Aihe: Soittajien solidaarisuus
1 2
Juupe
29.06.2012 10:42:56
Ammatinvalintaa voi tietysti miettiä, mutta jos nyt sattuu tällä hetkellä olemaan soittaja, niin arvelisin, että kannattaa ennemmin lähteä keikalle, kuin istua kotona pureskelemassa kynsiä. Luulisin, että ammattimuusikko syö ja juo myös kotona ollessaan. Keikasta saa ainakin rahat siihen ruokaan.
EP
29.06.2012 10:45:09
hvinnamo: Sen jälkeen kun lopetin ravintolakeikat ja käytännössä muutkin keikat, olen huomannut ihan käytännössäkin, että rahaa jää enemmän säästöön. Ei sinkkikärryn, PA-kamojen ja neljän ukon kuljettaminen pitkin poikin ole todellakaan halpaa lystiä. Autoon tuli kilometrejä , sen arvo laski ja korjauskulut söivät isoa siivua kilometrirahoista. Eli käytännössä verotettava tulo ja km-korvaukset eivät oikeasti riittäneet paletin pyörittämiseen terveellä pohjalla, vaan uudemman auton ostoon piti rahat tienata ihan muualta, kuin soittamisesta. Aikaa kului ja jos samat työtunnit elämän ajan kestävine harjoitteluineen ja työmatkoinen olisi tehnyt vaikkapa raksalla töitä, olisi varmasti soittoon kuluneella ajalla tienannut talot ja autot sekä systeemit. Turha asiaa on kaunistella, mutta tunnen monia muusikoita ja valitettavasti kaikki ovat aina enemmän tai vähemmän perseaukisia, ei sitä tosiseikkaa kai kukaan kielläkään. Pienehkö joukko Suomen soittajista tulee kait jotenkin toimeen, mutta minun matematiikkani mukaan tämä on edelleenkin yhä useammalle hyvä harrastus.

Onhan se noinkin!
Mutta kaikki on suhteellista ja riippuu mm. omista kulutustottumuksista,
monella hyvinkin tienaavalla on aina perseauki ja ton 150 ¤ saa meneen yhdellä kauppareissulla jos haluaa.
Tiiä sitte mikä tässä elämässä niin tervettä on?
Omassa autossakaan ei arvo enää ainakaan kovasti laske.. : ))
EP
29.06.2012 10:55:40
Juupe: Ammatinvalintaa voi tietysti miettiä, mutta jos nyt sattuu tällä hetkellä olemaan soittaja, niin arvelisin, että kannattaa ennemmin lähteä keikalle, kuin istua kotona pureskelemassa kynsiä. Luulisin, että ammattimuusikko syö ja juo myös kotona ollessaan. Keikasta saa ainakin rahat siihen ruokaan.

Jep, juuri näin.
Muutamia vuosia sitten eräs paikallinen ammattimuusikko "ei voinu lähtee keikalle"
kun oli liiton päivärahoilla.
Ihmettelin kovasti asiaa, eikös sitä sentään aina kannata tehdä jos työtä on? Siitä voi poikia enemmänkin ja eihän satunnaisista töistä menetä kai korvauksia?
Mase
29.06.2012 11:35:28
EP: Jep, juuri näin.
Muutamia vuosia sitten eräs paikallinen ammattimuusikko "ei voinu lähtee keikalle"
kun oli liiton päivärahoilla.
Ihmettelin kovasti asiaa, eikös sitä sentään aina kannata tehdä jos työtä on? Siitä voi poikia enemmänkin ja eihän satunnaisista töistä menetä kai korvauksia?

eikös tossa käy niin, että korvauksia ei sinänsä menetä(paitsi tietysti siltä keikkapäivältä), mutta liiton rahojen saaminen viivästyy... Jos liittoon palauttaa lapun missä lukee muutakin kuin "työtön,työtön,työtön...", niin lappu päätyy erilliseen käsittelyyn ja rahojen saaminen kestää muutaman viikon pitempään.
Saa kysellä tuuraamaan kitaran/basson varteen. Taustalaulut saa kaupanpäälle.
Ukko
29.06.2012 14:57:05

Mase: eikös tossa käy niin, että korvauksia ei sinänsä menetä(paitsi tietysti siltä keikkapäivältä), mutta liiton rahojen saaminen viivästyy... Jos liittoon palauttaa lapun missä lukee muutakin kuin "työtön,työtön,työtön...", niin lappu päätyy erilliseen käsittelyyn ja rahojen saaminen kestää muutaman viikon pitempään.

Siinä käy just noin. Tai muusikoista en tiedä mutta muilla aloilla. Palkkatodistus ja työtodistus, ja jos sattuu kehvelimpi palkanmaksaja kohdalle, niin kaikki maksupolitiikka viivästyy. Ei paljon kannata ihmetellä miksi päivärahoilla oleva ei välttämättä suopeasti lähde tekemään heittokeikkaa.
COVS jäsen nro 6
rintapek
29.06.2012 17:28:19

Ukko: Siinä käy just noin. Tai muusikoista en tiedä mutta muilla aloilla. Palkkatodistus ja työtodistus, ja jos sattuu kehvelimpi palkanmaksaja kohdalle, niin kaikki maksupolitiikka viivästyy. Ei paljon kannata ihmetellä miksi päivärahoilla oleva ei välttämättä suopeasti lähde tekemään heittokeikkaa.

Toi sit on asia, jota musanetissä on ihan turha edes yrittää ratkoa. Perseestä se on, mut se ei humppaa soittamalla ratkea.

Mut asia jota mä en jummarra on se, et neuvotteluyhteys on täysin poikki. Tos ny on tietty tarjolla vaan Juupen näkemys, joka on vain puoli näkemystä, mut kumminkin aikuisten ihmisten pitäis pystyä keskenään edes neuvottelemaan.

Mitäs tos sit tehdään jos tu(u)raaja A tai B ilmoittaa pari päivää ennen keikkaa makaavansa sairaalassa keuhkokuumeessa? Sit kysytään kumminkin niit neuvottelutaitoja, sekä tuuraajaa C.

Tuuraaminen kumminkin edellyttää sitä, et tuurattava ei o ns. iso nimi ja että soitettava musa on jotain tuttua huttua. Jos AlexiLaiho/JariSillanpää tai vaik Katri- Helena makaa siin keuhkokuumeessa, ni siin ei kauheesti tuuraajia etsitä, vaan ne keikat perutaan.

Ny täytyy koputtaa puuta, koska oma stressiklubini ei neljännesvuosisataan ole tarttenu tuuraajaa kuin pari kertaa. Joskus 90- luvulla basistalle tartti saada tuuraaja ja semmoinen lähipiiristä löytyi, mut stressiklubin laput silloin oli melko surkeita ( nykyään ne on vielä huonompia). Joten siin treenit taidettiin viettää siten, et turaava basista piirteli tahtiviivoja lappuihin. Ja sit jälkeenpäin sain kuulla, et soittokaverinsa olivat ihmetelleet et; TÄH; " soititsä bassoa sanoista?"

Tuoreempi tapaus taas on se, milloin kitarisa ilmoitti, et hän ei pääse sovitulle keikalle ja sillä piste, mut hän järkkää ittelleen tuuraajan. No, tuuraajan kans oli ongelma just toi, et milloin tahansa hää voi saada oman bändinsä kans viikon parin kiinnityksen laivalle tai Leville.

Ton jummartaa vallan mainiosti, kunhan vaan on esittää tuuraajan tuuraaja B, C, D- Ö. Oma kitarisa ei kumminkaan pääse lauteille, joten muut asiat on ihan neuvottelukymysyksiä.
One kind of music only - the good kind
Juupe
29.06.2012 17:56:23
rintapek:
Mut asia jota mä en jummarra on se, et neuvotteluyhteys on täysin poikki. Tos ny on tietty tarjolla vaan Juupen näkemys, joka on vain puoli näkemystä, mut kumminkin aikuisten ihmisten pitäis pystyä keskenään edes neuvottelemaan.

Juttuhan eteni näin: Vaihtokauppaa Y:lle ehdotti soittaja A, jolle siis vastattiin, että ei käy missään tapauksessa. Itse laitoin yhdelle tuntemalleni Y:n jäsenelle s-postia (olisin soittanut, jos olisi numero), jossa selitin tilanteen ja kysyin, olisiko asia neuvoteltavissa. Viestini välitettin myös Y:n henkilöstöpolitiikasta vastaavalle kommentointia varten, mutta mitään ei ole kuulunut. Eipä tässä voi muuta kuin nostaa kädet pystyyn ja ihmetellä.
peaak
02.07.2012 17:38:13
Anonymous-jazz: Eiköhän ne kuitenkin ole useimmin näitä KELA-miehiä.

Mitähän tarkoitat KELA-miehellä. Olen tehnyt leipätyöni Kelassa ja viimeiset 25 vee meni työttömien edesottamuksia seuratessa ja heidän sosiaaliturvaansa hoitaessa.

Jos tarkoitat heitä, niin missä mielessä. Minulle ei hahmotu. Mutta jos repliikkisi liittyy muusikko Anssiin, niin ei siin sit mittää...
jape2
02.07.2012 18:20:12
peaak: Mitähän tarkoitat KELA-miehellä. Olen tehnyt leipätyöni Kelassa ja viimeiset 25 vee meni työttömien edesottamuksia seuratessa ja heidän sosiaaliturvaansa hoitaessa.

Jos tarkoitat heitä, niin missä mielessä. Minulle ei hahmotu. Mutta jos repliikkisi liittyy muusikko Anssiin, niin ei siin sit mittää...

Hyvin oot turvat hoitanu! Mullekin tarjottiin joskus kokonaista 200 ekiä kuussa kun kyselin kelaturvaani. Se ratkaisi ryhtymiseni yrittäjäksi. Ei kaduta!!!
KAIKKI hommat on hoitunu asiallisesti sen jälkeen.
Soettakkee humppoooooooo!
Thefish
04.07.2012 12:05:11
jape2: Hyvin oot turvat hoitanu! Mullekin tarjottiin joskus kokonaista 200 ekiä kuussa kun kyselin kelaturvaani. Se ratkaisi ryhtymiseni yrittäjäksi. Ei kaduta!!!
KAIKKI hommat on hoitunu asiallisesti sen jälkeen.

No sullehan tarjottiin sentään rahaa.

Mulle tarjottiin avioeroa rahan saamisen edellytykseksi, mikä myös osaltaan ratkaisi ryhtymiseni yrittäjäksi.

Mun puolesta koko laitos voi painua hevon vittuun.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
rintapek
04.07.2012 12:30:25

Itteäni lainaten parin päivän takaa:
Tuuraaminen kumminkin edellyttää sitä, et tuurattava ei o ns. iso nimi ja että soitettava musa on jotain tuttua huttua. Jos AlexiLaiho makaa siin keuhkokuumeessa, ni siin ei kauheesti tuuraajia etsitä, vaan ne keikat perutaan.

http://www.iltalehti.fi/viihde/2012070415797623_vi.shtml

Kandeisko mun ryhtyä ennustajaksi?
tarmo
04.07.2012 14:23:27
Thefish:tuuraaja olis ollut hiukan helpompi löytää... ...muusikoiden.netistä.
Thefish
04.07.2012 14:52:20
tarmo: ...muusikoiden.netistä.

No ehkä jopa.

Onhan täältä myös allekirjoittaneen lisäksi muutama muukin tuttu saanut soittohommia.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
rintapek
04.07.2012 16:17:05

tarmo: ...muusikoiden.netistä.

Asia tushkin on sulle yllätys, mut kaltaiseni harrastepojun lisäksi tääl on ihan oikeitakin soittajia. Vaik Fuzzystä ny ei o vissiin vuoteen kuulunu mitn.

Biitlössi joskus kuuskytluvulla veti työsuhderunpalin turvin, mut se oli kuuskytlukua se.
Vaik nykyään noit kitarisoja on yli kolkyt tusinassa, niin siit huolimatta vaikkapa Roopen korvaaminen parin päivän varoitusajalla on liikaa ihan kenelle tahansa.
baron
04.07.2012 17:54:01

rintapek: Asia tushkin on sulle yllätys, mut kaltaiseni harrastepojun lisäksi tääl on ihan oikeitakin soittajia. Vaik Fuzzystä ny ei o vissiin vuoteen kuulunu mitn.

Tä? Mä oon tuurannut sitä kun sille tuli este.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Ukko
04.07.2012 18:46:24

Thefish: No sullehan tarjottiin sentään rahaa.
Mulle tarjottiin avioeroa rahan saamisen edellytykseksi, mikä myös osaltaan ratkaisi ryhtymiseni yrittäjäksi.
Mun puolesta koko laitos voi painua hevon vittuun.

Mä olen kai käsittänyt jotain väärin. Se on siis kela itsessään joka sen toimintaa säätelevät lait säätää ? Virkailijat kyllä voivat olla joskus hukassa pykäläviidakossa, mutta ei se ole kai ihmekään kun pykälät uusiutuvat vähän väliä ja osa työvoimasta on määräaikaista (miksi?) ja siksi asiat huonosti handlaavaa.
COVS jäsen nro 6
Janus
05.07.2012 15:44:41
rintapek: Vaik nykyään noit kitarisoja on yli kolkyt tusinassa, niin siit huolimatta vaikkapa Roopen korvaaminen parin päivän varoitusajalla on liikaa ihan kenelle tahansa.

Roope itse on muistaakseni aikanaan mennyt vastaavassa tilanteessa (Waltariin?) tuuraamaan parin päivän varoitusajalla. Opetteli biisit kuulokkeilla lentokoneessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)