Aihe: Budjettistudiolla pikkubisnestä
1 2 3
rintapek
07.07.2012 16:54:50

arc: Eh

Musta tuo on jo outo tapa lähestyä asiaa..

Mun mielestä toi on ihan oikea tapa lähestyä asiaa.
Yrittäjyys on erittäin jees, mut se ei ole mikään läpihuutojuttu. Se vaatii vähimmilläänkin kolme kunnossa olevaa asiaa, eli toimivan liikeidean, rahoituksen ja tarvittavan osaamisen. Orkkiskysyjän osaamisesta en tiedä, mut noi kaksi muuta asiaa kyl puuttuu.

Mikään ei tietenkään estä pistämästä kotipajaa pystyyn. Voi hyvinkin olla, et sille löytyy jotain muutakin kuin omaa käyttöä. Mut kyl tos ollaan vielä kaukana firman perustamisesta.
One kind of music only - the good kind
Einherjar
07.07.2012 17:01:07
cosmob83: ...Ja joo, suosittelen ehdottomasti että ainakin sähkörummut hommaisit...

Jos on jokseenkin mobiili äänityssetti, niin kasa triggereitä ja midiä suoltava rumpuaivo on suositeltavaa. Sitten vaan pari overia kehiin ja tyypit saa vetää omillä pöntöillään tavarat sisään. Voi tulla jopa halvemmaksi...
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Antti1
07.07.2012 17:07:05
Einherjar: Jos on jokseenkin mobiili äänityssetti, niin kasa triggereitä ja midiä suoltava rumpuaivo on suositeltavaa. Sitten vaan pari overia kehiin ja tyypit saa vetää omillä pöntöillään tavarat sisään. Voi tulla jopa halvemmaksi...

Mä ainakin tykkään itse mieluummin äänittää noi triggerit audiona ja trigata vasta softalla. Tarvii vielä vähempi fyysistä romua ja ei sitten tuu ongelmia epäonnistuneiden asetuksien vuoksi, kun niitä voi tarpeen mukaan hienosäätää koneella loputtomiin.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
rintapek
07.07.2012 17:37:19

Einherjar: Jos on jokseenkin mobiili äänityssetti, niin kasa triggereitä ja midiä suoltava rumpuaivo on suositeltavaa. Sitten vaan pari overia kehiin ja tyypit saa vetää omillä pöntöillään tavarat sisään. Voi tulla jopa halvemmaksi...

Tossa onkin sit jo hitsisti enemmän ideaa. Mahdollisimman mobiili kalusto, jolla saapi tarvittaessa sen 16- kanavaa kerralla sisään, kasa triggereitä, trigu - to - midi- moduli, jokunen mikki ja tarvittavat splitit.

Sit äänityskalusto kulkeepi reenikämpälle tai keikalle.

Harrasteena ja jopa jonkinmoisella vaivanpalkalla tommoiselle vois olla kysyntää.
One kind of music only - the good kind
Einherjar
07.07.2012 17:47:49
Antti1: Mä ainakin tykkään itse mieluummin äänittää noi triggerit audiona ja trigata vasta softalla. Tarvii vielä vähempi fyysistä romua ja ei sitten tuu ongelmia epäonnistuneiden asetuksien vuoksi, kun niitä voi tarpeen mukaan hienosäätää koneella loputtomiin.

Siis toki tuo on parempi ratkaisu ja niin minäkin tekisin. Ajattelin nyt vaan tuota budjettia ja kun niitä sampleja haluttiin oletusarvona käyttää. Kaksi konkkaa ja trigattu midi on huomattavasti halvempi vaihtoehto, kun 16 kanavaa mikkejä.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Antti1
07.07.2012 17:50:55
Einherjar: Siis toki tuo on parempi ratkaisu ja niin minäkin tekisin. Ajattelin nyt vaan tuota budjettia ja kun niitä sampleja haluttiin oletusarvona käyttää. Kaksi konkkaa ja trigattu midi on huomattavasti halvempi vaihtoehto, kun 16 kanavaa mikkejä.

Puhutaanko me nyt samasta asiasta? Mua jäi vähän hämmentämään. Tarkoitin siis, että iskee signaalin triggereistä suoraan interfacen linjatuloihin ja ohjailee sillä signaalilla tietokoneella niitä sampleja. Eihän tuohon tarvita niiden overien lisäksi mikkejä lainkaan.
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
cosmob83
07.07.2012 19:32:16
Joo, tommoinen mobiilisti kulkeva settihän voisi olla ihan järkevä. Siis jos käyttää rumputriggereitä. Sitten on tietysti se toinen asia vielä jäljellä mistä studioissa maksetaan: Nauhoitukseen soveltuva tila. Mutta voisin kyllä uskoa että tuollaiselle palvelulle voisi olla jotain käyttöä, jos voisi tilata jonkun suht edullisesti treenikselle vetäsemään rummut nauhalle. Siis olettaen että on osaa homman paremmin kuin minä. :)
ganesha
07.07.2012 19:37:04
arc: Eh

Musta tuo on jo outo tapa lähestyä asiaa. Tietenkin jos on aivan älykääpiö eikä ota mistään asioista selvää, voi käydä aika paljonin pahoja juttuja ihan vaikka kauppareissulla kun ylittää tietä. Samalla periaatteella ei voisi suositella opintotuen nostamista 21-vuotiaalle opiskelijalle, koska tällöin hänen täytyy pitää silmällä tulojaan, ettei joudu Kelan maksumieheksi. Joo kyllä se yrityksen pystyttäminen siinä missä moni muukin iso panostus kannattaa tehdä harkitusti, mutta ei sitä mätkyjen pelossa kannata unohtaa.

ketjunaloittajalla ei oikein tunnu olevan pienintäkään hajua sen enempää studiohommista kuin toiminimen pyörittämisestä, joten on aika hazardia lähteä siltä pohjalta yrittämään. en haluaisi lannistaa, mutta todella helposti saa itsensä taloudelliseen kuseen y-tunnuksen kanssa jos ei tiedä miten pitää toimia. jälkikäteen kun paska on jo housussa, voi verottajan ymmärrys loppua lyhyeen. toiminimi eroaa siinä mielessä muusta yritystoiminnasta, että jos ryssii sen tietämättömyyttään niin vastaa sitten vaikkapa niistä veroveloista omalla henkilökohtaisella omaisuudellaan. tietty jos kelaa asian siltä kantilta, että touhu on pelkkää nappikauppaa (kuvaannollisesti, ei mömmöihin liittyen :D) niin eihän siinä mitään megalomaanisia talousellisia ryssiäkään voi tulla - mutta sitten voi kans miettiä onko mitään järkeä perustaa toiminimeä muutaman euron vuoksi - vitusti joutuu vääntämään paperitöitä sen y-tunnuksella harrastamisen vuoksi. verottajan käytännöt tuntuvat tosin vaihtelevan paikkakunnittain mitä tulee pienyrittäjien niskaa hengittämiseen (mikä sekin on aika jännä ilmiö, kun luulis että kaikkialla Suomessa pitäisi olla yhteinäinen käytäntö näissä asioissa).
Tunnen itse monia tällaisia "y-tunnuksella harrastavia", ja yhdessä vaiheessa mietin itsekin tuollaisen pikkupajan bygaamista, mutta yrittäjäkurssilla viimeistään kannattavuuslaskelmia ynnäillessä totesin, ettei ole vitunkaan järkeä. sen vähän mitä vuoden aikana tulee väännettyä muille kuin itselle, voi tehdä ihan kalja- ja pizzapalkalla. jos verottaja siitä kiinnostuu, niin saa tulla käymään. kahvit tarjoan.
Moyhiss
08.07.2012 13:52:30

cosmob83: Joo, tommoinen mobiilisti kulkeva settihän voisi olla ihan järkevä. Siis jos käyttää rumputriggereitä. Sitten on tietysti se toinen asia vielä jäljellä mistä studioissa maksetaan: Nauhoitukseen soveltuva tila. Mutta voisin kyllä uskoa että tuollaiselle palvelulle voisi olla jotain käyttöä, jos voisi tilata jonkun suht edullisesti treenikselle vetäsemään rummut nauhalle. Siis olettaen että on osaa homman paremmin kuin minä. :)

Itseasias toi mobiilistudio tsydeemi vois olla melko hyvä :) Et hankkisin pari mikkiä millä vedettäis overheadit, ja sitten jos/kun siellä bändin x reeniksellä on muita mikkejä niin vois kattella jos mikittäis muutakin. Ja thoomannilta toi 6kpl triggeri setti ja alesiksen trigger i/o ja siitä koneelle. Pitääkin paremmalla silmällä tsekkailla tota rumpujen mikittämistä kunnolla.

Heitetääs nyt vielä se, että kun tätä juttua aloin suunnittelemaan, niin ei ollu ollenkaan tietoa että mun pitäis toiminimet hankkia ja tehdä tästä jotenkin todella virallisen tuntuista. En ole tällä leipää saamassa pöytään, vaan ihan harrastelupohjalta aluks, mutta olishan se komeeta jos muutaman vuoden päästä vois oikeesti jotai ammattistudioo pyörittää ja siinä olis joku hyvä ryhmä tekemässä sitä. Olen kumminkin tällä hetkellä kouluttautumassa kokiks, ja ajattelin että siinä koulun sivussa vaikka viikonloppusin vois jotain tämmöstä meininkiä harjottaa ja saisin siitä muutaman satasen kuussa.
Antti1
08.07.2012 13:54:36
Tom Raww: ...vaikka viikonloppusin vois jotain tämmöstä meininkiä harjottaa ja saisin siitä muutaman satasen kuussa.

Eli toisinsanoen olet yrittäjä, jos haluat toimia laillisesti.
HateHalon
08.07.2012 14:32:56

Ei muuta, kun onnea. Kilpailu on kova ja uskaltaisin sanoa että toi muutama satanen kuussa vakituisesti tuolla laitteistolla ja kokemuksella vaatii tosi paljon työtä ja etenkin markkinointityötä ja kontaktien haalimista josta ei saa yhtään rahaa. kaveripiirin bändit läpikoluttuna uudet ja tuntemattomat asiakkaat ovat usein todella paljon varauksellisempia. Pitää tehdä todella uraauurtavaa juttua jotta ihmiset puhuisivat siitä tehokkaasti eteenpäin. Todella rankkaa, jos ottaa sen liian tosissaan ja käy samalla koulua tai päivätöitä.
www.halondesign.com
ganesha
08.07.2012 14:44:19
HateHalon: Ei muuta, kun onnea. Kilpailu on kova ja uskaltaisin sanoa että toi muutama satanen kuussa vakituisesti tuolla laitteistolla ja kokemuksella vaatii tosi paljon työtä ja etenkin markkinointityötä ja kontaktien haalimista josta ei saa yhtään rahaa. kaveripiirin bändit läpikoluttuna uudet ja tuntemattomat asiakkaat ovat usein todella paljon varauksellisempia. Pitää tehdä todella uraauurtavaa juttua jotta ihmiset puhuisivat siitä tehokkaasti eteenpäin. Todella rankkaa, jos ottaa sen liian tosissaan ja käy samalla koulua tai päivätöitä.

joo, voin todellakin kompata tuota viimeistä lausetta! itse äänitin päiväduunien ohessa oman bändin tuoreimman EP:n kaikki kitarat, bassot ja kiipparit ilta- ja viikonloppupuhteina. Kuukauden päivät siinä vierähti (tietty omien juttujen kanssa sitä on natsimpi soittovirheiden yms. pikkujuttujen kanssa :D), ja takki oli sen jälkeen aika tyhjä - ei tehnyt mieli koskeakaan äänitysläppäriin vähään aikaan! :D Kun vielä joskus aemmin itsekin kuvittelin, että olisin sitä omaa pikkupajaa pyörittänyt normiduunin ohessa niin tuon proggiksen jälkeen tajusin, että eihän siitä mitään olisi tullut. Olis vaan polttanut itsensä piippuun helposti. Ja kumminkin haluaa pitää tämän rakkaan harrastuksen sellaisella pohjalla, että siitä saa voittopuolisesti niitä hyviä fiiliksiä ja että tää audionysvääminen on hauskaa. En voi suositella y-tunnuksella harrastamista kyllä oikeasti kenellekään. Bisnes bisneksenä ja harrastukset harrastuksina niin kaikilla on kivempaa :) Itselle tää on kuitenkin edelleen enemmän oppimisen ilosta ja tekemisen ilosta duunattua, rahaa en ole koskaan kehdannut pyytää enemmänkin linjalla "tarjoat sitten pari kaljaa joskus tai jos vaikka sitten vastapalvekukseksi jotakin myöhemmin..." - kun raha ei varsinaisesti vaihda omistajaa niin ei pitäisi byrokraattien ja kukkahattutätienkään saada moraali-infarkteja asiasta... sitten kun ehkä jotain oikeasti osaakin ja on kunnon vehkeitä ja kunnollinen mesta niin voi alkaa kirjoittelemaan niitä kuittejakin.
cosmob83
08.07.2012 14:45:43
Niin ja lisättäköön että asiakaspalveluhekisyys on todella in. Sen vertaa usein törmännyt musaliikkeissä, keikoilla ja studiossa musa-alan ammattilaisiin jotka jaksavat olla sarkastisia, vittumaisia ja ties mitä muuta. Useasti olen miettinyt että aikovatkohan kyseiset henkilöt olla pitkäänkin bisneksessä. Toki sitten sitä on törmännyt ihmisiin joiden avuliaisuus ja tietotaso on ihan uskomattomalla tasolla. Itse maksan mielelläni hyvästä asiakaspalvelusta...
Ukko
08.07.2012 14:47:01

Antti1: Eli toisinsanoen olet yrittäjä, jos haluat toimia laillisesti.

Ja yrittäjyys huomioidaan myös työkkärissä sekä monella muulla luukulla.
COVS jäsen nro 6
cosmob83
08.07.2012 15:33:18
Olen Ganeshan kanssa kyllä samaa mieltä, että kannattaa miettiä haluaako todella tehdä studioduuneja ammatikseen. Minulla on kaksi eri harrastusta muuntautunut ammateiksi, ja täytyy sanoa että se "hauskuu ja harrastelu" katosi siitä samantien. Kumpikaan noista ammateista ei ole sellainen että vapaa-aikanani ihan huvikseen heittäytyisin niiden pariin, vaan ne on ihan puhtaasti töitä jotka imee mehut. Tämän takia olenkin pitänyt tiukan linjan sen suhteen, että vaikka käytän aivan liikaa rahaa tähän musaharrastukseen ja olenpahan kämppäni makuuhuoneen tunkenut täyteen akustiikka elemtenttejä ja kaikkea muuta pervoa tehnyt, niin tämä pysyy harrastuksena. Se ilo ja nautinto muuttuu hyvin erilaiseksi kun jostakin asiasta tulee ammatti. En tarkoita sitä etteikö se voi olla mielekästä ja motivoivaa, mutta siltikin työntekemisessä ja harrastamisessa on iso ero.
Kallekorvola
08.07.2012 16:48:58
cosmob83:olenpahan kämppäni makuuhuoneen tunkenut täyteen akustiikka elemtenttejä ja kaikkea muuta pervoa tehnyt

Peileistä vois olla makuuhuonessa tossa pervoilussa enempi iloa... : )

Aiheesta sit jos jaksan kirjottaa jotain. Mulla on vahva mielipide ohjelmoiduista/trigatuista rummuista ja kitaran tallentamisesta mallinnoksilla.
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
Pop Corn
09.07.2012 09:19:44
Tom Raww: Elikkäsnääs olen ajatellut että alkaisin tekeen pieni-laatuista bisnestä äänittämälle bändeille biisejä/demoja.

Kiva. Mutta huomioi tämä: jos bändissä on 3 tai enempi jäsentä, niin todennäköisyys että yhdellä heistä on paremmat, tai yhtä hyvät kamat kuin sulla on nyt (tai mitä sulla on hankintalistassasi), on 99 %. Sama pätee tieto-taidon kanssa.

Musiikki on kiva harrastus, mutta bisnestä sä et tule sillä tekemään sen perusteella mitä olet itsestäsi kertonut.

Ja ei, mä en ole pessimisti enkä edes realisti tätä sulle kertoessa... mä oon vaan sulle tosi kiva ja ystävällinen kaveri.
.
jhakwe
10.07.2012 22:43:57

Näillä lähtökohdilla unohdat sen bisneksen ja teet hommasta mukavan harrastuksen. Vaikka bisnes olisi pientä bisnestä (ihan oikeesti, vaikka se ois sen kympin per studiopäivä), se on bisnestä. Silloin ilmoitat joka pennin verottajalle, kirjoitat laskut, hoidat kirjanpidon ja pidät hommat kaikin puolin puhtoisina. Asiakkaille ei oikein myöskään voi sanoa, että "sori kun tää homma on viikon myöhässä, mut ettehän tästä mitään isoja rahoja maksaneetkaan." Siinä vaiheessa kun rahan tienaaminen - ison tai pienen - tulee mukaan kuvioihin, hommaan tulee mukaan myös ihan helvetisti vastuuta siitä omasta puuhastelusta, halusi sitä tai ei. Toisaalta, jos mietit asian niin, että tienaat tasaisesti muutaman satkun kuussa eikä sellaisista summista tarvitse byrokratian ja lakipykälien suhteen stressata, kuset tosi monen sellaisen ihmisen muroihin, jotka saattaisi jonain päivänä olla sun kollegoita.

Turha näiden juttujen kanssa on hötkyillä. Muutaman vuoden kun vielä teet harrastuspohjalta hyville tyypeille, sulla on jo hyvä kuva siitä, haluatko ihan oikeasti ruveta tekemään sitä bisnestä vai et. Ja saman tien myös huomattavasti paremmat edellytykset lähteä sitä bisnestä rakentelemaan! :)
http://www.tainted-studio.com/ - Miksausta ja masterointia.
Spike
11.07.2012 18:07:14
jhakwe: Toisaalta, jos mietit asian niin, että tienaat tasaisesti muutaman satkun kuussa eikä sellaisista summista tarvitse byrokratian ja lakipykälien suhteen stressata, kuset tosi monen sellaisen ihmisen muroihin, jotka saattaisi jonain päivänä olla sun kollegoita.

Lol. Sama ku naapurin penska olis rikollinen, ku leikkaa sillon tällöin mummon nurmikkoa ja saa siitä jätskirahaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)