Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Livejäätymisen ongelma
1 2 3 4
Hynkel
07.07.2012 09:46:46 (muokattu 07.07.2012 09:47:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suoraan sanoen vituttaa, kun vuosienkin soittamisen jälkeen edelleen tapahtuu keikoilla ns. jäätyminen. Taidot unohtuvat ja palaam soittajana 14-vuotiaaksi. Vibrato on kouristuksenomaista käkinää ja kömpelö tatsi saa halajamaan kotiin ennen kuin eka biisi on lopussa.
 
Minua kai jännittää soittaa muille, koska kotona ja rentoutuneessa ilmapiirissä treeniksellä olen aivan eri tasolla. Ihan kuin en "uskaltaisi" soittaa rennosti. Raivostuttavaa, koska keikkaa on lopulta melko satunnaisesti, eikä sillä tavalla rutiinia pääse muodostumaan. Joskus kun oikein keskityn, pystyn avautumaan hiukan, mutta se vaatii absoluuttista kontrollia, jolloin seison lavalla kuin tatti. Toki bändimme vetää bluesia ja jazzia, joten ei tässä mitään helikopteria tarvitakaan.
 
Onko muilla kokemusta vastaavasta jäätymisestä? Ja ennen kaikkea - miten sen saa selätettyä? Onko muuta lääkettä kuin rutiinin hankkiminen - mikä voi olla tällaiselle työssä käyvälle harrastajalle ongelma.
 
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
Ianuarius
07.07.2012 10:04:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se jäätyminen tulee siitä kun ajatukset on kaikessa muussa kuin soitossa, eli että pitäis mennä hyvin ja voi vittu miks tuoki meni väärin ja mitä noi kaikki nyt aattelee musta tms. :D
 
Ei siihen oo oikeastaan sen kummempaa ratkasua ku että vaan lakkaat välittämästä mitä muut aattelee. Jos koko keikka menee päin vittua, niin se on ihan ok. Ei se sua tapa. Kun alat asennoitumaan noin, niin silloin kaiken ei tarvi mennä täydellisesti, ei haittaa vaikka tulee virheitä, ja myös päässä avautuu tilaa jotta voit keskittyä ihan vaan siihen soittoon. :)
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
hallu
07.07.2012 10:55:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On käynyt ja kaikenlaista muutakin joka nyt jälkeenpäin naurattaa, mutta joka kyllä aikaan ahdisti. Kai se jännittämisestä johtuu tai ainakin itselläni. Minusta tuossa edellä tuli hyviä pointteja. Älä ajattele, että olet onnekas kun pääset soittamaan yleisölle, vaan ajattele että se yleisö on onnekas kun pääsee kuuntelemaan sun soittoa. Se tuntuu tällä tavalla sanottuna vähän omahyväiseltä, mutta jos sitä ei muuten julista ääneen eikä muutu kusipääksi, niin pieni asetelmien ruuvaaminen omassa mielessä saattaa tuoda sitä kaivattua itsevarmuutta ja sen mukana rentoutta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gary Enfield
07.07.2012 12:02:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Ihan kuin en "uskaltaisi" soittaa rennosti...
 
Kyllähän tuo kuulostaa sellaiselta ylimääräiseltä itsekontrollilta ja itsetiedostamiselta ja se puolivillainen mitä siitä seuraa on aika epätyydyttävää. Käytä vähän psykologisia ninjataitoja itsees ja harhauta sisäisen kapiaisen huomio johonkin muuhun, vaikkapa adrenaliinin kasvuun ja siihen ihanuuteen kun sen lopulta pääsee purkamaan, tai mikä nyt sopii. Lycka till.
 
Osteri
07.07.2012 12:28:54 (muokattu 07.07.2012 12:30:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä varmaan on niin että meistä moni saa tsempata siinä lauteille menossa.
Mutta sinne on jouduttu koska ITSE HALUAA esittää ne biisit. Sopiva jännitys onkin vaan hyvästä ja aika monista ei edes ole nousemaan lavalle, niitä on paljon siellä yleisön joukossa :)
Suomalaisille on kulttuuripohjaisesti jotenkin rakentunut sellainen "täydellisen suorittamisen" ajatus. Mokaamista ja erilaisuutta on vaikeaa (itse) hyväksyä, koska kantava ajatus on että mitäs ne muut siitä taas ajattelevat. Koulukiusaamisen määrä antaa hieman viitteitä erilaisuuden tai mokaamisen hyväksymisestä tässä maassa. Työelämässä jonkin esitelmän pitäminen on joillekin täysin ylitsepääsemätön suoritus.
Itse ajattelen, että yleisölle pitää tuottaa kokonaisuutena hyvä esitys. Mitä paremmin biisit on treenattu, sen varmemmin keikkakin menee. Paskat siitä jos livenä joku nuotti menee vinoon, ei jäädä tuleen makaamaan. Yleisöhän lähtökohtaisesti ajattelee vain positiivista lavalla olevista joten sen mukaan mennään. Nehän ovat tulleet bailaamaan ja viihtymään eikä pitämään bändille mitään "pääsykoetta".
Syvällisiä ja hienoja ajatuksia koitin raapustaa, seuraavalla keikalla taas päässä kohisee ekan biisin verran ainakin :) - ei kai tässä muuta voi.
 
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
Antti1
07.07.2012 12:38:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitän hiukan eriävän ajatuksen ilmoille: rupea heilumaan ja liikkumaan treeneissä aina live-esiintymisen omaisesti. Saatat huomata, ettei kyse ole välttämättä henkisestä jäätymisestä. Tottakai jännität aina lavalle mennessä, mutta osaatko sä soittaa edes yksinäsi liikkuessa? Ehkä sä tulkitset homman väärin ja pelkän motorisen ongelman sijaan oletkin kehittänyt hommasta psykologisen ongelman.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Krice
07.07.2012 12:50:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä vanhaa teatterikikkaa eli kädetä ennen esiintymistä.
 
Lunnu
07.07.2012 19:31:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pullo kossua ennen showta on vanha hyväksi todettu apu.
 
Ei vaan oikeasti itse olen sitä mieltä että kaikkea tulee harjoitella ja vain harvat ovat synnynnäisiä esiintyjiä.
 
Bändin kanssa soittaminen treeniksellä on erilaista kuin yksin vetäminen sängyn laidalla ja livekeikka on taas oma juttunsa.
 
Toiston kautta sitä alkaa sopeutua tilanteeseen. Tämä näin harrastelijan näkökulmasta.
 
Nostalgy is not what it used to be
Confidentum
07.07.2012 20:12:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikoinaan (ennen sotia kun ei vielä ollut sotia) huomasin itse, että sitä lauteilla yritti soittaa vielä pikkuisen enemmän ja paremmin kuin treeneissä ja silloinhan sitä yrittää soittaa yli kykyjensä ja päin persettähän se meni. Siihen kun liittää sen, että soolot yms lirkut soittelin improvisoiden, niin jumissa kun oli jännityksestä nuppi, niin eipä se inspis irronnutkaan niinkö treeneissä. Samoin tajusin, että treeneissä sai vetää sooloja tms. pitkään ja hartaasti, mutta keikalla tilanne on toinen. Siispä, "sävelsin"/harjoittelin soolot ja muut kitaraosuudet sille tasolle, että ne toimii varmasti oman osaamisen puitteissa - siis vähempi on enempi. Sittenpä olikin leppoisa olo lauteilla, kun ei tarvinnu jallu-inspistä eikä jännitystä ollut, kun tiesi mitä soittaa ja milloin soittaa. Nykyisin riittää, kun osuutensa hoitaa ja muutaman kerran illassa pääsee vähän enemmän fiilistelemään. Bändin kokonaissointi ja porukan viihtyminen on se pääasia ja silloin ei niin paljon tule mietittyä omaa osuutta ja pääsee sitä lavashowtakin harjoittamaan - voisinpa moshaillakin jos ois vielä tukkaa
 
cbs
07.07.2012 22:59:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Käytä vanhaa teatterikikkaa eli kädetä ennen esiintymistä.
 
Tota, ihan mielenkiinnosta, kuinka monta esiintymistä takana?
 
Mitä tulee itse aiheeseen, niin esiintymisjännitys on widdumainen homma eikä toisen puheilla mene pois (jos nyt ei hypnotisointia lasketa). Siihen auttaa pelkäämisen kohtaaminen niin jumalattoman monta kertaa, ettei tunnu enää missään. Bändin kanssa kannattaa kuitenkin jutella biisivalinnoista. Keikan alussa soolon soittelut ei ole ihan parhain asia. Jännittäminen vähenee pahimman alun jälkeen. Lopussa on mahdollista, että jännitys katoaa tai ainakin helpottuu.
 
