Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Asus Zenbook äänityksiin sekä syntikalle kaveriksi
1
keppada
05.07.2012 02:59:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs tässä olis läppärin hommaaminen ajankohtaista ja sille olen asettanut kriteereiksi seuraavaa:
 
-Kannettava sanan mukaisessa merkityksessään, eli mahdollisimman kevyt ja pieni urhaamatta kuitenkaan käyttömukavuutta
- Toimii myös edes jonkinlaiset pelit ( diablo III )
- Uuden sukupolven prossu ( ivy bridge)
- Hyvä näyttö
- Hinta korkeintaan n. 1200e
 
Nämä kriteerit täyttäisi erittäin mainiosti seuraavat läppärit:
 
Asus Zenbook UX31 13.3 120gb SSD, 4gb 1600mhz ddr3, HD4000
 
http://www.jimms.fi/tuote/UX31A-R4004V
 
Asus Zenbook UX32VD 13.3 24gb ssd hybrid + 500gb HDD, 4gb 1600mhz ddr3, Gforce 620M (tässä koneessa mahdollisuus vaihtaa itse kovalevy ja muistit)
 
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … 3-3-FHD-i7-3517U-4-GB-500-GB-HDD-24
 
Haenkin nyt sitten viimeisiin kriteereihin muusikoiden.netin tietäjien mielipiteitä, eli riittäisiköhän näissä läppäreissä vääntö myös kaikenlaisiin musahommiin. Tällä puolella olen vielä aloittelija, mutta olen ikäni soitellut ja nyt sitten starttasi bändihommat kunnolla ja pitäisi alkaa opettelemaan miksausta ja äänittelyä enemmänkin
 
Aiemmin olen käytellyt pöytäkoneessa vanhaa ja aina ei niin luotettavaa usb:n kautta toimivaa Fast Track Pro:ta, johon olen saanut syntikan liitettyä ja vähän leikittyä erillaisilla VST:illä sekä tehnyt jotain kappaleen rakkileita cubase:lla, reasonilla ja fruity loopseilla. Tulevaisuudessa kuitenkin olisi tarkoitus oppia tekemään paljon enemmän ja treeniksellä soitella toisella syntikalla myös läppäristä soundeja.
 
Tähän aikaan kun on jo useamman tunnin foorumeita lueskellut niin alkaa menemään silmät jo ristiin, joten jos unohdin jotain kriittistä mainita niin kysykää, vaikken vielä osaakkaan kovin hyvin vastata johtuen kokemattomuudesta musiikkituotannon hommissa. Kiitokset jo etukäteen mielipiteistä, vinkeistä ja vastauksista!
 
keppada
05.07.2012 03:04:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja vinkkejä kaipailisin myös läppäriin tulevalle ulkoiselle äänikortille. Olen ollut muuten tyytyväin M-audion fast track pro:hon tähän asti, mutta ihmeellisiä ongelmia ollut M-audion ASION kanssa, eikä siihen ole tuntunut kukaan löytävän ratkaisua
 
Edie
05.07.2012 20:12:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
Läppärit joita näytit ovat ihan hyviä ja riittäviä musiikin tekoon ja varmasti pelaamiseenkin, mutta suosittelisin vielä harkitsemaan Applen uusia Macbook Pro malleja. Tai vähän käytettykkään Macbook ei olisi huono vaihtoehto. Kokemuksesta voin sanoa, että musiikinteon puolella Macit jyräävät Windowsit omasta mielestä.
 
washburn
05.07.2012 20:44:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellähän 13" MBP late2011 irtoaa alle tonnilla, kun nuo uudet mallit ovat tulleet. Se on aina hyvä vaihtoehto.
 
Live long and prosper.
Janzu78
05.07.2012 21:38:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Molemmat koneet ovat hyviä musiikin tekoon. Ja PC toimi nykyään erittäin hyvin, joten tuollaiset mac heitot voi jättää omaan arvoonsa.
keppada
05.07.2012 23:23:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina kuulee joka puolelta että mac ois hyvä musiikintekemiseen. Olisi hauska tietää, että miksi. Onkos applella jotain omia softia joita ei saa PC:lle tai onko laitteistolle paremmin tukea MAC puolella? :)
 
JPQ
06.07.2012 00:43:09 (muokattu 06.07.2012 00:54:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

keppada: Aina kuulee joka puolelta että mac ois hyvä musiikintekemiseen. Olisi hauska tietää, että miksi. Onkos applella jotain omia softia joita ei saa PC:lle tai onko laitteistolle paremmin tukea MAC puolella? :)
 
Logic on vain Macille nykyään (aika kauan vain näin) jota suosittelen melkein estottomasti itsellä esiintyy vaan joskus outoa kaatumista ja nimenomaan Logicin samplerin kanssa. Ja Mac OS X toimii vaan täällä paremmin kuin yksikään käyttämäni Windows kone. ja Mainstage ja Soundtrack Pro ovat vain mäkille.
 
ps. eräiden firmojen tuki on hyvä kuulemma jos käytät jompaa kumpaa leiriä ja firman mukaan kummalle saa paremman tuen käsittääkseni Motun kanssa Mäkin kanssa parempi tuuri. Itse siirryin mäkkiin kun meni Windowsiin hermot ja vähän Sonariinkin ja Logic näytti herkkupaketilta jota se hyvin toimiessaan minulle onkin. Viittaan että plugareilla tekee jotain kun pikaa kokeilin Cubasea en oikein innostunut efektien tai synien laadusta. Toki Logicin plugareita parempia plugareita on mutta hinta nykyisin varsinkin on minusta melkoinen "killeri".
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
keppada
06.07.2012 13:00:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös ton Lionin saa nykyään kikkailtua pc-koneisiin windowsin rinnalle? Näyttäis toi zenbook aika herkulta jos siihen sen hommais :). Tossa Logic 9:ssä näyttäs olevan aika siistejä ominaisuuksia, esim toi samplauksen helppous
 
Edie
06.07.2012 13:08:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omasta mielestä mac ei hakkaa windowseja musiikinteossa, mutta käyttöjärjestelmän toimivuudessa ja tietokoneiden kestävyydessä kyllä. Kestävyyden voi huomata esim. siinä että 07-> löytyy maccejä käytettynä myynnissä täysin toimivina, kun taas windowseja ei käytettyjen markkinoilla niinkään näe huonon jälleenmyyntiarvon takia. (jos ei lasketa ihan uusia melkein käyttämättömiä).
 
Itse käytän macciä ja windowsia rinnakkain. Työkoneena mac (musiikki, videokäsittely yms.), peleissä windows. Voin rehellisesti sanoa, että windows kaatuu hyvin usein, kun taas mac ei sitä tee ollenkaan. Tässä omat perustelut macille. Ei windowskaan mikään huono vaihtoehto ole.
 
keppada
06.07.2012 14:29:45 (muokattu 06.07.2012 14:30:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riittääkö tuo maccien 4GB muistia sitten hyvin?
 
Edie
06.07.2012 14:44:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo 4 gb riittää omasta mielestä, mutta macceihin muistin lisääminen itse on äärettömän helppoa jos vakiot ei riitä. Akun vieressä muisteille on omat lokoset josta vanhat muistit otetaan pois ja uudet laitetaan tilalle. Youtube tarjoaa paljon ohjeita tohon.
Lionia on vaikea saada toiminaan kunnolla windows pohjaisella tietokoneella, koska kaikille komponenteille ei ole ajureita. Sitä varten on tehty Hackingtosh, mutta sekään ei toimi kaikilla komponenteilla. Voit googlettaa lisätietoja.
 
keppada
06.07.2012 15:37:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perhana ku olin jo suht varma että ostan ton asuksen, mutta nyt taas oon kahen vaiheilla noiden mäkkien kanssa :p.
 
washburn
06.07.2012 17:13:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikeetahan se on valita. Periaattessa ei ole väliä kumman valitsee. Mutta kun kannettavista on kyse, niin mac on sikäli varma valinta, että hommiin pääsee heti käsiksi ja turha säätäminen loistaa poissaolollaan.
 
Mullakin on pc-pöytäkone studiolla, mutta kannettavana macbook, kun on ollut aiemmin ihan tarpeeksi säätämistä pc läppäreiden kanssa musahommissa, siis lähinnä interfacien ajuriongelmia. Voi olla että tilanne on parempi tänäpäivänä.
 
Live long and prosper.
Edie
06.07.2012 20:33:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja lisään vielä, että jos pelata haluat niin macille saa asennettua bootcamp sovelluksen kautta windowsin, joka pyörii uusilla mäkkäreillä huolettomasti. Tähänkin löytyy youtubesta hyvät ohjeet
 
Janzu78
06.07.2012 22:48:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ole saanut Windows 7 musiikkikonetta kaatumaan kertaakaan. Ableton Live on toki kaatunut montakin kertaa, mutta käyttöjärjestelmä on aina ollut sen jälkeen edelleen käytettävissä. Mitä olen tuolta Abletonin foorumilta lukenut, niin samalla tavalla Mac-koneillakin tuota Ableton Liven kaatumista näyttää tapahtuvan.
 
Sinänsä mulla ei MACejä vastaan ole mitään, mutta kyllähän tuo jargoni "MACit on miljoona kertaa parempia kuin PC:t, koska itselläni on MAC" pikkuisen kyllästyttää. Toisaalta eihän mullakaan mitään parempaa tai tieteellisempää lähdettä ole tähän tarjolla.
Canttori
06.07.2012 23:39:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mac on myös pc.
 
Aiheeseen liittyen: toi missä on kaksi kiintolevyä olisi aika optimi, ssd:lle systeemi ja softat ja isommalle audiodumppi.
 
Rölölöö! - Sting
washburn
07.07.2012 10:36:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janzu78: Sinänsä mulla ei MACejä vastaan ole mitään, mutta kyllähän tuo jargoni "MACit on miljoona kertaa parempia kuin PC:t, koska itselläni on MAC" pikkuisen kyllästyttää.
 
Kukas tässä ketjussa on tuommoista väittänyt?
 
Live long and prosper.
ganesha
08.07.2012 14:35:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

keppada: Aina kuulee joka puolelta että mac ois hyvä musiikintekemiseen. Olisi hauska tietää, että miksi. Onkos applella jotain omia softia joita ei saa PC:lle tai onko laitteistolle paremmin tukea MAC puolella? :)
 
Macin kanssa ei tarvitse harrastaa ATK:ta samalla tavalla kuin PC-läppäreiden kanssa, johtuen ihan vain paremmin konekokoonpanoon integroituun käyttikseen. Jos ATK-nysväys taittuu niin sittenhän asialla ei ole väliä.
 
Toinen, ja mun mielestä oleellisempi syy hommata MBP on Logic Pro-softa. Sitä kun ei saa PC:lle. (Tai joo, muistaakseni Logic 5.5 on uusin PC:n puolella kun viimeisin Mac-Logic on versio 9) Vaikkei olisi hirveästi kokemusta DAW-softien kanssa pelaamisesta Logic on helppo saada haltuun nopeasti, ominaisuuksia riittää ihan pro-vääntöihin asti sen mitä äänikortti antaa myöten. Kilpailukykyinen hinta verrattuna esim. Pro Toolsiin. Kotistudiohommiin mun mielestä parempi softa kuin juuri tuo Pro Tools (sitäkin olen hieman käyttänyt). Logicin kanssa saa suht edukkaasti käyttöön sellaiset työkalut ettei ole siihen siirtymisen jälkeen tarvinnut katua hetkeäkään. Eikä välttämättä tarvii sitä viimeisintä mallia Macista hommata, itselläkin pari vuotta vanha MBP jaksaa hyvin pyöritellä Logic Pro 8:n proggiksia vaikka välillä raita- ja plugarimäärät olis vähän giganttisempiakin.
 
JPQ
08.07.2012 16:51:06 (muokattu 08.07.2012 16:54:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

keppada: Riittääkö tuo maccien 4GB muistia sitten hyvin?
 
Riippuu mitä softia käyttää. Ne mistä vielä varmaan vuosia haaveilen vaatii vähintään 8gigaa. Tosin myös omaa kovalevyäänkin. ps. hackintoshia en suosittele sanoisin se sellainen juttu että minulle laitteiston varmuus nnin tärkeä etten kikkailuihin suostuisi itse. Windowskin jos hyvin toimiva kone mielummin joskin hyvin toimiva windows kone lienee joku kansansatu no en ole nähnyt itse sellaista tai no ehkä kirjastomme nettikoneet (viimeksi kun käytin niitä) aika hyvin mutta niissä ei olekkaan kuin tosi vähän softaa asennettuna. Ja niitä olen vain vähän käyttänyt joten vaikea arvioida ja tehojen puolesta en tiedä mitä edustavat eli paljonko tahmautuneet...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «