Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tarvitseeko valomiehen ammattiin koulutuksen?
1
patu97
07.07.2012 21:27:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen alkanut miettiä, mitä tekisin ysiluokan jälkeen. Olen miettinyt valomiehen duunia, jota olen jo jonkin verran pääsyt harjoittelemaan koululla. Tarvitseeko valomiehen ammattiin koulutuksen vai riittääkö itse hankittu kokemus? Takaako oma kokemus töitä?
 
Rallattelija
07.07.2012 22:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuo ilman koulutustakin onnistuu mutta kouluttautumalla saat tietotaitoa ja kokemusta ja tietysti ikääkin jotka kaikki tukee helpompaa työnsaantia. Tietysti jos löytyy joku pikkufirma johon valoi pääsee tekee suorilta niin sinne vaan hankkii kokemusta. niil keikoilla ei kyl yksinään ei oikein taida vaan itteänsä elättää.
 
Mutta joo.. molempia on tullut nähtyä isoilla ja pienillä keikoilla. siis Media-assistentteja ja paperittomia. Yleisesti ottaen molemmilla ollu homma hanskassa.
 
Jos ite pitäs ratkaista niin tossa iässä valitsisin koulun jolloin josta saa paperit. aikaahan sulla on vaik millä mitalla ku oot viel juniori =)
 
-My opinion can be change but not that fact I'm right-
musamies
08.07.2012 13:12:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun täällä näinkin nuorta porukkaa, otettakoon puheeksi, että peruskoulun jälkeen kannattaa kouluttautua enemmän, jotta tulisi vaihtoehtoja kun tilanne matkan varrella muuttuu.
 
Musiikki ja varmaankin valohommiin pääsee jonkin verta mukaan vaikkei niitä varten niin olisi kouluttautunutkaan jos intoa on. Into taas on edellytys taidon syntymiselle. Näiden hommien varaan voi silti olla vaikea rakentaa elämää.
 
Jos peruskoulun jälkeen ei ole koulutusta, ongelma on, että tälle porukalle olevat vaihtoehdot sekä työ, että koulutusmahdollisuuksien suhteen ovat usein ankeita.
 
Ehdotan siis, että valohommiin voi mennä mukaan muuten vaan ja hankkii silti sellaisen koulutuksen, jotta vaihtoehtoja tulee myöhempää elämää varten.
 
NeliX4
10.07.2012 10:01:57 (muokattu 10.07.2012 10:03:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika monella lienee harrastekerholähtöistä tuo ammatti. Käytännön tekniikassa pärjää asenteella, lukion fysiikalla ja ruuvarilla/kolvilla. Taiteellinen puoli ja ammattitaito kasvaa koulussa. Itse menisin Lukion lisäksi paikalliseen harrastelijateatteriin valoja säätämään.
 
Tässä esim. ihan ok CV: http://www.kvaliitti.fi/maarit/avenue_q/pdf_t/ville_konttinen.pdf
 
Marzi
11.07.2012 01:42:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

patu97: Olen alkanut miettiä, mitä tekisin ysiluokan jälkeen. Olen miettinyt valomiehen duunia, jota olen jo jonkin verran pääsyt harjoittelemaan koululla. Tarvitseeko valomiehen ammattiin koulutuksen vai riittääkö itse hankittu kokemus? Takaako oma kokemus töitä?
 
Telkkariin, teatteriin, leffoihin, tien päälle, taidejuttuja? Mitä haluat tehdä? Millään alalla ei oo työnsaanti varmaa, mut valohommissa takuulla hankalampaa kun monessa muussa. Lisäksi duuni on monissa jutuissa usein varsin epäsäännöllistä ja sijaitsee kaukana kotoa pitkiä aikoja kerrallaan. Ja lähes aina ura alkaa tosi pienistä jutuista, joihin pitää rittää kärsivällisyyttä tehdä ne hyvin. Jos ala kiinnostaa, niin mikäs siinä, mutta suosittelen pohjakoulutusta. Jos ei suoraan alalle, niin esim. sähkötekniikka ja elektroniikka, tietotekniikka sekä kaikki visuaalinen ja graafinen puoli on tavalla tai toisella eduksi näissä hommissa.
 
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
Qoshovius
11.07.2012 02:00:23 (muokattu 11.07.2012 02:04:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisättäköön tähän että yleisesti tietysti musiikin parissa hyöriminen on hyödyksi (no tämähän on muusikoiden.net...), bändihommissa - jos ne tässä on hakusessa - on mun mielestä melkosen tärkeetä osata kuunnella ja ennakoidakin biisejä sillä "valokorvalla".
 
Samoin kontakteja tulee helposti oikeanlaisten ihmisten seurassa, piirit on lopulta käsittääkseni melkosen pienet tälläkin alalla.
 
Vielä aiheeseen liittyen, allekirjoittanut olisi kiinnostunut valoalan opiskelusta: onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja kuin teatteriammattikorkean (Helsinki) valopuoli ja sitten Tampereella ammattikorkean valaisupuoli. Käsittääkseni jälkimmäisessä on joskus voinut erikoistua valoilmaisuun?
 
Responsible people don't go around their nipples twisted.
Tumppi38
11.07.2012 09:01:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qoshovius:
Vielä aiheeseen liittyen, allekirjoittanut olisi kiinnostunut valoalan opiskelusta: onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja kuin teatteriammattikorkean (Helsinki) valopuoli ja sitten Tampereella ammattikorkean valaisupuoli. Käsittääkseni jälkimmäisessä on joskus voinut erikoistua valoilmaisuun?

 
Tornio / Lappia, AMK tasoista koulutusta äänestä ja valosta.
 
http://www.tokem.fi/Suomeksi/Etusivu.iw3
 
Time you enjoy wasting, was not wasted !
mkulppi
11.07.2012 09:14:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qoshovius: Vielä aiheeseen liittyen, allekirjoittanut olisi kiinnostunut valoalan opiskelusta: onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja kuin teatteriammattikorkean (Helsinki) valopuoli ja sitten Tampereella ammattikorkean valaisupuoli. Käsittääkseni jälkimmäisessä on joskus voinut erikoistua valoilmaisuun?
 
Ainakin Torniossa Ammattiopisto Lappia tarjoaa media-assistentti koulutusta siihen liittyy valaisun perusteita ja vähän muutakin.
 
http://www.lappia.fi/?DeptID=15617
 
Locemania
11.07.2012 11:38:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Qoshovius: Vielä aiheeseen liittyen, allekirjoittanut olisi kiinnostunut valoalan opiskelusta: onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja kuin teatteriammattikorkean (Helsinki) valopuoli ja sitten Tampereella ammattikorkean valaisupuoli. Käsittääkseni jälkimmäisessä on joskus voinut erikoistua valoilmaisuun?
 
Tällä hetkellä Tampereen Ammttikorkeakoulussa (TTVO) ollaan lujaa keskittymässä pelkästään elokuva-alaan. Vanhan opetussuunnitelman mukaisen teatterin ja tapahtumien ääni- ja valosuunnittelun linjalta valmistuvat viimeiset opiskelijat viimeistään ensi vuoden aikana ja nykyinen linja on sulautettu täysin elokuvan ja television koulutusohjelmaan. Livepuolikin on siis vielä teorian tasolla olemassa, mutta loppunee kokonaan viimeistään sitten kun linjasta vastaava opettaja jää eläkkeelle muutaman vuoden sisällä.
 
Serlaa sen olla pitää
Kalmo
25.07.2012 13:37:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä hyvän kaverin firmaan tai tutun bändin keikoille spotteja kohdistamaan pääsee "kokemuksella".
 
Vaan siinä vaiheessa, kun sinun pitäisi oikeasti hakea duunia, niin kysytään, minkä tason osaaja päästetään säveltämään asiakasfirman tiloihin tärkeän asiakastilaisuuden puitteita tai kenen käsiin annetaan vaikka kaupunginteatterin satojen tuhansien eurojen systeemit.
 
Silloin niillä papereilla on kyllä merkitystä. Hommaan kuuluu kuitenkin paljon sähköteknistä osaamista, ja palo- ja sähköiskuvaarat sun muut langettavat melkoisen vastuun.
 
Kyllä koulutus kannattaa, ennemmin tai myöhemmin, vaikkei sekään töitä takaa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Qoshovius
25.07.2012 20:53:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs tämä Pohjois-Karjalan ammattiopisto? Tarjoavat ilmeisesti kylläkin vain ammattikoulutasoista opetusta, mutta suuntautuminen on sentään teatteri- ja esitystekniikka.
 
http://www.pkky.fi/Resource.phx/pkk … ulutusalat/kulttuuri/amooesitek.htx
 
Joskus kuulin, että tuolla ei olisi häävi meininki - prove me wrong?
 
Responsible people don't go around their nipples twisted.
rintapek
25.07.2012 21:56:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo:
 
Kyllä koulutus kannattaa, ennemmin tai myöhemmin, vaikkei sekään töitä takaa.

 
Joo, ja se kandee muistaa, et koulutus parhaimmillaan antaa valmiudet, mut harvemmin ammattitaitoa.
Lisäksi se, et se koulutus ja tuleva ammatti voi toisinaan olla ristiriitainen.
 
Yks koulukaveri opiskeli dippainssiksi. Omalla työpikallaan sit pikkuhiljaa siirtyi henkilöstöhallinnan puolelle ja taitaapi nykyään olla elintarvikefirman henkilöstöpäällikkö.
Toinen koulukaveri kans opiskeli dippainssiksi. Taitaapi olla paperiteollisuuden leivissä, mut on talouspuolella joku big deal account manager.
Kolmannen koulukaverin opiskeluista en tiedä, mut oli aikanaan Ylellä toimittajana, mut toimii nykyisin lukiossa äidinkielen opettajana.
 
Kaikkia koulukavereitani en tähän listaa. Omassa tstossa taas on mun lisäkseni samoja hommia tekemässä ainaskin sähköinssi, dippainssi, juristi tai muutama, ekonomi, filosofian maisteri ja yks emäntäkoulun käynyt. Vain pappi puuttuu, mikä itse asiassa olis meikäläisen hommiin vallan mainio pohjakoulutus.
 
Niinpä esim. vaikkapa sähkömiehen paperit ei taatusti valohommissa ole haitaksi. Toisekseen, ne takaa leivän, jos valomiehen ura ei sit urkenekaan.
Ja kolmanneks, valotaide on ihan oma taiteenlajinsa. Se vaatii hirmuisen määrän silmää ja tyylitajua, koska harvemmin siin omaa taidetta tehdään, vaan tuetaan muita. Mut toki tohon vissiin voi ja tahtoessaan jopa kandee kouluttautua.
 
Mut muusikon ammattinkin voipi kouluttautua. Mut hyvätkään paperit ei takaa paikkaa ainoassakaan bändissä.
 
One kind of music only - the good kind
patu97
07.08.2012 22:52:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia neuvoista/vastauksista kaikille! Tästä on hyvä alkaa miettimään omaa tulevaisuuttaan :)
 
Henri93
08.08.2012 21:58:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse suosittelen, että lähtee firmoista kyseleen pääseekö mukaan keikoille roudaamaan ja opettelemaan valojen kasausta ja ohjausta. Tarjoutuu aluksi vaikka ilmatteeksi tai ruokapalkalla ja lähtee siitä pikkuhiljaa myös palkkaa nostamaan osaamistaidon mukaan. Olit vissiin Lahdesta päin? Tässä äkkiseltää jotakin sieltä päin olevia firmoja:
 
http://www.sahkoagentti.fi/etusivu
http://www.haukka-media.fi/
 
Hyviä paikkoja edellä mainittujen koulujen, teattereiden yms. lisäksi on klubit, baarit ja yleensäkkin paikat jotka tilaavat bändejä itselleen soittelemaan. Myös bändeihin kannattaa suoraan luoda kontakteja ja kysellä löytyykö keikkoja joihin vois lähtä mukaan valoja räpsyttelemään.
 
Yleensä nöyrällä asenteella ja kovalla työllä pääsee suhteellisen nopeasti sisälle hommiin :). Itse oon huomannut, että pienissä firmoissa saat helposti pää vastuun niskoilleen ennenku sitä pystyy edes kantamaan ja isoissa firmoissa kaikki keikat on aina tiukassa. En tiedä onko kumpikaan sitten hyvä vaihtoehto, mut jostakin sieltä välistä :).
 
-Hensu
 
www.suomenhappeninki.fi
Humpe
12.08.2012 18:03:16 (muokattu 12.08.2012 18:04:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sähkö mihen koulutus olis ainakin eduksi ja pohja titoa löytyy outokummusta sekä hyvä tuuri auttaa myös
 


http://www.pkky.fi/Resource.phx/pkk ulutusalat/kulttuuri/amooesitek.htx

Niin ja minun aikana ainakin oli hyvä meininki
 
Freelancer Seinäjoelta http://dorkadesig.suntuubi.com
miffe
06.09.2012 20:27:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri93: Itse oon huomannut, että pienissä firmoissa saat helposti pää vastuun niskoilleen ennenku sitä pystyy edes kantamaan
 
Valitettavasti tämä on jopa totta!
 
Itsehän en osaa kuin 80-luvun ränttätänttärokkia vetää parreilla, ja sit ysäridiskovälkytystä, ja sitten vielä yhden metallibändin biisien iskut. Ja silläkin osaamisella elätin itseni kaksi vuotta.
 
turkulainen
Swege
01.10.2012 23:34:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli pakko kaivaa vanha nimimerkki varastosta, jotta tähän pääsi heittämään kommenttia.
 
http://www.metropolia.fi/koulutusoh … -taide/esitys-ja-teatteritekniikka/
 
Tuoltahan valmistuu tätä nykyä niin aikuis- kuin nuorisopuoleltakin medianomeja esitys- ja teatteritekniikan alalle. Aikuiskoulutusta ollut jo useampi vuosi, mutta vuosi sitten aloitti ensimmäinen nuorisoporukka koulutuksen pääsääntöisen opiskelun.
 
Kannattaa tarkastella, mikäli metsästää vaihtoehtoja...
 
Oma tietoni on kuitenkin, että mikäli on kiinnostusta työskennellä kiinteästi jonkin mökin sisällä, kuten teatteri tai konserttisali, niin tulevaisuudessa on yhä vaikeampi ja vaikeampi päästä hommiin ilman papereita.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «