Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 569 70 71 72 7382 83 84 85 86
tumo7
06.07.2012 23:06:57 (muokattu 07.07.2012 09:26:37)
En lukenut koko ketjua läpi ja olen pahoillani jos tätä on kysytty jo aiemmin, mutta:

Säilytän kitaraani kovassa laukussaan joka yö. Kitarani on Jackson DK2, Floyd Rose -tyylisellä tallalla (JT-580LP). Olisiko minun hyvä vapauttaa satulan lukkopalojen kiristys aina yösäilytystä varten, onko siitä mitään etua? Auttaako se pitämään kitaran paremmin vireessä pitkällä tähtäimellä? Kenelläkään kokemuksia asiasta? (:
"Musiikkia voi luoda kaikkialla, se on näkymätöntä eikä se haise." -W.H. Auden (1907-73)
mattim
07.07.2012 18:58:22 (muokattu 07.07.2012 18:59:58)

tumo7: En lukenut koko ketjua läpi ja olen pahoillani jos tätä on kysytty jo aiemmin, mutta:

Säilytän kitaraani kovassa laukussaan joka yö. Kitarani on Jackson DK2, Floyd Rose -tyylisellä tallalla (JT-580LP). Olisiko minun hyvä vapauttaa satulan lukkopalojen kiristys aina yösäilytystä varten, onko siitä mitään etua? Auttaako se pitämään kitaran paremmin vireessä pitkällä tähtäimellä? Kenelläkään kokemuksia asiasta? (:

Ei kannata, rikot vain ruuvien kannat ja pidemmällä aikajaksolla vielä kierteet turhalla muljuttamisella. Lisäksi joutunet virittämään kitaran joka kerta uusiksi.
tumo7
08.07.2012 16:27:47
Kiitoksia :)
"Musiikkia voi luoda kaikkialla, se on näkymätöntä eikä se haise." -W.H. Auden (1907-73)
PurpleCandle
10.07.2012 03:00:45
Pientä ihmettelyä kaularaudan säädöstä.
Oli tarkoitus kiristää rautaa eli vääntää kaulaa suoremmaksi mutta ruuvi alkoi pyöriä tyhjää. Takaisin päin löysätessä kaularaudan ruuvia tuntui taas vastusta. Kuvittelisin homman toimivan toisin päin eli jos kaularautaa löysää liikaa alkaisi ruuvi pyörimään vastaavasti tyhjää. Rautaa on tullut säädettyä muutaman kuukauden välein useamman vuoden ajan tästä kitarasta mutta tämä on ihan uusi juttu.
Kiinnostaisi tietää mikä on homman nimi.
For what it freedom?
Numb
10.07.2012 09:39:03

PurpleCandle: Pientä ihmettelyä kaularaudan säädöstä.
Oli tarkoitus kiristää rautaa eli vääntää kaulaa suoremmaksi mutta ruuvi alkoi pyöriä tyhjää.

Kaksitoimisessa kaularaudassa voi olla siinä keskellä vähän löysää. Eli raudalla voi säätää kaulaa kuperaksi tai koveraksi. Löysää on siinä kun se ei tee kumpaakaan.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
PurpleCandle
10.07.2012 17:36:35
Numb: Kaksitoimisessa kaularaudassa voi olla siinä keskellä vähän löysää. Eli raudalla voi säätää kaulaa kuperaksi tai koveraksi. Löysää on siinä kun se ei tee kumpaakaan.

Eli jos pyöritän vain rohkeana miehenä ruuvia tyhjän kohdan yli saan kaulaa suoremmaksi/ vähemmän koveraksi?
For what it freedom?
mattim
11.07.2012 11:14:27

PurpleCandle: Pientä ihmettelyä kaularaudan säädöstä.
Oli tarkoitus kiristää rautaa eli vääntää kaulaa suoremmaksi mutta ruuvi alkoi pyöriä tyhjää. Takaisin päin löysätessä kaularaudan ruuvia tuntui taas vastusta. Kuvittelisin homman toimivan toisin päin eli jos kaularautaa löysää liikaa alkaisi ruuvi pyörimään vastaavasti tyhjää. Rautaa on tullut säädettyä muutaman kuukauden välein useamman vuoden ajan tästä kitarasta mutta tämä on ihan uusi juttu.
Kiinnostaisi tietää mikä on homman nimi.

Mikä kitara kyseessä ?
leavings
24.07.2012 22:50:10
Elixir Strings juutubekanavalta löytyy ihan perusjuttuja selkeästi selitettynä, aloittelijoita auttaa varmasti.
http://www.youtube.com/watch?v=EvTFtHLOQvk&feature=player_embedded
alsnaksna
27.08.2012 10:45:40

Miten floikan osia kannattaa voidella? Mitä aineita suosittelette?
Mikä perkele täs on vikana!!!! Laitetaanpa vähä lisää hökää pesään nii eiköhä se siitä.
oiva tumpeloinen
27.08.2012 10:52:36
alsnaksna: Miten floikan osia kannattaa voidella? Mitä aineita suosittelette?

Aseöljyä spray-pullosta. On sen verran hienoa tavaraa, ettei tarvitse purkaa tallaa osiinkaan, kun vain ruiskaisee väleihin, ja pyyhkii ylimääräiset pois.
alsnaksna
27.08.2012 17:01:39

oiva tumpeloinen: Aseöljyä spray-pullosta. On sen verran hienoa tavaraa, ettei tarvitse purkaa tallaa osiinkaan, kun vain ruiskaisee väleihin, ja pyyhkii ylimääräiset pois.

Taitaapa löytyä omastakin asekaapistani ku metästysmiehiäki olen:) Täytyy kokeilla, floikassa ei sinänsä mitään vikaa ole, mut kai näitäkin on välillä huoltaa?:P
Mikä perkele täs on vikana!!!! Laitetaanpa vähä lisää hökää pesään nii eiköhä se siitä.
oiva tumpeloinen
27.08.2012 19:50:36
alsnaksna: Taitaapa löytyä omastakin asekaapistani ku metästysmiehiäki olen:) Täytyy kokeilla, floikassa ei sinänsä mitään vikaa ole, mut kai näitäkin on välillä huoltaa?:P

Ei tee pahaa kerran vuodessa ruiskasta öljyjä sisään. Ei pääse ruostumaan osat.
Combustion
28.08.2012 22:47:29
Moro!

Kielet särisee jonkun verran niin meinasin jos koittais nostaa tuota tallaa. Tuossa näkyy millanen talla kitarassani on:
http://muusikoiden.net/dyn/users/102880.jpg
http://muusikoiden.net/dyn/users/102881.jpg
Uskaltaako tuota lähteä itse kajoamaan noihin ruuveihin mitä tallan molemmilta reunoilta löytyy kun niistä sitä vissiin nostetaan, vai kannattaako suosiolla viedä ammattiheppujen luo?
ReBeat
28.08.2012 22:53:02

Naapurin mertsi-allanilta sorkkarauta lainaksi ja kierrät ruuveja korkeammalle. Sitä ennen kielten virettä kannattaa ehkä löysätä hiukan.
Combustion
29.08.2012 18:05:24 (muokattu 29.08.2012 20:28:57)
Säädinpäs sitä tallaa hitusen ylemmäs ja huomasin että se on muuten hieman vinossa. Eli siis säätöruuvi paksuimman kielen kohdalla oli vähän korkeammalla kuin ohuimman kielen kohdalla oleva. Eli talla siis oli vähän kallellaan ohuimpien kielien suuntaan. Onko tallan oltava tuollalailla vähän vinossa vai olisiko syytä suoristaa se? Säädön jälkeen B-kieleltä soitetut äänet alkoivat "huojua". Onko tässä nyt kyseessä se intonaation säätäminen?
ReBeat
29.08.2012 21:18:01

Ollz: Onko tallan oltava tuollalailla vähän vinossa vai olisiko syytä suoristaa se?

Sen on tarkoitus olla sillä tavalla että kielet menee kaulan kaarevuuden myötäisesti melko hyvin. Jos tykkää laittaa ohuet kielet hipomaan nauhoja, niin tallaa voi koittaa laittaa vähän vinoon. Voi se suorassakin olla.

Säädön jälkeen B-kieleltä soitetut äänet alkoivat "huojua". Onko tässä nyt kyseessä se intonaation säätäminen?

Ei. Tarkasta että kieli tulee kunnolla rungon reiästä, on kunnolla asettunut tallapalan päälle, menee kunnolla satulaurasta ja on kunnolla virittimessä kiinni. Ota kielestä vaikka kiinni ja venytä sitä ylöspäin sen verran kuin hermot kestää. Sen pitäisi olla sitten ainakin asettunut. Yksi syy huojumiseen voi olla se, että mikrofonin magneettikenttä on liian voimakas eli mikki on liian lähellä. Mutta sä nostit tallaa? Silloin ei olis pitänyt ilmaantua tota ongelmaa kyllä.
Combustion
29.08.2012 22:14:24
Nostin kieltä ja kyllä ongelma hellitti muttei poistunut kokonaan. Sama vika löytyy myös korkeasta E:stä. Pitänee käydä liikkeessä näyttämässä.
suvanto-
11.09.2012 22:41:46
Moro, ja heti kättelyyn tunnustan, etten ole koko ketjua jaksanut lukea/kattoa läpi. Ja pahoittelen, jos tätä asiaa tai jotain samantapaista on jo keritty kysyä aiemmin.

Elikkäs, oon tässä pitemmän aikaa koittanu ite opiskella tota kitaran säätämistä. Mulla on kaks Tune-o-matic -tyyppisellä tallalla varustettua keppiä, enkä taho saaha kumpaakaan oikein itseäni miellyttäviin säätöihin. Apuna oon käyttäny tän ketjun ihka ensimmäistä viestiä, sekä Elixir Stringsin tuubikanavalta löytyvää videosarjaa tune-omatic -tyyppisellä tallalla varustettujen keppien sääjöstä.
Tässä linkki:
http://www.youtube.com/watch?v=zpphzkj4Wh0&feature=plcp

Mulla on nyt molempien skebojen kaula sääjetty koveraksi noin 0,5 mm (mitattuna 7. nauhalta sillon, kun painetaan paksumpaa E:tä rautaa vasten ykösnauhalta sekä nauhalta, jonka kohalla kaula liittyy runkoon (kuten Carruthers videossa opettaa :D) Onko tämä koveruus jo kenties liikaa?

Kielten korkeus on korkeammalta e:ltä mitattuna noin 3/64" eli noin 1,2 mm, paksummalta E:ltä hieman enemmän, carmaan joku 1,5 mm tai vähän enämpi. Tykkään tällaisesta matalammasta korkeudesta, helpompi soittaa. MUTTA, kielet tahtovat rämistä nauhoja vasten, varsinkin kolmen paksuimman kielen osalta. Molemmissa kitaroissa siis sama ongelma. Olen kokeillut nostaa kieliä ja säätää kaularautaa hieman koverammaksi, toisessa kitarassa se auttoi, mutta kielistä tuli omaan makuuni liian korkeat ja vaikeat soittaa. Toisessa suunnilleen sama tilanne.

Mikä siis neuvoksi? Pitääkö mun vaan totutella korkeampiin kieliin vai onko mahdollista poistaa räminä, mutta säilyttää matalampi kielten korkeus?

Kiitoksia jo etukäteen
Barrakuda
12.09.2012 20:26:27
Moi! Mitäs nyt pitäisi tehdä, kun tänää soittaessa tuntui kun jotain olisi mennyt rikki ja yhtäkkiä tuli aivan helvetillinen häiriö. Kitarassa Floyd Rose tyyppinen talla ja SD SH-6 mikki. Häiriö ei lopu missään vaiheessa, ei edes kun soundit ruuvaa volumepotikasta nolliin. Mikään piuha ei kuitenkaan ole irronnut eikä mitään osaa koskettamalla häiriö vähene? Kokeiltu useilla vahvareilla ja piuhoilla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)