Aihe: Teorian itseopiskelu | 1 |
---|
|
Mikä olisi paras teos perustasojen 1-3/3 klassisen teorian itseopiskeluun? Tarkotuksena olisi kertailla asioita vuosien jälkeen, mutta käydä silti kaikki kattavasti läpi uudelleen. Mukana voi toki olla myös I-kurssin asiat. Mä oon varjoihminen. |
|
Tohtori toonika on juuri oikea kirja tuohon tarkoitukseen. http://www.otava.fi/oppimateriaalit … rjat/tohtori_toonika/fi_FI/etusivu/ Noita tuntuu löytyvän hyvin myös kirjastoista - ainakin Tampereen seudulta. |
nisumaka 18.05.2012 11:49:52 (muokattu 18.05.2012 11:52:50) | |
|
Kannattaa varmaan ostaa Toonika, koska tehtävien tekemisessä tarvitsee sen kirjan, mihin sitten vastukset merkitsee. Vähän huonoa kirjaston kirjalla, mun mielestäni. Tohtori Toonika ja EarMaster5 ovat minun suositukseni, niillä pääsee vaikka kuinka pitkälle. Täältä löytyy asiaa käsittelevä topic, Teorian opetteleminen YKSIN. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=209802 |
baron 18.05.2012 12:36:55 (muokattu 18.05.2012 12:38:10) | |
|
Kysyjä kysyi klassista teoriaa. Toonika on käsittääkseni pop/jazzteoriaa. Onko ne riittävän lähellä toisiaan? (Vai alkeissa jopa sama asia?) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Heippa. Kirjan toisena tekijänä on sanottava, että jos yksinomaan klasariteorian kertausta haluaa, Tohtori ei välttämättä ole paras vaihtoehto lähinnä joidenkin merkintätapojen painotuksen vuoksi. Sinänsä itse asia on käytännössä samaa riippumatta musiikkityylin tuomasta painotuksesta, mutta nimeämisessä ja merkintätavoissa esim. sointujen osalta Tohtori ei esitä klasaritapoja. Voisko esim. Sävis tai muut klasaripuolen osaajat suositella ajan tasalla olevaa materiaalia jossa fokus on klasarissa?!? "Dr. Dominant, I presume?" |
|
Dr Dominant: Heippa. Kirjan toisena tekijänä on sanottava, että jos yksinomaan klasariteorian kertausta haluaa, Tohtori ei välttämättä ole paras vaihtoehto lähinnä joidenkin merkintätapojen painotuksen vuoksi. Sinänsä itse asia on käytännössä samaa riippumatta musiikkityylin tuomasta painotuksesta, mutta nimeämisessä ja merkintätavoissa esim. sointujen osalta Tohtori ei esitä klasaritapoja. Voisko esim. Sävis tai muut klasaripuolen osaajat suositella ajan tasalla olevaa materiaalia jossa fokus on klasarissa?!? Ainaskin tolppa-analyysi Toonikasta puuttuu:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 18.05.2012 17:03:40 (muokattu 18.05.2012 17:08:42) | |
|
baron: Ainaskin tolppa-analyysi Toonikasta puuttuu:-) Tolppa-analyysi ei kyllä tuu ihan enimmäitteeks eteen teoriassa, eikä taida tulla tokanakaan, meinaan jos ihan alusta alkaa? Mulla on sellaset mistä aikanaan aloin Yrjö Oksala: Musiikin perusteet 1. Nuottikirjoitus ja 2. rytmioppi, erittäin selkeet teokset ja löytyy varmaan kirjastosta. |
|
Mä olin yliopistossa klasariteorian perusteiden kurssilla (periaattees ilman esitietoja) ja ekalla tunnilla tuli heti tolppa-analyysi. En vieläkään tajua siitä hevon helvettiä mutta ilman sitäkin sain onneks kurssin läpi. |
EP 18.05.2012 17:11:33 | |
|
Sergei Fallinen: Mä olin yliopistossa klasariteorian perusteiden kurssilla (periaattees ilman esitietoja) ja ekalla tunnilla tuli heti tolppa-analyysi. En vieläkään tajua siitä hevon helvettiä mutta ilman sitäkin sain onneks kurssin läpi. Oliks aine "musiikkitiede"? |
|
EP: Oliks aine "musiikkitiede"? Sepä tietenkin. Ei ehkä verrannollista johonkin 3/3 setteihin, mut ei silti pidä aliarvioida tolppa-analyysin mahtia |
EP 18.05.2012 17:19:11 | |
|
Sergei Fallinen: Sepä tietenkin. Ei ehkä verrannollista johonkin 3/3 setteihin, mut ei silti pidä aliarvioida tolppa-analyysin mahtia Jeps, meikäläisen mieliaiheita aikanaan ja vieläkin! : ) |
|
Sergei Fallinen: Sepä tietenkin. Ei ehkä verrannollista johonkin 3/3 setteihin, mut ei silti pidä aliarvioida tolppa-analyysin mahtia Jeps, tolppa-analyysillä saadaan rotat pois laivasta! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Kokeile vaikka tätä: Steven Ashworth, Opi soittamaan koskettimia Älytömän hyvä teos itseopiskeluun ja mukana on vielä cd. Alussa on oppitunteja teoriasta ja sitten soittotekniikoita. Kaikki on esitetty melko yksinkertaisesti ja selkeästi. |
|
En ole erityisesti klasarin asiantuntija, enkä osaa suositella kokonaisvaltaisesti mitään teoriaopusta erityisesti. Suurin osa suomalaisesta materiaalistahan on joka tapauksessa harrastajaopetukseen ja nuorille. Uskoisin että ainakin Sibiksen ja HYn musiikkitieteen teoriaopettajilla täytyy olla "syvällisempiä" aikuisille suunnattuja opetuspaketteja, joita voinee kysellä ko. talojen/osastojen kirjakaupoista. Omasta puolestani suosittelen harmoniaosuudeksi ehdottomasti teosta Aldwell & Schachter: Harmony & Voice Leading, joka tietääkseni on saatavilla myös suomeksi. Tätä suosittelen myös jokaiselle populaarimuusikolle. MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein |
|
MrShaft: Omasta puolestani suosittelen harmoniaosuudeksi ehdottomasti teosta Aldwell & Schachter: Harmony & Voice Leading, joka tietääkseni on saatavilla myös suomeksi. Tätä suosittelen myös jokaiselle populaarimuusikolle. MrS Suomeksi löytyy nimellä Harmonia ja äänenkuljetus. Teos kertoo perusteellisesti klassisen musiikin teorian ennen 1900-lukua. |
|
Salmenhaaran Sointuanalyysin luin itse aika ensimmäisinä teoriaopuksina. Olihan se v-mäistä purkaa niitä nuottiesimerkkejä koskettimien kanssa, mutta tulipahan ainakin tuo tolppahomostelu tutuksi, nyttemmin olen kyllä yrittänyt aktiivisesti unohtaa sen ja aika hyvin siinä onnistunutkin, koska ei esim. Jazz-puolen teoriaa opiskelleet tuttuni tajunneet niistä mun tolpista ikinä mitään :D ja kun itse oo pätkääkään orientoitunut klasarijuttuihin, niin melko turhaa hommaahan tuo oli, mutta klasariopiskelijalle varmaan ihan passeli opus. |
EP 08.07.2012 19:17:16 | |
|
ganesha: Salmenhaaran Sointuanalyysin luin itse aika ensimmäisinä teoriaopuksina. Olihan se v-mäistä purkaa niitä nuottiesimerkkejä koskettimien kanssa, mutta tulipahan ainakin tuo tolppahomostelu tutuksi, nyttemmin olen kyllä yrittänyt aktiivisesti unohtaa sen ja aika hyvin siinä onnistunutkin, koska ei esim. Jazz-puolen teoriaa opiskelleet tuttuni tajunneet niistä mun tolpista ikinä mitään :D ja kun itse oo pätkääkään orientoitunut klasarijuttuihin, niin melko turhaa hommaahan tuo oli, mutta klasariopiskelijalle varmaan ihan passeli opus. Vai niin, ensimmäisenä teoriaopuksena? Kirjoituksestasi käy muutenkin ilmi, ettet sisäistänyt kyllä koko asiaa ..mutta ei se mitään : ) |
|
EP: Vai niin, ensimmäisenä teoriaopuksena? Kirjoituksestasi käy muutenkin ilmi, ettet sisäistänyt kyllä koko asiaa ..mutta ei se mitään : ) Mun eka teoriakirja oli Backlundin ansiokas "Improvisointi pop/jazzmusiikissa" joka meni täysin yli hilseen. Luettuani Tohtori Toonikan oon tajunnut Backlundin, Levinen, Tabellin ja jopa Salmenhaaran!! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
EP: Vai niin, ensimmäisenä teoriaopuksena? Kirjoituksestasi käy muutenkin ilmi, ettet sisäistänyt kyllä koko asiaa ..mutta ei se mitään : ) sisäistin siitä sen mitä koin tarvitsevani :) - kyllä mä niitä nuottiesimerkkejä purin pianolle, ett miltä mikäkin kuulostaa, ja ne nyanssit jotka ei miellyttänyt korvaa unohdin aika aktiivisesti. alussa kirjan luettuani olin kai sen verran innoissani opittuani nuo tolppamerkinnät että tuli bändin komppilappuihin väänneltyä niitä - mutta teoriaa vähemmän opiskelleille ne oli ihan hepreaa ja sitten popjazz-puolen opistotutuille ne ei oikein auenneet kun sillä puolella merkinnät eroaa jonkin verran (varsinkin joidenkin välidominanttien kanssa tuli ihmetystä) (oikeasti enska teoriaopus taisi sittenkin olla joku heavy metal for guitar opus jonka kautta opin skaalat ja asteikot...) Klassista tulee aika harvoin kuunneltua, ja sävellystyössä omat mieltymykset menee todella kauas klasariteorian äänenkuljetusopeista - joo, en sisäistänyt kaikkia kirjan loppupuolen juttuja koska luin ne nopeasti, testasin pianolla miltä mikäkin kuullostaa ja totesin ettei ao. nyanssien sisäistäminen/käyttäminen omissa judansseissa ole kovinkaan tarpeellista. Opin sointuharmonioista jonkin verran, mutta oikeastaan valaistuneemmaksi senkin suhteen tulin Ron Millerin kirjasta Modal Jazz - Composition and Harmony Vol. 1 - sanotaanko näin, etten ole tonaalisen musiikin suurin fani, vaikka sillekin on hetkensä |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|