Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaikki "käytetyt" lisenssit saa jälleenmyydä
1 2
Janzu78
03.07.2012 20:54:27 (muokattu 03.07.2012 20:55:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EU:n tuomioistuin teki tänään merkittävän päätöksen, jonka mukaan kaikki softalisenssit - myös ladattavat - voidaan jälleenmyydä:
 
http://curia.europa.eu/juris/docume … q&dir=&occ=first&part=1&cid=2567960
 
Toisin sanoen tähän asti firmojen toimesta kielletty lisenssien jälleenmyynti on EU:ssa nyt historiaa. Ainakin Cakewalk, Image Line ja Native Instruments (ladattavat tuotteet) ovat kieltäneet osan tai kaikkien tuotteidensa edelleen myynnin. Se ei enää ole ongelma. Jihuu!
JPQ
03.07.2012 21:30:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jihuu tosiaan ja Eastwestihän myös.
ps. kieltäisi seuraavaksi sen että pitää olla erillis lisensi Library Musicille jossain sample kirjastoissa.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Janzu78
03.07.2012 22:05:12 (muokattu 03.07.2012 22:06:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varsin mielenkiintoiseksi asian tekee myös se, että kohdan 63 mukaan alkuperäinen myyjä ei saa periä maksua jälleenmyynnistä. Esimerkiksi FXPansion perii järjettömän 50 dollarin lisenssinsiirtomaksun per tuote. Ennen olisi ollut siis miltei mahdotonta myydä heidän halvempia tuotteitaan, koska käytettynäkin hinta olisi noussut lähelle uutta.
 
ps. mitenkähön Reasonin rack extensionit?
JPQ
04.07.2012 03:45:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ik multimedia myös nyhtää tuota 50euroa tietääkseni kun kyselin totla workstation 2 myynnistä vaikka en myykkään varmaan jo siksi ettei noin vanhasta oikein mitään sais. ps. oikuttelevisa musasoftissa kuten play pohjaisissa ew tuotteissa
(oikuttelu toimii jollain huonosti osalla hyvin) ja niissä jota ei kunnolla voi testata tämä on upea juttu.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Kalmo
04.07.2012 20:49:03 (muokattu 04.07.2012 20:59:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipäs vielä riemuita. Tuo muutos voi aiheuttaa melkoisen hinnanmuutoskarusellin, eikä se kai voi koskea takautuvasti jo myytyjä softia (??). Eli yhtä hyvin voi käydä niin, että hintoihin tulee 30-40 % lisää eikä upgradeversioita enää saa halvemmalla, tai yhtä halvalla kun tähän asti.
 
Ja sitäpaitsi, tuo koskenee nimenomaan lisenssejä, eli edelleenkään ei voi myydä Sonar 7:aa pois jos on ostanut päivityksenä Sonar 8:n. Saksassahan tällainen laki on ollut koko ajan. En tiedä yhtään, miten esim. SONARin kanssa on siellä toimittu.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
L-studio
04.07.2012 23:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen samaa mieltä kuin Kalmo.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
Triskal
04.07.2012 23:26:06 (muokattu 04.07.2012 23:27:19)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Softatalon näkökulmasta tilanne on sikäli ongelmallinen, että koska ohjelmisto on oikeastaan järjestään immateriaalinen ja sitä on mahdollista monistaa rajattomasti, ei sitä voi teknisesti ottaen myydä tuotteena, vaan siksi myydään käyttöoikeus; lisenssi. Tämä EU-päätös paskoo perustavanlaatuisella tavalla koko ohjelmistobisneksen peruslainalaisuuksia. Ohjelmistolisenssin myynti eteenpäin on minusta vähän niinkuin möisi oman kuntosalijäsenyytensä eteenpäin. Voisi olla kuntosaliyrityksellä jotain sanottavaa jos tekisin niin. Liputan sen mahdollisuuden puolesta ja olen tyytyväinen että on softataloja, jotka antavat myydä ohjelmistolisenssin käytettynä eteenpäin, mutta se että asiaan kajotaan korkealta taholta tällä tavalla, tulee aiheuttamaan ikävyyksiä.
 
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
Aki
05.07.2012 00:33:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pro Toolsin lisenssin siirto eri iLokillehan on myös maksullista. Mitenköhän sen käy?
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
JPQ
05.07.2012 07:13:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiintoisaa todella mitä kaikkea tämä meinaa minusta saisi kyllä luvan koskea vanhojakin mutta ei noita vanhasta uuteen päivitys juttuja siinä minusta jo mennään jo vähän liian kuluttajaa ajattelevaksi jos koskee niitäkin. muutenkin jos hinnat nousee softissa (no se mitä lähinnä tartten akuutimmin on sampleja ja sekin lähinnä ennen kun nykyiset lakkaa toimimasta orkesteri soundeja lähinnä,tai no sampleina parhaiten toteuttavissa) niin menee hankalaksi musisointi nyky välikssä joitakin todella pahoja (jos ei saa hyvän kuuloista crescendoa niin miten muka voi tehdä mitenkään järkevää musiikkia??? no ainakin jos ideoita mielessä jotka vaatii sitä) rajoituksia. tosin kun katselee mitä maksaa tuotteet jotka kompensoi sen mahdollisimman hyvin niin huomaa että aika mahdotonta tehdä muuta kuin haaveilla varsinkin kun parhaat ratkaisut vaatisi sitten konepäivityksenkin.:(
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Krice
05.07.2012 09:03:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triskal: Softatalon näkökulmasta tilanne on sikäli ongelmallinen, että koska ohjelmisto on oikeastaan järjestään immateriaalinen ja sitä on mahdollista monistaa rajattomasti, ei sitä voi teknisesti ottaen myydä tuotteena
 
Saat tuotteen kun maksat jotakin. Kuulostaa ihan tuotteelta. Ei se muuta mitään, että kyseessä on tietokoneohjelma. Keijut on immateriaalisia, kaikki muu on jotakin.
 
Janzu78
05.07.2012 09:09:15 (muokattu 05.07.2012 09:10:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai muutos voi aiheuttaa paineita nostaa hintoja. Perus markkinatalouden oppien mukaan kilpailu kuitenkin painaa hinnat takaisin alas (katsokaa vaikka softien hintojen kehitystä viimeisten 10 vuoden sisällä). Lisäksi täytyy muistaa, että tälläkin hetkellä on monta lafkaa (esim. Ableton, Fabfilter, G-Force), jotka sallivat lisenssin jälleenmyynnin ilman lisenssinsiirtomaksuja. Tällä lailla pyritään luomaan siis oikeastaan standardi asialle.
Kalmo
05.07.2012 14:17:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Pro Toolsin lisenssin siirto eri iLokillehan on myös maksullista. Mitenköhän sen käy?
 
Ainahan voi sanoa, etä siirto on ilmainen, mutta käsittelykuluja peritään 50 egeä. Näinhän kaikkialla tapahtuu. Ja lain kirjain täyttyy.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
cosmob83
05.07.2012 14:47:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on kyllä mielenkiintoinen tilanne, ja itse vahvasti liputan sen puolesta, että kun olen tuotteesta X maksanut rahaa, jotta omistan sen, niin minusta minulla pitää silloin olla oikeus myydä se eteenpäin ilman että pulitetaan mitään lisenssinsiirto maksuja.
 
Kalmo
05.07.2012 22:01:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Tämä on kyllä mielenkiintoinen tilanne, ja itse vahvasti liputan sen puolesta, että kun olen tuotteesta X maksanut rahaa, jotta omistan sen, niin minusta minulla pitää silloin olla oikeus myydä se eteenpäin ilman että pulitetaan mitään lisenssinsiirto maksuja.
 
Ongelmanahan noissa lisenssinsiirroissa on nimenomaan se, että miten varmistaa se, ettet enää käytä koneellesi asennettua tuotetta myytyäsi lisenssin.
 
Pessimistinä uskon, että suurin osa "tuohtuneista mahdollisista lisenssinmyyjistä" ei edes harkitse rehellisesti toimimista, eli tuotteen poistamista koneeltaan lisenssinmyynnin jälkeen ja kaikkien kopioiden hävittämistä, vaan marmattavat vain muodon vuoksi. Eivät ne softatalot tässä asiassa mitään ahneita sikoja ole, vaan niillä on ihan perustellut syyt toimintamalleilleen.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
cosmob83
05.07.2012 23:22:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Ongelmanahan noissa lisenssinsiirroissa on nimenomaan se, että miten varmistaa se, ettet enää käytä koneellesi asennettua tuotetta myytyäsi lisenssin.
 
Pessimistinä uskon, että suurin osa "tuohtuneista mahdollisista lisenssinmyyjistä" ei edes harkitse rehellisesti toimimista, eli tuotteen poistamista koneeltaan lisenssinmyynnin jälkeen ja kaikkien kopioiden hävittämistä, vaan marmattavat vain muodon vuoksi. Eivät ne softatalot tässä asiassa mitään ahneita sikoja ole, vaan niillä on ihan perustellut syyt toimintamalleilleen.

 
No en teknisestä puolesta osaa mennä sanomaan, mutta minulla on sellainen kutina että jos Ilok2:lla olevia lisenssejäni tai Elicenserillä olevia myyn, niin ne eivät käsittääkseni enää toimi koneellani?
 
Ja oli käytäntö mikä tahansa ja aiheutti se tuotteen valmistajalle mitä tahansa vaikeuksia (tämä nyt idealistinen minä), niin minusta taho joka on ostanut tuotteen itsellensä, on myös oikeus se myydä eteenpäin.
 
PIM
06.07.2012 00:55:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Tämä on kyllä mielenkiintoinen tilanne, ja itse vahvasti liputan sen puolesta, että kun olen tuotteesta X maksanut rahaa, jotta omistan sen, niin minusta minulla pitää silloin olla oikeus myydä se eteenpäin ilman että pulitetaan mitään lisenssinsiirto maksuja.
 
Riippuu ihan siitä, mitä olet tuotteen ostaessasi myyjän kanssa asiasta sopinut. Jos myyjä on myydessään tuotetta saattanut ostajan tietoon sen, että lisenssin siirrosta peritään joku maksu ja ostaja on tämän hyväksynyt antamalla rahansa tuotteesta niin ei siinä minun käsittääkseni pitäisi olla mitään nokan koputtamista enää jälkeenpäin. Myyjä joutuu kuitenkin panostamaa oikeaa rahaa jonkinlaiset lisenssinsiirtojärjestelmän ylläpitoon ja on oikeutettu vaatimaan sen käytöstä kohtuullisen korvauksen.
 
Kalmo
06.07.2012 12:35:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: No en teknisestä puolesta osaa mennä sanomaan, mutta minulla on sellainen kutina että jos Ilok2:lla olevia lisenssejäni tai Elicenserillä olevia myyn, niin ne eivät käsittääkseni enää toimi koneellani?
 
Ja oli käytäntö mikä tahansa ja aiheutti se tuotteen valmistajalle mitä tahansa vaikeuksia (tämä nyt idealistinen minä), niin minusta taho joka on ostanut tuotteen itsellensä, on myös oikeus se myydä eteenpäin.

 
En tunne iLok- ja muiden donglesysteemien sielunelämää, mutta jos koneesi ei ole netissä, ja ohjelma on asennettuna ja toimii donglella, niin miten se dongle tietää sinun myyneen softan alkuperäiset levyt? Vai onko näissä tapauksissa lisenssinmyynnin ehtona netin kautta tehty donglen tyhjennys?
 
Lisenssin osto on kuin ajokortti. Et sinä ajokorttiasikaan voi myydä, vaikka auton myisitkin. Ymmärrän täysin ohjelmatalojen kannan. Niin kauan kuin/jos ei voida mitenkään valvoa, että softa siirtyy lisenssin mukana, on heidän kannaltaan täysin perusteltua veloittaa lisenssinsiirroista tai kieltää ne.
 
Jos laadukkaiden softien teko ei kannata, ei niitä kukaan meille myöskään tee. Ajattele tuota kannattavuusjuttua esim. näin: Kolme-neljä tukipuhelimeen soitettua n. 20 minuutin pituista puhelua vie 80-100 euron hintaisen softan todennäköisesti persneton puolelle valmistajan kannalta.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Aki
06.07.2012 14:41:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: miten se dongle tietää sinun myyneen softan alkuperäiset levyt? Vai onko näissä tapauksissa lisenssinmyynnin ehtona netin kautta tehty donglen tyhjennys?
 
On. Kyseessä ei ole lisenssin kopiointi, vaan nimenomaan siirto iLokista toiseen. Se tapahtuu netissä iLokin/Digidesignin sivustolla.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
cosmob83
06.07.2012 15:25:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: En tunne iLok- ja muiden donglesysteemien sielunelämää, mutta jos koneesi ei ole netissä, ja ohjelma on asennettuna ja toimii donglella, niin miten se dongle tietää sinun myyneen softan alkuperäiset levyt? Vai onko näissä tapauksissa lisenssinmyynnin ehtona netin kautta tehty donglen tyhjennys?
 
Lisenssin osto on kuin ajokortti. Et sinä ajokorttiasikaan voi myydä, vaikka auton myisitkin. Ymmärrän täysin ohjelmatalojen kannan. Niin kauan kuin/jos ei voida mitenkään valvoa, että softa siirtyy lisenssin mukana, on heidän kannaltaan täysin perusteltua veloittaa lisenssinsiirroista tai kieltää ne.
 
Jos laadukkaiden softien teko ei kannata, ei niitä kukaan meille myöskään tee. Ajattele tuota kannattavuusjuttua esim. näin: Kolme-neljä tukipuhelimeen soitettua n. 20 minuutin pituista puhelua vie 80-100 euron hintaisen softan todennäköisesti persneton puolelle valmistajan kannalta.

 
Tämä menee nyt vähän pilkunviilaamiseksi, mutta ajokortti ei ole tuote. Se on todiste siitä että on ajanut inssin, käynyt teoriakokeessa ja läpäissyt ne. Softa X on tuote. Ja kuten Aki jo totesikin, Ilok2 pohjaiset ohjelmat tarvitsevat sen dongle lisenssin toimiakseen, ja se lisenssi ei voi olla kuin yhdessä Ilokissa kerrallaan.
 
Ja myönnettäköön että mun kommentit perustuvat nyt idealismiin siitä, että tuotteen ostajana minun maailmankuvan mukaan minulla pitäisi olla oikeus päättää myynkö tuotteen eteenpäin vai en. Mä en olisi myöskään ihan ensimmäisenä huolissaan siitä, että Softat loppuvat tästä maailmasta. Väittäisin että esim. tänä päivänä softan myynti on (piratismista huolimatta) paljon paremmissa kantimissa kuin esim 20 vuotta sitten. Se että softa-alalla menee huonosti tänä päivänä, on kovin suhteellista. Tämä on vähän sama asia kun levy-yhtiöt marisevat että albumit eivät myy samalla tavalla kuin 20 vuotta sitten ja syyttävät tästä piratismia. Kuluttamistottumukset ovat muuttuneet. Massakuluttajat eivät halua enää ostaa kokonaisia albumeja, vaan yksittäisiä biisejä (hittisinkut). Tällätavalla ollaan oikeastaan palattu musabisneksessä takaisin siihen missä oltiin 50/60-luvulla, ennen albumi vallankumousta. Onko tämä hyvä asia? En tiedä, mutta osa evoluutiota se on. Jees, nyt eksyin vähän kauas aiheesta. Pahoittelut. Itse uskon, että mitä vahvemmin softafirmat haluavat suojata tuotteitansa, sitä voimakkaammin sitä vastaan kapinoidaan (en nyt ota kantaa onko se hyvä vai huono asia). Tämä eksyy nyt todella kauas, mutta aiheesta on itseasiassa olemassa ihan mielenkiintoinen netti dokkari, joka käsittelee älyllisen pääoman jakamista (ja vähän muutakin). Kannattaa katsoa, mielenkiintoine: http://www.youtube.com/watch?v=nxrjsHSbHkY (sisältää neljä osaa, kannattaa katsoa kaikki. Vasta viimeisessä osassa mennään tähän tietojen jakamiseen). Kylläpä sitä ihminen voi joutua jutussansa harhapoluille. :)
 
Kalmo
06.07.2012 16:01:23 (muokattu 06.07.2012 16:01:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Tämä menee nyt vähän pilkunviilaamiseksi, mutta ajokortti ei ole tuote. Se on todiste siitä että on ajanut inssin, käynyt teoriakokeessa ja läpäissyt ne. Softa X on tuote.
 
Juu, viilailuksi menee, mutta totean vielä: Softa X on tuote, jota et voi millään rahalla ostaa, koska sitä ei ole myytävänä. Voit ostaa vain lisenssin sen käyttöön. Ajokortti on "lupa ajaa autoa" (jonka sentään voi ostaa), softalisenssi on lupa käyttää tiettyä tuotetta, eikä sisällä mitään omistusoikeutta tuohon tuotteeseen.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «