Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Drop C 5-kielisellä
1
sandman178
05.07.2012 15:08:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hakusessa olisi siis järkevin tapa virittää 5-kielinen basso droppi c -vireeseen. Bändin kitaristeilla on molemmilla CGCFAD-vire ja itselläni siis GCGCF. Tällä vireellä kielet ovat kuitenkin (yllätys, yllätys) jumalattoman löysällä vaikka olenkin yrittänyt kokeila heavy gauge -settejä.
 
Tuli mieleeni, että olisiko mistään kotoisin virittää kielet 'ylöspäin' droppi c:hen, eli siis CGCFA-vireeseen? Ja jos, niin kunka paksut kielet? Tuosta jäisi siis matalin G pois mutta se ei niinkään haittaa.
 
Toinen vaihtoehto olisi vain yrittää etsiä mahdollisimman paksuja settejä, Suomesta ei vain tunnu löytyvän mistään. Circle K -kielet näyttäisivät menevän ainakin .254 asti, mutta jenkeistä tilaaminenkaan ei houkuttele. Ja satulakin pitäisi tietty vaihtaa.
 
Tell me kid, have you ever danced with the devil in the pale moonlight?
J.Nikkanen
05.07.2012 15:26:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://node4.video.shopwatchbuy.com … d-Juno-G-Keyboard-4a33ca4367bc8.jpg
 
Rölölööö!
 
Rikasta on tuulipukukansa, sillä heiltä löytyy aina kahisevaa.
pekezu
05.07.2012 16:49:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä suosittelen kielittämään sen vitosen CGCFA tai sitten hommaamaan nelosen CGCF vireeseen. Sitä ala G:tä en rupeis laittamaan.
 
Tai sitten nostat vaan kaikkia kieliä puolikkaalla ja vedät "perus" C-vireestä. Jos se on sormitusteknisesti mahdollista.
 
lukeman
05.07.2012 17:36:21 (muokattu 05.07.2012 17:38:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä vaihdatin bassooni DR DDT 55-135 setin ja CGCFA-vireeseen viritettiin. Vaikka nuo aika vaijerit onkin tällaiselle pikkunäppiselle niin tatsi on miellyttävä ja soi hyvin, mitä akustisesti testasin kaverin luona.
 
Edit. Korjaus
 
sandman178
06.07.2012 11:14:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lukeman: Mä vaihdatin bassooni DR DDT 55-135 setin ja CGCFA-vireeseen viritettiin. Vaikka nuo aika vaijerit onkin tällaiselle pikkunäppiselle niin tatsi on miellyttävä ja soi hyvin, mitä akustisesti testasin kaverin luona.
 
Edit. Korjaus

 
Jos alin kieli on 135 niin seuraava olisi sitten luokkaa 100-115 vai? Eikö nuo ala olemaan jo melkein liian paksuja kun toi g-kielikin on tossa vireessä puoltoista sävelaskelta normi e:tä korkeammalla? Tiedätkö yhtään säädettiinkö kaulaa samalla jotenkin?
 
Tell me kid, have you ever danced with the devil in the pale moonlight?
kojones
06.07.2012 11:35:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sandman178: Hakusessa olisi siis järkevin tapa virittää 5-kielinen basso droppi c -vireeseen. Bändin kitaristeilla on molemmilla CGCFAD-vire ja itselläni siis GCGCF. Tällä vireellä kielet ovat kuitenkin (yllätys, yllätys) jumalattoman löysällä vaikka olenkin yrittänyt kokeila heavy gauge -settejä.
 
Tuli mieleeni, että olisiko mistään kotoisin virittää kielet 'ylöspäin' droppi c:hen, eli siis CGCFA-vireeseen? Ja jos, niin kunka paksut kielet? Tuosta jäisi siis matalin G pois mutta se ei niinkään haittaa.

 
Ääni tälle. Tai miksi et virittäisi CFA#D#G#?
 
Tapaska
06.07.2012 19:45:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on basso drop-C vireessä + matala A# 5-kielisellä. Paksuudet .55 .75 .95 .120 .135. 34" skaala ja kielten löysyys loistaa poissaolollaan. Tämä siis jos noi kielten paksuudet kiinnostaa..
 
pehko
06.07.2012 23:06:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tapaska: Mulla on basso drop-C vireessä + matala A# 5-kielisellä. Paksuudet .55 .75 .95 .120 .135. 34" skaala ja kielten löysyys loistaa poissaolollaan. Tämä siis jos noi kielten paksuudet kiinnostaa..
 
Itellä oli 50/70/90/120 droppi C:ssä. Toimi hyvin, kunnes vedin kielet rungon läpi. sillon nuo kolme ohuinta oli kyllä aivan liian jämäkät. laitoin niitten 45/65/85 kielet ja homma parani, vaikka silti ehkä sais olla vähän ohuemmat.
 
toki se on makuasia, mutta en silti ymmärrä jotain 135 kieltä C-vireessä. tuota soittaessahan lähtee sormet irti.
 
bassman87
07.07.2012 18:14:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näillä pitäis pärjätä. Useasti saa kuitenki hioa satulaa ja tallaa isommaksi. Minun mielestä 35" on ainoa oikea skaala näille matalille vireille. Eron huomaa vasta kun sen on kokenut. Ei se niin paljon pitempie ole ettei soittaa pystyis. Ei nuilla naruilla mitään älyttömiä kuvioita kuitenkaan veivata. Vieläkö sais kitaristit tajuamaan sen ;)
 
http://www.thomann.de/fi/warwick_black_label_dark_lord_set.htm
 
jnbeissi
epeli
15.08.2012 23:33:01 (muokattu 15.08.2012 23:34:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän 5-kielisellä Maverickilla ACGCF. Koska toi matalin on A, se helpottaa tietyissä tilanteissa. Ei tartte heiluttaa kättä niin paljoo edestakaisin otelaudalla. Vaihtaa vaan matalemmalle kielelle. En jaksa selittää, kokeilkaa ni tajuatte.
 
Edit: ja kielinä http://www.thomann.de/fi/ernie_ball_eb_2821_power_slinky.htm
 
"Squint your eyes to see clearly. Blur reality to make it real"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «