Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Slate VCC ja VTM, mielipiteitä?
1 2
cosmob83
08.07.2012 19:36:15 (muokattu 08.07.2012 19:52:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näistäpä ei täällä ole pahemmin keskusteltu. Maailmalla jotkut vihaavat ja jotkut rakastavat. SOS kehui VCC:tä. Itse yritän olla kriittinen kaikensortin analogimallinnus härpäkkeiden kanssa, varsinkin kun en ole eläissäni nauhan kanssa tai konsolien kanssa työskennellyt. Enpä tiedä mitä pitäisi odottaa.
 
Varmaan n. kuukausi sitten demosin VCC:tä ja vaikkakin sen vaikutus äänilähteeseen oli suht pieni, sillä oli kuitenkin positiivinen vaikutus. Raidat tuntuivat jotenkin erottuvan paremmin toisistansa. VTM tuli testailtua taas vuorostansa pari päivää, ja niin paljon kuin inhoankin tätä kulunutta fraasia; se jotenkin liimaa asiat yhteen, niin on myönnettävä että asia näin on. Olenkin miettinyt että pitäisiköhän nyt sitten raskaalla työllä ansaittuja euroja kuluttaa herra Slaten tuotteisiin.
 
Onkos teillä minkälaisia kokemuksia ja näkemyksiä kyseisistä tuotteista?
 
Edit: Mainittakoon että Wavesilta löytyy vastaavia tuotteita. Niitä en ole testannut. Minkäslaisia kokemuksia teillä on niistä?
 
Edit edit: Ja sitten vielä typerä kysymys. Yllämainittujen plugareiden kohdalla puhutaan usein siitä että ne tekevät soundin kolmiulotteisemmaksi. En aivan täysin ymmärrä tätä termiä tässä yhteydessä, nimittäin minun ymmärrykseni siitä mitä termi kolmiulotteisuus tarkoittaa, liittyy siihen että on dynaamista eroa. 2D: vähän dynamiikkaa ja 3D: enemmän dynamiikkaa. Ja kun ymmärtääkseni nämä plugarit nimenomaan vaikuttavat äänen transienteihin ja kompressoivat soundia, joten eikös ne ole silloin vähemmän kolmiulotteisia? Sen kompressoinnin ansioista useammat asiat toki kuuluvat paremmin. Noniin, meni pilkunviilaamiseksi...
 
Antti1
08.07.2012 20:00:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mun mielestä näytepätkät on ihan hyvältä kuulostaneet ja olen ollut muihin Slaten plugareihin tyytyväinen, mutta noita en valitettavasti omista kroonisen rahapulan vuoksi.
 
Mä ymmärrän tuon kolmiulotteisuuden vähän eri tavalla, juuri syvyyteen, korkeuteen, etäisyyteen yms. liittyen. Ääni voi olla vähän lattea ja vailla tilainformaatiota, tai sitten erityisen "kolmiulotteisen" kuuloinen, jolloinka voi lähes nähdä sen äänitykseen käytetyn tilan pelkän kuulohavainnon perusteella. Toisaalta joku sit taas käyttää sitä vaikka instrumentin soundistakin: sello voi olla lattean ja tasapaksun kuuloinen, tai vaikka syvän ja vivahteikkaan kuuloinen. Näistä tota jälkimmäistä saattaa joku sanoa kolmiulotteiseksi ehkäpä.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
cosmob83
08.07.2012 20:47:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kyllä mun mielestä näytepätkät on ihan hyvältä kuulostaneet ja olen ollut muihin Slaten plugareihin tyytyväinen, mutta noita en valitettavasti omista kroonisen rahapulan vuoksi.
 
Mä ymmärrän tuon kolmiulotteisuuden vähän eri tavalla, juuri syvyyteen, korkeuteen, etäisyyteen yms. liittyen. Ääni voi olla vähän lattea ja vailla tilainformaatiota, tai sitten erityisen "kolmiulotteisen" kuuloinen, jolloinka voi lähes nähdä sen äänitykseen käytetyn tilan pelkän kuulohavainnon perusteella. Toisaalta joku sit taas käyttää sitä vaikka instrumentin soundistakin: sello voi olla lattean ja tasapaksun kuuloinen, tai vaikka syvän ja vivahteikkaan kuuloinen. Näistä tota jälkimmäistä saattaa joku sanoa kolmiulotteiseksi ehkäpä.

 
Toi selvensi minulle paremmin tuota kolmiulotteisuuden määritelmää. Itse tosissaan ajattelin että toi kolmiulotteisuus liittyy puhtaasti dynamiikkaan.
 
Antti1
08.07.2012 21:01:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Toi selvensi minulle paremmin tuota kolmiulotteisuuden määritelmää. Itse tosissaan ajattelin että toi kolmiulotteisuus liittyy puhtaasti dynamiikkaan.
 
Miksei dynamiikkaankin, tottakai. Ylipäätään koko juttu on niin abstrakti, että varmasti samalla termillä puhutaan monesta eri asiasta ja koko kuulokuvahan nyt on kaiken mahdollisen summa. Ehkä mun käsityksen mukaan kolmiulotteinen ääni on jotakuinkin samaa asiaa, kuin iso soundi, mitä ikinä se sitten onkaan.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
washburn
08.07.2012 21:23:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhana hifistinä liitän tuon kolmiuloitteisuuden juuri tuohon äänikuvaan. Leveyttä on helppo saada, mut aidontuntuinen syvyysvaikutelma onkin haastavampi. Syvyysvaikutelman havaitsemiseen vaikuttaa todella paljon myös käytössä olevat kaiuttimet ja kuuntelutilan akustiikka.
 
Live long and prosper.
HateHalon
10.07.2012 13:00:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks yleisesti tarkoiteta
 
leveys = panorointi
korkeus = taajuuskorjain
syvyys = kaiku
 
dynamiikka on varmaan se 5. Ulottuvuus jos aika on 4.
 
www.halondesign.com
cosmob83
11.07.2012 00:56:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kommentteja ja näkemyksiä näistä Slaten tuotteista?
 
Werihukka
11.07.2012 14:37:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Kommentteja ja näkemyksiä näistä Slaten tuotteista?
 
En käytä, koska olen skeptinen. Säröä saa paljon halvemmista ja rumemman näkösistäkin plugareita. Sitähän nämä kai pääsääntösesti tekee? Tämä ei tarkota, että ne kuulostas huonolta. Kai niistä joku demo on saatavilla, jos haluaa testata itse.
 
Noita markkinointijorinoita 2D:stä ja 3D:stä ja analogisemmasta saundista ei kannata noteerata. Lähestulkoon kaikkien plugareiden selosteissa lukee noin nykyään, koska sillä ne saadaan myytyä. Joko kuulostaa hyvältä tai sitte huonolta. Yleensä hyvä saundi on sitten jonkun mielestä ns. "kolmiulotteisemman kuulonen". Yksittäinenkin saundi voi monona kuulostaa leveämmältä ja syvemmältä, jos se vaan kuulostaa hyvältä. Kannattaa tutustua joihinkin vanhoihin monoäänitteisiin, jotka on äänitetty yhdellä putkimikillä, putkietuasteella ja putkikelanauhurilla. Niistä vois melkeen vannoa, että ne on stereona äänitetty.
cosmob83
12.07.2012 07:27:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Werihukka: En käytä, koska olen skeptinen. Säröä saa paljon halvemmista ja rumemman näkösistäkin plugareita. Sitähän nämä kai pääsääntösesti tekee? Tämä ei tarkota, että ne kuulostas huonolta. Kai niistä joku demo on saatavilla, jos haluaa testata itse.
 
Saako kysyä että mitä plugareita samoihin tarkoituksiin suosittelisit? Ilomielin käytän halvempia vaihtoehtoja. :)
 
Werihukka
12.07.2012 15:20:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Saako kysyä että mitä plugareita samoihin tarkoituksiin suosittelisit? Ilomielin käytän halvempia vaihtoehtoja. :)
 
Lähetään vaikka halvimmasta päästä eli ilmasista. Mitkään plugarit ei ole vielä minun käytössä syrjäyttänyt näitä. Jotkut on huomattavampia efektejä ja toiset huomaamattomampia lämmittimiä. Mitään en tosin käyttä kaikissa kanavissa, koska ne ei summaudu kovinkaan hyvin. Mutta esim. Tapehead rokkirummuissa on varsin jees. Näillä kyllä saa halutunlaista "liimaa" ja "kolmedeetä", kun vaan oppii niitä käyttämään.
 
Pro Tools RTAS:
Massey TapeHead - Hyvä rokkitouhuissa
LoFi (kyllä) - hyvä särö, kun unohtaa "bittimurskaimen"
 
Win/MacVST/AU:
Sonimus SonEQ - Drivellä saa muhkeutta ja pyöreämpää saundia
Samalta valmistajalta löytyy myös Satson, joka maksaa 39usd. Itsellä ei ole kokemusta, mutta SonEQ on hyvä.
 
Vain WinVST - VarietyofSound:
FerricTDS - Nauhasaturaatio/kompressio
TesslaSE ja TesslaPro - Linjamuuntajamallinnoksia
ThrillseekerLA - kompressori, josta voi käyttää vaan mainiota saturaation säätöä.
 
Muita mainittavia, joita en ole kokeillut:
Mellowmuse SATV
PSP VintageWarmer
Soundtoys Decapitator
cosmob83
12.07.2012 15:22:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TÄytyypä perehtyä noihin. Kiitoksia vinkistä! :) Masseyta on kehuttu kovasti eikä ole hintava, mutta minäpä olen juuri luopumassa Ammatti Kalu Kympistä, niin taitaapi jäädä väliin.
 
Hipelius
17.07.2012 20:12:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sonimus Satson on mainio, suosittelen.
 
Janie Jones
31.07.2012 23:04:53 (muokattu 31.07.2012 23:07:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskalikoille suosittelisin Nebula 3 Prota (http://www.acustica-audio.com/) ja siihen third party -kirjastoja:
http://www.alessandroboschi.eu/html/en/alexbprograms.htm (konsoleita, nauhoihin TSX... ja toki paljon muuta)
http://cdsoundmaster.com/site/cds-s … line/nebulasoftware.html#anchor1000 (erit. R2R+Tape Booster -bundle).
 
Plugari on tekniikkansa takia raskas ja epäkäytännöllinen, mutta tekee pieniä ihmeitä. (Ja tällaisella harrastelijalla kuin minä on aikaa.)
 
Slaten konsoleita on tullut demotettua ja RC Tube on lisenssinäkin, mutta tuntuvat latteilta noihin verrattuna.
 
Yllä mainituista Soundtoysin Decapitator on käytössä silloin tällöin (lähinnä tukevoittamiseen tai säröttämiseen).
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Spedemix
01.08.2012 06:59:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen tässä muutaman päivän demotellut tuota Wavesin NLS -kanavasummausemulointia. Kokeillu pääasiassa tuota SSL-mallinnusta. Alkuun fiilikset oli semmoiset, että efekti on tosi transparentti (kuten kuuluukin), kunnes jonkun tason ohitettua homma rupeaa menee aika rajustikkin särölle. Noh tajusin tuossa eilen, että ainakin RTAS-versio on sitten NON-FLOATING-POINT! Eli jos haluatte käyttää mokomaa plugaria, Gain-stagingista pitää pitää erityistä huolta. Itse olen ratkaissut tämän asian laittamalla joka kanavaan trim-plugarin ja laittanu kuumiin raitoihin oitis -6 dB jo tositosi kuumiin -12 dB suoraan kättelyssä.
 
Löysin itse tuon Digiesignin Lo-Fi plugarin vasta äskettäin vaikka mokomaan ollut pääsy jo vuosia. Aivan ässä mm. virveleiden (ja ylippänsä rumpulooppien) säröttämiseen, jahka expandoi hitusen ennen lo-fia. Näyttää ainakin itselleni siltä, että kompurointi ja EQ:ttaminen tuntuu toimivan paremmin vasta lo-fin jälkeen.
 
washburn
02.08.2012 16:52:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gain stagingista pitää pitää AINA huolta..
 
Live long and prosper.
Spedemix
03.08.2012 03:44:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Gain stagingista pitää pitää AINA huolta..
 
Nyt tulee sitten sellaista Offtopiccia.....
 
Analogisessa ja Non-Floating-Point -maailmassa tiukasti joo. Itse siis törmäsin tähän ongelmaan nimenomaan Pro Toolsin Native puolella, kun tätä säröytymisasiaa tutkiessani satuin joskus inaktivoimaan (pelkällä bypassillä clippaa siis edelleen) mokoman plugarin. Uudestisyntynyt transientti! :D
 
Vanha vitsihän nyt menee silleen, että jos duplikoit yhden audioraidan, lisäät duplikaattiin vaikkapa kolmella trim-plugarilla sen 36 dB Gainia (eiköhän sillä päästä jo "punaselle"), tiputat faderin -36 dB ja käännät vaiheen, summauksessa ääni lakkaa kuulumasta. Huomasin myös tässä hiljattain, että Toolsin Master Fader on ennen inserttejä (sille siis löytyy ihan validia käyttöä), joten periaatteessa Masterklippaamisenkin saa lääkittyä vain kääntämällä liusua surutta alas (ja esim. ditheröinti ei mene ketuiksi). Isoin probleema tässä skenaariossa on tosin se, että se ei näytä kovin ammattimaiselta :D
 
Näin siis liukulukuosastolla. Tuo trim+vaiheenkäntöshow on ainakin toistaseksi vakuuttanut mut, että Native Toolsissa ei "internal clipping":iä tapahdu, ellei soppaan lisätä non-floating-point -asiaa.
 
Mutta tohon audion pitämisenä kuumana nyt liittyy näköjään sitten kuitenkin se riskitekijä, että entä jos laiska halpa koodari ei jaksanu vääntää sitä plugariansa NFP:ksi (niinkuin Waves nyt tässä neropattina), jonka olet sattunut laittamaan sinne inserttiin niin sittenhän homma menee kaurapuuroksi. Lisäksi se "hiljainen" audio vähentää riskiä vaikkapa tyriä ajamalla nauhasaturaatioplugarilla soundi liian ruvelle. "Mä laitan nää aina täysille" :D Näitäkin ihmisiä löytyy....
 
Kaikenkaikkiaan tuo asioiden pitäminen "konservatiivisella tasolla" on ennen kaikkea "hyvää käytöstä" (parempien termien puutteessa). Tosin nyt kun olen tuota trim-showta harrastanut, niin olen huomannut, että yllättävän monen plugarin (lähinnä kompuran ja saturaattorin) asetukset meinaa muuten loppua kesken (monien optimaalinen asetus tuntuu löytyvän nyt juuri sieltä ääriasennosta). Eli ne on sit kuitenki suuniteltu "luja" audio mielessä....
 
Loppuhuomiona pakko sanoa, että tuo Lo-Fi - NLS yhdistelmä on aika hazardi, koska Lo-Fissa ei ole output trimmiä. Hmph.
 
Matsoni
10.08.2012 17:46:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Nyt tulee sitten sellaista Offtopiccia.....
 
Analogisessa ja Non-Floating-Point -maailmassa tiukasti joo. Itse siis törmäsin tähän ongelmaan nimenomaan Pro Toolsin Native puolella, kun tätä säröytymisasiaa tutkiessani satuin joskus inaktivoimaan (pelkällä bypassillä clippaa siis edelleen) mokoman plugarin. Uudestisyntynyt transientti! :D
 
Vanha vitsihän nyt menee silleen, että jos duplikoit yhden audioraidan, lisäät duplikaattiin vaikkapa kolmella trim-plugarilla sen 36 dB Gainia (eiköhän sillä päästä jo "punaselle"), tiputat faderin -36 dB ja käännät vaiheen, summauksessa ääni lakkaa kuulumasta. Huomasin myös tässä hiljattain, että Toolsin Master Fader on ennen inserttejä (sille siis löytyy ihan validia käyttöä), joten periaatteessa Masterklippaamisenkin saa lääkittyä vain kääntämällä liusua surutta alas (ja esim. ditheröinti ei mene ketuiksi). Isoin probleema tässä skenaariossa on tosin se, että se ei näytä kovin ammattimaiselta :D
 
Näin siis liukulukuosastolla. Tuo trim+vaiheenkäntöshow on ainakin toistaseksi vakuuttanut mut, että Native Toolsissa ei "internal clipping":iä tapahdu, ellei soppaan lisätä non-floating-point -asiaa.
....

 
Mikäs Toolssin versio sulla on?
 
Olen antanut itseni ymmärtää, että aikaisemmat HD, LE ja vielä toolssin ysi version plugarit olis kautta linja 24 bittisiä.
 
Mutta nopee googlaus kertoi, että vaan hd:n plugarit on 24 fixed point. natiivin ollessa 32 Floating point. Tai ainakin se on mahdollista vaikka toi kyseinen wavesplugari nyt ei ollutkaan..
 
Kyllä mä silti edelleen pyörin mielummin sen 6dbtä nollan alapuolella kuin yläpuolella :)
 
Spedemix
10.08.2012 19:38:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matsoni: Mikäs Toolssin versio sulla on?
 
Olen antanut itseni ymmärtää, että aikaisemmat HD, LE ja vielä toolssin ysi version plugarit olis kautta linja 24 bittisiä.
 
Mutta nopee googlaus kertoi, että vaan hd:n plugarit on 24 fixed point. natiivin ollessa 32 Floating point. Tai ainakin se on mahdollista vaikka toi kyseinen wavesplugari nyt ei ollutkaan..
 
Kyllä mä silti edelleen pyörin mielummin sen 6dbtä nollan alapuolella kuin yläpuolella :)

 
9 versio (KotiTools ADC:lla, ihanaa!).
 
Juuri tuon fixed-point ominaisuuden takia TDM-plugarit muuttuu Mix-ikkunassa punaiseksi jos niiden sisällä tapahtuu klippaamista.
 
RTAS tosiaan ollut (ilmeisesti) kautta aikojen mahdollista koodata liukuluvuksi jos asianomaisel lysti on. Mutta se ei tosiaan tarkoita, että kaikki olisi niin koodattu. Tosin tähän mennessä tullut itselleni vastaan vasta kaksi NFP-RTAS:ia: NLS:n lisäksi ainakin Wavesin "Lin-EQ Broadband" on Fixed-Point; käytän sitä joskus master-limitterinä. :D
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Danko
11.08.2012 02:38:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paria biisiä koitin NLS:lla miksata; jos ITB olis vaihtoehto niin harkitsisin uudestaan, mutta en kyllä analogisummausta ole tuohon vaihtamassa.
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
washburn
27.06.2014 19:50:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha topic, mutta täytyy sanoa, että Slaten VCC on ainakin omalla kohdalla osoittautunut todella hyväksi ja miksaamista nopeuttavaksi työkaluksi. Jos käytössä olisi analoginen summausboksi niin hyöty ei ehkä olisi niin merkittävä.
 
Live long and Prosper
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «