko että yhdelläkään levyllä, vaikka ois Ö-luokan tuotanto, tarkoituksettomasti jätetty jotain rumpua huonoon vireeseen..
 
Sen sijaan liveäänityksissä voi olla kaikkea.. Esim. tässä, Collinsilla on alakalvot ihan erissä vireessä, ja Thompsonillakin on joku poikkutomeista vähän jännän kuulonen.. Se on sitten eriasia, että onko ne tarkotuksella ja pitääkö Collinsin tomisaundeista..=I
 
http://www.youtube.com/watch?v=6mC3WctU1IQ
 
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Progressor
14.07.2012 11:14:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: Sen sijaan liveäänityksissä voi olla kaikkea.. Esim. tässä, Collinsilla on alakalvot ihan erissä vireessä, ja Thompsonillakin on joku poikkutomeista vähän jännän kuulonen.. Se on sitten eriasia, että onko ne tarkotuksella ja pitääkö Collinsin tomisaundeista..=I
 
http://www.youtube.com/watch?v=6mC3WctU1IQ

 
Tuota... oletko ihan varma niistä Collinsin alakalvoista? :)
 
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
arse
14.07.2012 13:25:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Progressor: Tuota... oletko ihan varma niistä Collinsin alakalvoista? :)
 
Kirjastostahan löytyy Phil Collinsin alakalvojenviritysopas, samasta hyllystä Kekkosen hiustenhoitokirjan ja "Ruotsalaiset sotasankarit" -teoksen kanssa.
 
molemmat soittaa samaa mutta toinen enemmän oikein kun toinen... sisältä on kuitenkin sama..=I -Speedy
statistiÖ
14.07.2012 14:46:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen epäluuloinen ajatusta epävire kohtaan. Joku raja on viritysvapaudessakin, mutta.. Se on sitten toinen juttu, jos yksi pumpu on "eri sarjaa" vai efektikö on? Tai jos se ON eri sarjaa..
 
Taidetta? Luonnetta? Jääräpäisyyttä? Ennakkoluulottomuutta? Omituinen kuulo?
 
zak69
14.07.2012 16:58:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arse: Kirjastostahan löytyy Phil Collinsin alakalvojenviritysopas, samasta hyllystä Kekkosen hiustenhoitokirjan ja "Ruotsalaiset sotasankarit" -teoksen kanssa.
 
Vanha tai ei, mulla purskahti kahvit syliin, kiitos :)
 
Case on aina niin tapauskohtainen juttu...
AP
14.07.2012 17:59:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: Se on sitten eriasia, että onko ne tarkotuksella ja pitääkö Collinsin tomisaundeista..=I
 
http://www.youtube.com/watch?v=6mC3WctU1IQ

 
Eikös tuolla maar ollutkin tavoittena "barking toms". Siitä ei tieten ole juuri puhuttu, että minkä elukan lailla noiden sitten tulisi haukkua. ..
 
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
moderndrummer88
14.07.2012 19:00:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AP: Eikös tuolla maar ollutkin tavoittena "barking toms". Siitä ei tieten ole juuri puhuttu, että minkä elukan lailla noiden sitten tulisi haukkua. ..
 
Varmaan valaan
 
VeKrio
14.07.2012 21:22:48 (muokattu 14.07.2012 21:25:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä keskustelunaihe!
 
Tossa kuulee kun lattiatomi ei ole vireessä. Se on se legendaarinen pörinä ja plrrrr -ääni kohdassa 2.40-2.35 kappaleessa Malliainesta. Kuulokkeilla helpommin oikealla... http://soundcloud.com/lunastamo
 
Epävireisyyshän on yleensä vääränlaista jälkisointi. Sitä pystyy levyillä miksauksessa piilottamaan kompuralla ja taajuuskorjaimella. Mutta tolle ei voinut mitään, vaikka se lopullisessa onkin pienempi kuin luomuna.
 
"Tuon väristä meillä on." -Kailis
Strumbali
16.07.2012 15:50:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen juttu on sitten, jos tomit on väärässä vireessä suhteessa biisiin. Minulla on 14 tuumaisen kanssa jonkin verran tätä ongelmaa. Samoin olen asiaan törmännyt, kun toinen bändi on soittanut minun setillä ja 10/12 tomien vire ei sovi alkuunkaan heidän kitaran kanssa (unisonossa) soitettuun filliin. Nämäkin enemmän live-tilanteiden ongelmia.
 
Mähän sanoin, että sä sanoit.
jazzmies
16.07.2012 16:34:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksittäinen rummun vire aika harvoin voi olla itsessään huono, koska rummun ääniaines on itsessään jo epämääräisten hälyjen, transientin, puhtaahkon pohjasäveltaajuuden ja lukuisien yläsävelten kokonaisuus. Mikitettynä akustisesti soiva epämääräinen lässähdys usein muuttuu paljon selkeämmäksi, ja usein etenkin virvelirumpu viritetään tahallaan väärin löysäämällä siitä pari ruuvia lähes irti rumpalin halutessa "lo-fi" -saundia.
 
Mutta epävireinen rummusta tulee silloin, kun se ei sovi setin palettiin. Jos virvelillä on sama virekorkeus kuin jollakin tomilla, niin ne sekoittavat toistensa sointia tai sitten vaihevirheen tavoin syövät toistensa ääntä. Sama koskee jotakin tomia, jonka vireen pohjasävel ei ole puhdas intervalli (joko kvartti, kvintti tai oktaavi), niin silloin yläsävesarjat säröytyvät ja kokonaisuus ei ole jämpti. Korkeammilla vireillä toimivat myös terssi-intervallit, mutta sekunteista tulee taas helposti muhjua ja rummun funktio alkaa olla epäselvä verrattuna vierustoveriinsa.
 
Itselläni 10" ja 14" tomit ovat viritetty oktaavin päähän sekä 12" ja 16" samaten. Muistaakseni C-duuriin suhteutettuna 14" olisi c, 12" g, 10" c1 sekä 16" G. Bassari on sitten siellä C:n hujakoilla ja virveli a. Setistäni lähtee siis aika vähän säveliä , mutta yläsävelsarjat ja lyöntikohdat saavat sitten luotua runsautta säveliin.
 
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Laakstr
16.07.2012 17:47:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.tune-bot.com/tuningguide.html
 
Epämuusikko
17.07.2012 20:42:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pidän Collinsin tomisoundeista. En tuo keskusteluun mitään muuta.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
hollmi-5
30.07.2012 22:38:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Pidän Collinsin tomisoundeista. En tuo keskusteluun mitään muuta.
 
Mie ja... Olis Stadionillakin kiva. Hakkasi Chesterin megasetin tomisoundin mennen tullen...
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «