Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muusikolle kone: PC VAI MAC?
1 2 3 4 533 34 35 36 37
AnteroJokinen
14.07.2012 15:14:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aloitteleva kotimuusikko. Omistan tällä hetkellä vain HP:n läppärin, jonka kanssa nauhoitan mikrofonilla kitaraa, synaa, pianoa ja sähkörumpuja. Käytän vain ilmaisohjelmia.
 
Aion ostaa ProToolsin jossain vaiheessa.. Samoin uuden tehokkaan tietokoneen, joka varmasti pyörittäisi useita ohjelmia ja projekteja samaan aikaan ilman lagailua.
 
Joskus aion nauhoittaa ihan pro laatuista demokamaa, joten pitää miettiä tarkasti mihin on nyt käyttämässä näitä pieniä rahoja mitä minulla on ja tulee olemaan.
 
PC vai MAC? Tällä hetkellä olen tyytyväinen Windows 7:aan, mutta kun tulen ostamaan paljon pro laatuista softaa ja hardwaree, kumpi näistä kannattaa olla?
 
Kunhan kone on alle 2000€ niin ehdottakaa kaikkia eri vaihtoehtoja ja kertokaa Applen ja PCn hyvät puolet musahommissa!
 
-Kiitos jo etukäteen
 
PS. Miksi "kaikilla" muusikoilla on Applet? :o
 
T-Stag
14.07.2012 15:44:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AnteroJokinen: PS. Miksi "kaikilla" muusikoilla on Applet? :o
 
Just sen takia.
 
Antti1
14.07.2012 15:45:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molempien hyväksi puoleksi on luettava se, että molemmilla saa tehtyä jotakuinkin täysin samat jutut jotakuinkin täysin samalla tavalla. Mahtavaa.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Janzu78
14.07.2012 16:15:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ableton Livessä kun painaa F11, niin ei tiedä onko PC vai MAC ;)
JPQ
14.07.2012 16:26:42 (muokattu 14.07.2012 16:27:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PCeen hyvä puoli
Paljon ilmaisia softasyniä joskin Mäkille saa sanoisin läheskaikki jota oikeasti käyttänen.
ja Mäkin hyvä puoli
Logic joskin siinä jotain outoksia joskus täällä ja ainakin täällä varmempi toiminta. ja Logic mukana olevan plugari kauttauksen ja nykyisen hinnan vuoksi. ja Mac Mini hiljaisempi kuin peruspc. jonka toki saa myös hiljaisena mutta se silloin erikois tuotteempi.
ps. summa sun maarum mäkki voittaa itselle. lisäksi kun muusikot joiden kanssa eniten haluttaisi tehdäyhteistyötä käyttävät myös Logicia.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Janus
14.07.2012 16:29:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yo. vastauksista yhteenvetona suosittelisin aloittajalle PC:tä.
 
Takki =>
 
AnteroJokinen
14.07.2012 22:00:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus:
 
Yo. vastauksista yhteenvetona suosittelisin aloittajalle PC:tä.

Takki =>

 
Se siinä onkin, kun en halua että tässä mietittäisiin, mikä on aloittelijalle parasta. Haluan jo valmiiksi sen "parhaimman".
 
PC pysyy kotitaloudessa kuitenkin, ja siihen voin hommata jotain tarvittavia softia yms, mutta kun mietitään parasta mahdollista alle 2000€ konetta musiikintekoon ja editointiin, mikä se olisi?
 
tender.insanity
14.07.2012 22:05:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai sillä koneella nyt mitään merkitystä ole. Kuitenkin se vaikuttavin tekijä omien tuotosten laatuun on siinä näytön ja tuolin selkänojan välissä.
 
atheos
14.07.2012 22:22:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Macin kanssa joutuu todennäköisesti vähemmän pelaamaan ajurien sun muiden teknisyyksien kanssa mikä on useimmille plussa jos koneella pitäisi tehdä jotain jonka tekemisessä olisi ihan hyvä olla hyvä fiilis. Myös Garageband on ihan ässä softa erityisesti siihen nähden että se on koneessa ilmaiseksi mukana.
 
PC:llä saa tietty enemmän tehoa samalla rahalla mutta kyllä parin tonnin Mac pitäisi jaksaa jo vähän isompaakin sessiota.
 
Laulaja on lyömäsoitin.
Janus
14.07.2012 23:11:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AnteroJokinen: PC pysyy kotitaloudessa kuitenkin, ja siihen voin hommata jotain tarvittavia softia yms, mutta kun mietitään parasta mahdollista alle 2000€ konetta musiikintekoon ja editointiin, mikä se olisi?
 
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … -27-3-1-GHz-quad-core-Intel-Core-i5
 
ReBeat
14.07.2012 23:31:41 (muokattu 14.07.2012 23:32:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikinteossa ja musiikin editoinnissa ei tarvita grafiikkatehoa ollenkaan. Tai ainakin siinä mielessä ollenkaan, että KAIKISSA nykyisissä koneissa sitä on musiikkikäyttöön aivan ylenmäärin, vaikka grafiikkaosasto olisi kuinka paska tahansa. Monissa hintavissa kokoonpanoissa on panostettu jopa useamman satasen näytönohjaimeen, 100 prosenttisen tarpeettomasti musiikkikäytön kannalta. Sitä virhettä ei pidä tehdä, vaan ohjata nekin panostukset koneen muuhun tehoon.
 
JPQ
15.07.2012 08:36:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Musiikinteossa ja musiikin editoinnissa ei tarvita grafiikkatehoa ollenkaan. Tai ainakin siinä mielessä ollenkaan, että KAIKISSA nykyisissä koneissa sitä on musiikkikäyttöön aivan ylenmäärin, vaikka grafiikkaosasto olisi kuinka paska tahansa. Monissa hintavissa kokoonpanoissa on panostettu jopa useamman satasen näytönohjaimeen, 100 prosenttisen tarpeettomasti musiikkikäytön kannalta. Sitä virhettä ei pidä tehdä, vaan ohjata nekin panostukset koneen muuhun tehoon.
 
Itse kun pc oli hetken itselläni ostin jonkun 32euron kortin joka hoiti hommansa musakäytön kannalta mallikkaasti kuvanlaadusta en ole varma. Mutta se on yksi asia miksi näyttökorttina putkinäyttöjen aikaan varsinkaan ei voinut olla mikä tahansa.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
ganesha
15.07.2012 11:07:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mac. Koska: Logic.
 
JPQ
15.07.2012 15:06:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Mac. Koska: Logic.
 
Lisäksi hiljaisempia kuin peruspceet jos äänitteleepi jotain tai ei pidä metelistä kuten minä.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
AnteroJokinen
15.07.2012 16:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gadget- ja multimediafriikkinä tiedän aika hyvin tietokoneiden teknisistä tiedoista, kuten siitä faktasta ettei näytönohjaimen huipputehoja ei juurikaan tarvita musiikintekoon. Voimia pitääkin löytyä prosessorista ja keskusmuista. Applen käyttöjärjestelmä, siihen soveltuvat ohjelmat ja käytön monipuolisuus on vain hieman tuntematonta minulle. PC:t on monimutkaisia insinöörikoneita, kun taas Applet ovat simppeleitä ja käyttöystävällisiä - niin olen sen ymmärtänyt.
 
Appleissa rasittaa vain niiden hinta. Brändistä saa maksaa. Onko se hintansa väärti, kun kerran tonnin halvemmalla saisi yhtä tehokkaan PC:n?
 
Monen näytön käyttö olisi mieleeni (ja huippuliitännät muutenkin), miksei iMacissa ole HDMI liitäntää?
 
www.anterown.blogspot.com www.whammy-bar.blogspot.com
JPQ
15.07.2012 16:36:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AnteroJokinen: Gadget- ja multimediafriikkinä tiedän aika hyvin tietokoneiden teknisistä tiedoista, kuten siitä faktasta ettei näytönohjaimen huipputehoja ei juurikaan tarvita musiikintekoon. Voimia pitääkin löytyä prosessorista ja keskusmuista. Applen käyttöjärjestelmä, siihen soveltuvat ohjelmat ja käytön monipuolisuus on vain hieman tuntematonta minulle. PC:t on monimutkaisia insinöörikoneita, kun taas Applet ovat simppeleitä ja käyttöystävällisiä - niin olen sen ymmärtänyt.
 
Appleissa rasittaa vain niiden hinta. Brändistä saa maksaa. Onko se hintansa väärti, kun kerran tonnin halvemmalla saisi yhtä tehokkaan PC:n?
 
Monen näytön käyttö olisi mieleeni (ja huippuliitännät muutenkin), miksei iMacissa ole HDMI liitäntää?

 
no saisiko yhtähiljaisen ? (en tiedä oikeasti) ja imacissä paljonkos vaikka 21 tuuman laatunäyttö (yksikään tn paneeli ei ole laatua sitten) on ? ja paljonko vastaava 27tuumainen 2560x1920 resoluutiolla. tiedän ettei periaateessa olepaneeli tyypillä väliä musakäytössä mutta rasteroidut osuudet joskus netissä välkkyys ikävästi tällä paneelilla (tn paneeli kun ei ollut kiireessä laatuun varaa) toisekseen värien tietty potku jota eräät laatupaneeli tuo on kyllä selkeyttävää. et teen koneellani muutakin...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Janzu78
15.07.2012 16:46:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AnteroJokinen: PC:t on monimutkaisia insinöörikoneita, kun taas Applet ovat simppeleitä ja käyttöystävällisiä - niin olen sen ymmärtänyt.

 
Mielestäni tämä kärjistys on jo aikansa elänyt. Kun otin käyttöön Windows 7 -pöytämusiikkikoneeni muutama vuosi sitten, ainoa mitä piti tehdä oli normaalit ohjelmien ja laiteajureiden asennukset (jotka nekin CD/DVD:ltä tai netistä ladatuista itsesuoriutuvista ohjelmista). Ellen väärin ole ymmärtänyt, niin tasan samat askeleet olisi pitänyt ottaa myös Macillä.
 
Ja ei, en ole insinööri vaan yhteiskuntatieteilijä. :P
JAV
15.07.2012 17:01:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsehän ostaisin pc:n ja laittaisin kaiken ylimääräisen kuunteluun ja huoneen akustointiin. On ne macit vaan niin ylihintaista kamaa, ettei mitään järkeä.
 
Aalimupina
15.07.2012 17:35:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä siirryin macista windows-koneeseen keväällä. Mua alkoi jurppia se, että iMaciin ei saa sisäisiä kovalevyjä, tai siis saa, mutta halusin joka tapauksessa sellaisen systeemin, että koneessa on sisällä SSD-levy käyttikselle ja ohjelmille, 1 kovalevy äänitykseen ja 1 kovalevy softainstrumenteille.
 
Tilasin tämmösen koneen http://www.silentrig.com/product/2307/sr-media-works
 
Otin siihen vielä 16 gigaa muistia. Ja tuon 2tb:n kovalevyn sijaan otin siihen kaksi 1tb:n (7200rpm) kovalevyä. DVD-asemat olivat loppu kokoamishetkelle, enkä jaksanut odottaa, joten otin siihen 30€:n lisämaksua vastaan Bluray-aseman.
 
Kone tuli maksamaan monitorin, käyttiksen ja firewire-kortin kanssa n. 1700€.
 
Alkuasennus tuotti välillä tuskaa. Osa plugareista ei suostunut toimimaan. Onneksi google-setä auttoi. Wavesin Tune-plugari vaati mm. alueasetusten muuttamisen. Ja firestudio mobilen ajurien asentaminen oli aika tappelua. Mutta sitten kun sain kaikki toimimaan, niin ei ole ollut mitään ongelmia. Kone ei ole kaatunut sen enempää kuin edellinen mäkki. Lähinnä omalla typeryydelläni olen saanut protoolsin kaatumaan.
 
Yhden levyn olen miksannut tuolla. Ja nyt olen äänittänyt toista levyä. Demoilua olen tehnyt myös jonkun verran. Olen ammattilaismuusikko, mutten mikään ammattistudiopentti.
 
Softana on Protools. Ja plugareina pääasiassa IK multimediaa, NI instrumentsia ja Wavesia. Protoolsin 32-bittisyys jurppii kyllä hyvin paljon.
 
Olen ollut erittäin tyytyväinen tuohon koneeseen. En ole koskaan nähnyt windowsin käynnistyvän niin nopeasti.
 
Jos rahalla ei olisi mitään väliä, niin ostaisin ylihinnoitellun Mac pron. Ihan vain sen mojon takia. Mutta kun ei ole rahaa ylenmäärin, niin tämä PC on erittäin passeli ratkaisu. Arkikäytössä mulla on edelleen macbook pro. Tuo windows-kone on pelkästään studiokäytössä.
 
ganesha
15.07.2012 22:08:48 (muokattu 15.07.2012 22:09:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

. Onko se hintansa väärti, kun kerran tonnin halvemmalla saisi yhtä tehokkaan PC:n?
 
öh.
 
oma 13"-MBP maksoi 1200e. Jos jostain saat samoilla spekseillä PC-läppärin tonnin halvemmalla, niin kerro ihmeessä mistä?!?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 533 34 35 36 37

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «