Aihe: Mikit metallirumpujen äänittämiseen?
1 2
Mikael
29.06.2012 11:36:19

ploughman: Toisaalta. Mikään ei myöskään harmita enempää kuin se että soitetaan kunnon heviä, ja rumpali ei soita niitä peltejään kunnolla. Tai on valinnut väärän tyyppiset pellit, jotka eivät leikkaa läpi.

No enhän mä tarkoittanut että niitä pitää hiplata, vaan sitä että niitä ei tartte hakata kuin halkoja eli siis täysiä koko ajan. Pellit soi paremmalla soundilla ja niiden sustain tulee esiin kun soittovola on fiksu - vaihtelee tietty pellin mukaan. Mulla vaan on kokemusta siitä että kun ajatellaan että pitää ns. lävähtää niin on pakko hakata niin kovaa kun käsistä irtoaa ja mielellään mahdollisimman paksuilla kapuloilla. Lujaa soitettaessakin on dynamiikan oltava hallussa.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Antti1
29.06.2012 11:59:27
Mikael: Lujaa soitettaessakin on dynamiikan oltava hallussa.

Tää on taivahan tosi. Dynamiikan hallintaahan se tasaisesti ja _hyvin_, lujaa soittaminenkin on, ei pelkästään se haamunuottien ja mega-aksenttien kanssa kikkailu.

Mua mietityttää kans tuo XY, mutta siitä on paha lähteä tinkimään. Se oli kuulemma nyt ainoa ehdoton vaatimus stereotilaäänen lisäksi. Ehkä tällä tuottajallamme on sitten mielessä joku visio, kun on kuitenkin jo treenisversiot kuullut biiseistä. Täytyy nyt kuitenkin kysyä, että onko se aivan varma.

Oletteko muuten kokeneet jonkinlaiset blokkerit/vaimentimet hyödyllisiksi lähimikeillä? Siis tyyliin vaahtomuovikäikäle mikin ympärillä peittämässä pelleistä tulevaa vuotoa. Mulla on vähän kahtiajakautunut mielipide näistä, kun liian heikosti vaimentavat viritykset ovat lähinnä pilanneet sen lopun vuotosoundin. Olisikohan siitä apua, jos hommaisi jotain vähän jämäkämpää materiaalia, kuin vanhat patjan jämät ja nippusiteellä ympärille nakatut villasukat? Ideoita tähän?
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Daunt
29.06.2012 13:56:26
Oletteko muuten kokeneet jonkinlaiset blokkerit/vaimentimet hyödyllisiksi lähimikeillä? Siis tyyliin vaahtomuovikäikäle mikin ympärillä peittämässä pelleistä tulevaa vuotoa. Mulla on vähän kahtiajakautunut mielipide näistä, kun liian heikosti vaimentavat viritykset ovat lähinnä pilanneet sen lopun vuotosoundin. Olisikohan siitä apua, jos hommaisi jotain vähän jämäkämpää materiaalia, kuin vanhat patjan jämät ja nippusiteellä ympärille nakatut villasukat? Ideoita tähän?

Mulla on ollut pahvista ja vaahtomuovista tehty viritys vuosikausia käytössä snaressa. Pahvipuoli osoittaa haitsuun päin. Ihan ehdoton kapistus metallihommissa! Voisinkin seuraavaksi puuhailla vastaavan ohuesta vanerista. Levyyn vaan reikä ja vaahtomuoviin X-viilto, niin pysyy paikallaan ilman kiinnityksiä.
Werihukka
29.06.2012 14:11:44

Antti1:

Virvelin ja haikan väliin tulee toisinaan laitettua pop filtteri ja jotai pehmeetä materiaalia siihen teipillä. Mikin ympärille näkee joskus laitettavan jotaki, mutta siitä on vaan huonoja kokemuksia. Vaikuttaa mikin suuntakuvioon ja taajuusvasteeseen eikä yleensä kuulosta paremmalta. Itseasiassa vuodot voi jopa lisääntyä, jos esim. 57:n ilmaraot kapselin sivuilta menee umpeen. Suuntaavuus kärsii.
Antti1
29.06.2012 16:04:17
Werihukka: Itseasiassa vuodot voi jopa lisääntyä, jos esim. 57:n ilmaraot kapselin sivuilta menee umpeen. Suuntaavuus kärsii.

Tämä toki, kun alkaa suuntakuvio muuttumaan palloksi. Mulla on aina ne olleet siellä jossain mikin rungossa roikkumassa, ei kapselissa asti. Onko kukaan käyttänyt vastaavia virityksiä tomimikeillä minkäänlaisella menestyksellä?
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Yrms
30.06.2012 16:20:56 (muokattu 30.06.2012 16:31:01)
Itse oon alkanut demppaamaan kaikki lähimikit, lähti ihan testistä liikkeelle. Saa kyllä todella hyvän kontrollin ja yhä harvemmin hakeutuu hiiri sinne triggerin luo :)

Tossa havainnollistava kuva ja pikkuinen ääninäyte siitä millaista jälkeä rummuista oon saanut prosessoimatta.
Ei kyl ollu metallia :)

http://dl.dropbox.com/u/81264912/46 … 5_10150988034697313_579008334_o.jpg

http://dl.dropbox.com/u/81264912/demppi.mp3

Kick Shure Beta 52
Snare audix i5x2
Tomit audix D2 ja D4
Overit Neumann TLM103
Tilamikit shure 57x2
Why do edit
ploughman
02.07.2012 20:19:11
Antti1: Tää on taivahan tosi. Dynamiikan hallintaahan se tasaisesti ja _hyvin_, lujaa soittaminenkin on, ei pelkästään se haamunuottien ja mega-aksenttien kanssa kikkailu.

Mua mietityttää kans tuo XY, mutta siitä on paha lähteä tinkimään. Se oli kuulemma nyt ainoa ehdoton vaatimus stereotilaäänen lisäksi. Ehkä tällä tuottajallamme on sitten mielessä joku visio, kun on kuitenkin jo treenisversiot kuullut biiseistä. Täytyy nyt kuitenkin kysyä, että onko se aivan varma.

Mitäs mieltä laudan kokeneemmat gurut ovat. Jos ottaa tuon perus AB:n setin yläpuolelta, juurikin tavoitteena luoda se leveä hevisetti, jossa ride paukkuu toisella ha haitsu toisella puolella....
No tämä ja lähimikit ono kiva sekoitella mukaan toki.

Mutta tuohon jos pitäisi saada se XY (vaikka 1m-3m päästä, tai mihin sen nyt laittaa) sovitettua? Itsellä ei varmaan ole koskaan ollut tuolle käyttöä samaan aikaan. Tuntuisi vain sotkevan koko palettia. Tiedä sitten johtuuko huoneesta tai heijasteista. Omat suosikit AB -parin ohella on kaksi mono -tilaa. Toinen huoneen perältä ja toinen pitkältä tiilikäytävästä. Näille olen enemmän löytänyt ainakin itse perusteita hevimiksauksissa....
pimp
03.07.2012 11:48:36
Ei nyt suoranaisesti mikkeihin liity, mutta metallirumpujen äänityksestäkin Hra. Kippo tuolla kertoo. Dempattua lähimikkisoundia varten käytössä on live end - dead end -huone, jossa rummut sijaitsevat kuolleessa päässä ja huonesoudi otetaan elävästä päästä. Lisäksi soundia haetaan kierrättämällä se aikalailla ison pa:n läpi - kikka jota ei ole tässä ketjussa kai vielä mainittu?

http://areena.yle.fi/tv/1298203
Words can hurt, you know
Antti1
03.07.2012 12:06:16
pimp: Ei nyt suoranaisesti mikkeihin liity...

Eikä tarvitsekaan, vähän typerästi rajasin aiheen otsikolla pelkästään niihin mikkeihin, vaikka kyllä ihan kaikki muukin aiheen ympäriltä tottakai kiinnostaa ja on tarpeellista tietoa.
HateHalon
05.07.2012 03:49:58 (muokattu 05.07.2012 03:58:14)

Kipolla on ollut vissiin vuosia toi lede äänitysratkaisu. kandee vähän suunnitella jotain absorvoivia sermejä yms rumpujen läheisyyteen että ensiheijastukset eivät vuoda mikkeihin.

Itse äänitin tällä viikolla rumpuja tällaisella mikityksellä:

Bd lähi e902
Bd 0,8 m c4000b
sd ylä- sekä alakalvo md 441 yläkalvon mikillä on kartion muotoiseksi kierretty
vaahtomuovisuikale.
Tom 1, 2 ja 3 md 421:sillä
hihat ja ride km184
Oh ortf-tekniikalla 2x u89i vähän normaalia edempänä, eli crashien kohdalta
ambienssit 3m päästä 2x c12vr x/y

Konkat hoitaa homman hyvin. tomeissa vuoto häiritsee hiukan loppusointia, kun on geitattu.
Virppa kuulostaa hyvältä pienen käsittelyn jälkeen. Voin laittaa linkkiä, jos saan viikonloppuna julkaistua nettiin.
www.halondesign.com
HateHalon
13.07.2012 00:27:42

HateHalon:

Itse äänitin tällä viikolla rumpuja tällaisella mikityksellä:

Bd lähi e902
Bd 0,8 m c4000b
sd ylä- sekä alakalvo md 441 yläkalvon mikillä on kartion muotoiseksi kierretty
vaahtomuovisuikale.
Tom 1, 2 ja 3 md 421:sillä
hihat ja ride km184
Oh ortf-tekniikalla 2x u89i vähän normaalia edempänä, eli crashien kohdalta
ambienssit 3m päästä 2x c12vr x/y

Ja tässä on tulos:

http://www.mikseri.net/artists/halon/irritating/516190/

En ole tyytyväinen tomppiin, johtuu enemmänkin vanhoista kalvoista ja virittämisinnon puutteesta.

peltien vuoto virvelimikkiin veetuttti kompurointivaiheessa, mutta joo ei ole trigattua seassa.
www.halondesign.com
Antti1
19.07.2012 21:45:32 (muokattu 19.07.2012 21:49:23)
Dodii, nyt olis jotain näytettäkin. Kamojen puolesta tää meni ihan pisin metsää, kun tarvikkeiden pääasiallinen lainaaja oli unohtanut koko casen ja oli Italiassa. :D Kaiken kukkuraksi koko ruljanssi vedettiin yhdessä päivässä läpi, aikaa meni viiteen biisiin kamojen roudaamisten ja kytkemisten kanssa ehkäpä sellainen 9-10 tuntia. Lisäksi mun piti opetella siinä ajassa myös käyttämään Logicia ja Macia ylipäätään. Tehokasta toimintaa siis kaikinpuolin. Eilen kaikki purkkiin ja tänään kamat kasaan.

Noh, tutulta hemmolta sit käytiin lainaamassa vähän livepuolen kapuloita. Laatu ei ollut ihan halutunlaista, mutta käytössä olevilla oli pakko mennä aikataulujen vuoksi. Tässä lopullinen kattaus:
BD - Sennheiser e902
SD T & B - Shure SM57
TT - Sennheiser e904
RIDE & HH - Rode M3
OH - Rode NT1 (vanha malli)
AMB - Neumann TLM 102

Tässä on mun itseni erittäin pikaisesti ruotima, järkyttävillä panoroinneilla varustettu, raakamiksaus rummuista: https://www.dropbox.com/s/16hatywi3odu1df/Rumpukokeilu.mp3

Noita on efektoitu hyvin vähän. Masteriin mä heitin nauhasimulaation säröyttämään, limitterin vähän potkimaan vastaan ja pikkuisen kaikua. Kanavista on leikattu pikkuisen alempien taajuuksien muhjua yhdellä kaistalla. Loppupeleissä soundi on siis hyvinkin lähellä sitä, mitä sieltä mikeistä itsestään kuuluu. Imo kuulostaa ihan metallin tapaiselta ja käyttökelpoiselta materiaalilta, mitä mieltä te olette?
samic
19.07.2012 22:50:05

Oikee jees...
http://www.facebook.com/snaudioproductions
HateHalon
19.07.2012 22:55:59

Toimii... rummutkin on hyvin viritetty. Tompissa olisin itse virittänyt hiukka eri korkeuteen. pelleissä pientä häiritsevää kolkotusta 300-500 Hz paikkeilla, mutta niitähän voi siistiä lopuliseen. :-)
www.halondesign.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)