Jucciz
08.07.2012 02:02:15 (muokattu 08.07.2012 02:05:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mää oon huomannut, että ylivoimaisesti paras keino siihen, että keikan pystyy heittämään rennosti on se, että niitä keikkoja vaan tekee, tekee, tekee ja tekee. Ensimmäisillä keikoilla jännitti varmasti paljonkin, mutta keikkakokemuksen myötä nykyisin lähes poikkeuksetta meininki on tosi hyvä ja rento. Lisäksi tutun porukan kanssa homma on vielä entistäkin vapautuneempaa. Näin ainakin itsellä.
 
Harvoin jäätyminen on tosiaan kiinni soittotaidosta, varsinkin jos vielä kotona lähti hienosti(tm). Keikkarutiinia ei vaan valitettavasti saa kartutettua millään muulla tavalla kuin keikkailulla. Riittävän monta kymmentä tai sataa keikkaa opettaa myös sen, että mokat kuuluvat elävään musiikkiin myös ammattilaisilla - olennaista on jatkaa eteenpäin eikä jäädä voivottelemaan vääriä ääniä tai sointuja. Todennäköisesti yleisössä monikaan ei edes huomannut, joten ei kannata varsinkaan itselle tehdä moisesta kovin suurta numeroa.
 
Kannattaa myös ylipäätään opetella nauramaan itselleen, jos se ei tule luonnostaan. Huumorilla keikoista (ja varsinkin siellä sattuvista pienistä soittomokista) selviää aina paremmin kuin naama irvessä, olipa genre mikä hyvänsä. Ylipäätään musiikissa ja muuallakin huumori on loistava voimavara ja monille keskeinen osa persoonaa lavalla ja sen ulkopuolella.
 
Ja sit yks tärkeä juttu: jännitystä ei kannata ottaa tavaksi taltuttaa päihteillä - tai ainakaan rento esiintyminen ei saisi edellyttää niitä. Ei siinä mulla ole mitään sanomista, jos joku ottaa parit rentouttavat ennen keikkaa (tai vielä enemmänkin keikan jälkeen), kunhan hommassa ei ole kyse siitä, etteikö tarvittaessa voisi soittaa aivan selvinkin päin. Jos ei tunne rajojaan tai ole varma siitä, miten päihteet vaikuttavat soitto- ja laulukuntoon, kannattaa sitä suuremmalla syyllä hankkia sen verran keikkakokemusta, että kykenee soittamaan rennosti myös selvin päin - on kuitenkin monia tilanteita, joissa on erittäin suotavaa ellei suorastaan pakollista esiintyä täysin vesiselvänä.
 
Lyhyesti: ei muuta kuin keikalle vaan, mahdollisimman usein. Siellä karttuu kokemus, sieltä tulee rutiini, niille reissuille hiljalleen jää myös jännitys - useimmilla meistä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Funkånaut
08.07.2012 02:06:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cbs: Tota, ihan mielenkiinnosta, kuinka monta esiintymistä takana?
 
Lasketaanko vanhempien luona soittaminen esiintymiseksi? Jos ei, niin varmaankin nolla.
 
miehet on pilluhaukkoja ja tissikotkia, naiset on peppusääksiä ja kikkelipöllöjä - hemmo Kuuntelen tälläistä
Hynkel
08.07.2012 08:51:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkonaut: Lasketaanko vanhempien luona soittaminen esiintymiseksi? Jos ei, niin varmaankin nolla.
 
Jotain 50 ja sadan väliltä, tosin useimmiten laulajana. En ole missään nimessä ammattimies, eikä minusta sellaista tule. Oon huomannut että sellainen tietty mindfulness-asenne ja itsensä "pakottaminen" rauhallisuuteen auttaa lähes aina. Kiiyos kaikille kommenteista ja kannustuksesta so far!!
 
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
juuso a
08.07.2012 10:30:44 (muokattu 08.07.2012 10:31:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläisellä on myös tätä samaa ongelmaa ollut aina. Jotenkin vaatii itseltään aivan liikaa siinä soittotilanteessa. Mulla on jotain vajaa sata keikkaa takana, joten onhan se sinänsä ihan tuttua, mutta usein ne pari ensimmäistä kappaletta menee huomattavasti huonommin ja siitä se sitten keikan edetessä alkaa se pahin jännitys laukeamaan.
 
Toi on aika hyvä neuvo, että aloitetaan setti jollain helpommalla biisillä, joka ei vaadi niin paljon keskittymistä. Sooloja on todella v-mäistä soitella heti kärkeen, varsinkin jotain sellaisia, jotka menee jo valmiiksi oman tekniikan ylärajoilla.
 
Itsellä on auttanut se todella paljon, että oon tiedostanut, että siellä lavalla on 4-5 muuta jannua, jotka on täsmälleen samassa liemessä. Jos joutuisin vetää yksin keikan niin en tiedä tulisiko siitä koskaan mitään. Ei varmaan ainakaan siitä ensimmäisestä biisistä tulisi.
 
Tossa serkun kanssa vedettiin ihan tutulle yleisölle 2 helppoa biisiä kaksistaan niin perkele kun siinäkin meinasi homma mennä hieman puihin. Onneksi kukaan ei sitä tajunnut, paitsi me vaan ja ei se ketään tainnut edes kiinnostaakaan, tärkeintä että esiinnyttiin.:)
 
Todellakin se on tärkeää, että antaa itselleen anteeksi, mokaapa sitä miten pahasti tahansa. Itselle on sattunut vaikka minkälaista kämmiä noissa keikkatilanteissa. Esim. kerran ei toiminut säröpedaali, joten ei voitu aloittaa koko keikkaa. Yleisö rupesi jo buuaamaan kun ei mitään tapahtunut ja alku venähti. Vahvistimessa ei ollut jalallista kanavanvaihdinta, joten lopulta päädyttiin siihen, että meidän vokalistit kävivät vaihtamassa mulle säröt päälle ja pois ja keikka saatiin hoidettua kunniallisesti pois alta. Onneksi niillä oli tietoa kitarakamoista ja soitosta niin tällä kertaa näin.
 
Rutiini se on mikä saa ne keikat menemään sitten lopulta. Ei muuta kun mahdollisimman paljon vaan esiintymään niin rupee hommat soljumaan ihan eri tavalla. Toki jotkut keikat on soitannollisesti parempia kuin toiset, mutta se kuuluu vain asiaan.
 
"Elämä on lyhyt ja surkea. Kannattaa iloita kun voi."
Ianuarius
08.07.2012 11:19:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juuso a: lopulta päädyttiin siihen, että meidän vokalistit kävivät vaihtamassa mulle säröt päälle ja pois ja keikka saatiin hoidettua kunniallisesti pois alta.
 
Heh, kuulostaa kyllä aika katastrofitilanteelta! :D
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
juuso a
08.07.2012 11:26:22 (muokattu 08.07.2012 11:31:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Heh, kuulostaa kyllä aika katastrofitilanteelta! :D
 
Sitä se olikin. Toi taisi olla vielä viimeinen keikka tolla bändillä ennen todella pitkää keikkataukoa.:D
 
E: Lisätään vielä, että mulle oli ennen tuota käynyt lähes samalla tavalla samassa keikkapaikassa, Jyväskylän Ilokivessä. Silloin lakkasi kesken keikan säröpedaali (ylläriylläri) toimimasta. Kun ei ollut kun yksi pedaali mitä käytin niin kusessa oltiin silloinkin, mutta onneksi oli sitten toisella samana iltana esiintyvän bändin kitaristilla lainata säröpedaalia. Kävi hakee äkkiä backstagelta.:D Joku Ilokivikirous meikäläistä vaivaa kun en oo yhtään keikkaa saanut siellä kunnialla läpi!
 
"Elämä on lyhyt ja surkea. Kannattaa iloita kun voi."
atheos
08.07.2012 11:54:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekemällä oppii joo. Ja aina kun menee jotain reisilleen niin jos siitä saa rakennettua itselleen backup-suunnitelman seuraavalle keikalle niin aina parempi. Itse olen kasannut keikkakalustoni sillä tavalla, että laitteen kuin laitteen hajoaminen ei aiheuta kuin korkeintaan parin minuutin tauon (kaksi bassoa, pedaalit ja virtalähteet tuplana, DI tilalle jos vahvistin laukeaa ym.) ja sillä välin solisti voi vaikka kertoa vitsejä yleisölle. Itsellä ainakin helpottaa huomattavasti kun ei tarvitse miettiä että "mitä jos" vaan senkun pistää menemään ja jos jotain käy niin suunnitelma B kehiin. Jos sekin pettää niin menee jo niin huumoriksi että mitä sitä stressaamaan.
 
Hyvä idea on myös opetella pari "hätäbiisiä" joissa kussakin ei tarvita yhtä soittajaa, jos esim. jonkun on pakko vaihtaa kieli tai joku pedaali tms. niin muut voivat sillä välin vetää biisin ja parhaimmillaan homman saa hoidettua niin, ettei suurin osa yleisöstä edes tajua mitään.
 
Tuo oli myös erittäin pätevä neuvo että helppoja biisejä alkuun jotka menevät tarvittaessa vaikkei kuulisi yhtään mitä itse soittaa niin saa itsensä käyntiin paremmin, pääsee jyvälle kuuntelusta (ja mahdollisesti korjaa vähän monitoritasoja) ja muutenkin saa sellaisen "nyt muuten soitetaan"-draivin päälle.
 
YouTubesta löytyy myös paljon pätkiä missä joku bändin jäsen mokaa tai kamat hajoavat kymmenien tuhansien ihmisten edessä ja huumorilla ne on useimmiten kuitattu. Sellaisten pätkien katsominen parantaa aina omaakin fiilistä kun huomaa ettei se mokailu niin vaarallista ole.
 
Jaa niin ja viinashotti noin vartti ennen keikkaa on myös joillekin hyvä, nousee juuri pikkuisen päähän että vähän rentoutuu parin biisin ajan ja siitä eteenpäin pääsee adrenaliinin voimin. Disclaimer: Ei tietysti toimi jos on kova viinapää ja/tai musiikki ei ole sellaista että siitä saa adrenaliinitason nousemaan. Muistaa vaan että se suojakänni ennen keikkaa taas on huonoimpia ideoita ikinä.
 
Laulaja on lyömäsoitin.
B-tone-flat
08.07.2012 11:55:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juuso a: Sitä se olikin. Toi taisi olla vielä viimeinen keikka tolla bändillä ennen todella pitkää keikkataukoa.:D
 
E: Lisätään vielä, että mulle oli ennen tuota käynyt lähes samalla tavalla samassa keikkapaikassa, Jyväskylän Ilokivessä. Silloin lakkasi kesken keikan säröpedaali (ylläriylläri) toimimasta. Kun ei ollut kun yksi pedaali mitä käytin niin kusessa oltiin silloinkin, mutta onneksi oli sitten toisella samana iltana esiintyvän bändin kitaristilla lainata säröpedaalia. Kävi hakee äkkiä backstagelta.:D Joku Ilokivikirous meikäläistä vaivaa kun en oo yhtään keikkaa saanut siellä kunnialla läpi!

 
Tämän takia niitä säröspeduja pitää laudassa olla useampi kappale. Samaten kun vähintään yksi backup vahvistin ja kitara. Varapiuhat jne.
 
Marshall Amp makes Amazing Noise and has a Black Tone
juuso a
08.07.2012 12:10:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-tone-flat: Tämän takia niitä säröspeduja pitää laudassa olla useampi kappale. Samaten kun vähintään yksi backup vahvistin ja kitara. Varapiuhat jne.
 
Niinhän niitä pitäisi, mutta itse olin aikanaan mahdollisimman suppealla arsenaalilla liikenteessä. En tiiä mikä siinä pedaalissa oli kun se yleensä toimi juuri niin kun piti, mutta ei ikinä Ilokivessä.:P
 
Nykyään mulla on pelkästään multipaavo ja boosterisärö vahvistimen oman särön lisäksi. Pitäis vissiin joskus varautua varavahvistimella, mutta ei ole tällä hetkellä niin huutavaa tarvetta, kun noita keikkoja on kerran vuodessa jos silloinkaan. Useimmiten sitäpaitsi on tuttujen bändejä samalla keikalla, joilta voi tarvittaessa lainata vahvistinta/muita kamoja.
 
"Elämä on lyhyt ja surkea. Kannattaa iloita kun voi."
kekkuliheikki
08.07.2012 12:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Livenä tulee aina soitettua kovempaa. Andrenaliinia. Ei voi mitään. Tekniikka on livenä jotain 70% normaalitasosta. Ja kitarakin on missä sattuu.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «