Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Maple VS Rosewood
1 2
Alesana
04.07.2012 15:58:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä varmasti keskusteltu/väitelty kiihkeästi täälläkin jo ennen tätä, mutta kysytään kuitenkin vielä:
 
Mitä eroja on maple ja rosewood otelaudoilla? Mielipiteitä, kokemuksia ja faktoja (jos faktoja tästä asiasta edes on olemassa) tänne, kiitos!
 
Tarkoituksena olisi hankkia jossain kohtaa Fenderin Standard Stratocaster HSS ja mielestäni maple näyttää paremmalta, en vain ole vielä kerennyt testaamaan kauloja ja vertailemaan niitä toisiinsa, joten olisi mukava kuulla kokemuksia!
 
Onko huollossa ja hoidossa merkittäviä eroja, soinnissa tai soittamisessa? Vai onko vain kyse maku-asiasta?
 
Vastauksia kiitos!
 
ReBeat
04.07.2012 16:05:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On niissä huomattavasti eroa monin tavoin. Vaahteraisia otelautoja on ensinnäkin paksusti lakattuja ja sitten ohuesti tai ei ollenkaan pintakäsiteltyjä, jotka paskaantuvat ajan kanssa pinttyneesti. Paksusti lakattu vaahteraotelauta on todella ällöttävä soittaa. Vaahteraisia ei hoideta sen kummemmin muuta kuin puhdistelemalla, mutta ruusupuiseen on hyvä sipaista joskus hiukan sopivaa öljyä, ettei otelauta kuivu liikaa ja lopulta halkeile. Ja näyttää paremmalta öljyttynä.
 
Vaahterassa on soundillisesti enemmän spänkkiä ja atackia. Ruusupuu on enemmän sellainen fazerin sininen.
 
Alesana
04.07.2012 16:52:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä sitten tietää/tunnistaa tuon lakan määrän? Ilmoitetaanko se teknisissä tiedoissa?
 
Midrange
04.07.2012 17:13:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alesana: Mistä sitten tietää/tunnistaa tuon lakan määrän? Ilmoitetaanko se teknisissä tiedoissa?
 
Kyllä se näkyy selvästi, sellaisena tumman keltaisen/kusen keltaisena. Joissakin fendereissä on just tuommoinen paksu kerros joka on minustakin hirveän tuntuinen sormille.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
s8na
04.07.2012 17:22:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Kyllä se näkyy selvästi, sellaisena tumman keltaisen/kusen keltaisena. Joissakin fendereissä on just tuommoinen paksu kerros joka on minustakin hirveän tuntuinen sormille.
 
Lakka voi olla ihan kirkastakin. Uusissa american standard stratoissa oli melkoiset lakkahölväykset muutama vuosi sitten ainakin.
 
Alesana
04.07.2012 18:13:28 (muokattu 04.07.2012 18:16:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli turvallisempi valinta on rosewood? Laadukkaampi ja parempi soittaa ilmeisesti? Ja pysyy varmaan pidempään hyvässä kunnossa... Soundissa ei varmaan loppujen lopuksi ole suurempie eroja, saa muokattua vahvistimilla ja efekteillä haluamansa, vai kuinka? Ainakin Maidenin ukot saa aika ärhäkät ruusupuilla ;)
 
Joees
04.07.2012 18:14:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Kyllä se näkyy selvästi, sellaisena tumman keltaisen/kusen keltaisena. Joissakin fendereissä on just tuommoinen paksu kerros joka on minustakin hirveän tuntuinen sormille.
 
Ei tuolla värille liene mitään tekemistä sen paksuuden kanssa. Eikä se kyllä mitenkään erityisen hirveältä tunnu, erilaiselta korkeintaan.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Hanok
04.07.2012 18:17:47 (muokattu 06.07.2012 10:02:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alesana: Eli turvallisempi valinta on rosewood? Laadukkaampi ja parempi soittaa ilmeisesti? Ja pysyy varmaan pidempään hyvässä kunnossa...
 
kyllä se on ennen kaikkea makukysymys. Molemmille on faninsa, siksihän niitä tarjolla on. Kyllä kannattaa käydä kaupassa testailemassa jos vain mahdollista.
 
Joees
04.07.2012 18:18:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alesana: Eli turvallisempi valinta on rosewood? Laadukkaampi ja parempi soittaa ilmeisesti? Ja pysyy varmaan pidempään hyvässä kunnossa...
 
Käy testaamassa. Sillä se selviää. Ei se ruusupuu sen laadukkaampi tai parempi ole soittaa kuin lakattu vaahterakaan. Ja se lakattu vaahtera pysyy ihan hyvässä kondiksessa pitkän aikaa ellet sitä jollain onnistu pahemmin raastamaan.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Alesana
04.07.2012 18:53:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, testamaan siis. Kiitos kommenteista, hyvä kuulla asioista jotka on syytä ottaa huomioon ;)
 
Alex K
04.07.2012 20:13:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla semmoinen tuntuma että ruusupuussa on pehmeämpi ja jollain tapaa smoothimpi soundi kun taas vaahterassa twängimpi ja kirkkaampi soundi.
 
Sakmongkol
04.07.2012 20:22:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaahtera on hienompi ja napsuu kivasti.
 
Muovinen
04.07.2012 20:43:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alex K: Mulla semmoinen tuntuma että ruusupuussa on pehmeämpi ja jollain tapaa smoothimpi soundi kun taas vaahterassa twängimpi ja kirkkaampi soundi.
 
Samanlainen kokemus täällä. Korostuu varsinkin sähköittä soittaessa. Vaahtera oikein napsahtelee kun antaa runtua!
 
-General Petrovsky
madcow2
04.07.2012 21:16:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku sen jo taisi sanoakin, että noita vaahteran lakkauksia on monenlaisia. Ajattelin asiaa hiukan tarkemmin valaista (joku saa täydentää jos kertoilen nyt ihan pehmoisia):
 
a) ns. vintage-lakkaus, jossa sitä lakkaa on ahdettu otelaudalle tuntuvan paksu kerros. Joskus myös kellertävä tai punertava sävy mukana. Puun tuntua ei ole (toisten mielestä on kivan liukas), kuitenkin hienoinen lohkeamisen vaara ainakin halvemmissa toteutuksissa.
 
b) vahaus/öljyäminen, tällöin otelaudassa ei ole lakkaa laisinkaan. Sormissa kiva puun tuntu, mutta otelauta "relikoituu" aika nopeasti.
 
c) ohut lakkaus, jossa lakka on imeytettynä puun sisään. Jotain kahden edellisen välistä sekä tuntumaltaan että kulumiseltaan.
 
Toivottavasti tää nyt selvensi asioita, eikä sekottanut niitä. =)
 
Möö. Koti on mun stage.
ReBeat
04.07.2012 21:25:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

madcow2: a) ns. vintage-lakkaus, jossa sitä lakkaa on ahdettu otelaudalle tuntuvan paksu kerros. Joskus myös kellertävä tai punertava sävy mukana. Puun tuntua ei ole (toisten mielestä on kivan liukas)
 
Oma kokemukseni 70-luvun fenderistä taas oli että ainakin mataliin vintage-nauhoihin yhdistettynä se paksu lakkaus oli liukkaan vastakohta --> tökkivä. Siinä ei soitto luistanut ollenkaan.
 
hallu
04.07.2012 21:33:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alesana: Tästä varmasti keskusteltu/väitelty kiihkeästi täälläkin jo ennen tätä, mutta kysytään kuitenkin vielä:
 
Mitä eroja on maple ja rosewood otelaudoilla? Mielipiteitä, kokemuksia ja faktoja (jos faktoja tästä asiasta edes on olemassa) tänne, kiitos!
 
Tarkoituksena olisi hankkia jossain kohtaa Fenderin Standard Stratocaster HSS ja mielestäni maple näyttää paremmalta, en vain ole vielä kerennyt testaamaan kauloja ja vertailemaan niitä toisiinsa, joten olisi mukava kuulla kokemuksia!
 
Onko huollossa ja hoidossa merkittäviä eroja, soinnissa tai soittamisessa? Vai onko vain kyse maku-asiasta?
 
Vastauksia kiitos!

 
Makuasioitahan nuo ovat eikä laadussa ole eroja. Vaahtera on se "perinteinen" materiaali Fenderillä eikä -50 luvulla ollut muuta vaihtoehtoakaan koska ruusupuu taisi tulla vasta -60 luvulla. Itseasiassa se vaahteraotelauta ei perinteisimmillään ole edes otelauta, vaan nauhat on upotettu kaulan etusivulle, joka on muotoiltu otelaudaksi sopivaksi. Kaularauta on asennettu sieltä kaulan takaa senhän näkee helposti siitä kun kaularaudan routtaus on peitetty ruusupuu suikaleella. Tämän olen nähnyt joissakin ruusupuuotelautaisissakin varmaan ulkonäkösyistä tai sitten rakenteessa on jotain mitä en tiedä, mutta kaikissa ruusupuuotelautaisissa ei tuota kaularautarouttausta ole tehty takaa vaan perinteisesti otelaudan alle.
 
Mitä materiaaleihin tulee, niin amerikan kitaroissa on nykyisin se satiinilakkaus jolloin sen lakan paksuutta on vaikea nähdä. Huollon kannalta tuolla otelautamateriaaliaa ei varmaan ole mitään isompaa merkitystä sen lisäksi joka jo mainittiinkin, että ruusupuuotelautaa voi olla hyvä vähän öljyillä välillä. Joissakin vaahteraotelautaisissa kuulemma joskus vedettiin otelaudan lakkaus nauhojen yli, mikä aiheuttaa korjauslakkaustarpeen nauhojen vaihdon yhteydessä, mutta uusia fendereitä en ole moisella ratkaisulla nähnyt ja varmaan nauhat vaihtuu ihan samalla hinnalla kuin ruusupuuotelautaankin.
 
Mojo, enkelipöly, psykoakustiikka, etc. on hedelmällistä maaperää tälle aiheelle, mutta teet valinnan ihan mieltymyksesi mukaan niin ihan ehdan kitaran saat kuitenkin. Se että tykkääkö joku jostakin lakasta tai materiaalista tms. on aivan herttaisen samantekevää, tärkeää on se mistä itse pidät.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Gabe
04.07.2012 21:48:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut paksusti lakatulla vaahtera otelaudalla ja ohuesti lakatulla vaahtera otelaudalla ja ihan helposti se soitto pelaa molemmilla.
 
Minun mielipiteeni tiivistettynä:
 
Vaahtera:
 
-Helppo hoitoinen
 
-Kirkas soundi
 
-Näyttää hyvältä kuluneenakin
 
-Vähän tylsän näköinen
 
Ruusupuu:
 
-Kaunis
 
-Vaatii enemmän hoitoa
 
-Tummempi soundi
 
-Mukavan tuntuinen sormiin
 
Molemmat on erilaisia mutta omalla tavallaan ihan yhtä hyviä.
 
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
Alesana
04.07.2012 21:50:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Vaahtera on hienompi ja napsuu kivasti.
 
Napsuu, mitä noin suomeksi meinaa? :D
 
Sakmongkol
04.07.2012 21:53:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alesana: Napsuu, mitä noin suomeksi meinaa? :D
 
Etenkin kun soittaa sormilla, vetää kieltä vähän voimallisemmin otelaudasta poispäin ja päästää irti niin lähtee napakampi saundi kuin ruusupuusta. Naps.
 
Laulava Kylätohtori
04.07.2012 22:36:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alex K: Mulla semmoinen tuntuma että ruusupuussa on pehmeämpi ja jollain tapaa smoothimpi soundi kun taas vaahterassa twängimpi ja kirkkaampi soundi.
 
Olen samoilla linjoilla. Paras omakohtainen vertailu oli kahdella Tokain Japsitelellä, jotka molemmat omistin itse. Speksien mukaan samat mikit, mutta ruusupuinen (ATE-50) oli huomattavasti tummempi ja tunkkaisempi sähköllä soitettuna kuin vaahtera (ATE-55). Ero on niin selvä, että uskoisin mikeissäkin olevan eroja. Ei kai otelauta pysty tunkkaisuutta poistamaan. Akustisesti soitettuna vaahtera oli ehkä vähän kirkkaampi kuten täällä jo todettiin. Kyllä ruusupuisessakin silti oli atakkia reilusti, sanoisin, että vähintään yhtä paljon. Ruusupuisessa oli vähän tuhdimpi kaula, joka tietysti varmaan myös vaikutti osaltaan.
 
Itse pidän enemmän vaahteran ulkonäöstä ja soittotuntumasta. Varsinkin Tokain japsistraton satiinilakattu kaula on loistava. Makuasioita silti ja myös kitarakohtaisia yksilöeroja on paljon, joten ei auta kuin mennä kokeilemaan...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. - Trying is the first step towards failure.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «