Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tokai Mij Sg Vs. Gibson Sg
1 2
vilpor79
10.07.2012 14:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs oisin kysellyt että oisko jollain kokemuksia Tokain japanilaisista Sg kopioista? Lähinnä tuo body mietityttää. Mulla oli joskus muinoin korealainen Tokain Sg ja se body oli todella köykänen/ohkanen. Ja siis näin ollen kitara todella kaulapainoinen. Eli mahtaako sama ominaisuus löytyä myös japseista? Ja tämä siis lähinnä verrattuna Gibsonin Sg-malleihin. Arvon tässä vaan että tilaisiko näkemättä uuden Tokain sg-75:n vai olisiko samalla rahalla käytetty Gibson turvallisempi valinta
 
the-Antero
10.07.2012 14:22:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibson SG:ssähän on todella ohut body. Kauppaan kokeilemaan Gibsonia ja Tokaita...
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
vilpor79
10.07.2012 14:25:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Gibson SG:ssähän on todella ohut body. Kauppaan kokeilemaan Gibsonia ja Tokaita...
 
Joo siis Gibsonit on kyllä tuttuja ja hyväksi havaittuja. Ongelma Tokain kanssa että ei ihan läheltä löydy, eli tarttis ihan isolle kirkolle lähtee...
Mulla on kokemuksia Tokain Japsi pauleista ja tosiaan tosta onnettomasta korealaisesta sg:stä, aattelin vaan että jos jollain olis tietoa miten toi japsi sg vertautuis joko korealaiseen tokaihin tai gibsoniin...
 
Laulava Kylätohtori
10.07.2012 14:27:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vilpor79: Joo siis Gibsonit on kyllä tuttuja ja hyväksi havaittuja. Ongelma Tokain kanssa että ei ihan läheltä löydy, eli tarttis ihan isolle kirkolle lähtee...
Mulla on kokemuksia Tokain Japsi pauleista ja tosiaan tosta onnettomasta korealaisesta sg:stä, aattelin vaan että jos jollain olis tietoa miten toi japsi sg vertautuis joko korealaiseen tokaihin tai gibsoniin...

 
SG:stä en tiedä, mutta strato/telepuolella japsivehkeet ovat huomattavasti laadukkaampia kuin korean vastaavat...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
vilpor79
10.07.2012 14:31:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: SG:stä en tiedä, mutta strato/telepuolella japsivehkeet ovat huomattavasti laadukkaampia kuin korean vastaavat...
 
Pätee myös pauleihin mut SG:stä ei ole kokemusta...
 
peetu666
10.07.2012 14:41:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse oon soittanut molempia ja ei jää japsitokait kyllä yhtään gibsonien varjoon. Nämä ei olleet uusia vaan pari vuosikymmentä vanhoja. Yksilöissä on tietenkin on varmaan eroja mutta sanoisin että japsit on tasalaatusempia näin oman kokemuksen perusteella.
 
Looks like I picked the wrong week to quit sniffing glue.
vilpor79
10.07.2012 15:01:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaatko sanoa jotain tuosta kaulapainoisuudesta, bodyn painosta? Toki noi nyt sitten taas sen verran vanhempia että voipi olla eroja uusiin
 
Ville
 
peetu666: Itse oon soittanut molempia ja ei jää japsitokait kyllä yhtään gibsonien varjoon. Nämä ei olleet uusia vaan pari vuosikymmentä vanhoja. Yksilöissä on tietenkin on varmaan eroja mutta sanoisin että japsit on tasalaatusempia näin oman kokemuksen perusteella.
 
peetu666
10.07.2012 15:12:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vilpor79: Osaatko sanoa jotain tuosta kaulapainoisuudesta, bodyn painosta? Toki noi nyt sitten taas sen verran vanhempia että voipi olla eroja uusiin
 
Ville

 
Kolmea Tokaita oon testannut ja kaksi niistä oli kyllä aika kaulapainoisia, sylissä soittaessa vähän hämmensi mutta hihnan kanssa ei ollut ongelmia. Kolmas oli aikalailla tasapainoinen. Yleisestihän SG:t tuppaavat olemaan vähän kaulapainoisempia mutta ymmärrän kyllä huolesi.
 
Toisaalta itse soittelen lähinnä lespaa niin pienikin kaulapainoisuus kummastuttaa helpommin kun vaikka pääasiassa SG:tä soittavalle.
 
Looks like I picked the wrong week to quit sniffing glue.
Exhausted
10.07.2012 15:17:19 (muokattu 10.07.2012 15:17:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vuoden 2001 Gibson SG Standard ja vuoden 2007 japanilainen Tokai SG-75. Gibson on näistä painavampi, tummempi saundiltaan ja hitaampi/tahmeampi soittotatsiltaan. Molemmissa on puolensa, enkä oikein osaa sanoa kummasta pidän enemmän. Tokain orkkismikit on vähän huonommat, mutta Seymour Duncania sisään ja kädessä on jo laatukitara alle tonnilla.
 
Kaulapainoisuus on muuten SG-mallin ominaisuus. Itse olen jotenkin saanut siihen totuttua, eikä kaula kolise lattiaan.
vilpor79
10.07.2012 15:22:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo siis sama tuo oli itsellä, kun kanssa noita pauleja ollut enemmän. toi kaulapainoinen korealainen on itseasiassa ainoa sg mitä mulla on itsellä ollut. Kaipa siitä joku kammo tuli...
Nyt on jonkun verran tullut noita gibsoneita tyyppäiltyä, enkä ole niissä vastaavaa "vikaa" huomannut. Sitten taas kun mulla on ollut pari kipaletta japanilaisia Tokain pauleja ja olen niistä tykännyt enemmän kuin gibsonin standardeista joita mulla myöskin on ollut ni himo olisi melkoinen tollasta tokain SG:tä kohtaan...
 
peetu666: Kolmea Tokaita oon testannut ja kaksi niistä oli kyllä aika kaulapainoisia, sylissä soittaessa vähän hämmensi mutta hihnan kanssa ei ollut ongelmia. Kolmas oli aikalailla tasapainoinen. Yleisestihän SG:t tuppaavat olemaan vähän kaulapainoisempia mutta ymmärrän kyllä huolesi.
 
Toisaalta itse soittelen lähinnä lespaa niin pienikin kaulapainoisuus kummastuttaa helpommin kun vaikka pääasiassa SG:tä soittavalle.
 
vilpor79
10.07.2012 15:26:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. Tuon kuvauksen perusteella melkein olisin taipuvainen tuon gibsonin puoleen. Voipi olla että se oli juuri tuo Kokonaispaino mikä sai sen Tokain tuntumaan "helistimeltä". Eikä sitten niinkään se pelkkä kaulapainoisuus.
 
Exhausted: Mulla on vuoden 2001 Gibson SG Standard ja vuoden 2007 japanilainen Tokai SG-75. Gibson on näistä painavampi, tummempi saundiltaan ja hitaampi/tahmeampi soittotatsiltaan. Molemmissa on puolensa, enkä oikein osaa sanoa kummasta pidän enemmän. Tokain orkkismikit on vähän huonommat, mutta Seymour Duncania sisään ja kädessä on jo laatukitara alle tonnilla.
 
Kaulapainoisuus on muuten SG-mallin ominaisuus. Itse olen jotenkin saanut siihen totuttua, eikä kaula kolise lattiaan.
 
Gabe
10.07.2012 23:17:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vilpor79: Joo siis Gibsonit on kyllä tuttuja ja hyväksi havaittuja.
 
Jos ne on havaittu hyväksi niin osta semmoinen :) Mulla oli Gibson SG Standard aiemmin eikä se ollut kyllä yhtään kaulapainoinen. Yhtä Tokain MIJ SG:tä olen käpistellyt ja se oli hieman kevyempi kuin Gibsonin ja kirkkaampi soundiltaan. Hyvä kitara sekin oli mikkejä lukuunttamatta. Japanilaiset kitarat ovat kyllä vähintään yhtä hyviä kuin jenkkipelit.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Rämppy
10.07.2012 23:31:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Japanilaiset kitarat ovat kyllä vähintään yhtä hyviä kuin jenkkipelit.
Aikamoinen yleistys tuo "vähintään". Onkos laajakin otos väittämän taustalla? Tästähän sais syttymään oikein klassisen mnet-väännön tyyliin tokai vs gibson :D
Todetaan kuitenkin, että kummassakin maassa tehdään hienoja kitaroita.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Gabe
10.07.2012 23:45:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Aikamoinen yleistys tuo "vähintään". Onkos laajakin otos väittämän taustalla? Tästähän sais syttymään oikein klassisen mnet-väännön tyyliin tokai vs gibson :D
Todetaan kuitenkin, että kummassakin maassa tehdään hienoja kitaroita.

 
Vaikeahan sitä on lyhyeen lauseeseen sen kummemmin eritellä :) Sanotaan nyt niin että Japani ja USA ovat mielestäni valmistusmaina ihan yhtä hyviä :) Itse ehkä nykyisin kallistun enempi Japanin suuntaan, niillä on vähän korkeampi työmoraali. Esimerkiksi Fendereissä Japanissa valmistetuissa kitaroissa saa rahoilleen enemmän vastinetta kuin edullisissa Amerikassa valmistetuissa vastaavissa. Tokai ja Gibson on molemmat hyviä merkkejä.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
vilpor79
11.07.2012 07:21:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Jos ne on havaittu hyväksi niin osta semmoinen :) Mulla oli Gibson SG Standard aiemmin eikä se ollut kyllä yhtään kaulapainoinen. Yhtä Tokain MIJ SG:tä olen käpistellyt ja se oli hieman kevyempi kuin Gibsonin ja kirkkaampi soundiltaan. Hyvä kitara sekin oli mikkejä lukuunttamatta. Japanilaiset kitarat ovat kyllä vähintään yhtä hyviä kuin jenkkipelit.
 
Itellä aika samanlainen näkemys. Vaikka otos rajoittuu noin kolmeen kappaleeseen, niin yksikään noista testaamistani Gibsonin SG malleista ei ollut ainakaan mitenkään häiritsevän kaulapainoinen. Syy miksi tuota Tokaita tuosta huolimatta edes harkitsen on tosiaan se että tykkään enemmän Tokain Japsi Les Pauleista kuin esim. Gibsonin stankuista ja aattelinkin että jospa sama pätisi myös SG malleihin. Olen kyllä muutenkin sun kanssa samoilla linjoilla tossa japsien laadussa. Ainakin jos ajattelee hinta-laatusuhdetta. Toinen asia on sitten se, että aika turha noita gibsoneita ja tokaita on yks-yhteen verrata. Eli Ainakin Tokain paulit on aika erilaisia kitaroita kumminkin kuin esikuvansa. Ainakin noin soundin puolesta. Eli ainakin omaan korvaan Tokain Paulien soundi on lähempänä Gibsonin SG:tä kuin Les Paulia. Lähinnä kai tuon kirkkauden puolesta. Mutta joo, enköhän kallistu varmuuden välttämiseksi Gibsoniin tällä kertaa ja jos ei sitten pidemmän päälle miellytä tai jos joskus pääsisi Tokaita tyyppämään niin vaihdetaan sitten
 
Gabe
11.07.2012 10:25:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vilpor79: Itellä aika samanlainen näkemys. Vaikka otos rajoittuu noin kolmeen kappaleeseen, niin yksikään noista testaamistani Gibsonin SG malleista ei ollut ainakaan mitenkään häiritsevän kaulapainoinen. Syy miksi tuota Tokaita tuosta huolimatta edes harkitsen on tosiaan se että tykkään enemmän Tokain Japsi Les Pauleista kuin esim. Gibsonin stankuista ja aattelinkin että jospa sama pätisi myös SG malleihin. Olen kyllä muutenkin sun kanssa samoilla linjoilla tossa japsien laadussa. Ainakin jos ajattelee hinta-laatusuhdetta. Toinen asia on sitten se, että aika turha noita gibsoneita ja tokaita on yks-yhteen verrata. Eli Ainakin Tokain paulit on aika erilaisia kitaroita kumminkin kuin esikuvansa. Ainakin noin soundin puolesta. Eli ainakin omaan korvaan Tokain Paulien soundi on lähempänä Gibsonin SG:tä kuin Les Paulia. Lähinnä kai tuon kirkkauden puolesta. Mutta joo, enköhän kallistu varmuuden välttämiseksi Gibsoniin tällä kertaa ja jos ei sitten pidemmän päälle miellytä tai jos joskus pääsisi Tokaita tyyppämään niin vaihdetaan sitten
 
Epäilen että et mene metsään jos teet näin :) Itse en olisi SG:stä luopunut millään muuten mut soundinsa puolesta ei vaan ollutkaan mun juttuni.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Kalm
12.07.2012 21:50:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vilpor79: Elikkäs oisin kysellyt että oisko jollain kokemuksia Tokain japanilaisista Sg..
 
Mulla oli useamman vuoden G SG Standard ja Tokai "Standard" rinnakkain (tosin siihen aikaan tuo Tokain "lippulaiva" oli vielä SG-60) ja vaikka jälkimmäinen olikin kiiltävine muovilakkoineen kuin karamelli, niin loppupelistä aika eri laite kuin oikea SG. Omat tokaifiilikset lyhyesti:
 
- paksumpi (omaan käteen huonompi) ja etupainoisempi kaula
- keskinkertaiset rautaosat/sähköt (etenkin heti uutena pätkivä mikkivalitsin)
- akustisesti vaimeampi yksilö (ei ihan niin honottava ja herkästi syttyvä kuin G)
- nauhat aavistuksen verran bindauksen yli (kuivalla kelillä mieto raastinrauta)
- ei laukkua ja ei sopinut heittämällä Gibsonin laukkuun (väärä kaulakulma/bodyn koko)
- vireongelmia (jätin satularemontin tekemättä, kun toimi enemmän koristeena)
- synteettisen oloinen paksu muovilakka ei oikein lämmittänyt (verrattuna gibbonin hentoon nitrolakkaan)
- uuden hinta kohtuullisen suolainen ja tulee helposti kalliimmaksi kuin käytetty "oikea" SG standard (=uudet mikit+säädöt+laukku jne)
 
+ hyvän näköinen ja muovilakka olisi varmasti kestänyt kovaakin ajoa
+ tuohon aikaan ei ollut vaihtoehtoja mustalle pienipleksiselle mallille
+ yksi parhaista SG Standard -kopioista mitä on tullut käpisteltyä
 
Kaikenkaikkiaan kohtuullinen peli, mutta uuden hinta on liian kova.
 
mvirta
12.07.2012 22:31:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vilpor79: Osaatko sanoa jotain tuosta kaulapainoisuudesta, bodyn painosta? Toki noi nyt sitten taas sen verran vanhempia että voipi olla eroja uusiin
 
Ville

 
Tuossa yksi tutkielma aiheesta. Kyllä se painopiste vielä hihnatappien väliin jää.
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/87411.jpg
 
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Wradlin
12.07.2012 22:57:21 (muokattu 12.07.2012 23:00:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Todetaan kuitenkin, että kummassakin maassa tehdään hienoja kitaroita.
 
Jep, eiköhän se ole niin että kummassakin maassa tehdään ihan yhtä hyviä kitaroita eikä maailmassa taida olla soittajaa jonka taidot muuttuisivat eri maissa tehtyjen soitinten välillä. Kyse on lähinnä siitä millä itse haluaa soittaa ja millä saa eniten respectiä netissä. Niin se vaan menee. Naisiakaan ei taida kiinnostaa onko keppisi japanilaista vai amerikkalaista tuotantoa.
 
E: Viimeisessä lauseessa on siis kyse kitaroista.
 
janpeko
15.07.2012 23:02:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turha noita on vertailla. En oikein ymmärrä, miksi ostaa kopio, jos saa aidon. Jälleenmyyntiarvo, muistakaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «